Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kestää tyhmää puolisoa?

Vierailija
17.11.2023 |

Puhun nyt oikeasti siis tyhmyydestä, siitä, että puoliso ei ole järin älykäs, ei ajattele asioita, tekemisiään ja sanomisiaan, eikä ole kiinnostunut laajentamaankaan (yleis-) sivistystään. 

Ensimmäisenä esimerkkinä tunneälykkyyden puute: puolisoni ei yhtään osaa ajatella minkälaista esimerkkiä antaa lapsellemme, tai miten hänen sanomisensa vaikuttaa lapseen, ei ole yhtään tunneälykäs tajutakseen milloin lapsellamme on paha mieli tai onko hän jännittynyt, peloissaan tai innostunut.

Eikä jotenkin tajua yhtään esim. että kun lapsi tulee innoissaan ja ylpeänä näyttämään jotain askartelemaansa asiaa isälleen, tälle tekisi enemmänkin hyvää kuulla kehuja ja ainakin tulla nähdyksi ja isänsä ylpeänä katsomaksi... kuin että mies ottaa askartelun käteensä ja naurahtaen sanoo, että no kyllä tämän nyt ehkä jotenkin tunnistaa, ja "minä olisin kyllä tehnyt tuon eri lailla/paremmin".

Minä yritän lapsen pettynyttä ilmettä katsoen sitten viittoilla vieressä miehelle että keksi nyt joku kehu edes, ja mies on ihan puulla päähän lyöty kun jälkeenpäin selitän, että onnistui juuri latistamaan lapsemme itsetuntoa. Mies ei vaan TAJUA. "Häh, mähän vaan sanoin miten se askartelu olis ollu parempi."  

Puolisoni käytös on välillä myös tosi huonoa muidenkin ihmisten parissa, ei tee ilkeyttään, mutta jotenkin ei vaan tajua, ei omaa yhtään sosiaalista silmää. Esim. kummilapsen synttäreillä viimeksi ei edes tajunnut onnitella kummilasta. Tuli vaan mun perässä sisälle  ja kun mä olin onnitellut, halannut ja antanut lahjamme, kummilapsi jäi odottamaan että kummisetäkin onnittelee, mutta ei mieheni tajunnut, marssi vaan kummilapsen ohittaen istumaan suoraan sohvalle.

Ja sitten muitakin asioita joissa tyhmyys ilmenee. Kysyin tänään mieheltäni tietääkö hän ketä aikoo äänestää, mies sanoi että ei tiedä, ja jatkoi hetken kuluttua kysymällä "mitkäs vaalit nyt on sitten tulossa?"

(Ja siis tämä EI ole provo vaan ihan täyttä totta, valitettavasti!)

Itsepähän olen mieheni valinnut, ja en ymmärrä kuinka olinkaan niin tyhmä etten tajunnut mieheni olevan tyhmä. Luulin, että hän on vaan hiljainen tai ujo, ja vasta nyt olen todella tajunnut, ettei hän mikään ujo ole vaan TYHMÄ. 

En vaan ymmärrä miten pystyn kunnioittamaan miestäni miehenä, alkaa olla jo vaikeaa parisuhteessakin haluta häntä tai kokea hänet arvokkaaksi puolisoksi jota ihailla, kun hän on niin... No, tällainen kuin on. Tunnen itseni lähinnä opettajaksi, äidiksi ja huoltajaksi, kun joudun selittämään hänelle yksinkertaisia asioita ja mm. kylään mennessä muistuttamaan, että kiitäthän sitten tarjoilusta ja muista hyvästellä, äläkä vaan painu yhtäkkiä pihalle mitään sanomatta (näinkin on todella tapahtunut, ja oli hemmetin noloa, isäntäväki ihmetteli minulle suuttuiko mieheni jostain vai mitä tapahtui, ja minä yritän selitellä että ei, hän vaan yksioikoisesti ajatteli että vierailu on ohi ja lähti jo autolle... ) 

Muita joilla tyhmä puoliso? Miten onnistutte kestämään ja kunnioittamaan? 

Kommentit (191)

Vierailija
41/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ratkaisin asian 30 vuotta sitten niin, että meillä on omat osoitteet.

Ollaan kimpassa joskus, kun on hyvä fiilis.

- mummo -

Vierailija
42/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itsepähän olen mieheni valinnut, ja en ymmärrä kuinka olinkaan niin tyhmä etten tajunnut mieheni olevan tyhmä. Luulin, että hän on vaan hiljainen tai ujo, ja vasta nyt olen todella tajunnut, ettei hän mikään ujo ole vaan TYHMÄ. "

Miehesi on sisältänyt vanhan neuvon jonka mukaan on parempi pysyä hiljaa tyhmänä kuin avata suunsa ja paljastaa asia kaikille ympärillä oleville. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä samaistun jos ei muut. Oma mieheni ei ole sosiaalisesti kömpelö, vaan hänellä hyvät käytöstavat, onneksi. Mutta minä taas pistin mieheni kaksikielisyyden piikkiin hänen kielelliset vaikeutensa. Nyt tajuan että hänellä menee kuukaudet sekaisin kaikilla kielillä, ja moni riita mitä meillä on eskaloituu siksi, että mies ei ymmärrä mitä sanon ja raivostuu vastareaktiona. Oli järkytys tajuta tämä. En ole kuitenkaan eroamassa. Ei älykkyys ole kaikki kaikessa. Oma mieheni ei seuraa politiikkaa, mutta osaa kertoa antiikin Roomasta, moottorien toiminnasta tai magnetismista paljon enemmän kuin minä. Osaan arvostaa tätä puolta hänessä.

Vierailija
44/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi näitä päälliköitä.

Ei ymmärrä että asiat  hoituu aina ajallaan tarvitsematta olla päällikkö ja nalkuttaja.

Vierailija
45/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tunteesi. Mulla sama olo melkein kaikkien kanssa, kuulun Mensaan. Kauhee taistelu että saa pidettyä naamansa peruslukemilla kun joku sanoo jotain.;)

Vierailija
46/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta joo, ensihuumassa oltiin kaksin, ja mä tosiaan luulin että on vaan ujo, kun ei esim juuri puhunut mitään, kuunteli vaan sujuvasti ja myönteli mitä minä puhuin, ja tykkäsi halailla ja pussailla.

Ap"

____

Ja sitten heti menitte naimisiin ja teitte lapsen. Nöinkö?

Vai eikö ajankaan päästä tullut mieleen, että ukko on tomppeli.

Vierailija
47/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tunteesi. Mulla sama olo melkein kaikkien kanssa, kuulun Mensaan. Kauhee taistelu että saa pidettyä naamansa peruslukemilla kun joku sanoo jotain.;)

Tuntemani mensalaiset eivät alkuunkaan käsitä muita ihmisiä.

Syö älykkyyttä aika pahasti. 

Vierailija
48/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun itsekin Mensaan vaan en mainosta sitä - paitsi nyt ja tässä.

- mummo -

Vierailija
49/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et eroa? Miehesi ei tule muuttumaan, joko sinä sopeudut tai sitten lähdet omillesi. Ihan itse päätät

Vierailija
50/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap on pariutunut typerän ihmisen kanssa?

Eikö hän siis ole itsekin tyhmä.

Vierailija
51/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää miesvihaa

Täällä puhutaan siis yhdestä miehestä. Ja kysymys koski puolisoita yleensä, siis sekä miehiä että naisia. Miten saat väännettyä sen miesvihaksi? 

Vierailija
52/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan muutamaa muuta kommentoijaa ja olen samoilla linjoilla, sosiaalinen älykkyys voi olla huono mutta oikeaan älykkyyteen tällä ominaisuudella ei ole vaikutusta völttämättä, päinvastoin. En itsekään pidä sosiaalista älykkyyttä minään saati tarpeellisena, toki itse en osallistuisi edes vastaaviin tilanteisiin.

Vierailija
53/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havahduin aikanaan exäni kanssa siihen, että hän ei yksinkertaisesti ymmärtänyt yksinkertaisia asioita ja muistan vieläkin sen tunteen mikä kulki lävitseni kun tajusin että mies oli yksinkertaisesti tyhmä eikä piittaamattomuuttaan toiminut kuten toimi. Koin samoja ajatuksia kuin ap; miten en ole aiemmin huomannut ja voiko tästä vielä mitään rakentaa. Meidän kohdalla suhde päättyi eroon, myös muista syistä, mutta isona osana miehen yksinkertaisuus. En vain kyennyt enää tuntemaan samaa tunnetta häntä kohtaan kuin ennen. 

Vierailija
54/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös itseäni tyhmempi puoliso, joka suuttuu herkästi, kun ei pysy keskustelussa perässä eikä ymmärrä. 

Olen ratkaissut asian niin, että puhun miehelleni vain sellaisia asioita mitä hän ymmärtää, ja ystävien ja sukulaisten kanssa keskustelen niistä muista asioista.

Turhauttavinta on katsella kuinka mies kamppailee pitkään sellaisten asioiden kanssa, jotka olisivat helppoja ratkaista, mutta mies ei halua apua eikä kykene ymmärtämään ratkaisua, jos yrittää hienovaraisesti vihjailla. 

Miehellä on sitten puolestaan omaa osaamista. Hän osaa korjata autoja, rakentaa, ja tekee hyvin kaikki ns. miesten työt. Arvostan tätä suuresti, koska itse en osaa tuollaisia hommia ollenkaan. Olen hyvin epäkäytännöllinen. 

Toimiva yhteiselo on mahdollista, jos molemmat kunnioittavat toisiaan. Ihmiset ovat hyviä eri asioissa. 

Miehen silmissä minä olen puolestani vähän tyhmä, kun en osaa samoja asioita kuin hän. 

Vierailija
55/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on myös itseäni tyhmempi puoliso, joka suuttuu herkästi, kun ei pysy keskustelussa perässä eikä ymmärrä. 

Olen ratkaissut asian niin, että puhun miehelleni vain sellaisia asioita mitä hän ymmärtää, ja ystävien ja sukulaisten kanssa keskustelen niistä muista asioista.

Turhauttavinta on katsella kuinka mies kamppailee pitkään sellaisten asioiden kanssa, jotka olisivat helppoja ratkaista, mutta mies ei halua apua eikä kykene ymmärtämään ratkaisua, jos yrittää hienovaraisesti vihjailla. 

Miehellä on sitten puolestaan omaa osaamista. Hän osaa korjata autoja, rakentaa, ja tekee hyvin kaikki ns. miesten työt. Arvostan tätä suuresti, koska itse en osaa tuollaisia hommia ollenkaan. Olen hyvin epäkäytännöllinen. 

Toimiva yhteiselo on mahdollista, jos molemmat kunnioittavat toisiaan. Ihmiset ovat hyviä eri asioissa. 

Miehen silmissä minä olen puolestani vähän tyhmä, kun en osaa

En kestäisi tuollaista epäkunnioitusta miehen taholta. Miehenkään. K-päisyyttä pahimmillaan. 

Olen myös katsonut vierestä 25 vuotta entisten appivanhempien liittoa, jossa eletään samoilla säädöillä. Ei hyvä. Päti ehkä joskus 1950-luvulla, muttei kuulu enää tähän päivään. 

Vierailija
56/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Komppaan muutamaa muuta kommentoijaa ja olen samoilla linjoilla, sosiaalinen älykkyys voi olla huono mutta oikeaan älykkyyteen tällä ominaisuudella ei ole vaikutusta völttämättä, päinvastoin. En itsekään pidä sosiaalista älykkyyttä minään saati tarpeellisena, toki itse en osallistuisi edes vastaaviin tilanteisiin.

Sosiaalisen älyn puute tekee diktaattoreita ja heidän alamaisiaan. Ilman sitä ei ole inhimillistä elämää. 

Vierailija
57/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyt asiaa täältä? Jos chatgpt:n äo on 83 ja se vaikuttaa fiksulta keskivertopalstailijaan nähden.

Vierailija
58/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeita juttuja. Mieheni käytös on tuntemattomien seurassa samanlaista eikä selkeästikään kykene itsereflektioon uusissa tilanteissa, mutta tämä johtuu sosiaalisten taitojen puutteesta sekä ujoudesta. Minua ja omia kavereitaan kohtaan on aina huomaavainen ja tavallinen, mutta juhlissa tai muissa sosiaalisissa tilanteissa käyttäytyy kuin asperger, valitettavasti. Olen hänelle tästä kuitenkin sanonut ja vuosi vuodelta on oppinut sosiaalisia taitoja enemmän. On kuitenkin huippuälykäs ja hyvä keskustelija. 

Vierailija
59/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliset kiemurat kyllä tarttuu päähän, kun niitä on lapsena opetettu. Tervehdi, kiitä, ota lakki pois, onnittele, huomioi muut, älä ryntää ensimmäisenä, hyvästele jne. Jos miehesi vanhemmat eivät ole osanneet näitä vaatia, niin ikävä juttu. Ei se tyhmyyttä ole. Miettikääpä Forrest Gumpia, hänellä oli hyvät käytöstavat :D

Minulla ei tule miehestäsi mieleen niinkään tyhmyys vaan huono itsetunto. Ei kehtaa / uskalla ottaa sitä spotlighttia hetkeksikään, että onnittelee ja ilmoittaa lähdöstä. 

Miksi sitten oman lapsen töitä ei kehu? Tuossa voi olla takana se miten hänet on kasvatettu. Ei kehuja vaan kritiikkiä. Ja siitä syntyy tuollaisia huonoitsetuntoisia aikuisia. 

Jonkinlainen keskenkasvuisuus. Itse sanoisin, että nyt on aika rakentaa lapselle hyvä itsetunto ja hänen tulla aikuisena ihmisenä esiin.

Vierailija
60/191 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalisen älyn puute tekee diktaattoreita ja heidän alamaisiaan. Ilman sitä ei ole inhimillistä elämää. 

Totta tämäkin mutta sillä nyt ei oikeasti ole merkitystä kuinka hyvä olet ihmisten kanssa jos älykkyyttä esim. matemaattisesti testataan. Alkuperäinen viesti jota lainasit oli täysin oikeassa, monella tuntui pointti menevän yli hilseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme