Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko dysfasia aiheutua siitä, jos lapsi on kaatunut laattalattialle niin, että on lyönyt takaraivon???

Vierailija
02.01.2007 |

Voiko siitä syntyä keskushermoston vaurio???

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo pääkolaukset jättää jäljen..

Vierailija
2/16 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaatui kerran niin että ihan poksahti pää, ja älykäs tuntuu silti olevan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että itse olen aiheuttanut poikani kielellisen kehityshäiriön. asiaa ei auta se, että siihen ei saa tästä kaupungista mitään tukea inhimillisessä ajassa. jo 1,5 vuotiaasta asti olen ottanut neuvolaan asian tiimoilta yhteyttä ja vasta nyt 3-vuotiana hän sai lähetteen puheterapeutille, jonka jonottaminen voi kestää jopa 1,5 vuotta!!!

Vierailija
4/16 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä on muutenkin huolta siitä lapsesta, niin itsesyytökset tässä nyt vähiten auttaa. Ymmärrän kyllä, ja tiedän puheterapian tilanteen. Se on ikävää, olen itsekin sen asian läpi käynyt. Mutta turhaa tuommoinen on että syytät itseäs.

Koita jaksaa.

Vierailija
5/16 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oli kahdenlaisia vastauksia niin syytä itseäsi miksi valitsit sen väärän.

Ymmärrän tuskasi että mieluummin sen syyn ulkoistaa eli vierittää muille.

Lisäksi voisit syyttää itseäsi siitä että on paskat geenit sinulla tai miehelläsi että tulee vähemmän lahjakkaita lapsia. Palstalaisten syyttely on kaukaa haettua emmehän tunne lastasi.

Järkevä ihminen toimii ihan omien päätelmiensä mukaan tai kuuntelee lähipiirin kommentteja tai mikä parasta kääntyy terveydenhoidon ammattilaisten puoleen heti epäilysten herättyä.

Meillä lapset on tuottaneet sanoja reippaasti alle ensimmäisen ikävuoden täyttymistä. Jos ei puhetta olisi kuulunut puolitoistavuotiaana olisin ollut viemässä jo tutkittavaksi.

Vierailija
6/16 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten voit kasin=ap:n tekstin tulkita siten, että syyttää vastaajia ????

Olet varmaankin noussut väärällä jalalla - mene takaisin nukkumaan ja yritä ylösnousua parin tunnin päästä uudelleen.

Ap:lle: lapset vaan alkavat puhumaan eri iässä. Omani oli melkoisen vaiti 2,5 vuotiaaksi kunnes menin töihin ja isänsä jäi hoitovapaalle. Enää ei palvelu pelannut ja oli pakko alkaa puhumaaa jotta sai mitä halusi. Siitten alkoikin taukoamaton pulina.

Voisiko teillä olla samanlainen tilanne, että äiti ymmärtää ilmeet ja eleet liiankin hyvin ?

Vierailija
7/16 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö on meneväinen riekkuja ja on kaatunut kylpyhuoneessa ainakin kymmenen kertaa, ihan pienenä oli tippunut meidän parivuoteesta lattialle ja monet kerrat on riehuessaan tipahtanut keittiön tuolilta lattialle. Myös itseäni hirvittää, että onko tullut jotain vauroita. Mutta, lopputulos on että tyttö puhuu paljon paremmin ja enemmän kuin muut samanikäiset (osa samanikäisistä vasta opettelee ensimmäisiä sanojaan) ja on älykäs, niin ovelasti hän osaa äitiään naruttaa..

Vierailija
8/16 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo pisteet toimii kuin ajatusviiva ja ensimmäisenä on syytös

TEIDÄN VASTAUKSET OLI

En ole huonolla tuulella, pikemminkin päinvastoin. Lähinnä olen huvittunut että kukaan tekee johtopäätöksiä palstalaisten vastausten perusteella jota katuu myöhemmin - on siis imbesilli eikä hae apua ammattilaisilta.

Vastausten taso on täällä äärestä laitaan joihinkin kyselyihin vastaukset ovat täysin vastakkaiset ja jos valitsee kumman vaan on syy valitsisjassa.

Vierailija
9/16 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en TODELLAKAAN ole syyttämässä ketään mistään. Mielestäni en kirjoittanut mitään väärinymmärrettävästi, mutta jos näin tein, niin mitä voi edes odottaa vatsatautiselta kahden aikaan yöllä??? Olen vaan niin huolestunut lapsestani ja minulla ei todellakaan ole ketään, kenelle huoleni ilmaista. Minulla ei ole yhtään ystäviä, ainoa henkinen turva on ollut viimeiset 7 vuotta mieheni, siskoni ja vanhempani. Ja nämä kaatumiset on huolettaneet siitä asti, kun pojallani ensimmäisiä puheen viivästymisen merkkejä huomasin. Meillä on muutenkin alkamassa uusi elämänvaihe elämässä, aloitan opiskelun ja ostimme juuri ensiasunnon.... kun vielä kaikesta saa taistella, niin kyllä tässä on voimat lopussa.... Ihmetyttää vaan tämän kaupungin toiminta, kun ei edes tehdä mitään puheterapeutin ensiarviota, kuulontutkimusta, kielijännettä tarkistettu yms. Odotellaan vaan jonossa ties kuinka kauan, niin kyllä tässä hulluksi tulee!!!

Ja yhteen asialliseen viestiin vielä vastaus, että en usko, että poikamme on päässyt minun kanssa liian helpolla. Hän on ollut päiväkodissa 1,5 vuotiaasta asti, eikä tilanne ole sielläkään paljon parantunut. Hänellä on selvästi kielellisiä vaikeuksia, kirjaimia puuttuu, änkytystä, puheen tuotossa ongelmia, ei osaa taivuttaa, keskittymisvaikeuksia, ymmärtämisvaikeuksia yms.

t: ap

Vierailija
10/16 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miten se todetaan? Meillä on ollut viimeisen 1,5 vuoden aikana 6(???) korvatulehdusta (en muista tarkalleen, kun olen jo itsekin mennyt sekaisin laskuissa). Seen koommin ei ole tehty mitään lisätutkimuksia, kun ne eivät ole olleet puolen vuoden aikana. Viimeisimmät olivat toukokuussa-06 ja nyt syksyllä lokakuussa-06. Kesällä ei ollut yhtään, joka luultavasti johtui siitä, että oli kesän kotona. Pitäisikö noistakin vaatia lisätutkimuksia?

Vierailija
11/16 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vedäs nyt hiukan henkeä ja lopeta ne itsesyytökset.

dysfasialle on epäilty kahta syytä: perinnölliset syyt ja raskauden aikainen lievä hapenpuute sikiöllä. Esim. keskosilla on todettu enemmän dysfasiaa kuin täysiaikaisilla lapsilla.

terv. dysfasialapsen äiti, jolla selkeästi suvussa....

Vierailija
12/16 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi ei kuule ei voi oppia puhumaan. Tunnen tällaisen lapsen jonka kehitys viivästyi vaikean korvatulehduskierteen vuoksi oli liimakorva, monia putkituksia yms.

Kaikesta hoidosta huolimatta on dysfasia ja ei tuo korvakierre ole syyllinen siihen. Sukuvika.

Tuntuu noista puheterapeuteista olevan valtava puute pitkin maata, ette ole ainoita joilla on pitkä jonotusaika.

Kielijänteestä kannattaa kysyä lastenlääkäriltä tai siltä korvalääkäriltä.

Kielijänne kireä sellainen aiheuttaa syömisvaikeutta ja puheen tuottamisen vaikeutta, jos tälläinen epäilyttää niin se on vaan poikkastava lääkärin se jänne. Tämän jälkeen alkaa puhetta tulla nopsaan tahtiin jos on ainoa ongelman aiheuttaja.

Suosittelen yksityislääkärillä käyntiä, kannattaa satsata saadakseen avun lapselle ja omat murheesi helpottuu.

Vierailija
13/16 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin puheterapia aloitettiin n. 4-vuotiaana, jolloin saattoi jo selkeästi todeta, että lapsella on hankaluuksia. 5-vuotiaana tehtiin foniatrilla diagnoosi neuvolan lähetteellä. Jos haluat päästä nopeammin, onko kaupungissanne tai lähellä yliopistoa, jossa koulutetaan puheterapeutteja ja jotka antavat opetuksen puitteissa puheterapiaa? Sitä kautta voisit saada yksityisiä halvemmalla lapselle jotain nopeampaa apua. Mutta 3-vuotiaan kanssa ei vielä kannata hermoilla. Neuvolakin varmaan katselee ja kuuntelee vielä hetken. Ja muista: Syy ei ole sinun!

meillä on diagnoosi F 80.2, kielellisen kehityksen erityishäiriö kuullun ymmärtämisen alueella

Vierailija
14/16 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki pehmeä kuten perunamuusi, lihapullat, puurot yms. menevät. Mutta kaikki kovemmat, esimerkiksi omena, porkkana, kurkku, päärynä, kokonaiset perunat, salaatit, jauheliharuoat, yleensäkin liharuoat ei menisi ollenkaan, ellei lihanpaloja paloittele kunnolla ja salaateista porkkanakin on ainoastaan sellainen, joka menee, mutta mun tarvii hienontaa se tupperwaren hienoimmalla terällä. Jos annan kokonaisena, ei ole koskaan syönyt, haukkasi pienempänä vaan paloja ja sylki pois. Olen tästäkin jo neuvolassa puhunut aina siitä asti, kun aloitti kiinteät. Ja päiväkodista saan ristiriitaista tietoa, koska siellä sanovat syövän ihan hyvin. Mutta teen varmaan sitten vaan niin pahaa ruokaa ;)

ap.

Vierailija
15/16 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille sanoi kerran yksi lääkäri, kun pohdimme oman lapsemme sairastumisen syytä, että se voi johtua siitä, että lapsi söi viime kesänä liian paljon mansikoita tai siitä, että hän söi liian vähän. Lääkäri tarkoitti sitä, että syytä on turha hakea, kun sitä on niin vaikea selvittää. Jos lapsi on saanut aivovaurion kaatuessaan, se näkyy kyllä magneettikuvauksessa, mutta minkäpä sille kaatumiselle enää voi? Kaikista parhaiten hoidat lastasi, kun muistat rakastaa häntä. Se on pääasia!

Vierailija
16/16 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä puhuttiin lehdissä ja tv:ssä pari vuotta sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan