Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pääsen siitä ällötyksestä mikä tulee uuteen(vanhaan) asuntoon muuttaessa?

Vierailija
16.11.2023 |

Tämä on tosi ärsyttävää kun AINA uuteen kotiin muuttaessa ällöttää se että siellä on ennen asunut joku muu, ei tee mieli pestä omia astioita tiskikoneessa, jota on käytetty, ällöttää säilyttää ruokaa vanhassa (puhtaassa) jääkaapissa. Suihkussa tekisi mieli seisoa sandaalit jalassa, vessapöntön reunukset tekisi mieli vuorata paperilla ennen siihen istumista, paljailla lattioilla ei halua kävellä ilman sukkia (vain omien mattojen päällä). Ällöttää jos omat ruokailuvälineet osuu laatikon pohjaan ja reunamiin jne. Ja silti tämä kaikki VAIKKA olen siivonnut ihan kaiken perusteellisesti, kaappien ovet sisältä ja ulkoa jne. Jopa veden juominen sieltä uuden kodin hanasta etoo. Yhden kerran muutin vuokralle ihan uuteen asuntoon ja siellä tätä ei tullut, muuten aina kyllä.

Ja ei siis ällötä yhtään julkiset vessat, toisten kodeissa käyminen tai mihinkään koskeminen siellä, työpaikan ruokailuvälineet, kahvipannu, johon kaikki koskee jne. Tämä minun ongelmani tulee vain siellä omassa kodissa. 

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joutuu sairaalaan niin todennäköisesti samaan

sänkyyn mihin joutuu makaamaan on joku kuollut.

Ei sänkytehtaalta tule aina uutta sänkyä kun potilas kuolee.

Vierailija
42/79 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asenne ratkaisee. Jos et itse pysty korjaamaan asennettasi, niin ammattiauttajia ja lääkkeitä kyllä löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtaosa ihmisistä elää melko saastaisesti, joten ymmärrän ällötyksesi. Ihaninta onkin muuttaa uuteen asuntoon. Kolme viimeisintä asuntoani ovat olleet uudiskohteissa. Jos ei ole varaa ostaa omaa muttei halua asua vuokrallakaan, niin asumisoikeus voisi olla hyvä vaihtoehto. Uusi on aina uusi, ja alusta asti vain ja ainoastaan ihan vaan mun koti.

Itse työskennellyt raksasiivoojana ja nähnyt miten nuoret opiskelijatytöt käy tekemässä loppusiivousta likaisilla räteillä. Saattaa näyttää ihan ok puhtaalta, mutta puhtaudesta ei ole tietoakaan. Suosittelen siivoamaan myös täysin uudet asunnot uudeleen. 

Joo mä tiedän, ja olenkin siivonnut myös itse. Uudiskohde on silti eri asia kuin jo asuttu, "käytetty" asunto. Psykologisia juttujahan nämä toki on.

-sama

Vierailija
44/79 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun muuttaa toiseen asuntoon, niin kannattaa ensiksi purkaa sieltä kaikki kalusteet, lattiamatot, parketit, koneet pois, ja pyytää tekemään otsonointi koko asuntoon. Sitten voi asunnon uudelleen sisustaa ja hankkia tarvittavat kalusteet, astianpesukone, wc-kalusteet jne. Tämän jälkeen ei ole edellisistä asukkaista enää haittaa.

No huh,huh,ei ikinä mitään otsonointia, se on vaarallista!! Otappa selvää otsonoinnista ensin, ennekuin ehdottelet moista !

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/37f0bddd-954f-47e5-b88b-84084cf57c93

"Syvälle keuhkoihin:Otsoni vahingoittaa keuhkoja, koska se pystyy etenemään syvälle keuhkorakkuloihin asti aiheuttaen keuhkojen ääreisosien tulehdusta. Lisäksi otsonoinnin sivutuotteina voi syntyä sisäilmaan terveydelle haitallisia pienhiukkasia tai yhdisteitä, jotka voivat absorboitua pintoihin ja rakenteisiin.Sivutuotteina syntyneet yhdisteet voivat säilyä sisäilmassa hyvin pitkään, jopa kuukausia ja aiheuttaa terveyshaittoja.Tästä huolimatta otsonointia markkinoivat yritykset mainostavat sitä helpoksi, nopeaksi ja turvalliseksi tavaksi päästä eroon epämiellyttävistä hajuista. Turvallisuutta perustellaan sillä, että otsoni muodostuu happimolekyyleistä. Helpoimmillaan hajunpoiston luvataan tapahtuvan vain napin painalluksella. Tutkija Leppänen arvioikin, ettei otsonin riskejä tunneta tarpeeksi hyvin. Vaikuttaa että käyttäjät tunnistavat huonosti otsonoinnin haittoja, ja vaikuttaa myös siltä, että otsonointia markkinoivat yritykset eivät tunnista niitä. Markkinointi voi antaa aivan väärän kuvan otsonoinnin ja laitteiden turvallisuudesta, hän toteaa.Leppänen toivoo että otsonointia esimerkiksi kotiinsa harkitseva suhtautuisi kriittisesti otsonoinnin turvallisuutta koskevaan mainontaan. Osa mainonnasta on räikeää ja harhaanjohtavaa, hän sanoo."

Vierailija
45/79 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu!

Vanhempani ovat ostaneet aina uudesta talosta kodin. Mua kammottavia muuttaa jonkun aikoinaan asumaan. 

Sinne on joku voinut kuolla tai siellä on voitu surra valtavasti tai ollut riitaisaa tai käytetty huumeita.

Esim mieheni isä ja täti kuoli äkillisesti koteihinsa. Kaverini kuoli kotiinsa. Kesti löytää pitkään.  toisen kaverini serkku kuoli kotiinsa huumeisiin. 

Vierailija
46/79 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet mielenterveyspotilas 

Vierailija
47/79 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen AP olet? Eiköhän ikä tee tehtävänsä. 

Vierailija
48/79 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit alkaa siedättää itseäsi hotellilomilla

Vierailija
49/79 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuosta jollain psykoterapialla ja lääkityksellä pääse yli.

He he.. helppohan se sellaisen on sano, joka ei tällaista itse koe. Ap

Ihme tyyppi, kun tulet tänne vikisemään mutteivät neuvot kelpaa. Tuo on myös minun mielestäni ilmiselvä keino: mene terapiaan. Saatana.

Ei jokainen voi vain "mennä terapiaan". Veikkaan,että AP:llä menee ajan kuluessa ohi.

Vierailija
50/79 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lähteä hoitamaan tuota sinun ongelmaasi, kysy vaikka terveydenhuollosta neuvoja minne kannattaa ottaa yhteyttä. 

Ei kannata valittaa jos ei ole aikomustakaan hakea apua. Täältä sitä konkreettista apua et saa. 

Vierailija
51/79 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoit 

Ja asunnot onneksi on aina siivottu kun uusi ihminen muuttaa sinne.

Ei se edellinen omistaja välttämättä tee kunnon siivousta lähtiessään.

Kyllä just tämä, ei ole syytä käyttää AINA sanaa siivouksen kohdalla. Juuri vaihdoin asuntoa ja loppusiivous laiminlyöty täysin. Eikä ollut eka kerta.

Vierailija
52/79 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuota samaa. Tiedostan neuroottiseksi käytökseksi, joten pakotan vaan itseni järkeilemään ja toimimaan ns. normaalisti. Aika auttaa, kun koti alkaa tuntua omalta. 

Vierailija
53/79 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Suurin osa ei ilmeisesti lukenut loppuun aloitustani kun vinkkaillaan että miten pystyy olemaan hotelleissa ja vaikka sairaalan sängyssä jne. Kirjoitin tuohon että tämä neuroosini on VAIN kotona eli hotellit ei ällötä, ei ravintolassa kaikkien käyttämät astiat jne. Hotelleissa olen ulkomaillakin yöpynyt vaikka missä, joissa muurahaisia vilisee ihme tahroja siellä sun täällä, mutta ei ällötä. 

Ja kun joku kirjoitti että edellinen siivoaa lähtiessä.. niin hyvin erilaisia siisteyskäsityksiä ihmisillä. Nyt putsasin mm. Jotain ruuan valumajälkiä kaapin sivusta, leivänmurusia laatikosta jne. toiset lähtiessään siivoaa vain lattiat ja tasot. Ap

Vierailija
54/79 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alanuolittajille: aika monella on jonkin asteisia "outouksia". On se sitten vaikka ocd -tyyppistä tai muuta.

Itse samaistun seinfeldiin.Jerryn uudelle sohvalle pissattiin ja oli ihan kauhuissaan. Sen kaveri taas otti sen mielellään vastaan ja sanoi kääntävänsä vain sohvatyynyn ympäri.

Jerry myös kauhistui,kun tyttöystävä yritti käyttää sen hammasharjaa. 

Kauhistui,kun tyttöystävän isä tuli vessasta pesemättä käsiään ja alkoi vääntämään niille ruokaa (ei voinut syödä, kamala ongelma kehittyi).

George otti paidan pois,kun meni vessaan.

Jerry heitti vyön roskiin,kun se koski vessan lattiaa.

Komediasarja, mutta löysin itseni siitä niin usein.

Vierailija
55/79 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Suurin osa ei ilmeisesti lukenut loppuun aloitustani kun vinkkaillaan että miten pystyy olemaan hotelleissa ja vaikka sairaalan sängyssä jne. Kirjoitin tuohon että tämä neuroosini on VAIN kotona eli hotellit ei ällötä, ei ravintolassa kaikkien käyttämät astiat jne. Hotelleissa olen ulkomaillakin yöpynyt vaikka missä, joissa muurahaisia vilisee ihme tahroja siellä sun täällä, mutta ei ällötä. 

Ja kun joku kirjoitti että edellinen siivoaa lähtiessä.. niin hyvin erilaisia siisteyskäsityksiä ihmisillä. Nyt putsasin mm. Jotain ruuan valumajälkiä kaapin sivusta, leivänmurusia laatikosta jne. toiset lähtiessään siivoaa vain lattiat ja tasot. Ap

Sinun kannattaa ihan oikeasti hakeutua terapiaan, koska tuo haittaa selvästi arkielämää. Jos ei pysty kodissa olemaan vapaasti, kyseessä on neuroosi, joka on syytä saada hallintaan.

Vierailija
56/79 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä täytyy olla jonkinasteinen sairaus. Ei ole ainakaan ihan normaalia, koska ihmisen elämään nyt vain kuuluu se, että asutaan asunnoissa, joissa on aiemmin asunut muita. Maataanhan sitä välillä sairaalassakin, jossa on ties mitä tautia sairastanut ollut samassa huoneessa ja samassa sängyssä. Hotelleissa sama juttu. 

Oman kodin voi kuitenkin siivota ja jos ap:ta siitä huolimatta kuvottaa, se täytyy olla pään sisäinen vika, ei asunnon vika. 

Itse koen aina jännittävänä muuton uuteen (vaikkakin vanhaan) asuntoon. 

No ei oikeastaan "kuulu", se on nykyihmisen käsitys normaalista, ennen vanhaan rakennettiin itse oma talo jossa elettiin loppuun asti.

Johan pomppasi. Kyllä nykyihmisen elämään kuuluu muutot ja aina ei voi jokainen muuttaa uutee

Nääh nykyihminen on elänyt kerrostaloissa ja vaihtaneet kotiaan kuin rättiä vasta alle 100v... Ei se ole normaalia

Vierailija
57/79 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en vuokraa asuntoa jossa ällötys tulee kaupantekijäisinä. Kuvittele kun avaat veskin oven ja ällötys on justiinsa punnertamassa calzoneja ulos aamulehti kädessä.

Hyi, hyi.

Vierailija
58/79 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan auttaisi sen pohtiminen, että

- mitä pahaa bakteeri on sinulle tehnyt

- kuinka paskainen omakin kotisi on vaikka yöt läpeensä kuuraisit iho vereslihalla (yölläkin heräisit omaan huutoosi, jos näkisit bakteerit joka paikassa)

Vierailija
59/79 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Hyvä kysymys. Olisi hyvä jos ihmiset saisivat uuden tai rempatun. On aika inhottavaa jos on monta hikistä ihmistä asunut jo samassa ja jos ei ole mitään remonttia ollut edes välissä. Suomessa olisi mahdollisuus tehdä asiat paremmin, jos joku keksii miten. Osa ihmisistä on siistimpiä, mutta jokaisesta jää nesteitä, pisaroita ja jälkiä asuntoon - mitä kauemmin asuu sen enemmän.

Vierailija
60/79 |
16.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on "bakteerikammoa", harvoin olen muuttanut, mutta vaikka olisi siisti asunto koen että kaikki pinnat ym. pitää luututa läpi.

Samoin esim. keittiönlaatikot, en säilytä niissä aterimia, vaan pöytätason päällä 'purkissa', siis sellaisessa mihin voi laittaa kuivumaan (tuossa käytössä ei ole koska on tiskikone)

Tunnistan myös tuon, että kodin pitää olla 'puhdas' (huom, eri asia kun siisti!) eli vaikka omia sotkuja olisi, se ei haittaa. Mutta aina ensimmäisenä kotiintullessa pesen kädet huolellisesti, ja vaihdan 'kotivaatteet" päälle, en pystyisi istumaan esim. bussimatkan jälkeen samoilla farkuilla kotona sohvalle ilman ällötystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi