Miten pääsen siitä ällötyksestä mikä tulee uuteen(vanhaan) asuntoon muuttaessa?
Tämä on tosi ärsyttävää kun AINA uuteen kotiin muuttaessa ällöttää se että siellä on ennen asunut joku muu, ei tee mieli pestä omia astioita tiskikoneessa, jota on käytetty, ällöttää säilyttää ruokaa vanhassa (puhtaassa) jääkaapissa. Suihkussa tekisi mieli seisoa sandaalit jalassa, vessapöntön reunukset tekisi mieli vuorata paperilla ennen siihen istumista, paljailla lattioilla ei halua kävellä ilman sukkia (vain omien mattojen päällä). Ällöttää jos omat ruokailuvälineet osuu laatikon pohjaan ja reunamiin jne. Ja silti tämä kaikki VAIKKA olen siivonnut ihan kaiken perusteellisesti, kaappien ovet sisältä ja ulkoa jne. Jopa veden juominen sieltä uuden kodin hanasta etoo. Yhden kerran muutin vuokralle ihan uuteen asuntoon ja siellä tätä ei tullut, muuten aina kyllä.
Ja ei siis ällötä yhtään julkiset vessat, toisten kodeissa käyminen tai mihinkään koskeminen siellä, työpaikan ruokailuvälineet, kahvipannu, johon kaikki koskee jne. Tämä minun ongelmani tulee vain siellä omassa kodissa.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
No ajan kanssa siitä pääsee yli. Eniten itseä ällöttää käytetyn auton ostaminen. Ihmiset ovat melkoisia sikoja ja ensi töikseni aina pesenkin ostamani auton lattiasta kattoon.
Minä ostin käytetyn auton. Kyllä se oli ihan älyttömän hyvin puhdistettu sisältä ja ulkoa. Itseäni harmitti, kun tiesin, että itselläni ei pysy samassa kunnossa kovinkaan pitkään, kun kissankarvoja tarttuu penkkiin ihan väkisin ja muutenkin on ollut kurakausi ja kengistä tulee aina hiekkaa sisälle.
Ymmärrän hyvin. Itselläni tosin auttaisi muutaman päivän kestävä perusteellinen siivous. Olen onnistunut kaksi viime kertaa muuttamaan uuteen asuntoon. Kummassakin on tosin ollut paljon remonttipölyä siivottavana, mutta parempi sekin kuin että joku olisi asunut siellä.
Joku mainitsikin käytetyn auton ostamisen. Mieheni osti sellaisen viime kesänä, ja käskin hänen siivota sitä monta tuntia. Aluksi kuitenkin ällötti istua sinne, mutta meni ajan kanssa ohi.
Ja kyllä, minulla on OCD.
Noilla lähtökohdilla ap ei voi muuta kun kulkea kumipuvussa ja desinfioida kaiken edellä olevan. Bakteerikammoon auttaa joskus terapia, tosin ei aina.
Ajattele, ravintoloissa joutuu syömään ja juomaan samoista astioista monen aikaisemman asiakkaan jäljiltä. Voihan tietenkin ottaa omat veitset ja haarukat mukaan, mutta olisi kiva nähdä tarjoilijan ilme, kun kaivat laukusta oman lautasen ja sanot, että kiitos ruoka tähän.
Vierailija kirjoitti: Olen tämän asunnon ensimmäinen asukas. Uusi kerrostalo ja uudet kodinkoneet. Suosittelen samaa sinulle. Hommaat vaan jostain puoli miltsiä.
Puoli miltsiä kerrostaloon? Hyi.
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama ongelma uuden naisen kanssa, kun pitäisi ensimmäinen yö viettää yhdessä. Jotenkin ällöttää ajatuksin, mitä kaikkea sen haaroissa ja suussa uitettu.
Ihan sama, ällöttää ajatella, että missä kaikissa tortuissa tuokin katkarapu on käynyt
"Tämä on tosi ärsyttävää kun AINA uuteen kotiin muuttaessa ällöttää "
Miten olet AINA ennen päässyt siitä eroon?
Tämä täytyy olla jonkinasteinen sairaus. Ei ole ainakaan ihan normaalia, koska ihmisen elämään nyt vain kuuluu se, että asutaan asunnoissa, joissa on aiemmin asunut muita. Maataanhan sitä välillä sairaalassakin, jossa on ties mitä tautia sairastanut ollut samassa huoneessa ja samassa sängyssä. Hotelleissa sama juttu.
Oman kodin voi kuitenkin siivota ja jos ap:ta siitä huolimatta kuvottaa, se täytyy olla pään sisäinen vika, ei asunnon vika.
Itse koen aina jännittävänä muuton uuteen (vaikkakin vanhaan) asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Tämä täytyy olla jonkinasteinen sairaus. Ei ole ainakaan ihan normaalia, koska ihmisen elämään nyt vain kuuluu se, että asutaan asunnoissa, joissa on aiemmin asunut muita. Maataanhan sitä välillä sairaalassakin, jossa on ties mitä tautia sairastanut ollut samassa huoneessa ja samassa sängyssä. Hotelleissa sama juttu.
Oman kodin voi kuitenkin siivota ja jos ap:ta siitä huolimatta kuvottaa, se täytyy olla pään sisäinen vika, ei asunnon vika.
No ei oikeastaan "kuulu", se on nykyihmisen käsitys normaalista, ennen vanhaan rakennettiin itse oma talo jossa elettiin loppuun asti.
Saako sulla käydä vieraita?
Tai siis onko se oma koti sellainen ns. pyhäkkö?
Itse olen päässyt "ällötyksistä" eroon siivoamisen jälkeen. Vessan pöntönkin kun vain pesee kunnolla.
Mutta vaikka joku huoltomies käynyt niin aina olin moppaamassa kun poistui sen kulkureitit etc.
Itseäni kyllä ällöttää julkiset vessat.
Ja aina kotona vaihtanut melkein heti kotivaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuosta jollain psykoterapialla ja lääkityksellä pääse yli.
He he.. helppohan se sellaisen on sano, joka ei tällaista itse koe. Ap
Ihme tyyppi, kun tulet tänne vikisemään mutteivät neuvot kelpaa. Tuo on myös minun mielestäni ilmiselvä keino: mene terapiaan. Saatana.
Mä oon aina ostanut wc-istuimeen uudet renkaat ja kannen kun oon muuttanut juuri noista ap:n mainitsemista syistä. Mitään muuta en ole kyllä tehnyt, jos kämppä on sen näköinen että siivottu on.
Miksi muutat kokoajan? Koita nyt kerran vain muuttaa sinne ihka uuteen ja pysyt sitten siinä kunnes vanhuus yllättää.
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa ihmisistä elää melko saastaisesti, joten ymmärrän ällötyksesi. Ihaninta onkin muuttaa uuteen asuntoon. Kolme viimeisintä asuntoani ovat olleet uudiskohteissa. Jos ei ole varaa ostaa omaa muttei halua asua vuokrallakaan, niin asumisoikeus voisi olla hyvä vaihtoehto. Uusi on aina uusi, ja alusta asti vain ja ainoastaan ihan vaan mun koti.
Itse työskennellyt raksasiivoojana ja nähnyt miten nuoret opiskelijatytöt käy tekemässä loppusiivousta likaisilla räteillä. Saattaa näyttää ihan ok puhtaalta, mutta puhtaudesta ei ole tietoakaan. Suosittelen siivoamaan myös täysin uudet asunnot uudeleen.
Jos muuttaisin "käytettyyn" asuntoon, ottaisin todennäköisesti sinne siivoojan tekemään kunnon siivouksen ensin, ja siivoaisin sitten itse vielä kaiken uudestaan.
- Se aiempi vastaaja, jolla on OCD
4/33. Et muka viitsinyt lukea. Luitpas! Mikä ihme siinä on, että ei muka jaksa lukea "sepustuksia", mutta osaa vastata kirjoituksen sisältöön millin tarkasti. Älkää viitsikö valehdella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei oikeastaan "kuulu", se on nykyihmisen käsitys normaalista, ennen vanhaan rakennettiin itse oma talo jossa elettiin loppuun asti.
Johan pomppasi. Kyllä nykyihmisen elämään kuuluu muutot ja aina ei voi jokainen muuttaa uuteen asuntoon, muutoinhan asuntoja olisi tyhjillään hirveät määrät. Jos et syystä tai toisesta pysty tai halua ostaa omaa uutta asuntoa tai ok-taloa, sinun on tyytyminen vanhaan asuntoon.
Tilastoa en ole katsonut, kuinka usein ihminen keskimäärin elämässään muuttaa, mutta se on paljon. Aika harva muuttaeessaan ensimmäiseen asuntoonsakaan, menee ihka uuteen sellaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Eihän AP sanonutkaan,että itse asunnossa vika.
Nämä ovat jänniä juttuja. Itse saatoin vaikka olla festareilla ja käydä bajamajoissa. (Vaikka olen ns. Hygieniafriikki). Ja nukkua ties missä. Ei haitannut laivan hytit etc.
Kotiin tullessa vain vaatteet pesuun ja suihkuun. Eli kotona piti olla "puhdasta".
En tarkoita edes puhdasta, siis mitään ylisiistiä,mutta omat sotkut ei niin häiritse kuin muiden.
En ole AP siis,mutta mieli on kummallinen kapistus. Kiva kuulla muidenkin "neurooseista".
Toki käytetyt tavarat olen nykyään hylännyt kaiken maailman lutikka etc juttujen vuoksi.
Ja on ihan itse diagnosoitu jonkin asteinen ocd.
Tarkistinpa tuon muuttotilaston.
Keskimäärin ihminen muuttaa elämänsä aikana 11,7 kertaa. Tämä luku on kuitenkin vain arvio, ja se voi vaihdella henkilöstä toiseen.
Eli tuskinpa ihminen aina muuttaa uuteen asuntoon. :D
Muista Ap, että ne jotka on sairastaneet kovan kuumeen ym: ovat tällaisia: