Saikuttavat työkaverit ärsyttävät
Tämä on tabuaihe, mutta saikuttaminen on liian helppoa lusmuille työkavereille. Meillä nuorimmat saikuttaa eniten. Joka toinen viikko ollaan poissa joko koko viikko tai osa. Meillä päiväkodissa muut joutuu paikkaamaan näitä lusmuja ja väsyy siinä. Meillä voi olla 60 päivää poissa vuodessa ilman seurauksia.. Omalla ilmoituksella voi olla 3 päivää..Ja toki nämä elämäntapa saikuttelijat tietää millä lääkäri kirjoittaa saikkua. Eikö muita ärsytä tällaiset jatkuvasti poissa olevat?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Ylitöitä ei ole pakko tehdä. En minäkään ole niitä tehnyt, vaikka on ollut paljon porukkaa sairiksella. Olen aina tehnyt työni samalla tahdilla, oli sitten kiire tai ei. En stressaa näin saikuttajista. Keskityn omaan työntekooni ja jaksamiseen.
Et varmaankaan ole palvelualalla?Teet sen saikuttajan työt omien töiden lisäksi ilman korvausta ,ei auta saoa asiakkaille että nyt minä teen työtä samalla tahdilla kuin ennenkin.Tälläiset saikuttajat syö myös muiden jaksamista kun jokaisesta pienestä vaivasta jäädään kotiin.ja muut juoksee kahden edestä.
"Saikuta" sä ap itteäs perseeseen.
Vierailija kirjoitti:
Joo siis meillä lähtevät kotiin, jos vatsa vähän sekaisin tai kurkku kipeä. Herran jestas itse olisin poissa harva se viikko, jos olisin aina kun vatsa vähän sekaisin. En ymmärrä minäkään miten kehdataan olla joka pikku vaivasta.
Meinaat että haluat jatkossa täyden selostuksen siltä työkaverilta, minkä laatusta tavaraa sieltä perästä tulee kuin tykin suusta ja miten kylmänhikisenä joudun istumaan siellä vessassa pahimmillaan 30min-tunnin? :D
Ihan oikeasti, te ette voi tietää millaiset ne työkavereidenne oireet oikeasti on. On kohteliasmpaa sanoa työkaverille että lähden kotiin koska on vatsa sekaisin, eikä kertoa esim ylläolevaa joka minulle IBS-oireisena on varsinkin kuormittavia kausina totista totta.
Huonoissa työyhteisöissä tätä saikkusyiden spekulointia tuppaa tapahtumaan, mutta kuten edellä jo todettiin - ne poissaolojen syyt ei kuulu teille. Yksi läheiseni esim. sairastui syöpään ja rankkojen syöpähoitojen takia teki ihan työterveyslääkärin määräyksestä vaan osittain töitä ja voi luoja sitä räksytystä, mitä työkaverinsa siellä työpaikalla oli juorunneet. Läheiseni ei halunnut kertoa näistä syöpähoidoista työkavereilleen. Toinen läheiseni - nuori ihminen - sairastui MS-tautiin ja työkykynsä on hyvin rajattua ja hankalan oirekuvan takia pystyy töissä olemaan hyvin rajatusti. Sairaus on arka paikka eikä hänkään halua kertoa työkavereille sairaudestaan, johon itsekin vasta sopeutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Huolehdin vain omista töistä
Oliskin sellaista luksusta mutta kun sen saikuttavan työt on jonkun tehtävä. Vastaavasti saikuttaja ei koskaan suortu tekemään muiden töitä kun pitäisi. Siksi kannatan irtisanomissuojan heikentämistä.
Teet vaan omaan tahtiin ne työt. Jos et ehdi tehdä kaikkea, niin se ei ole sun vika. Stressaaminen työaikatauluista kuuluu esimiehelle. Siitä heille maksetaan.
Kyllähän se EK:n ja hallituksen agendalla on, että jatkossa pitää tulla sairaana töihin tai ainakin potea huonoa omaatuntoa ja pelätä työpaikkansa puolesta jos sairastuu. Sairasta meininkiä.
Sen eteen AP:n kaltaiset rotatkin täällä somessa kampanjoidessaan työskentelevät.
mun tiimissä alkoi yhdellä supersaikuttajalla lomailu vähenee kun siirsin hänen vastuuhommat toiselle henkilölle ja tää sai hieman ei niin mieluisia hommia. Ei ollut vähään aikaan saikulla mutta naama on nursalla. Ei voi mitään, hommien pitää rullata ja kukaan ei ole työpaikalla korvaamaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää perheelliset jotka on yhtenään poissa. Määräaikaisella sopimuksellakin ne saa olla paljon enemmän poissa ilman että tulee ongelmia kun taas yksinelävää alettiin heti epäillä epärehelliseksi jos on poissa paljon töistä.
Jokaisesta sairauspoissaolosta aina lääkäriin/työterveyshoitajalle ja todistus esihenkilölle niin luulisi nutinoiden loppuvan.
Kyllä, kunhan TYÖNANTAJA maksaa tämän saikkulappurumban yksityisessä terveydenhuollossa. Julkista terveydenhuoltoa ei todellakaan voida kuormittaa enempää epäluuloisten työnantajien takia.
Kukaan ei joudu ylitöihin. Jos olette joustaneet niin oma moka.
Minua ärsyttää ihan suunnattomasti ja meilläkin juuri nimenomaan nuoret. Miten kaikki ovatkin niin sairaita, että jatkuvasti saikulla. Ja sitten me muut tehdään heidänkin työt omien lisäksi juurikin ihan samalla palkalla, jolla tehtäisiin vaan omat työt. Eihän siinä jos oikeesti on kipeä niin silloin on. Mut kun somesta saa ihan eri kuvan, päästään kuitenkin illanviettoihin ym. Ja ollaan " sairaan" lapsen kanssa kotona, jonka olemassaolo ärsyttää kun ei saa rauhassa katsoa netflixiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää perheelliset jotka on yhtenään poissa. Määräaikaisella sopimuksellakin ne saa olla paljon enemmän poissa ilman että tulee ongelmia kun taas yksinelävää alettiin heti epäillä epärehelliseksi jos on poissa paljon töistä.
Jokaisesta sairauspoissaolosta aina lääkäriin/työterveyshoitajalle ja todistus esihenkilölle niin luulisi nutinoiden loppuvan.
Kyllä, kunhan TYÖNANTAJA maksaa tämän saikkulappurumban yksityisessä terveydenhuollossa. Julkista terveydenhuoltoa ei todellakaan voida kuormittaa enempää epäluuloisten työnantajien takia.
Ei maksa. Maksat itse, jos menet yksityiselle. Työntekijät ovat ihan itse kuule aiheuttaneet epärehellisyyden takia vaatimuksen lääkärintodistuksesta päivästä yksi alkaen meidänkin firmassa.
Vierailija kirjoitti:
Joo siis meillä lähtevät kotiin, jos vatsa vähän sekaisin tai kurkku kipeä. Herran jestas itse olisin poissa harva se viikko, jos olisin aina kun vatsa vähän sekaisin. En ymmärrä minäkään miten kehdataan olla joka pikku vaivasta.
Oletko kenties toimistotyössä? Ei siinä noista ongelmaa muodostukaan, tiedän kokemuksesta. Nykyisessä työssäni voi irtautua työstä harvoin, ja vessassa käynti on välillä sitä että juokset vessaan viime hetkellä ihan normivuoroissakin. Jos vatsani on sekaisin työn tekeminen ei oikeasti vaan onnistu, pomo ei katsoisi hyvällä sitä että tiputan kesken asiakkaan palvelun kaiken käsistäni ja lähden juoksemaan vessan suuntaan kuin olisin hengenhädässä monta kertaa tunnissa. Lisäksi vessa on ohutseinäinen ja käytännössä keittiön ja muiden työtilojen vieressä eli kaikki ps..kominen ja kipuähkintä kuuluu ihan kaikille työkavereille.
Töistä lintsaajat saikuttelijat selvästi triggeröitynyt tästä keskustelusta kun niin vahvasti asiaan reagoidaan.
Mä niin toivon, että eka päivä on palkaton kohta tässäkin firmassa. Jos vaikka loppuisi noi tiettyjen henkilöiden turhat saikutukset.
Olen ollut sellaisessa työpaikassa missä pari tyyppiä saikutti vähän väliä. Sijaisia ei sellaisiin poissaoloihin koskaan saatu ja työt kaatuivat muille. Kyseessä asiakaspalvelutyö, jossa ei todellakaan voi sanoa lopuille asiakkaille, että sori me mennään nyt kiinni, vaan joka ikinen ovesta sisään ehtinyt oli pakko ottaa, vaikka olisi mennyt ylitöiksi. Varmasti on joo esimiehen vastuulla, mutta eipä se paljoa lämmittänyt kun hänen kommenttinsa oli vain, että koittakaa kestää. Olisi sitten edes lyhentänyt aukioloaikaa tai jotain mutta kun ei.
Olisi ollut parempi, että nämä sarjasaikuttajat olisivat olleet sitten pitempään yhteen menoon pois ja hoitaneet itsensä kerralla kuntoon niin sellaiseen pidempään pätkään olisi saatu sijainenkin ottaa. Osa tosin jää pois töistä tosi matalalla kynnyksellä. Jos on vaikka vain sellainen tunne, että voisi olla tulossa kipeäksi, kuten yksi asian muotoili ilmoittaessaan että on pois.
Tein joskus aiemmin keikkaa yhteen paikkaan ja lähes säännönmukaisesti soiteltiin töihin juhlapyhien kuten vapun ja uudenvuoden jne. jälkeen, samoin maanantaisin. Siellä oli aina ne samat noin 3-4 ihmistä, joita vuoronperään sijaistin.
Meidän työpaikalla ne ovat tupakoitsijat, joille tulee selkeästi eniten poissaoloja. Aina on flunssa ja yskä ja köhä. Kai se käryttäminen viekin terveyden, en sitä epäilekään yhtään. Eri asia vain se, onko tällainen reilua niitä kohtaan, jotka eivät tahallaan tuhoa terveyttään.
Itse iloitsisin omasta terveydestä.
Meillä nämä vakkarisaikuttajat aiheuttivat sen, että meille muuten terveillekin alkoi tulla loppuunpalamisoireita ja muita työperäisiä rasitusoireita, kun jatkuvasti tehtiin niidenkin työt. Että eipä siinä sitten enää omasta terveydestä voinutkaan iloita.
Onhan se ikävää. Ymmärrettävä on jos on esim. leikkaus, syöpä tms., pitkään poissa oleville hankitaan yleensä sijainen. Nämä ketkä on pois silloin tällöin pari päivää kuormittaa muita. Sijaisia ei saa lyhyeksi aikaa joten muut joutuvat paikkaamaan ja tekemään toisten hommia. Se on suoraan muiden hyvinvoinnista pois.
Minulle eivät muiden sairauslomat kuulu. Jos joku on sairaslomalla niin se on hänen oma asiansa.