Mitä tehdä 14v pojalle, joka uhkaa aina itsemurhalla kun ei saa tahtoaan läpi?
Olen ihan loppu tähän tilanteeseen. Ymmärrän, että tällaiset pitäisi aina ottaa vakavasti, mutta tuntuu että poika on alkanut käyttää tätä aseenaan. Jos vaikka ei saa jotain haluamaansa tavaraa heti, niin sanoo että hän tiesi ettei vanhemmat rakasta ja ettei ansaitse sellaista ja kertoo menevänsä päättämään päivänsä milloin milläkin tavalla. Miten tällaiseen pitäisi suhtautua? On tosi raskasta kuunneltavaa ja etenkin tietysti pelottaa se, että mitä jos toteuttaakin uhkauksensa joskus.
Kommentit (169)
Minun poika uhkaili riitatilanteissa itsemurhalla n.12-13v iässä. Loppui siihen kun näytin rehellisesti kuinka pahalta hänen uhkauksensa minusta tuntui. Puhkesin itkemään pojan nähden ja kerroin kuinka paljon hänen sanansa sattuivat, kuinka rakas ja tärkeä hän on ja että asiat saadaan varmasti selvitettyä puhumalla. Poika tajusi ja uhkailut onneksi loppuivat. Sen jälkeenkin toki otettiin yhteen ja olin ihan paska äiti mutta itsemurhapuheet onneksi jäivät. Poika nyt aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Soita 112 ja sano, että täällä on itsetuhoinen henkilö. Poliisit vie sen sitten hoitoon.
Kyllä taitaa molemmat autot tulla. Ei poliisi tule ja vie hoitoon.
Jos poika todella itsemurhaa suunnittelee, niin tenava on mahdollisesti psykoosissa.  Veisin lääkäriin. 

Muutenkin veisin lääkäriin, koska ei tuo ihan tervettä ole. Saattaisi säikäyttää teini-angstia kokevan pikku-hirviön. Asioilla on seuraukset.
Siellä on nyt kotona jotain syvällisemmin pielessä. Kommunikaatiossa on jotain häikkää, todennäköisesti muutenkin on jotain tunnejuttuja joihin poika reagoi tuolla tavoin. Menette yhdessä terapiaan ja selvitätte mistä on kyse. Teini-ikäinen ei voi olla ongelman alku ja juuri, vaan siellä on jotain syvällisempää häikkää nyt meneillään ja poika on se, joka oireilee. Ja sinä yrität nyt tehdä pojasta syntipukin. Te olette hänet kasvattaneet, vain te tiedätte mikä tuon pohjalla oikeasti on. Terapeutti auttaa sen selvittämisessä jos ette itse tajua. Ihan turha täällä kysellä tuntemattomilta jotain geneerisiä neuvoja, ei täällä kukaan tiedä sinun lapsesi koko elämäntariaan eikä täällä kaikki ole mitään psykologeja. Ammattilaisen puoleet käännyt, turha ketju. Ja mikä oikeus sinulla on levittää lapsesi yksityisiä asioita nettiin? Sinä et taida kunnioittaa lapsesi yksityisyyttä ja rajoja. Siinä on jo pientä osviittaa niistä ongelmista, joita teillä todennäköisesti on kotona.
Vierailija kirjoitti:
Minun poika uhkaili riitatilanteissa itsemurhalla n.12-13v iässä. Loppui siihen kun näytin rehellisesti kuinka pahalta hänen uhkauksensa minusta tuntui. Puhkesin itkemään pojan nähden ja kerroin kuinka paljon hänen sanansa sattuivat, kuinka rakas ja tärkeä hän on ja että asiat saadaan varmasti selvitettyä puhumalla. Poika tajusi ja uhkailut onneksi loppuivat. Sen jälkeenkin toki otettiin yhteen ja olin ihan paska äiti mutta itsemurhapuheet onneksi jäivät. Poika nyt aikuinen.
Eli teillä pelataan tällaista emotionaalista valtapeliä kotona. Mielenkiintoista. Toisen tunteet ei kiinnosta, ei yritetä selvittää mitä asioiden takana oikeasti piilee, vaan sen sijaan manipuloidaan itkulla toinen alistumaan. Hmm, mistäköhän kummasta poikasi on mahtanut tunteilla uhkailunsa oppia...?
Aika erikoinen kysymyksenasettelu, joka jo heti kättelyssä kertoo, miten haluat muiden näkevän tämän tilanteen. "Mitä tehdä pojalle?". Eli miten sinä saat hänet alistettua tahtoosi, ilman että teidän tarvitsee yhdessä selvittää mistä tässä on kyse ja miksi hänestä tuntuu niin pahalta, että sanoo tuollaisia asioita. Onko hänellä vaikeaa koulussa? Tunteeko hän itsensä yksinäiseksi kotona? Onko hän vihainen teille jostain? Onko itsetunto-ongelmia? Voi olla vaikka mitä, ja teillä vanhemmilla voi olla peiliin katsomisen aihetta. Muttä sinua kiinnostaa vain, että muiden kuuluu siis tässä pitää sinun poikaasi ongelmana ja kertoa sinulle, miten saada hänet alistettua tahtosi alle. Eli sinun kokemuksesi ja tunteesi on tässä ne tärkeimmät. Ei ihme, että pojasta tuntuu pahalta.
Uhkaa aina? Ts. on keksinyt toimivan keinon kiristää ja pompottaa vanhempiaan. Sinä tiedät itse mitä hän siitä hyötyy. Selvästi jotain.
Äärimmäisen vastenmielistä käytöstä. Mutta just noin 14-vuotiaana pojat on rasittavimmillaan, ja hyppyyttävät auktoriteetteja.
Avaa partsin ovi ja sano että anna mennä. Yksi asia on varma: kaveri ei kunnioita vanhempiaan tipan tippaa.
Vierailija kirjoitti:
Soita 112 ja sano, että täällä on itsetuhoinen henkilö. Poliisit vie sen sitten hoitoon.
Niinkö kuvittelet? Et elä reaalimaailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieppä kerran päivystykseen perjantai-iltana jonottamaan itsemurhaa uhkanneena niin ei enää uhkaile.
Mutta tosiaan, lääkärillehän tuo lapsesi kuuluu. Ei ole normaalia käytöstä tuo.Ihan normaalia käytöstä ihmiselle, joka voi pahoin.
Hae apua.
"uhkaa itsemurhalla aina kun ei saa tahtoaan läpi"
- Mä HALUUN uuden puhelimen tän ikivanhan vuosi sitten ostetun tilalle!! Ei se maksa ku 800. Kaikilla muillakin on. Osta tai mä tapan itteni!
Että pahoin voi juu.
Vierailija kirjoitti:
Sano, että antaa mennä vaan. Mieti millainen lapanen siitä kasvaa jos et laita samantien loppua tuolle.
Jos tätä vinkkiä kuuntelet, niin älä ihmettele sit jos löydät lapses kuolleena.
Vierailija kirjoitti:
Olisko syytä laittaa rajat pojalle vihdoin ja viimein?
Soita hätäkeskukseen seuraavalla kerralla.
Jos joku uhkaa itsemurhalla niin pitää toimia kuten hätätilanteessa toimitaan.
Kiva että joku kuolee sen takia, että sinä tuhlaat hätäkeskuksen resursseja, vaikka tiedät että mitään akuuttia hätää ei ole.
Hän tarttis aikaasi, kehuja ja ymmärrystä ja läheisyyttä. Manipuloi sun huonoa omaatuntoasi. Ja tekee sen parisuhteessaan myöhemmin.
Mutta se miten pääsette tosta vaatii ammattiauttajaa. Vähän niinkuin parisuhdeterapia. Molemmat kuuntelisivat toisiaan. Ja tee lasu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli teillä pelataan tällaista emotionaalista valtapeliä kotona. Mielenkiintoista. Toisen tunteet ei kiinnosta, ei yritetä selvittää mitä asioiden takana oikeasti piilee, vaan sen sijaan manipuloidaan itkulla toinen alistumaan. Hmm, mistäköhän kummasta poikasi on mahtanut tunteilla uhkailunsa oppia...?
Turha yrittää väkisin tehdä ongelmaa sinne missä sitä ei ole. Tässä tapauksessa oli kyse teinin täydestä ajattelemattomuudesta. Ja kun poika näki kuinka pahasti hänen uhkailunsa sattui, tajusi itse että nyt on tietty raja ylitetty, näin ei voi jatkaa.
Vaaditko lapseltasi täydellisiä koulusuorituksia, mistä hänellä olisi jäänyt jotain "hampaankoloon" sinua vastaan?
Sano sille että se on niin rasittava että tapat itsesi.
Sit lähdet taaksesi katsomatta hotelliin pariksi päiväksi.
Kun tulet takaisin kysyt sälliltä että eikös ollutkin hyvä jäynä?
Seurauksia joo. Esim. siinä vaiheessa kun tajuaa että ei saa mennä edes vessaan ilman valvontaa - valvonta siis tämän päivän uhkailun takia - saattaa alkaa kiinnostaa miettiä mitä suustaan päästää. Esimerkki todellisesta elämästä.
Tunsin 14-vuotiaan pojan, joka puhui jatkuvasti itsemurhasta. Siinä meni vielä 30 vuotta ennen kuin hän toteutti aikomuksensa. Kai se oli harkittu päätös.
Sukulaiseni poika käyttäytyy samoin. Mielestäni reagoi siihen, kun vanhempansa ovat alkoholisteja. Itse eivät tunnusta alkoholismiaan, ovathan sentään työssäkäyviä ja hyvin varakkaitakin, mutta viiniä ja muutakin kuluu niin paljon, että ovat periaatteessa koko ajan pienessä hönössä. Viikonloppuisin sitten sammutaan. Räyhäämistä ei kuitenkaan ole, ovat "lupsakoita juoppoja". Poika on myös aika lellitty, joten ei ole paljon kavereita, koska kuvittelee olevansa jotain aivan erityistä ja on siksi ylimielinen muita kohtaan.
Teet siitä lasun ja kerrot myös pojalle miksi.
Ei kannata reagoida ollenkaan. Jos hän on oikeasti itsemurhahaluinen, et pysty häntä estämään. Lopulta hän onnistuu itsensä tappamaan. Ihmisen ei ole pakko elää. Eikä siitä kannattaa itseään syyllistää.