Mitä tehdä 14v pojalle, joka uhkaa aina itsemurhalla kun ei saa tahtoaan läpi?
Olen ihan loppu tähän tilanteeseen. Ymmärrän, että tällaiset pitäisi aina ottaa vakavasti, mutta tuntuu että poika on alkanut käyttää tätä aseenaan. Jos vaikka ei saa jotain haluamaansa tavaraa heti, niin sanoo että hän tiesi ettei vanhemmat rakasta ja ettei ansaitse sellaista ja kertoo menevänsä päättämään päivänsä milloin milläkin tavalla. Miten tällaiseen pitäisi suhtautua? On tosi raskasta kuunneltavaa ja etenkin tietysti pelottaa se, että mitä jos toteuttaakin uhkauksensa joskus.
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
No siis ihan sekaisinhan tuollainen lapsi on. Hänet pitää viedä psykiatrin juttusille ja diagnosoitavaksi.
Masennus tai itsetuhoiset ajatukset ei tarkoita kyllä suoraan yhteyttä minkään diagnoosin olemassaoloon. Ihmiset nyt ahdistuvat ja masennus iskee eri syistä.
Marssittaisin pojan elämään ison porukan hoitoväkeä ja sanoisin juipille, että hän joutuu nyt tapaamaan näitä kaikkia koko ajan ja voi olla, että hän joutuu menemään suljetulle, nuorisokotiin tai jonkun sossutädin syleilyyn ikiajoiksi. Ellei jutut muutu.
Mä sanoisin, että jos susta oikeasti tuntuu, että haluat tappaa itsesi, niin tarvitset apua ja vien sut psykologille. Kun lapsi huomaisi,että olen tosissani, niin varmaan selviäisi myös uhkaileeko hän vaan saadakseen tahtonsa läpi vai tarvitseeko apua.
Veisin jokaisesta uhkauksesta lääkäriin. Jos käyttää uhkailua vaan vedättääkseen teitä, niin huomaa, ettei saa tahtoaan läpi ja joutuu vieraalle ihmiselle selittelemään. Jos taas on tosissaan, niin pääsee avun piiriin.
Mun lapseni uhkaili samalla kymmenisen vuotta. Väsyin lopulta siihen banaaliin kuolemalla leikittelyyn ja psyykkiseen väkivaltaan. En jaksanut enää kuunnella, viedä hoitoon tai avustaa taloudellisesti. Olin ihan poikki.
Lopulta se sitten lähti täältä oman käden kautta. Kaikki tunteet kävin läpi, mutta voimakkain oli sittenkin helpotus. Tuomitkaa vapaasti.
Jos ihminen haluaa todella oikeasti kuolla, sitä ei pysty kukaan estämään.
Ota nyt heti yhteys koulun opettajaan ja kuraattorin ja koulupsykologin kautta saa nopeiten apuja. Pääsee keskustelemaan asioista alkuun. Sitten voi miettiä tarvitseeko muita lähetteitä.
Sinun velvollisuus on tukea häntä!
Vierailija kirjoitti:
Ota nyt heti yhteys koulun opettajaan ja kuraattorin ja koulupsykologin kautta saa nopeiten apuja. Pääsee keskustelemaan asioista alkuun. Sitten voi miettiä tarvitseeko muita lähetteitä.
Sinun velvollisuus on tukea häntä!
Miten tämä on koulun asia?
yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy
Mietin onko koulussa todellisuudessa kavereita. Harvemmin 10:n pojilla on. Koulussa voi olla kiusaamista tai ulkopuolelle jättämistä. Nuori tarvitsee ikäistään seuraa. Kyllä tuo hätähuuto on nuorelta ihmiseltä. Koulukuraattoriin heti yhteys.