Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvojen rytmi herättää keskustelua...

01.01.2007 |

Luin tuolla yhtä ketjua jossa oli aika kärkeviäkin kommenttia aiheesta.

Mites se nyt on, pitääkö vauvalle jossain vaiheessa alkaa opettamaan jotain rytmiä?

Meillä on täällä 7 viikkoinen, joka nukahtaa klo 22-23, nukkuu puoli tuntia tai tunnin ja herää iloisesti keskustelemaan ja syömään, ja nukahtaa vasta klo 1-1.30. Mitäs siitä, mun tehtävä on hoitaa lasta ja rytmittää oma elämä lapsen mukaan, nukummekin sitten usein puoleen päivään (tietysti pitkin yötä ja aamupäivää imetän). Ainoa ongelma rytmissä on mies ja hänen esikoisensa, elämme siis aivan eri rytmiä kuin muu perhe.

Onneksi meidän vaavi itkee harvoin, minä reagoin itkuun heti ja lohdutan. Pelkän protestoinnin erottaa, silloin silitän ja paijaan ja yleensä jääkin sänkyyn suosiolla.

Mutta siis rytmistä...? Onko se niin vaarallista, että meillä eletään tällaista rytmiä? Ja koska sitä sitten pitää alkaa muuttamaan?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööööh, puhuisi millä tavalla? Eikös se nyt ollut niin että sinä olet täällä lynkkaamassa äitejä jotka valittavat väsymystä, en minä :) Sun mielestä ei saa valittaa, ei saa kysyä neuvoa, ei saa ihmetellä....?

En koe sitä millään tavalla negatiiviseksi, enkä viaksi itselleni, että vauva nukkuu öisin useamman tunnin peräkkäin, päinvastoin, olen onnekas ja hirmu tyytyväinen että arki sujuu ihan hyvin.

Menikö tämä nyt joksikin kilpailuksi siitä, kuka on kaikkein väsynein? Onko se joku hyvän äidin tunnusmerkki, että on väsynyt?

Sorry Emilyn, mutta en jaksa ymmärtää mikä sua vaivaa. Kirjoitat hirveällä lunkkausmielialalla lähes ketjuun kuin ketjuun, mitkä sun motiivit tällä palstalla on????

Vierailija
22/30 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, taisin olla oikeassa, että olet itse väsynyt ja turhautunut, ja siksi purat täällä kiukkuasi muihin äiteihin, jotka uskaltavat kirjoittaa jostain VÄHÄPÄTÖISESTÄ asiasta, millä ei ole mitään tekemistä sinun jaksamisesi kanssa.

Kirjoitat ihan mitä vaan saadaksesi vääntöä, nytkin väännät tästä väsymyksestä, mä en nyt millään ilveelläkään ymmärrä, miten en saisi/voisi tuntea empatiaa väsyneiä äitejä kohtaan, vaikka en itse sitä tällä hetkellä olekaan?!

Niin kuin on nyt tullut monessa ketjussa huomattua, ilmeisesti vain Emilyn sinun näkökulmat, sinun äitiytesi, sinun vaikeutesi ovat todellisia, ja tapasi toimia oikeita, ja muiden äitien vääriä.

Montas lasta sinulla muuten olikaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä sanon jotain kritiikkiä, olen lynkkausmielellä. Sen sijaan minut saa täällä lynkata ihan niin mistä asiasta tahansa. Koskipa se sitten vitamiineja, rokotuksia, vaativia vauvoja, mitä vain. Niin kaikki mitä emilyn sanoo, se on väärin ja kaikki muu oikein. Plus sitten sanojen vääristelyt ja valehtelimiset sanomistani. Kyllä täällä on nokkelia tyyppejä..

Vierailija
24/30 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei kukaan vahingossakaan käsittänyt väärin ekaa viestiäni.

Eli en todellakaan ole pakottanut vauvaa nukkumaan tai pitänyt mitään unikouluja vaan kyse on siitä, että omalla käyttäytymiselläni olen erottanut yön ja päivän. Siis aivan alusta asti, siitä ihan ekasta yöstä lähtien en ole koskaan puhunut vauvalle mitään klo 23 ja 6 välillä (tuo on se aika, minkä minä käsitän yöksi). Jos vauva on valvonut, olen rauhallisesti hämärässä talossa kanniskellut häntä niin kauan, että on uudelleen nukahtanut (alussa joskus jopa 2-3 tuntia). Samoin kun syötän vauvaa yöllä en koskaan sytytä valoja enkä puhu sanaakaan. Nostan vaan vauvan syliin, syötän, röyhtäytän ja laitan takasin sänkyyn tai tarvittaessa kannan jonkun aikaa, että nukahtaa.

Liekö sitten tuon ansiota vai vaan hyvä tuuri, mutta meillä on kaikki vauvat tosi nopeesti alkaneet nukkua yöt :)

Mitä Emilynin juttuihin tulee, niin ei oo todellakaan eka kerta, kun joku ketju muuttuu kaksinpuheluksi Emilynin ja jonkun toisen välillä :) Sen enempää en nyt vaivaudu asiasta kirjoittamaan, kun on tullut jo eräissä muissa ketjuissa otettua yhteen ilman minkäänlaista lopputulosta. Mustavalkoinen jääräpää jne.

Vierailija
25/30 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mianni, olen samoilla linjoilla,eli tein esikoisen kanssa samoin ja yritän samaa nyt tämän kakkosen kanssa, eli yöllä ei seurustella ja välttämättömät toimet hoidetaan ilman valoja (vaipan vaihto yölampun valossa). Koska mun täytyy elää tässä yhteiskunnassa joka pitää yöstä ja päivästä kiinni, ja muukin perhe meillä joutuu elämään normaalissa rytmissä, niin toivon että vauvakin oppii tämän rytmin mahdollisimman pian, ja yritän tukea sitä kaikin keinoin. Jos ajattelee lapsia yleensä, niin kaikkihan niille täytyy melkein opettaa, tai kyllähän ne ajan kuluessa tajuaa asioita itsekin mutta normaalit vanhemmat opettavat tapoja jne lapsilleen. Esim. lapsethan söisivät mielellään vaan herkkuja jos saisivat yms. Olen sitä mieltä, että myös " normaali" rytmi on opetettava lapselle kuten monet muutkin tavalliset elämän asiat. Eikä siinä mielestäni ole mitään pahaa jos äiti haluaa elää muun yhteiskunnan rytmissä ja yrittää ohjata vauvaakin siihen suuntaan (en tarkoita huudatusta tms. vaan keinoja joita Mianni kuvaili), lisäksi tämä on monesti pakko koska on muitakin lapsia kuin tämä vauva. Mutta jos joku haluaa elää monta kuukautta ihan vauvan tahtisesti, niin sekin on musta ok, jos se sopii itselle ja muulle perheelle.

Vierailija
26/30 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista (nyt 3 v.) ei saatu oppimaan mitään rytmiä vauvavuonna. Siihen täytyi vain sopeutua. Monia vinkkejä ja syyllistämistä sain kuulla, mutta ei tilanne siitä miksikään muuttunut. Vauvat ovat erilaisia.

Tämä toinen tyttö on nyt n. 5 viikon ikäinen ja jotain säännöllisyyttä vuorokausissa voi jo ehkä havaita. Noin klo 23-2.30 välillä valvotaan mahavaivojen takia 2-3 tuntia, sitten nukutaan 3-4 tuntia ja siitä lähtien mennään noin kahden tunnin syöttöväleillä. Puolen päivän aikaan ja iltapäivällä on lyhyet virkeysjaksot, muuten nukkua posotetaan.

Esikoinen herää onneksi vasta yhdeksän maissa. Ja eipä tartte lähteä enää aamuvarhaisella kohti päiväkotia. Miehestä ei ole arkisin apua valvomisessa, koska hänen on lähdettävä töihin aamulla kuuden jälkeen (ja koska imetän). Mutta viikonloppuisin mä nukun pitkään ja saatan vetää vielä päiväunetkin. Toistaiseksi valvominen ei ole kohtuuttomasti väsyttänyt ja tiedän saavani tarvittaessa ulkopuolista apua. Jo pelkkä tieto siitä auttaa.

Olen onnellinen, että saimme vielä tällaisen " normaalin" vauvan: täysiaikainen, hyvän kokoinen, pääsi laitokselta suoraan kotiin, ei koliikkia (vaikka välillä huutaakin), normaalin jäntevä jne. Kaiken kaikkiaan helppohoitoinen vauva! Luulen, että rytmi muotoutuu sitten aikanaan, kun kuitenkin yritän pitää esikoisen kanssa tietyistä rutiineista kiinni.

Vierailija
27/30 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun lueskelen näitä " rytmittämisjuttuja" niin meillä on kyllä näin ihan tietoisesti toimittukin, siis pidän itsestäänselvyytenä että päivä erotetaan yöstä valoilla, ei turhia höpötellä yöllä jne. Kuka kumma nyt yleensä alkaa vauvan kanssa seurustelemaan yöllä?

Mutta mihin se raja sitten vedetään?

Itse tiedän, että nyt kun tyttö nukahti kymmeneltä, hän nukkuu maksimissaan tunnin ja on sen jälkeen ihan virkeä. Aivan turha yrittäkään pimeässä syöttää ja laittaa takaisin nukkumaan. Eli siis me valvomme vielä sinne yhteen asti, en nyt tiedä onko se kovin paha, koska sitten n. klo 1-10 välisen ajan meillä vain nukutaan ja syödään. Eli tavallaan se rytmi onkin jo, vaikkakin valvomme myöhään.

Vaipanvaihdosta sen verran, että minä vaihdan yöllä kakat, ja yhden kerran joka tapauksessa, oli kakkoja tai ei. Sanotte mitä sanotte ;) Neuvolassa ja kaiken maailman oppaissa neuvotaan, että ei kannata vaihtaa vaippoja yöllä. Meillä kokeiltiin tätä, ja huomattiin että on pienempi paha vaihtaa vaippakerran yössä, kuin herätä joka yö vaihtamaan lakanoita. Nimittäin pissat tulivat läpi. Vaippamerkin vaihtoakin kokeiltiin, ja seuraava vaippakoko on meille jo liian suuri.

Joten itse ainakin toimin omissa kuvioissa niin kuin meille parhaaksi sopii, enkä niitä neuvolankaan neuvoja ota kirjaimellisesti.

Vierailija
28/30 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös hyvän kokoinen (yliaikainen), tyytyväinen vauva joka syö ja nukkuu hyvin, kärsii harvoin ilmavaivoista ja muutenkin aivan ihana ja TERVE ;)

Tämä kaikki varmasti paljon tärkeämpää, kuin se, meneekö vauva nukkumaan iltakymmeneltä vai yöllä yhdeltä :)

Vierailija
29/30 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten ihmeessä viitsitte riidelllä tälläsestä asiasta?

jokaisella perheellä/äidillä on omat rytmit ja tavat pyörittää arkea, jotkut menevät vauvan rytmin mukaan ja jotkut yrittävät saada vauvaa menemään oman rytminsä mukaan, eikai siinä voi kukaan toinen tulla sanomaan miten kelläkin on oikea tai väärä tapa.kukin tyylillään, niin on tehty aina, ei kaikki äidit ole samanlaisia eikä vauvatkaan samoilla rytmeillä vaikka tekisi mitä. oma vauva on maailman ihanin asia, jutellaan meidän söpöläisistä täällä eikä riidellä, tulee turhaan vaan paha mieli. Tarkotuitushan täällä on saada vinkkejä, apua ja juttuseuraa meillä tärkeistä asioista(eli vauvoista)=)

Kaatta ja prinsessa 7 vkoa.

Vierailija
30/30 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sillä tuota kirjoitustani rytmittämisestäni laittanut, että yrittäisin sitä toisille tyrkyttää :)Tämä valottomuus yöllä ja seurustelemattomuus ei mulle itelle ollut selviö esikoisen kanssa :(, ja meil sit kestikin yöllä syötöt aluksi 1,5h kerralla kun virkistin vaavin täysvaloilla... olin vähän tavallista tyhmempi varmaan näissä vauva-asioissa sillon.