Vaihdevuosista kysymyksiä. Menkat myöhässä viikkoja, öisin olen jäässä ja sitten tulee kuuma ja tämä vuorottelu jatkuu päivälläkin.
Lisäksi järjetön väsymys. Mitään hirveitä kuumia aaltoja ei ole ollut ollenkaan. Tuntuu välillä, että on kylmä ja kuuma yhtä aikaa. Ikää 48, raskaana en ole. Eli onko tämä nyt sitten sitä menopaussia...
Kommentit (75)
Itsellä ihan eka esivaihtarioire oli se, että alkoi silmät tuntumaan siltä että ne kuivuu päähän. Sitten alkoi kuivuutta olla ihossa ja päänahassakin, mutta silmät on edelleen ihan pahimmat.
Sitten alkoikin hikoilu- tai oikeammin kuumotuskohtaukset eli tuntuu kuin sisuksissa olisi jokin kiuas mikä hohkaa kuumaa. Yöllä sitten heräsi joko siihen että on aivan likomärkä hiestä tai vaihtoehtoisesti siihen, että hampaat kalisi kylmästä kun tuo hikoilu olikin vaihtunut jo paleluun.
Nykyään tulee noiden kuumotuskohtauksien lisäksi myös palelukohtauksia eli vastaavalla tavalla tuntuu sellainen hyytävä kylmyys sisuskaluissa vaikka iho olisi ihan normilämpöinen.
Tähän sitten päälle kaikki närästykset, ummetukset ja esim se, että kahvia/teetä voi juoda vain aamupäivällä jos ei halua menettää yöuniaan. Tiettyjä mausteita pitää myös vältellä ja esim suolan ja sokerin kanssa olla niin vähillä kuin vaan pystyy. Pikkuisenkin jos on maustetumpi/suolaisempi päivällinen niin loppuillan saakin litkiä vettä, yöllä sitten ravaa vessassa ja aamulla etenkin naama on niin turvoksissa että tyynynjäljet näkyy vielä iltapäivälläkin ja silmät on kuin kaksi sianvittua vierekkäin.
Aaaaargh.
Ylipainoisilla kovemmat oireet tässäkin..
Minulla alkoivat esivaihdevuodet 40+ ja kamala yö hikoilu ja kamala mieliala vaihtelu itku raivon vaihdellessa. +50v alkoivat kaikkein pahimmat fyysiset oireet kuten päivä kuumat aallot, sydämmentykytys ja uni vaikeudet, pätkittäinen uni ja vessassa ramppaaminen jotenka hain oma lääkäriltä estrogeeni korvaushoidon joka helpotti pahimpiin oireisiin ja ennen kaikkea mielialaan jotenka ei tullut enää raivokohtauksia. Olisi pitänyt aloittaa estrogeeni hoito jo paljon aiemmin.
Ensin söin menkkoja jatkavia pillereitä ja sitten vaihdoin mietoihin laastareihin. Ihanaa kun pääsi menkoista eroon kokonaan sillä kyllä ne olivat koko elämäni siihen astisesti ihan kamalin riesa. Lopussa viiteen vuoteen ei riittänyt mitkään siteet kun sitä tuli kuin hanasta. Ei ihan joka kerta mutta joinain kertoina tuli järkyttävä määrä. Missään papa kokeissa ei todettu mitään.
Alussa vuorottelee vilu ja kuuma oikein vahvana. Se on vaihdevuosien ensimmäinen merkki. Se on aika yksilöllistä ja osalla menkat reistailevat tullen silloin tällöin ja toisilla ne runsastuu loppuvaiheessa niin että on kainaloita myöten veressä. Minä vuosin kuin hanasta ja mitkään vaipat eivät auttaneet.
Nyt 58v käytän mietoja estrogeeni laastareita eikä ollut rintasyöpä seulossa yhtään mitään. Ja haluan luonnollista estrogeenia korvata niin pitkään kun huvittaa. Sillä estää myös luukatoa ja se auttaa mielialaan.
Vaihdevuosien aikana estrogeenin määrä elimistössä putoaa. Tämä johtaa moniin vaihdevuosiin liitettäviin oireisiin, kuten mielialaoireisiin. Tällöin henkilölle voidaan antaa estrogeenikorvaushoitoa, jonka pitäisi auttaa vaihdevuosioireiluun.
Matala estrogeeni naisella voi johtaa esimerkiksi seuraaviin ongelmiin:
Seksi on kivuliasta
Lisääntyneet virtsatieinfektiot
Epäsäännölliset tai puuttuvat kuukautiset
Mielialanvaihtelut
Kuumat aallot
Rintakivut
Päänsäryt ja migreenit
Keskittymisvaikeudet
Luunmurtumat
Hoitamattomana matala estrogeenitaso voi johtaa hedelmättömyyteen naisilla.
Vierailija kirjoitti:
En pysty pitämään sukkia. Sukat kun laittaa jalkaan niin hetken päästä helvetin tulessa 😅
Hohoooo, taidanpa ottaa sukat pois. Jos se helpottaisi.
Kahvi on mulle se pahin. Menkat loppui reilu vuosi sitten kokonaan (halleluja!) ja kaikki on kyllä käyty läpi. Nyt en enää öisin herää kuumaan, se onneksi loppui. Sitä vaihetta kesti pari vuotta. Yöunet on nykyisin taas oikein hyvät. Mutta jos kahvia juon, niin aaltoiluttaa pitkin päivää. Alkoholi tekee saman, joten elän mieluummin ilman. Jälkihiki jonkun pienenkin liikkumisen jälkeen on aika kova, mutta kaiken kaikkiaan elämä on aika siedettävää.
Ei ylipainoa, n. 10 000 askelta päivässä liikuntaa ja kahvi & pulla ainoat paheet.
N 56
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sillä estrogeenin puutos ei katso painoa. Se on enemmänkin perinnöllistä sillä minkälaiset vaihdevuodet äidillä niin samanlaiset tulee tyttärillekkin.
Joku kovaa treenaava ei ehkä huomaa mitään oireita. Himo liikunnan rääkki voi tosiaan viedä oireet kun sellaiset väittävät ettei ole mitään oireita.
En minäkään ylipainoisena mitään himo liikuntaa harrasta. Tarviiko sitä liian pitkään edes elää juosten ihan hulluna. No huvinsa kullakin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai vaihdevuosiin kuulu palelu vaan nimenomaan kuumuus. Eli olisi sulla joku tauti?
Siinä muuttuvat hormonijutut vaikuttaa kehon lämmönsäätelyyn. Mun äiti esim. saattaa välillä täristä kylmästä ja kietoa ylleen kaikki mahdolliset villatakit ja sanoo, että se kylmyys on kuin luissa ja ytimissä ja jotain ennenkokematonta. Toisinaan hän riisuu alusvaatteilleen ja avaa ikkunan, kun on niin kuuma. Eli kasvotkin muuttuu punaisiksi ja hikisiksi.
Vaihdevuodet on naisella kuin toinen murrosikä. Saattaa tulla itku-kiukku-raivareita.
Vaihdevuosien jälkeen tilanne normalisoituu ja nainen elää uutta "renesanssia". Eli olo kyllä paranee ja seestyy myrskyjen jälkeen.
Estrogeenihoito naisille estää luukatoa ja pitää ihoa nuorekkaampana ettei se rutistu ennen aikaiseksi ryppyiseksi käppyräksi.
Suosittelen estrogeeneja ihan kaikille naisille.
Nro 44, jos kävit rintasyöpäseulonnassa pelkässä mammografiassa niin se ei riitä. Oma rintasyöpäni näkyi vasta ultrassa.
Se että olet kerran käynyt seulonnassa ja saanut puhtaat ei tarkoita että tulos olisi puhdas 5 vuoden päästä.
Ryppyjen ehkäisyyn parasta auringolta suojaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö käy gynegoloogilla koskaan? Varaa nyt aika edes terveyskeskus yleisläkärille asiasta.
Kun keski-ikäinen nainen saa tyypillisiä esivaihdevuosiin ja vaihdevuosiin liittyviä oireita, ei se ole sairaus eikä tarvitse lääkäriä, ellei sitten itse koe oireita niin hankaliksi, että haluaa hormonihoitoa. Mutta jos pärjäilee ilman, ei ole mitään tarvetta mennä lääkäriin.
Pärjäilee ilman? Moni kommentoija tuossa valittaa miten kamalaa elämä on. Jos ei yhdenlainen hormonikorvaushoito riitä tai auta, sitten on kokeiltava toista. Tai kärsittävä. Mutta vaihdevuosien aikana naiset ovat vielä työelämässä, joten terveydentilalla on suuri merkitys.
Minulla alkoi vaihdevuodet vasta 54-vuotiaana, eikä ensimmäinen estradioligeeliannos riittänyt, vaan vasta sen tuplaus + hormonikierukka saivat olotilan vakiintumaan sellaiseksi, että pystyin tekemään työtäni, nukkumaan ja elämään normaalisti. Sanoisin myös ettei terveyskeskuksen yleislääkäreillä ole kiinnostusta paneutua vaihdevuosien hoitoon. Kannattaa etsiä siihen erikoistunut gynekologi. Hän ultraa samalla käynnillä myös myoomat ja kystat. Ja veloittaa reippaasti.
Minä lähes 60v en viitsi ihan turhaa käydä joka alapää ja rinta seulonnoissa mihinkä kutsu tulee jos ei mitään vaivaa ole sillä en pelkää kuolemaa ja luoja sitten päättää koska maanpäällinen vaellus loppuu. Joka toinen kerta olen käynyt seulonnassa eikä tähän asti ole mitään löydetty.
Minua ei kiinnosta siellä ihan turhaan rampata rääkättävänä. Tungetaan jalkoväliin jotain metalli levittimiä ja rinnat litistetään koneeseen ja ensimmäisellä kertaa meinasin pyörtyä kivusta. Ei todellakaan mene mielellään sinne ja miestäni ei ollenkaan rääkätä tämmöisillä seulonnoilla. Kyllä panee ihmettelemään kuinka tämmöiset rääkkäykset ovat vain naisille.
Vierailija kirjoitti:
Etkö käy gynegoloogilla koskaan? Varaa nyt aika edes terveyskeskus yleisläkärille asiasta.
Miksi? Mä en käynyt lääkärillä sen takia. Ellei sitten elämänlaatu kärsi.
53v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai vaihdevuosiin kuulu palelu vaan nimenomaan kuumuus. Eli olisi sulla joku tauti?
Siinä muuttuvat hormonijutut vaikuttaa kehon lämmönsäätelyyn. Mun äiti esim. saattaa välillä täristä kylmästä ja kietoa ylleen kaikki mahdolliset villatakit ja sanoo, että se kylmyys on kuin luissa ja ytimissä ja jotain ennenkokematonta. Toisinaan hän riisuu alusvaatteilleen ja avaa ikkunan, kun on niin kuuma. Eli kasvotkin muuttuu punaisiksi ja hikisiksi.
Vaihdevuodet on naisella kuin toinen murrosikä. Saattaa tulla itku-kiukku-raivareita.
Vaihdevuosien jälkeen tilanne normalisoituu ja nainen elää uutta "renesanssia". Eli olo kyllä paranee ja seestyy myrskyjen jälkeen.
Itse sanoisin, että vaihtariaika on paljon kenkumpi kaikin tavoin mitä aikanaan murrosikä. Lisäksi murkkuna saa oikein luvankin kanssa olla kiukkuinen ja hankala, koska hormonitoiminnan muutokset tuntuu ja vaatii sopeutumista jne mutta vaihtariaikanapa ei saisikaan vaan pitäisi olla ihan kuten ennenkin.
Enkä nyt mistään uudesta kukoistuksestakaan tiedä jos ensin ikävuodet esim 45-60 kärsii unettomuudesta, hikoilusta ja 24/7-v!tutuksesta ja sitten eläkeikäisenä olo kohenee tuolta osin. Siinä vaiheessa sitä on kuitenkin jo kaikkea muuta ikääntymiseen liittyvää remppaa ja kolotusta.
Vierailija kirjoitti:
Sori mut mulla ei ole. En tarvitse lääkitystä siihen. :D
On vain kuumia aaltoja illalla ja osan yöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kuvitella oirekirjoa jos tässä vielä olisi ylipainoinen, ei liikkuisi ja söisi/joisi miten sattuu..
Sitä varmasti olisi jo narunjatkona eli en oikein usko painolla olevan vaikutusta oireisiin ja/tai niiden voimakkuuteen. Etenkin kun suurin osahan on enemmän tai vähemmän ylipainoisia tätä nykyä niin silloinhan enemmistön pitäisi olla aivan kanttuvei vaihtarien takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun keski-ikäinen nainen saa tyypillisiä esivaihdevuosiin ja vaihdevuosiin liittyviä oireita, ei se ole sairaus eikä tarvitse lääkäriä, ellei sitten itse koe oireita niin hankaliksi, että haluaa hormonihoitoa. Mutta jos pärjäilee ilman, ei ole mitään tarvetta mennä lääkäriin.
minut lähetettiin vaihdevuosiin sopivien oireiden vuoksi naistentautien polille. Lääkäri (tk:ssa) sanoi, että voihan ne olla vaihdevuosioireitakin, mutta ei sitä voi tietää ennenkuin on tutkittu kunnolla ja suljettu vakavammat vaihtoehdot pois. Oli kiertohäiriöitä ja vuotohäiriöitä, kipuja ja sellaisia. Verikokeissa (raskaustestissä ja sukupuolitautietesteissä) piti käydä vielä ennen lähetteen kirjoittamista ja nyt tuli tänään sitten aika sinne poille, eli siellä naistentautien polillakin gyne oli katsonut, että pitää tutkia tarkemmin. Ikää 50. Itte olin ja olen ihan varma, että jos ei vaihtarit, niin esivaihtarit, mutta meillä suvussa vaihdevuodet alkavat naisilla aika iäkkäänä ja menevät tosi helpostti ja nopeasti ohi.
Vierailija kirjoitti:
Estrogeenihoito naisille estää luukatoa ja pitää ihoa nuorekkaampana ettei se rutistu ennen aikaiseksi ryppyiseksi käppyräksi.
En ala popsimaan sitä kun on aika helppo vaihdevuodet.
Mulla vaihdevuosioireilu löysi aivan uuden ulottuvuuden kun sairastin koronan toiseen kertaan. Hikoilin jo aiemminkin, mutta nyt tämä on jo aivan käsittämätöntä kun hiki valuu nollasäässäkin niin hurjasta rasituksesta, että vie roskapussin + käy postilaatikolla eikä ole edes takkia päällä.
Ja tuosta jää vielä sellainen jälkihikoilu ettei aiemmin edes kympin lenkki saunomisineen saanut tuollaista aikaan.
Sama juttu muuten, mutta mulla on menkat vielä ihan kellontarkat mutta tuossa esivaihtarien alkaessa ne sekoili hetken (osui myös koronan sairastaminen samaan syssyyn joka sekin osaltaan sotki kiertoa kuten joillekin käy) ja siinä samassa ne myös muuttui aiempaa runsaammiksi niin, että se entinen 5pv kestänyt vuoto tuleekin nyt kolmessa päivässä joista kaksi on kuin härän kurkusta valuisi.
Ja näihin hikoilu-palelu-kohtauksiin valvomisineen sekä ylimääräisiin vessakäynteihin jne kyllä tietenkin tottuu ajan kanssa, mutta kyllä nämä laskee elämänlaatua aivan hurjasti.
Itsekään en enää ylimääräisiä hormoneja elimistööni halua vaan se kiintiö tuli jo nuorena e-pillerien muodossa täyteen. Nekään siis ei sopineet mutta jotenkin sitä vain kuvitteli pitkän aikaa, että niiden aiheuttamiin oireisiin (mielialan vaihtelut jne) pitää vaan sopeutua ja oi mikä autuus se olikaan, kun lopulta vaan lopetin pillerien syömisen. Sitähän oli kuin toinen ihminen!
Toki sitä mieluummin olisi tuon oman hormonikiintiönsä syönyt vasta vaihtarioireisiin, mutta eipä sitä nuorena arvannut että nämä esivaihtaritkin tuntuu jo tältä saati että ne alkaa jo ennen 45-vuotispäivää..
Lyhyt on kyllä se aika naisen elämässä kun olo on mainio ja normaali :(