Vaihdevuosista kysymyksiä. Menkat myöhässä viikkoja, öisin olen jäässä ja sitten tulee kuuma ja tämä vuorottelu jatkuu päivälläkin.
Lisäksi järjetön väsymys. Mitään hirveitä kuumia aaltoja ei ole ollut ollenkaan. Tuntuu välillä, että on kylmä ja kuuma yhtä aikaa. Ikää 48, raskaana en ole. Eli onko tämä nyt sitten sitä menopaussia...
Kommentit (75)
Ilmeisesti itselläni myös jotain esivaihdevuosioireilua. Menkat tulee vielä suht säännöllisesti, kuten ovat aina olleet. Joitain vuosia ollut rytmihäiriöitä, jotka alkavat n viikkoa ennen menkkoja. Tänä vuonna menkat ovat olleet usein myöhässä. 10 päivää on pisin aika, jonka ovat olleet myöhässä. Välivuotoja on joskus, niin että normaalit 5 päivää kestäneet menkat loppuneet ja 3 päivän päästä alkaa vuoto uudestaan joka kestää kolmisen päivää.
Lisäksi vielä kierto saattaa olla jopa 22 päivää, kun koko elämäni on ollut 28 päivää.
En pysty pitämään sukkia. Sukat kun laittaa jalkaan niin hetken päästä helvetin tulessa 😅
Vinkki teille, jotka kärsitte kuumista aalloista: avantouinti auttaa siihen(kin).
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi vielä kierto saattaa olla jopa 22 päivää, kun koko elämäni on ollut 28 päivää.
Tuo tarkoittaa, että olet perimenopaussin alkuvaiheissa. Johtuu siitä, että aivolisäke yrittää piiskata hiipuvia munasarjoja toimimaan tehokkaammin, ja menee sitten turhankin nopeaksi se kierto. Tuosta 3-5 vuotta niin alkaa kierrot pitenemään ja jäämään välillä välistä. Monet alkaa vasta tässä vaiheessa saada klassisia vaihdevuosioireita, mutta kyllä osa saa jo kierron lyhenemisvaiheessakin. Varsinkin ne on tavallisia ennen menkkoja, ikään kuin pms-oireina, koska silloin hormonitaso on alimpana kierrossa.
Usein mietin että jääkö nämä oireet ja vaivat loppuelämäksi? Uusin oire on hiusten oheneminen. Olen vasta 54v ja luulin että vasta vanhoilla mummoille hiukset ohenee. Pian on talossa 2 puolikaljua 😏
Onko sulla elintavat kunnossa kuitenki ja fyysinen kunto hyvä ?
Samaa täällä +mustelmia tulee ihan tyhjästä. On vaihdevuodet.
Ihme särkyjä ja kolotuksia jotka tulee ja menee miten sattuu. Pissattaa koko ajan. Väsyttää koska yöunet on liian lyhyet. Uni katkonaista.
Olen 52v ja menkat tulee jos tulee (tänä vuonna tullu ehkä kaksi tai kolme kertaa). Iho selvästi veltostunut, vaikka ihan ok vielä. Paino nousee selvästi helpommin kuin ennen ja ekaa kertaa meinaa vatsaan tulla löysää (4 lasta on). Ei kuumia aaltoja, ei isoja mielialamuutoksia, tai muuta miksi edes harkitsisin hormooneja. Liikun, pidän painon kurissa, hoidan ihoa ja nautin elämästä.
Ottakaa nyt ihmeessä hormonikorvaushoito! Ei mitään järkeä kärsiä.
Saako jo esivaihdevuosioireiluun ihan jotain korvaushoitoa, vai tuputetaanko vaan minipillereitä tai kierukkaa (kuten minulle)?
Vierailija kirjoitti:
Esivaihdevuosia eli perimenopaussia on joo. Mulla ollut 42-vuotiaasta asti noita oireita, nyt ikää 49, menkat jatkuu silloin kun muistaa tulla edelleen eli ei ole varsinainen menopaussi vielä tapahtunut. Itse olen oireisiin niin tottunut, ettei ne haittaa minua mitenkään, enkä esim. hormonihoitoja halua. Pisin menkkaväli ollut 7 kk, odotan jo kovasti että loppuisivatpa kokonaan.
Sama. Lisäksi menkat voi olla "kolme päivää punaista vessapaperissa, tai 10 päivää tiputtelua, tai yhden vuorokauden Niagara. Revi siitä sitten. Eikä liity edes siihen miten pitkä kierto on ollut, voi tulla mitä sattuu koska sattuu.
Bonuksena toisinaan ovulaatiotiputtelua. Ilmeisesti se on nykyään niin harvinaista että sitä pitää juhlistaa.
Toisaalta en piittaa enää vittuajakaan mistään, että mikäs tässä on ollessa. Nuorempana olin aina jännittynyt ja melkein hysteerinen hermokimppu, nykyään olen kuin virtahepo lammikossa. Oletan ainakin ettei ne hätkähdä oikein mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vinkki teille, jotka kärsitte kuumista aalloista: avantouinti auttaa siihen(kin).
Kiva että sinulla auttaa. Minulla se seuraava yö on pelkkää hikiuintia, vaikka koko aikuisikäni harrastanut.
En ole muutenkaan siitä mitään hyötyä huomannut, harrastan vaan sen välittömän nautinnon takia.
Vierailija kirjoitti:
En voi kuin kauhulla odottaa. Olen ollut lapsesta saakka sellainen hikoilija, että alta pois ja vielä kun vaihtaritkin jossain kohtaa tulee niin varmaan liikun uimalla.
Uimassaolo onkin ainoa paikka missä hyvä. Minä meinasin yhdessä vaiheessa haaveilla uimahalliin muutosta tai että vaihtaisin työn sellaiseen livelähetykseen linnanmäen merenneito/pullervo-tv tyyppisesti. Katsojat voisivat maksua vastaan katsella kun pyörin kalliolta veteen.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tässä on kärsimyksestä puhunut? Ei satunnaiset tuntemukset tai epäsäännölliset kierrot ole kärsimystä.
Itselläni kaikki hormoniehkäisy ja pari keltarauhashormonikuuria sen sijaan aiheutti ihan ehtaa kärsimystä. Ihan vähällä en enää mitään hormonia ota.
Vierailija kirjoitti:
En voi kuin kauhulla odottaa. Olen ollut lapsesta saakka sellainen hikoilija, että alta pois ja vielä kun vaihtaritkin jossain kohtaa tulee niin varmaan liikun uimalla.
Tai sitten et huomaa mitään. Itsellä on ollut kuumia aaltoja aina, siis lapsesta saakka. Vuoroin valun hikea ja palelen. Vaihtarit ei tuoneet asiaan mitään muutosta.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä suosittele. Ei mitään järkeä vaarantaa henkikultaansa.
t. levinnyttä(kuolemaan johtavaa) hormonaalista rintasyöpää sairastava
Vierailija kirjoitti:
Ei auta mulla, vaikka harrastan avantouintia joka päivä.
Mulla on noi kuumat aallot (alkaa päästä, pään sisällä alkaa kuumentua ja sitten muu kroppa tulee perässä - paitsi varpaat, ne on edelleen aina jäässä) ja sit kylmä vähän ajan päästä. Ei tuu tylsää joo.
Paitsi NYT, olin flunssassa (testin mukaan ei koronaa, tai kolmen testin) ja ne kuumat aallot hävis, nyt on vaan kylmää tai vielä kylmempää. Kauanko tää tauko kestää? Eikös ton termostaatin häiriötilan pitäisi kestää vuosikaupalla, kymmenenkin vuotta?