Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaihdevuosista kysymyksiä. Menkat myöhässä viikkoja, öisin olen jäässä ja sitten tulee kuuma ja tämä vuorottelu jatkuu päivälläkin.

Vierailija
15.11.2023 |

Lisäksi järjetön väsymys. Mitään hirveitä kuumia aaltoja ei ole ollut ollenkaan. Tuntuu välillä, että on kylmä ja kuuma yhtä aikaa.  Ikää 48, raskaana en ole. Eli onko tämä nyt sitten sitä menopaussia...

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai vaihdevuosiin kuulu palelu vaan nimenomaan kuumuus. Eli olisi sulla joku tauti?

Siinä muuttuvat hormonijutut vaikuttaa kehon lämmönsäätelyyn. Mun äiti esim. saattaa välillä täristä kylmästä ja kietoa ylleen kaikki mahdolliset villatakit ja sanoo, että se kylmyys on kuin luissa ja ytimissä ja jotain ennenkokematonta. Toisinaan hän riisuu alusvaatteilleen ja avaa ikkunan, kun on niin kuuma. Eli kasvotkin muuttuu punaisiksi ja hikisiksi.

Vaihdevuodet on naisella kuin toinen murrosikä. Saattaa tulla itku-kiukku-raivareita.

Vaihdevuosien jälkeen tilanne normalisoituu ja nainen elää uutta "renesanssia". Eli olo kyllä paranee ja seestyy myrskyjen jälkeen.

Ei tarvitse tulla itku potku raivareita jos hakee estrogeeni korvaushoidon jolla korvataan ihmisen luontaista estrogeenia kun sen tuotanto loppuu.

Minulla ei tule enää menkkoja mutta se menkka kierto turvotuksineen niin sen tuntee kropassa lopun ikää. 80v äidilläni ei ole enää estrogeeni lääkitystä ja hän valittaa ajoittaisista kuumista aalloista vieläkin elikkä lieviä oireita voi olla naisella lopun ikää.

Kylläpä on miehillä paljon helpompaa ja miehelleni ei ole muita oireita tullut muuta kuin äksyilyä niin että saattaa kivahdella jos väärään aikaan menee jotain kyselemään. Miehillä vaan saa hormoonit loppua eikä mitään korvaus hoitoja tarvitse. Kyllä naisen elimistö on ihan kamala ja jatkuvaa seulontaa alapää ja rinta osastolla. Miehelläni ei ole mitään seulontoita muuta kuin tullut suolistosyövän seulonta. Jolloinka laittoi paskaa purkkiin ja lähetti sen.

Vierailija
62/75 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla esivaihtarioireet (unettomuus, yöhikoilu, mielialaongelmat) poistuivat yhdistelmäe-pillereillä. Hassua alkaa syömään niitä 44 vuoden iässä, vailla aiempaa historiaa (pl. muutama kuukausi 25 v sitten). Mutta hyvä että toimivat ennen kuin lähti työkyky.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin luulin vv oireiksi noita mutta jäätävä koko kehon turvotus (siis ihan massiivinen pullataikinaturvotus) hikoilemattomuus saunassa ja uniongelmat helpottui huomattavasti kilpirauhaslääkkeellä. Nyt on vain satunnaisesti hyvin pientä vilu/kuuma oireilua pääasiassa iltaisin.  Eikä juuri mitään muuta. Lääkärille mars!

Vierailija
64/75 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla esivaihtarioireet (unettomuus, yöhikoilu, mielialaongelmat) poistuivat yhdistelmäe-pillereillä. Hassua alkaa syömään niitä 44 vuoden iässä, vailla aiempaa historiaa (pl. muutama kuukausi 25 v sitten). Mutta hyvä että toimivat ennen kuin lähti työkyky.

Jaa ehkäisy pillereillä.

Vierailija
65/75 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla elintavat kunnossa kuitenki ja fyysinen kunto hyvä ?

Täällä joku yrittää väen vängällä keksiä ja löytää muita syitä kyseisille oireille. Onko ja onhan se noin vaikeata hyväksyä tosiasiat ja vanheneminen. Jokainen vuorollaan.

Vierailija
66/75 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa ehkäisy pillereillä.

Joo, juuri niillä. Zoely nimeltään. Gyne määräsi puolisen vuotta sitten. Enpä ole aiemmin moisia käyttänyt, nyt on sitten käytössä viemässä ikävät oireet pois. Mun oma luomukiertoni oli pitkään 22 pv ja ultran mukaan omaakin hormonituotantoa on vielä.

Vierailija
67/75 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalia. Minä pääsin onneksi "vähällä" - vain noin puolitoista vuotta. Sen jälkeen on ollutkin sitten ihanaa! 

Vierailija
68/75 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut korvaushoito jo kymmenen vuotta. Olen 52-vuotias. 

Vierailija
69/75 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda vaan normaalilla menolla. Pasrempi yöllä kuin kuumuus töissä . Mulla oli venttilaattori töissä pöydällä, se auttoi kun oli kesäaika. eikä herättänyt huomiota. Auton lasit  hikoontui säännöllisin välein. 6 kuukautta menkat pois ja sitten taas kolme kertaa ja ohi, sen jälkeen on paras aika elämässä alkanut.  Vuoden verran kuumaa ja kylmää, sitten ohi.

Kestä vaan kyllä se paremmaksi muuttuu. Sitten saat iloita uudesta olosta.  En ole ottanut hotmoneja en mitään siihn suuntaan.

Limakalvot ohenee, mutta siihen voi jotain ottaa, mutta ei suun kautta, ei ei, kaikki menee ohi. Se unettomuus myös, kun vetää päästä suoraan sanottuna.

Vierailija
70/75 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa ehkäisy pillereillä.

Joo, juuri niillä. Zoely nimeltään. Gyne määräsi puolisen vuotta sitten. Enpä ole aiemmin moisia käyttänyt, nyt on sitten käytössä viemässä ikävät oireet pois. Mun oma luomukiertoni oli pitkään 22 pv ja ultran mukaan omaakin hormonituotantoa on vielä.

Onko menkat vielä ja kuinka vanha olet?

Vierailija
71/75 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti lääkärit suosittelee hormonihoitoa, mutta siitä si pääse eroon ilman oireita. Miksi syödä pillereitä koko ikänsä. Nyt on taas esillä se, että syövät ovat lisääntyneet ,ja valitettavasti myös kasvaimet.

Vierailija
72/75 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se aika kamalaa aikaa oli, vaikka pääsin vissiin aika  vähällä. Menkat tuli harvemmin ja aivan järkyttävän runsaina. Hiki haisi kamalalle, jos sattui hikoilemaan vaikka villapaita päällä.

Mutta en ole mitään hoitoja tarvinnut, emätinpuikkoja käytän kuivuuden ja kutinan ehkäisyyn varmaan lopun ikää. Niitä saa apteekista ilman reseptiä.

Vierailija
73/75 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa ehkäisy pillereillä.

Onko menkat vielä ja kuinka vanha olet?

Edelleen 44, tuosta on se puoli vuotta. On vielä, joutaisivat jo mennä.

Vierailija
74/75 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö käy gynegoloogilla koskaan? Varaa nyt aika edes terveyskeskus  yleisläkärille asiasta.

Kun keski-ikäinen nainen saa tyypillisiä esivaihdevuosiin ja vaihdevuosiin liittyviä oireita, ei se ole sairaus eikä tarvitse lääkäriä, ellei sitten itse koe oireita niin hankaliksi, että haluaa hormonihoitoa. Mutta jos pärjäilee ilman, ei ole mitään tarvetta mennä lääkäriin. 

minut lähetettiin vaihdevuosiin sopivien oireiden vuoksi naistentautien polille. Lääkäri (tk:ssa) sanoi, että voihan ne olla vaihdevuosioireitakin, mutta ei sitä voi tietää ennenkuin on tutkittu kunnolla ja suljettu vakavammat vaihtoehdot pois. Oli kiertohäiriöitä ja vuotohäiriöitä, kipuja ja sellaisia. Verikokeissa (raskaustestissä ja sukupuolitautietesteissä) piti käydä vielä ennen lähetteen kirjoitt

"naistentautein polillakin gyne oli katsonut että pitää tutkia tarkemmin" ???

Tottakai, jos saat lähetteen, saat myös ajan tutkimuksiin! Luuletko, että se polin gyne ennalta mitään pähkäilee, tuskin edes lähetteen tekstiä lukee!

Vierailija
75/75 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

.