Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä helvettiä? 50-55v on kuulemma "myöhäiskeski-ikäinen"?

Vierailija
15.11.2023 |

No eipä taida olla, näin 49v mielestä.

Kommentit (127)

Vierailija
21/127 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikä on 35-45 vuotiaana. Myöhäiskeskikä 45-50.

Vierailija
22/127 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen, että varhaiskeski-ikäinen on noin 35 - 45 v., keski-ikäinen 45 - 55 v., myöhäiskeski-ikäinen 55 - 65 v. ja sen jälkeen eläkeläinen/seniori. Vanhuksiksi miellän nykyään ihmiset noin 75- 80 vuodesta ylöspäin, toki ihmisen kunnolla jne. on merkitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/127 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti lehdissä kirjoitettiin, että Sanna. Marin haluaa juhlia muiden nuorten tavoin. Eli nuoruus on myös aika laaja käsite. 

Vierailija
24/127 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 50-55-vuotias on myöhäiskeski-ikäinen, niin entä minä, 60-vuotias? Työelämässäkin on vielä 5 vuotta edessä. 

Vierailija
25/127 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan sillä suuremmalla todennäköisyydellä jo elämää enemmän takana kuin edessä. Aika harva elää satavuotiaaksi. Suurin osa ihmisistä elää 70-90-vuotiaiksi.

Vierailija
26/127 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 60+ alkaa olla jo keski-iän ylittänyt. Siinä keski-iän ja vanhuuden välimaastossa, kuten kolmikymppinen on nuoruuden ja keski-iän välimaastossa. Sille ei vaan ole selkeää termiä olemassa. Paitsi just "keski-iän ylittänyt", "eläkeikää lähestyvä" jne. 

Vierailija
27/127 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä? Elät vaan elämääsi.

Ayurvedan mukaan ihmisen elämä jakaantuu kolmeen jaksoon:

- lapsuus eli kapha-aika noin 0-16v

- aikuisuus eli pitta-aika noin 16-50v

- vanhuus eli vata-aika 50+

Ja noinhan se menee, yleensä juurikin 50+ ihmiset alkaa vanheta eri tavalla kun tuossa 16-50v on oltu vielä fyysisesti huipulla ja voitu suorittaa eri tavalla menemään jne. 

Länsimaissa on vaan hirveä vanhuuden pelko ja nuoruuden ihannointi, mikä saa osan ihmisistä kauhun valtaan kun ei nähdä hyvää kuin nuoruudessa. 

Vierailija
28/127 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä ikäkausinimityksiähän on tiiviisti elämän alkupäässä, mutta sitten ne harvenevat, eikä elämän puolivälin jälkeen ole oikein mitään muita nimityksiä kuin keski-ikäinen ja vanhus. Ja nuoruutta ihannoivassa yhteiskunnassa kukaan ei halua olla vanhus, joten kai se keski-ikä jatkuu sitten melkein hautaan asti.

Vierailija
29/127 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko se keväällä kun Aamulehdessä luki muistaakseni, että 65-vuotias on myöhäiskeski-ikäinen. En sitten tiedä. Tiedän vain, että olen itse keskivaikeasti kehitysvammainen keski-iässä vanhempien keskimmäinen lapsi. Minulla on isosisko, isoveli, pikkusisko ja pikkuveli. Tosin olen heille vain ollut aina se vajaa, jonka ei pitäisi kuulua perheeseen

Vierailija
30/127 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Boomereita ne ovat.

Sun mielestä joo mutta ei ole. Kato googlella jos et usko.

Vierailija
31/127 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ET-lehden mukaan vanhaan aikaan ajateltiin myöhäiskeski-iän olevan ikävuodet 36(!)-50, mutta nykyään kun ihmiset elää hyväkuntoisina pidempään, rajat on toiset, eli keski-ikä jatkuu 65 vuotteen asti, sen jälkeen myöhäiskeski-ikä, joka jatkuu vanhuuden alkuun 75-80-vuotiaana.

https://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/mieli/tunnetko-myohaiskeski-ia…

No ET onkin vanhojen ihmisten lehti, varmaan sen seitsemänkymppinen lukijakunta mieluusti kuulee olevansa vielä "keski-ikäisiä".

Vierailija
32/127 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä olisi oikea nimitys?

Myöhäiskeski-aikainen.

Vierailija
33/127 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah hah. Olen 55-v. itse. Joku nuorimies kaupassa kutsui minua senioriksi jo monia vuosia sitten. Ei siitä kannata nokkiinsa ottaa.

Kyllä ansaitsisi nokkava nuorimies saada seniorilta turpaansa.

Vierailija
34/127 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja noinhan se menee, yleensä juurikin 50+ ihmiset alkaa vanheta eri tavalla kun tuossa 16-50v on oltu vielä fyysisesti huipulla ja voitu suorittaa eri tavalla menemään jne. 

Länsimaissa on vaan hirveä vanhuuden pelko ja nuoruuden ihannointi, mikä saa osan ihmisistä kauhun valtaan kun ei nähdä hyvää kuin nuoruudessa. 

Ja vidut. Olen 53v. ja yhtä hyvässä kunnossa kuin nelikymppiset.

Vierailija
35/127 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva 55-vuotias tuntee itseään vanhukseksikaan. Keski-ikä alkaa 40-vuotiaana ja kestää 60-vuotiaaksi ja sitten vasta on vanhus.

Ei 60-vuotias mikään vanhus ole!

Vierailija
36/127 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihan tarkkoja ollaan ensin ollaan vauvoja, sitten taaperoita, sitten lapsia, sitten varhaisteinejä jne. Aikuinen ihminen noin 30 vuotiaana, 45-65 vuotiaina ollaan keski-ikäisiä sen jälkeen senioreita. Näin psykologian opettaja opetti. 

Vierailija
37/127 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toden totta ap, olet oikeassa, Viiskymppisenä olet jo vanhus. Ei kannata uskoa kaikkia typeriä mustan valkomaalaamisia.

Kriitisesti omilla aivoillaan ajattelevia vanhuksia arvostetaan. Joku voi nimittää sinua jopa viisaaksi vanhukseksi.

Vierailija
38/127 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelen, että varhaiskeski-ikäinen on noin 35 - 45 v., keski-ikäinen 45 - 55 v., myöhäiskeski-ikäinen 55 - 65 v. ja sen jälkeen eläkeläinen/seniori. Vanhuksiksi miellän nykyään ihmiset noin 75- 80 vuodesta ylöspäin, toki ihmisen kunnolla jne. on merkitystä.

Tää on aika hyvä. Ja toki myös ihmisen kunnolla ja elämänvaiheella on merkitystä, keski-iän tunnuspiirteinä on yleensä pidetty esim sitä, ettei ole enää pieniä lapsia, mutta nykyään aika monella viisikymppiselläkin on vielä pieniä lapsia. Toisaalta monet tulee isovanhemmiksi jo siinä ~55v iässä. Että tavallaan se keski-ikäisyyden käsite on laajentunut muutenkin. 

Vierailija
39/127 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta lopusta olen ihan samaa mieltäkin, eli vanhuuden pelosta ja nuoruuden ihannoinnista ja sen turhuudesta. Mutta kyllä nuo ayurvedan ikärajat taitaa olla vedetty sellaisena aikana menneisyydessä, jolloin ihmiset ei eläneet hyväkuntoisina yhtä vanhoiksi kuin nykyään. 50 tai 100 vuotta sitten viisikymppinen oli ihan erilainen keskimäärin kuin nykyinen viisikymppinen.

Vierailija
40/127 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minähän päädyin 31-vuotiaana työpaikkalääkärille kun pomppasin aamulla sivuttain ylös sängystä mikä sai jonkinlaisen sisäkorvassa olevan hiekan (?) nitkahtamaan pois paikoiltaan ja tasapainoaisti oli koko päivän sekaisin.

Lääkäri rauhoitteli että hiekat laskeutuvat itsekseen paikalleen. "Tämä on ihan normaali vaiva sinun kaltaisellasi varhaiskeski-ikäisellä."

En nyt ihan lyönyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme