Miksi uudiskohteiden (kerrostalot) asuntojen pohjat ovat nykyään niin huonoja?
Vielä 2000 - 2012 välillä oli ihan kivannäköisiä pohjia uudiskohteissa.
Nyt kun selailee, suurin osa asuntojen pohjista on tosi huonoja. Mistä tämä johtuu?
Kommentit (104)
Rakkauspeti???? no kyllä sitää tilaa saa olla. Mikä ihme minimalismi nyt on meneillään? Grynderitkö te siellä?? hahahahahahahah.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sillä pyörätuolilla pääsee kääntyilemään makuuhuoneessa? Ihmettelenpä vain.
Että vessaan pitää päästä vaivatta, mutta nukkumaan mennessä ei?
Miksei 7m2 makkariin pääsisi pyörätuolilla? Vaikka pääsee, niin se ei siitä huoneesta isoa tee...
Tyhjään huoneeseen pääsekin vaivatta, mutta tunge sinne parisänky ja yritä uudelleen.
Eihän se pyörätuolissa olija tarvitse parisänkyä, pienempäänkin mahtuu. Hotellin invahuoneessa oli 120 cm leveä sänky, sellainen saatiin kun ei ollut muita huoneita jäljellä. Niin isoa kylppäriä ei ole hotellissa ennen tullut vastaan kuin mitä tuolla oli.
Jalaton mahtuu ihan hyvin 1,20x
Aivottomana et tarvitse lepoa/sänkyä ollenkaan.
Miksi se wc-kylppäri pitää sijoittaa aina olohuoneen seinän taakse. Huonot eristeet seinissä, niin joutuu kuuntelemaan kun puolio vääntää torttua ja kusta lorottaa. Ja sama tietysti toisinpäinkin. Ei kiva.
Minulla on vanhan mallinen kaksio, jossa kunnon kokoinen keittiö ja taitaisi siellä kylppärissä mahtua kääntymään rollaattorilla jos siirtäisin pesukoneeni toisin päin. Mietin juuri missä vietän kotona eniten aikaa ja kyllä taidan eniten istua keittiön pöydän ääressä, makuuhuoneessa käyn lähinnä vain nukkumassa ja olkkarissa istun nojatuolissa. Kävin juuri yhden nuoren saman kokoisessa ensiasunnossa, siellä oli olohuone ja keittiö (yhdellä seinällä) samassa tilassa, iso kylpyhuone, jossa sauna ja pieni makuuhuone ilman ovea ja kunnon kokoinen vaatehuone sekä ihan hyvän kokoinen lasitettu parveke. Nuori oli hankkimassa siirrettävää saarreketta keittiötilaan laskutilan puutteen takia (kokkailee itse).
Vierailija kirjoitti:
Kaipa se pyörätuoliasukas joutuisi täräyttämään sängyn keskelle "olohuonetta" sitten ja luopumaan muista sisustussuunnitelmistaan. Kuulostaapa tämäkin kodikkaalta ja mukavalta.
Tätähän se oikeasti on nykyisin, jos ei mahdu makuuhuoneeseen niin kotihoitosänky tuodaan olohuoneeseen+ tarvittavat tykötarpeet esim,henkilönostolaite lisäksi.Tarviitaessa vielä WC-tuoli sängyn viereen.Tämä on sitä kuuluisaa kotihoitoa, kun kaikki vanhukset Ja sairaat hoidetaan kotona.
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään myös uudemmista asunnoista. Ikkunat ovat yleensä muuta kuin pieni läpi seinässä ja se on minulle tosi tärkeää, että on isot ikkunat. Ja kunnon kokoinen wc ja kylppäri ovat tärkeitä. Vanhoissa asunnoissa on usein kylppäri tosi ahdas ja ikkunat pieniä.
Siis oikeasti isojen (nyky)Ikkunoiden pesuun pitää valitettavasti tilata aina ikkunanpesijä ja kun tarvitsee myös nostolaitteen, tulee kalliiksi. Lisäksi on hankittava säle/paneeli tms verhot, joilla estää naapureiden ja ohikulkijoiden katseet varsinkin pimeällä. Ison ikkunan idea siinä vähän katoaa, kun on pidettävä verhot kiinni. Voin kertoa, että verhot maksoivat paljon! Talossa siis ns ikkunaseinä, sekä monta muuta katosta/lattiaan-ikkunaa. Vaikka on lämmönestonpinnoite, niin ikkunaseinä on auringossa kuin lämpöpatteri. Kylppärit ovat isoja, kuten koko uusi talo.
Itse pidän kovasti siitä, että keittiö on osa olohuonetta. Oma huone keittiölle vie turhaa tilaa, eikä ovi mahdu usein aukeamaan järkevästi pienempään keittiöön. 80-luvun liukuovi k ja oh välillä kelpaisi kyllä mulle. Keittiössä oleillaan kerran päivässä se Max tunnin ajan. Välipalat ym tykkään itse ainakin syödä muualla kuin keittiön pöydän ääressä. Nykyinen tpk on pienelle perheelle riittävä ja vuokrakin paljon halvempi. Sen sijaan saunasta en luopuisi. Tavaraa minulla ei ole turhaa, joten en tarvitse vaatehuonetta tai kaappitilaa. Mutta ilman saunaa en osaisi enää elää. 1aik+1lapsi
Ahkerana ruuanlaittajana arvostan että keittiö on oma tilansa. Ja muutenkin että on tiloja käyttötarkoituksen mukaan. No se vaatii jo vähän isomman asunnon.Sauna on tärkeä.
Mä en ymmärrä isojen ikkunoiden tarkoitusta? Onko se vaivan arvosta nähdä hirveetä vaivaa niiden pesuun kun luonnosta voi nauttia ulkonakin. Ja kannattaakin.Kodin pitäisi olla suljettu tila periaatteessa, ainakin verrattuna näyteikkunaan. Kesällä kuumakin.
Vierailija kirjoitti:
Suunnittelijoiden pitää ottaa huomioon parisängyn koko.
Ja sitten piirtää se pyörätuolin vaatima ympyrä siihen pohjaan ja katsoa mahtuuko.
Sama ympyrähän piirretään noihin kylpyhuonepohjiin osoitukseksi, että siellä kylpyhuoneessa mahtuu tuolilla pyörähtämään paikoillaan ympäri.
Nyt makuuhuoneet piirretään ilman oletettua sänkyä.
Kuka valopää on saanut ajettua läpi tämän esteettömyysvaatimuksen kaikkiin asuntoihin?
Nyt koko kansa kärsii hölmön mallisista uudiskohteista, vaikka pyörätuolia käyttää ehkä promille ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen aina vihannut kylpyhuoneita, joihin pitää mennä eteisestä. Ja näitä on varmaan 90% uusista asunnoista.
Tule sieltä suihkusta sitten puhtain, märin jaloin ja astu siihen eteisen p*skaan ja avot, puhtaat jalat on heti likaiset. Tuskinpa kukaan moppaa eteistä joka päivä ja mattoon se likahan oikein tarttuu, eihän se lähde imuroimallakaan.
Mun mielestä eteinen pitäisi olla niin eristetty, että kun kerran olet kotiisi saapunut, sun ei tarvi kompuroida niiden kenkien ja kivinmurikoiden yli enää kertaakaan.
Siis kylppärin tai vessan ainoa paikkahan on nimenomaan eteisessä, tai muussa syrjäisessä paikassa! Ei sen kuulu sijaita oleskelutilojen, esim. olkkarin tai ruokatilan, välittömässä läheisyydessä koska ne äänet :/
Espanjassa on pienet asunnot ja siellä parisänkyongelma on ratkaisu niin että yleisin koko taitaa olla 140cm leveä sänky. Suomessa 160-180cm, niin ei ihmekään jos ei mahdu pieneen tilaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi taikasana on runkosyvyys. Nyt yritetään tehdä mahdollisimman kapeita asuntoja, joissa vähän ikkunapintaa. Aikaisemmin tämä oli ihan päinvastoin, eli rapussa oli vähemmän asuntoja mutta ne olivat viihtyisämpiä ja kulmahuoneistoja oli enemmän.
Tällaisia taloja, missä nyt asun, ei tänä päivänä rakennettaisi. Kaikki asunnot yksiöitä lukuunottamatta ovat läpitalon asuntoja eli ikkunat ovat niin etelään kuin pohjoiseen. Meidän rapussa on kaksi asuntoa kerroksessaan, kun tässä rapussa ei ole lainkaan yksiöitä.
Ihan vain siitä syystä tuollaisia asuntoja ei enää tehdä koska ihmisillä ei ole halukkuutta maksaa omasta asumisestaan kovin paljoa.
Persukokkareiden syytä tämäkin!
Kun katselee näitä pikkukopperoiden neliöhintoja niin kyllä ne ovat huomattavasti kalliimpia.
Vähän aikaa sitten katselin vuokra-asuntoja Hämeenlinnasta. Eräässä uudiskohteessa kolmio 38 m2 vuokra n. 890 e. Kiesus.
Luin muutama vuosi sitten erään uudiskohteen kuvailua. Siinä kerrottiin, että ihmiset eivät enää valmista ruokaa, tapaavat ystäviään kaupungilla, omistavat vain vähän tavaraa ja liikkuvat sähköpyörällä. Siksi ei tarvita keittiötä, kaappitilaa, parkkipaikkaa eikä seinäkekeittiö haittaa, koska noutoruoan voi lämmittää mikrossa tarpeen tullen. Makkariin ei tarvita ovia, koska oletuksena kaikki nukkuvat samaan aikaan ja heräävät samaan aikaan. Eteisen neliöt ovat sille yhdelle takille liian kalliita, joten parempi yhdistää kylpyhuone eteiseen ja niin edelleen.
Pisti hymyilyttämään tuo ylläoleva kuvailu : )
Esteettömyys näyttää olevan sitä, kun asiaa kärjistetään, niin on tarkoitus asua kylpyhuoneessa.
ns. keittiön alakaapit ovat sukelluskaappeja. Yläkaapit ovat niin ylhäällä, että pitää käyttää koko ajan taloustikkaita.
Kirjahyllylle ei ole enää paikkaa vaikkei sitä haluaisikaan.