Koronan lähiaikoina sairastaneet, millainen tauti oli?
Lähiaikoina eli tässä kuukauden parin sisään koronan sairastaneet, millasia oireita oli? Jos tiedät että mistä sait tartunnan niin kauan kesti tartunnasta ekoihin oireisiin?
Kommentit (115)
Ensin nousi kuume 39. Sitten oli kova kurkkukipu. Tein testin pe:na, oli negat. Kurkkukipu jatkui ja tuli karsea päänsärky ja lihaksia särki. Oli "vanhoja" lääkkeitä (voltaren, panadol, finrexin) ja otin niitä tarvittaessa, että pystyin nukkumaan. Vatsa oli jotenkin sekaisin. Sunnuntaina testi oli positiivinen. Maku- ja hajuaisti menivät pois. Sitten sairastin koko viikon. Nukuin paljon. Kuume sahasi. Oli yskää. Yritin välillä tehdä koulutehtäviä, mutta se oli aika rankkaa. Viikon päästä testi oli positiivinen. Nyt testi on vihdoin negatiivinen. Olen sairastanut tautia 2 vk. Edelleenkin väsyttää, yskittää välillä. Maku- ja hajuaisti eivät ole kunnolla palanneet. Hiuksia lähtee ja hilseilee päänahka. On ilkeä tauti. Ei normi flunssa. Tulen jatkossa pitämään maskia aina kaupoissa ja sairaaloissa. En halua tautia enää toista kertaa.
Joko sain taudin bussissa, jossa köhi eräs mies ilman maskia tai sairaalasta. 3 päivää meni ensioireisiin. Testi näytti positiivista vasta, kun oli oireet kunnolla.
En tiedä mistä sain, mutta aika lievä oli. 3 päivää pois töistä ja siinä se. Nuhaa ja vähän kuumetta. Testi oli kuitenkin positiivinen. Toinen kerta oli tämä.
Hei, voisiko joku ystävällinen sielu, joka on sairastanut hiljattain koronan, kertoa, että jäikö väsymystä ja / tai yskää 2 vk ensioireiden jälkeen? Ja onko jollain palannut maku- ja hajuaisti takaisin, jos ne ovat menneet?
Korkea kuume, yskää, nuhaa, kurkkukipua, ripulia, hajuaisti meni pois. Kesti kaksi viikkoa. Ei yhtään rokotetta. Olisiko tullut lievempioireinen jos olisi rokotteita ollut alla?
La oli jotenkin kurkku outo ja särki päätä hieman ja etova olo, testi negatiivinen. Su olin räkäisempi ja testiin tuli silmänräpäyksessä selkeä positiivinen. Ja illalla sitten alkoi horkkamainen palelu vaikkei kuumetta ollutkaan kuin n.38 ja palelin sitten koko seur yön ja heräsin aamuyöllä yskimiseen jonka vuoksi en sitten enää nukkunutkaan ja päivällä tuli nukuttua useampi tunti, koska ei vain pysyneet silmät auki. Eilinen meni räkäisenä ja todella väsyneenä ja illalla taas palelua ja lämmöt koholla. Viimeyön sain nukuttua puoli-istuvassa asennossa suht hyvin, mutta olen tosi kipeä, korvat lukossa, nenä tukossa, räkää riittää eli niistettävä parin minuutin välein, päätä särkee, silmä on kuin siellä olisi roskia. Ruokahalua ei ole ollut 3-päivään vaikka nälän tunnetta on, olen koittanut jotain närppiä, mutta heikkoa on.
Itseäni alkanut hieman huolestuttamaan tämä vointini..hengitys ollut aika pinnallista ja suu auki hengittelen, alahuuli kuivunut sen vuoksi.
Tämä on 2.koronani, edellisestä melkein 2v ja silloin sairastin n.3vkoa siinä määrin, että en töihin kyennyt, silloin meni myös haju-ja makuaisti viikon ajaksi, mutta en kyllä muista olleeni ihan näin tukossa vaikka tukkoinen olinkin...kuvotusta ei ainakaan ollut.
Sain tartunnan lääkärikäynnin yhteydessä 4.12. Siellä oli useita avoimesti yskiviä odotustilassa. 3 vrk päästä oli outo tunne keuhkoputkissa, ja seuraavana aamuna olin selvästi kipeä. Alkoi yskänä. Korkea kuume kesti 4 päivää. Testi oli positiivinen jo 2 vrk päästä oireiden alkamisesta.
Hirveä limainen yskä ja nuha, pahaa tukkoisuutta, nenästä tuli verta lähes 2 viikkoa, horkkamainen paleleminen, outo tunne päässä, huimaus, haju-ja makuaisti meni lopullisesti.
Tämä oli mulla kolmas korona, ja jokainen on vienyt hajuaistia niin paljon, ettei se ole palautunut. Tämä viimeimen vei loputkin. Olen tehnyt välillä hajuharjoitteita, mutta en haista enkä maista enää juuri mitään.
Nyt on viikon ajan ollut pahoinvointia, en tiedä onko koronan jälkimaininkeja. Limaa/ limainen yskä on vieläkiin, ja selvä poskiontelontulehdus. En ole jaksanut yrittää päästä lääkäriin, kun ei pyhinä olisi kuitenkaan sinuiitin takia päässyt.
Syksyllä rokote ja nyt testin mukaan korona. Ei kuumetta. Nenä vuoti pari päivää. Ei muita oireita. En olisi tehnyt testiä enkä tietänyt sairastavani koronaa jos läheinen ei olisi sairastunut ensin.
Millä ja miten tätä tukkoisuutta saisi pois, tai edes vähenemään? On pulloon puhaltamiset, Nasolinit, eukalyptykset, kuumat juomat ja hunaja (🤮) ym käytössä, mutta on kuin olisi pää pussissa, räkää tulee niin että iho kuoriutuu turistamisen takia pois ja on arkana, iso nenäliinapkt hupenee päivässä jne. Korvakin aivan jumissa ja silmät seisoo kuin seinähullulla punertavina kiiluen ja kutisten. Yskiminen ei irrota mitään paitsi ehkä pissaa ja silti pakko yskiä.
Harvinaisen paska olo, la alkoi 🥺😢
Influenssan oireet, eli kuumetta vilunväristyksineen ja sellainen tosi vetämätön olo. Pää oli ihan tyhjä pönttö, joutui ottamaan pari päivää saikkua kun edes etätöistä ei tullut yhtään mitään. Nenä oli tukossa vähän toista viikkoa. Maku- tai hajuaistiin ei ollut mitään vaikutusta ja ruokahalu oli ihan normaali. Mielenkiintoisena oireena oli todella runsas hikoilu öisin, eli yön aikana pari kertaa heräsi lakanat aivan märkänä useampana yönä.
Liikkumisesta tuli parin viikon tauko, ei tullut mieleenkään lähteä lenkille lyhyitä kävelyitä lukuun ottamatta.
112 toteaa, että oma ruokahalu ollut viimeiset 3-4vrk aivan mitätön, olen syönyt "väkisin" jotain, mutta onnettoman pieniä määriä tyyliin närppinyt lautaselta jotain. Ja makea ei maistu lainkaan. Aika perseestä huomioiden ajankohdankin eli juuri vietetyn joulun.
-112-
Sanaa lähiaikoina pitäisi käyttää vain tarkoittamaan tulevan ajan tapahtumia.
Ehkä LÄHIAIKOINA sinulle ei tule koronaa.
Viime aikoina on tätä lähiaikoina käytetty jatkuvasti väärin.
Ja en ikinä oksenna tavallisessa flunssassa, joten siitäkin tiedän että on/oli koronaa. -Sama