Kuinka kasvaa työpaikan mukavaksi tyypiksi?
Sellainen, josta jää positiivinen mielikuva? Minkälaisista työkavereista tykkäätte? Huomioi vähän kaikkia, mutta ei tunge liian henk.koht.?
Miten sopeutua koeaikana uudelle työpaikalle, että jäisi taloon?
Teet työt hyvin ja olen ahkera, mutta en kovin sosiaalinen.
Kommentit (108)
Ylisosiaaliseksi ei kannata ruveta kaikki eivät tykkää siitä, ei myöskään saa olla liian hissukka, kaikki eivät tykkää siitäkään. Pitää olla hyvin diplomaattinen kaikkia kohtaan ja miettiä aina tarkkaan ennenkuin avaa sanaisen arkkunsa. Valittajista ei kukaan pidä.
Jokaisella työpaikalla on vähän omanlaisensa ilmapiiri, kuuntele ja tunnustele sitä ja yritä mukautua ilman että menetät oman persoonasi, näin sopeudut.
Itse tykkään sellaisista työkavereista joihin voi luottaa, tekevät sen mitä lupaavat, tulevat paikalle kun lupaavat, eivätkä ole aina sairaslomalla tai kerjäämässä jotain. En pidä myöskään selkäänpuukottajista tai niistä, jotka puhuvat toisen takana pahaa heti kun silmä välttää tai ovi perässä sulkeutuu.
Vierailija kirjoitti:
Olen normaali oma itsesi, ystävällinen ihminen ja kohtelias mutta älä esitä kenellekään mukavaa väkisin. Olet vain normaali ihminen.
Olen yleensä sellainen, josta ei pidetä (oma itseni). Esimerkki:
Tupsahdan työpaikalle: Huomenta, ihana lumisade ulkona!
Muut: Kaamea keli, voisi olla satamatta lunta,hirveät lumityö jne. mari mari
Sitten kaikki ajattelevat, että olen ärsyttävä :(
Työkaverit jotka ovat rohkeasti omanlaisiaan, eivät sorru miellyttämään eivätkä myöskään kuulu mihinkään "meidän porukkaan" vaan suhtautuvat kaikkiin tasapuolisesti. Näillä ei välttämättä suosiota saa mutta työpaikalla on helppo olla ja tehdä töitä.
Arvostan eniten heitä joita joilla on töissä ns putkinäkö eli se katse on siinä työputkessa. Peruskäytöstavat riittää, huomenta, jne.
Kysele. Kuulumisia, voitko auttaa. Tee oma työsi ennenkaikkea hyvin ja tunnollisesti. Auta ja kannusta muita sopivassa määrin. Älä päällepäsmäröi, älä näsäviisastele. Älä puhu asioista, joista et oikeasti tiedä. Älä koskaan, ikinä, kommentoi kenenkään sairaspoissaoloista mitään. Kysy haluaako muut kahvia kun meet keittää itelles. Kohtele kaikkia samalla tavalla. Ole oma itsesi.
Positiivinen suhtautuminen kaikkeen.
Pyri kaikella tavalla välttämään mitään negatiivista. Käännä kaikki asiat positiiviksi
Älä ole hissukka, mutta älä myöskään liian puhelias
Ole kiinnostunut muista, kysele kuulumisia yms.
Tervehdi, äläkä jätä tervehtimättä
Ole aina ajoissa työpaikalla, mutta älä liian ajoissa. Lähde vasta kun työaika päättyy
Noudata työpaikan sääntöjä
Älä sano liian kärkkäitä mileipiteitä. Esim jos vihaat tatuointeja, älä sano sitä.
Näytä että olet tiimipelaaja. Etkä pelaa omaa pussiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen normaali oma itsesi, ystävällinen ihminen ja kohtelias mutta älä esitä kenellekään mukavaa väkisin. Olet vain normaali ihminen.
Kyllä, ollen sellainen jurottaja joka vihaa yli pirteitä ja positiivia tyyppejä. En kaipaa mitään teennäistä small talkia vaan ihan pelkkä huomenta riittää.
Vierailija kirjoitti:
Kysele. Kuulumisia, voitko auttaa. Tee oma työsi ennenkaikkea hyvin ja tunnollisesti. Auta ja kannusta muita sopivassa määrin. Älä päällepäsmäröi, älä näsäviisastele. Älä puhu asioista, joista et oikeasti tiedä. Älä koskaan, ikinä, kommentoi kenenkään sairaspoissaoloista mitään. Kysy haluaako muut kahvia kun meet keittää itelles. Kohtele kaikkia samalla tavalla. Ole oma itsesi.
Tuli ehkä vähän oksennusta suuhun.
Olisiko kellään vielä hyviä nostoja tähän?
Vierailija kirjoitti:
Työkaverit jotka ovat rohkeasti omanlaisiaan, eivät sorru miellyttämään eivätkä myöskään kuulu mihinkään "meidän porukkaan" vaan suhtautuvat kaikkiin tasapuolisesti. Näillä ei välttämättä suosiota saa mutta työpaikalla on helppo olla ja tehdä töitä.
Haluaisin sen verran kuulua porukkaan, että koeajan jälkeen sopimusta jatkettaisiin :)
Hissukka on mainittu 2 kertaa. Mikä hissukoissa ärsyttää?
Vierailija kirjoitti:
Tässä oli monta asiaa, joille minä sanoisin älä vaan tee näin. Jossain kahvihuoneessa voi heittää muutaman small talk kysymyksen, mutta älä mene kenenkään työpisteelle kyselemään ja heittämään high five miten hienosti joku tekee työnsä eli kunnioita muiden työrauhaa.
Ja ole rohkea ja puhu myös asioista, joista et välttämättä tiedä sillä se on ainoa tapa oppia. Ja keitä aina uutta kahvia, jos otat ne viimeiset tipat.
Älä ota mitään roolia. Uuvut.
Jos et kelpaa hyvänä työntekijä niin se on sitten heidän ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipirteys ei ole hyve. Kaikki ihmiset eivät ylipäätään halua hässäkkää aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt tätä ohjetta ainakaan noudata. Vaan ole oma itsesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin sen verran kuulua porukkaan, että koeajan jälkeen sopimusta jatkettaisiin :)
Työpaikka ei ole kaverikerho. Hoida se ammatillinen tonttisi. Se oma paikka löytyy luonnostaan jos se on löytyäkseen. Koeaika on myös sinua varten, voi olla ettei työ olekaan sinun juttusi.
Hissukat on ihan Ok kunhan joskus kertovat mielipiteensä.
Itse olen tavallinen hissukka ja olen tätä yrittänyt peitellä reippaudella ja vitseillä. Juu - ei onnistu.
Nykyään yritän olla oma itseni.
Vierailija kirjoitti:
Hissukka on mainittu 2 kertaa. Mikä hissukoissa ärsyttää?
Ei ne hiljaiset ihmiset olemassaolollaan mitään haittaa. Kunhan saavat suunsa auki silloin, kun se on vain saatava auki.