Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt on hyvät neuvot kalliit...

01.01.2007 |

Tai vertaistukikin kelpaa. Elikäs meijän pikkumiehellä ikää kuusi viikkoa ja yöunista ei tässä tapauksessa ole kohta tietoakaan. Aikasemmin nukahti joskus kahden aikaan, ja söi jotain kolme kertaa yön aikana. Nyt tässä on noin viikon verran päästy yöunille vasta 03.30-05.00 välillä! Rupee vaan vähän " päässä heittään" niin sanotusti. Eli kun itselläkin on sitten unirytmi ihan sekasin. Tulee nukuttua just tonne vähintään puolillepäivin. Kyllähän mä nyt jotenkuten tän jaksankin, mutta mies lähtee huomenna töihin (oli tässä pyhät vapaalla) ja ylös pitäs hänen päästä klo 06... Aion kyllä passittaa sen nukkumaan toiseen makkariin, missä meillä on vuodesohva.

Kaikki vaan hokee, et kyllä se siitä joskus alkaa nukkumaan kunnollakin, mutta itsellä kyllä on usko aika vähissä.. En ees muista koska viimeks oisin nukkunu kolmea tuntia pisemmän pätkän! Parhaillaan poika on nukkunu kuus tuntia putkeen ja tosiaan noin viikko sitten nukku aamuyöstä alkaen jonkun 4-5 tuntiakin. Mutta nyt on tosiaan menny rytmit ihan pieleen. Eikä sitten nukukaan enään kun korkeintaan noita kolmen tunnin pätkiä.

Meillä on Jekovit vaihdettu Devitoliin ja silloin kun vielä Jekovitia annoin, niin annoin Cuplatoniakin. Samalla kun vaihdettiin d-tipat, niin jätin Cuplatonin pois. Mietin, et josko sitä kokeilis nyt taas? Kun masuvaivojahan tuo ihan selkeästi öisin huutelee. Välillä tosin riekkuu muuten vaan hereillä, eli ei välttämättä itke, mutta valvoo. Selvästi näkee, et väsy on, mutta se uni ei vaan tule. Sylissä kun hyssyttää, niin simahtaa, mutta heti jos lopettaa hyssyttelyn ja/tai alkaa siirtään sänkyyn, niin havahtuu. Sänkyyn on tukittu jos jonkinmoista " tilkettä" , että sais poitsun pysyyn aloillaan, kun tahtoo välillä vispata aika lailla. Ja muutenkin, et niillä sais sille sen turvallisuudentunteen tai jotain.. Mut eipä oo mainittavasti nekään auttanu.

Ajattelin kyllä huomenna ottaa neuvolaankin yhteyttä, ennenkun tosiaan pää sekoaa tästä valvomisesta! Että tarvisko tässä ruveta jo tutkiin jotain juttuja, tai sit kokeileen jotain esim. vyöhyketerapiaa?

Vauvalla itsellään ei ole mitään ihottumia esim. Mutta nenä on ollut tukkoinen jo parisen viikkoa ainakin. Mutta räkä ei kumminkaan valu. Rohisee vaan kovasti..

Tänään se on päivällä nukkunut aika hyvin, parit semmoset 2 ja 2½ tunnin päikkärit.

Semmonen vielä, et tässä parina viime päivänä on puklannut aika usein ja aika paljonkin kerralla tulee. Syö päivällä melkeinpä sen parin tunnin välein.

Antakaa vinkkejä jos jotain olis mielessä! Tässä oikeesti rupee oleen hyvät neuvot kalliit...

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilisin ennemmin kapalointia kuin unipussia. Meillä on uniliina ja unipussi, mutta unipussi on jäänyt kaapinpohjalle ja uniliinoja on kertynyt muutama jatkuvaan käyttöön. Unipussi ei auta käsien äheltämiseen ja säpsähtelyyn. Se ei meillä rauhoita yhtä hyvin vauvaa kuin kapalo. kapaloituna uniliinaan meillä vauva nukkuu pidempään ja ensinnäkin nukahtaa jo kapaloidessa. Joten meidän uniongelmat ja kiukkuilut on poistanut kuopuksella kapalointi. Aikaisempien lasten kanssa ei ollut kapaloa käytössä, mutta vauvat olivatkin " hankalampia" Olen kyllä sitä mieltä että liian tiukka kapalo ei ole mukava, vaan sellainen lempeämpi ja joustavampi on ihanne. Silloin lapsi pystyy liikuttamaan jäseniään, mutta kokee kuitenkin olevansa turvassa. Uniliinalla pystyy tosin kapalon tiukkuutta säätelemään, joten sillä saa olosuhteisiin sopivan tiukan kapalon tehtyä. Olen huomannut että kapaloin löysästi kun vauva on raukea ja hyvällä tuutella ja sitten kun on kiukkuinen, niin teen tiukemman paketin.

Vauvat taitaa nukkua joka perheessä ihan eri lailla. Meillä kaikki vauvat on nukkuneet hyvin ja helposi, mutta kuopus on ollut ihanne. Ja se johtuu minusta seuraavista asioista:

- ruokailu (ei täyteen ahdetuksi), riehakas kylpy ja sitten tissi suuhun tarvittaessa jo kuivatessa)

- meillä ei seurustella yöllä! valo palaa kyllä makkarissa, mutta himmeä. Vaippa ei vaihdeta yöllä ellei ole totaalinen katastrofi, telkkari on päällä makkarissa (hiljaisella aina samalla volumella) aina kun vauva menee nukkumaan. Tämä tekee olon turvalliseksi.

- iltatoimet aloitetaan aina samaan aikaan ja sänkyyn päädytään klo 21. Nukutaan kun nukahdetaan. Ei paniikkia nukahtamisajasta.

- perhepeti

- Uniliina kaivetaan esiin jos on vähänkin kitinää ilmassa.

- Ajatus siitä että ei hätää, nukutaan kun nukutaan. lapset ovat erilaisia ja nukkuvat eri rytmeissä. Joka lapsen myötä elämä vauvan kanssa on tullut helpommaksi, moni asia mikä oli esikoisen kanssa hankalaa on nyt ihan pikkujuttu.

- meillä mies osallistuu iltatoimiin, joka ikinen ilta. Olen huomannut että niin toimien minä jaksan paremmin elämää lasten kanssa. Myös mies kokee itsensä tärkeäksi ja huomaa että nukkumaan laitto vie aikaa ja on joskus ihan kauhistuttavan vaikea operaatio (yliväsynyt vauva on mielestäni hankala saada nukkumaan, kun vieressä pari muuta lasta kiukuttelee ja pomppii sängyistä pois).

Suurimman ongelman meidän perheessä tekee se että minua ei väsytä!! vauva menee muiden lasten ohella nukkumaan klo 21, mies klo 23-24 ja MINÄ valvon öisin klo 02-03. Kukun yöt ja mietin kaikkea mahdollista. Haluaisin nukkua yhtä hyvin kuin muu perhe, mutta ei vain onnistu. Moni onkin kysynyt että valvottaako vauva. Vastaus on että ei mutta roskaromaanit ja tietokone kyllä.

Maidoton dietti meillä on otettu käyttöön kokeeksi siinä vaiheessa kun vauva pulauttelee paljon ja masua vääntää. Pelkkä maidottomuus ei ole meillä riittänyt vaan, meillä on lapset olleet myös allergisia viljoille (kaura, ruis, ohra, riisi ja maissi) ja kananmunalle. Kun kaikki ne poistin kuopukselta, niin loppui kaaressa oksentelu, yletön pulauttelu, iho ongelmat, vetinen limainen pahalta haiseva kakka, huuto ennen nukkumaan menoa.

Olemme allergialääkärin hoidossa, mutta pikkuisista omista välttmisdieteistä en ole ajatellut koituvan vahinkoa, joten niitä meillä on omatoimisesti tehty. Kun olen jotain allergiaa huomannut, niin lääkärin kanssa on sovittu pysyvistä linjauksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla