Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt on hyvät neuvot kalliit...

01.01.2007 |

Tai vertaistukikin kelpaa. Elikäs meijän pikkumiehellä ikää kuusi viikkoa ja yöunista ei tässä tapauksessa ole kohta tietoakaan. Aikasemmin nukahti joskus kahden aikaan, ja söi jotain kolme kertaa yön aikana. Nyt tässä on noin viikon verran päästy yöunille vasta 03.30-05.00 välillä! Rupee vaan vähän " päässä heittään" niin sanotusti. Eli kun itselläkin on sitten unirytmi ihan sekasin. Tulee nukuttua just tonne vähintään puolillepäivin. Kyllähän mä nyt jotenkuten tän jaksankin, mutta mies lähtee huomenna töihin (oli tässä pyhät vapaalla) ja ylös pitäs hänen päästä klo 06... Aion kyllä passittaa sen nukkumaan toiseen makkariin, missä meillä on vuodesohva.

Kaikki vaan hokee, et kyllä se siitä joskus alkaa nukkumaan kunnollakin, mutta itsellä kyllä on usko aika vähissä.. En ees muista koska viimeks oisin nukkunu kolmea tuntia pisemmän pätkän! Parhaillaan poika on nukkunu kuus tuntia putkeen ja tosiaan noin viikko sitten nukku aamuyöstä alkaen jonkun 4-5 tuntiakin. Mutta nyt on tosiaan menny rytmit ihan pieleen. Eikä sitten nukukaan enään kun korkeintaan noita kolmen tunnin pätkiä.

Meillä on Jekovit vaihdettu Devitoliin ja silloin kun vielä Jekovitia annoin, niin annoin Cuplatoniakin. Samalla kun vaihdettiin d-tipat, niin jätin Cuplatonin pois. Mietin, et josko sitä kokeilis nyt taas? Kun masuvaivojahan tuo ihan selkeästi öisin huutelee. Välillä tosin riekkuu muuten vaan hereillä, eli ei välttämättä itke, mutta valvoo. Selvästi näkee, et väsy on, mutta se uni ei vaan tule. Sylissä kun hyssyttää, niin simahtaa, mutta heti jos lopettaa hyssyttelyn ja/tai alkaa siirtään sänkyyn, niin havahtuu. Sänkyyn on tukittu jos jonkinmoista " tilkettä" , että sais poitsun pysyyn aloillaan, kun tahtoo välillä vispata aika lailla. Ja muutenkin, et niillä sais sille sen turvallisuudentunteen tai jotain.. Mut eipä oo mainittavasti nekään auttanu.

Ajattelin kyllä huomenna ottaa neuvolaankin yhteyttä, ennenkun tosiaan pää sekoaa tästä valvomisesta! Että tarvisko tässä ruveta jo tutkiin jotain juttuja, tai sit kokeileen jotain esim. vyöhyketerapiaa?

Vauvalla itsellään ei ole mitään ihottumia esim. Mutta nenä on ollut tukkoinen jo parisen viikkoa ainakin. Mutta räkä ei kumminkaan valu. Rohisee vaan kovasti..

Tänään se on päivällä nukkunut aika hyvin, parit semmoset 2 ja 2½ tunnin päikkärit.

Semmonen vielä, et tässä parina viime päivänä on puklannut aika usein ja aika paljonkin kerralla tulee. Syö päivällä melkeinpä sen parin tunnin välein.

Antakaa vinkkejä jos jotain olis mielessä! Tässä oikeesti rupee oleen hyvät neuvot kalliit...

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä ole tainnut nukkua kertaakaan kolmea tuntia putkeen, ehkä muutamana yönä, vahingossa :o) Joten toisten pitää kait vain tottua siihen... Toisten vauvat alkaa nukkumaan 2kk yöt läpeensä, ja toisten ei...

t. en katkera, mutta kuitenkin

Vierailija
2/21 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.Anna cuplatonia tai muuta vastaavaa (disfasyl?)

2.Aloita Rela-dropsit (maitohappobakteerit)

3.Vie vyöhyketerapiaan

4.Jos nämä ei auta niin kokeile olla 3 viikkoa maidottomalla dieetillä (jos imetät)

5.Yritä pitää jonkinlainen päivärytmi (joo, hankalaa tiedän) vie ulos vaunuttelemaan jotta nukkuu päiväunet tiettyihin aikoihin, imetä/syötä tietyin väliajoin, esim.1,5-3h ettei saa jatkuvasti maitoa-> mahd. ilmavaivat

Koita jaksaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäis näköjään pitää jo raskausaikana kunnon valistukset neuvolassa siitä, millasia ne vauvat on, kun ei näköjään joillakin ole hajuakaan. Vai että otat jo yhteyttä neuvolaan, että onko jotain vialla.. no on kyllä, nimittäin realismin puute ja ihan itse äidillä! :D

Vierailija
4/21 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä asiaa auta se että mulla on pää ihan älyttömän kipukohtauksen vallassa ja tuo nassu tuossa kiljuu taas kerran, isin syleilyssä onneksi.

Siitä rohinasta; meillä oli rohinoita myös jonkun aikaa ja siinä auttoi vähän pystymmässä syöttäminen. Sitten se vaan lakkasi jossain vaiheessa..

Niin ja meidän tyttö on nyt melkein 5kk vanha ja tasan yhden kerran nukahtanut meidän viereen ihan itsestään. Ja kuten jo joku muukin totesi, on paaaaljon vauvavanhempia jotka eivät ole nukkuneet pitempää kuin 3h pätkää. Onneksi tuo meidän vauva on muutaman kerran yllättänyt ja nukkunut jopa 7 (kerran 9) tuntia putkeen. Tosin näistä hetkistä ei ole aina päässyt itse ottamaan kaikkea irti, kun on vaan jäänyt odottamaan automaattisesti sitä että no kohta se herää :P

Ja jonkunmoinen ärsytys joskus tulee näitä juttuja lukiessa, ei liity edes suoranaisesti aloittajaan, mutta siltä osin että neuvolassa täti viime kerralla möläytti että teillä taitaa olla sellainen niin sanotusti helppo vauva - kun lukee näistä " vaikeista" vauvoista niin näyttää siltä, että vaikea vauva on sillä joka siitä koko ajan valittaa ja napisee. Eipä toi neuvolatäti ole kysellyt sen tarkemmin vauvan nukkumisesta ja mulla ei ole tapana valittaa - loistodiagnoosit sitten vaan kehiin häneltä ja muiltakin, jotka eivät asioista aina tiedä. Meni vähän aiheen sivusta.

Vierailija
5/21 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä varmaan sinuna kokeilisin maidotonta dieettiä, kuten joku jo ehdottikin. Pitää vaan olla tosi tarkka sen kokeilun aikana, ettei syö/juo maitotaloustuotteita hiventäkään (tuoteselosteet tullee tutuiksi). Itkuisuus ja pulautteluhan voi kertoa myös ruoka-allergiasta, mikä voi oirehtia myös pelkän rintamaidonkin aikana. Näin esimerkiksi meillä esikoisen kanssa oli, kuullosti tutulta tuo kuvauksesi päivästänne. Tästä nykyisestä kuopuksestamme (5 viikkoa) en vielä osaa sanoa, vielä ei samanmoisia oireita ole onneksi ollut.

Voimia ja jaksamista! Jos olisi allergiaa, niin siitäkin selviää ja ainakin itkuille yms. löytyisi syy.

Vierailija
6/21 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas Emilynillä kärkevät kommentit, ei vertaistuesta tietoakaan....tiedoksi sulle: Kaikki vauvat on erilaisia, edes neuvolassa ei voida kenelläkään etukäteen kertoa millaisen paketin saat, miten kaikki menee, tuleeko ongelmia ja miten niistä selviää!!! Ja sitäpaitsi jokaisen jaksaminen on erilaista, toiset jaksaa heräilyä ja pätkäunta hyvin, toiset ei ollenkaan.

Itselläni on ollut monta vuotta säännöllinen työaika ja elämänrytmi, joten mulle oli ainakin ekat viikot tosi raskaita.

Alkuperäiselle: mun tyttö on 7 viikkoa, ja elämä on ihan sekavaa, meilläkin valvotaan yötä myöten ja nukutaan pitkään. Välillä nukkuu 6 tuntia putkeen, välillä taas heräilee parin tunnin välein syömään.

Toivottavasti totut epäsäännöllisyyteen ja muutenkin tsemppiä!

Vierailija
7/21 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista vielä, että kannattaa tosiaan puhua siellä neuvolassa, ainakin väsymyksestä. Yritä saada apuja, jos et jaksa epäsäännöllistä rytmiä.

Niin pienet tosiaan nukkuu ja syö miten sattuu, eikä ole ollenkaan epänormaalia että rytmi muuttuu, meillä ei samanlaista päivää olekaan.

Vierailija
8/21 |
01.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäiselle vielä: Oletko kokeillut viereen ottamista? Minä otan aamulla kun mies lähtee töihin, kun sänkyyn tulee tilaa (turvallisempaa minusta) :) Ja tyttö syö ja nukkuu klo 7-11 ilman mitään seurusteluja. Vannoin tosin, että en ala perhepetiin, mutta sanojaan joutuu ottamaan takaisin, kun huomaa kuinka paljon helpottui aamut :)

Vierailija
9/21 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoja tulit kuitenkin hakemaan, joten tässä muutama:

-Tarkista onko vauvalla liian kylmä/kuuma... kokeile eri vaatetuksia yöksi.

-Säännölliset iltarutiinit .. tästä hyödytte sitten myöhemminkin. Iltakylpy, yökkäri päälle, mahdollisesti tuutulaulu jne.

-Huolehdi, että vauva imee tarpeeksi illalla... tankkaa siis vauva yötä vasten.

- Kapalointi tarpeeksi ohueen ja joustavaan niin että ei tule kuuma, ja pysyy hyvin päällä. Meillä oli käytössä " Uniliina" , joka toimi tosi hyvin ja pysyi kiinni tarroilla. Itse en saanut aikaiseksi toimivaa kapaloa muista räteistä. Kapalointi helpottaa nukahtamista ja pidentää unijaksoja tutkitustikin. Kannattaa siis ehdottomasti kokeilla varsinkin jos sählää sängyssä. Kapalon pitää olla tarpeeksi tiukka, että toimii...

- Turvarätti. Pidä imettäessäsi samaa harsoa tms. mukana, jonka sitten annat aina unille mukaan. Tehokkain on myös äidin käytetty t-paita, joka rauhoittaa lasta nukkuessa vaikka ei vierellä nukkuisikaan.

- viereen nukuttaminen (ei loppujen lopuksi ole synti, vaikka varmaan pelkäät sitä että ei sitten enää koskaan nukukkaan omaan sänkyyn) se on kuitenkin pienihinta siitä, että äiti saa säilyttää mielenterveytensä ;)

- Kaikista tärkein neuvo! YÖLLÄ ei seurustella, laiteta valoja päälle, poistuta makuuhuoneesta tai tehdä muutakaan sellaista mitä et itse tekisi yrittäessäsi nukahtaa. Voit pitää lasta sylissä jos hän huutaa, mutta sen enempään ei kannata vaivautua. Jos lapsi taas viettää tyytyväisenä sängyssänsä, vaikka ei nukkuisikaan niin älä mene häiritsemään.

- Hanki korvatulpat niin et herää vauvan ähinöihin vaan sitten siihen nälkä itkuun.

Meillä vauva nukkui mielestäni aina hyvin. Heräsi yleensä kolmen-neljän tunnin välein syömään, mutta nukkui rauhalliseesti kapaloituna omassa sängyssään. Olin äärimmäisen tyytyväinen kun olin etukäteen asennoistunut, että vauva todennäköisesti ei nuku öitään. eka viiden tunnin uniputki nukuttiin joskus kaksi kuisena. Nyt ollaan nukuttu muutamia öitä parilla tutin nostolla :) poitsu on puoli vuotias..

Vierailija
10/21 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on että tosiaan soitat neuvolaan tai vaikka omalle äidilles mutta täälä ei kannata kysyä mitää ellet sä sitte halua tietää millä muut äidit pesee hiuksensa, siihen voi ehkä saada asiallisen vastauksen! =)

Vierailija
11/21 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

enpä tiedä onko mun neuvosta hyötyä, mutta syötätkö ehkä liiän usein, nimittäin noi pulautukset kuulostaa vähän siltä. EHkä vauvalla on vatsa kipeä ja itkee sitä, ja sitten saakin maitoa ja kipu pahenee?... en tiedä mutta itsekin olen tilanteessa että vauva puklaa paljon maitoa ylös ja nukkuu huonosti. Meillä on pidetty melko tiukasti kiinni 3h ruokinta väleistä (meillä kylläkin syödään pullosta, mutta ...) ja tuntuu että se ainakin on suunnilleen oikea rytmi meidän neidolle. Kaikki muu itku onkin sitten jotain muuta kun nälkää...

Kysy kuitenkin neuvolasta ja luota itseesi!! Yritä jaksaa!

Pootykat ja Jade 5 viikkoa 5 päivää

Vierailija
12/21 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

klo 18-22 ja kun viimein nukahti niin heräili tunnin-kahden välein tissille. Sitä kesti muistaakseni noin 3 ekaa kuukautta ja sitten alkoi helpottamaan. Sinuna vaihtaisin Devitolit takaisin Jekovitiin ja aloittaisin uudelleen ne Cuplatonit. Näillä meillä väheni itkut - tosin eivät kuitenkaan loppuneet. Vauvoilla on oma temperamentinsa ja niinkuin meilläkin niin toinen lapsi oli jo aivan toisenlainen. Mutta ei hänkään täysiä öitä nukkunut, mutta olihan luxusta jos edes 2-3 tuntia nukkuin putkeen.

Nyt tämä kolmas lapsi on ollut taivaallisen helppo. On vauvasta asti nukkunut pitkät unet ja on muutenkin tyytyväinen. Nyt ikää 8kk.

Nyt vain täytyy asennoitua niin että tämä on nyt tätä ja on tärkeä tietää että tilanteet muuttuvat - vauva vain on vielä niin pieni että elää vain tässä ja nyt ja pyrkii pysymään hengissä.

Kannattaa tosiaan katsoa myös yrittää pitää jonkunlaisia syöttövälejä, koska liika maidonsaanti tekee pulautuksia ja vatsavaivoja. Mainitsemasi " nuha" on varmaankin maidon nousemista nieluun ja taas johtuu vielä löysästä mahaportista joka helpottaa sitten taas ikää myöten. Kokeile jos vauvasi rauhoittuisi kantoliinaan tai rinnan päälle. Enkä nyt sitä jonkun ehdottamaa vyöhyketerapiaakaan täysin teilaisi. Jotkut ovat saaneet siitä kullanarvoisen avun.

Eipä tässä muuta voi kuin voimia toivottaa ja kertoa että aikansa kutakin. Asenteen muutos on varmaan nyt ensisijaisesti se tärkein juttu. Olen ollut samassa tilanteessa ja edelleen olen hengissä :-)

Vierailija
13/21 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä erotuksella, että minun vauvani eivät kumpikaan nukkuneet jopa 6 h putkeen tuossa iässä... ;) Ei edes 4-5 tuntia putkeen.

Meillä Jekovit on ollut nimenomaan se masuystävällisempi tippa, kuin öljypohjainen Devitol. Annoin, ja annan edelleen vitamiinit aina aamulla, etteivät ne kierrä masussa enää yöunilla.

Cuplaton on aiheuttanut molemmilla vauvoilla pulauttelua, eikä siitä masuvaivoihin juurikaan apua ollut.

Röyhtäytätkö vauvan joka syötön jälkeen, ajan kanssa? Se vähentää masuvaivoja tehokkaasti, samoin pulauttelua. Tiheä syöminen tarkoittanee sitä, että vauvalla on tiheän imun kausi, tai sitten sitä, että hänelle tarjotaan joka ähkäisyyn rintaa vaikka tutti tai silittelykin riittäisi, ja sekin taas aiheuttaa pulauttelua.

Vauvasi on vielä niin pieni, että hänellä ei ole vuorokausirytmiä, ei tietoa päivän ja yön erosta. Se on normaalia. Älä laita öisin valoa päälle, älä katso vauvaa suoraan silmiin, älä puhu, älä vaihda vaippaa ellei siellä ole kakka, sillä lailla hän oppii yön ja päivän eron. Noin pieni voisi mielestäni vielä nukkua äidin vieressä, yöimetyksetkin sujuvat sillä lailla helpommin, sillä vauva havahtuu täysin hereille jos häntä nostellaan sänkyyn ja pois.

3 tunnin pätkissä nukkuminen on erittäin normaalia, se ei ole poikkeuksellisen pitkä syöttöväli, eikä mielestäni mitään erikoista. Anteeksi, mutta sain sellaisen kuvan että sinulla oli annettu vääränlaista tietoa vauvojen rytmeistä, ja ehkä sinulla siksi (tai jostain muusta syystä) oli väärät odotukset.

Meillä esikoinen nukkui täysiä yöunia ensimmäisen kerran 2½ kk iässä, kuopus täyttää tänään vuoden eikä ole vieläkään nukkunut ainoaakaan yötä niin, ettei havahtuisi hereille ainakin muutaman kerran. Onneksi ymmärtää jatkaa samantien uniaan. Toivon, että sinun vauvasi pian alkaa nukkumaan paremmin, vaikka hän ei mielestäni poikkeuksellisen huonosti nukukaan :) Ja meilläkin mies on siirtynyt vapaaehtoisesti sohvalle nukkumaan öiden ollessa levottomia. Saa ainakin nukuttua, kun aamulla kuudelta nousee.

Vierailija
14/21 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä 2,5 kk:n kohdalla. Siihen asti kukuttiin yöt; viikon verran vauva valvoi öisin jopa aamukuuteen-kahdeksaan asti nukkumatta juuri ollenkaan. Olimme kaikki - vauva mukaan lukien - tosi väsyneitä.

En oikein osaa sanoa, mikä auttoi asiaan. Yhtäkkiä vauva vaan muutti rytmiään ja alkoi yöunille parina ekana iltana iltakuudelta ja pikkuhiljaa on siirrytty siihen, että yöunille mennään aika tarkkaan klo 23 ja yhdellä tai kahdella syötöllä nukutaan klo 11 asti. Joskus on nukkunut jopa 11 tuntia putkeen... Tätä on jatkunut nyt kuukauden verran. Ennen rytmin muutosta aloin varovasti herättelemään vauvaa päiväunilta siten, että en antanut nukkua yli kolmea tuntia kerralla.

Tyttömme on ollut kuin eri vauva sen jälkeen kun alkoi nukkua yönsä; kai hänkin oli aika väsynyt kun valvoi niin pitkiä aikoja kerrallaan. Jaksaa paljon enemmän seurustella ja oppi samantien monia uusia asioita, mm. kääntymään selältä mahalleen.

Mielestäni on hyvä, että kyselet neuvoja asiaan neuvolasta ja muualtakin. Vaikka valvominen kuuluu vauva-arkeen ja sitä on itse kullakin epäilemättä vielä edessä, ei se poista sitä tosiasiaa, että uni on todella tärkeää ja että asialle kannattaa ainakin yrittää tehdä jotakin (kuten sulkea pois mahdolliset fyysiset ongelmat, kuten korvakipu ym.).

Tsemppiä!!!

Toukka06

Vierailija
15/21 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli meni nukkumaan klo01-03 ja huusi vielä koko illan sitä ennen. Nukahtamiseen auttoi se että rytmitettiin oma päivä siten että vauva heräteltiin lempeästi noin 8.00 joka aamu(vaikka olisikin mennyt nukkumaan klo 03). Seurusteltiin hetken aikaa ja sitten ensimmäiset päiväunet. Sitten annettiin nukkua ja seurustella sekä syödä omaan tahtiin mutta ei annettu nukkua enää klo 18 jälkeen. Klo 19.00 mentiin lämpimään kylpyyn (joka ilta, onneksi meidän tytöllä oli hyvä iho joka ei tästä kärsinyt) ja sitten yökkäri päälle ja imettämään hämärään hiljaiseen makkariin. Mikäli huusi imettämisen jälkeen otettiin syliin mutta jos oli rauhassa sängyssään, sai olla siellä. Pikkuhiljaa rytmi alkoi siirtyä niin että ensin nukahti noin klo 22-23 ja sitten nykyään (tyttö nyt 4kk) nukahtaa jo todella helposti klo 20-21 välisenä aikana ja nukkuu yön läpeensä kahdella heräämisellä syömään. Ja nukahtaa helposti uudestaan.

Eli suosittelen ainakin kokeilemaan. Ja aluksi kannattaa sitten ainakin mennä heti nukkumaan kun saa vauvan nukahtamaan, se helpottaa jatkossa jaksamista.

Toivottavasti tilanne helpottaa.

Vierailija
16/21 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidotonta diettiä en lähtis kokeileen ilman lääkärin suosituksia,sillä yleensä vauvat pulauttelee enemmän tai vähemmän.Tuleeko sulta paljon maitoa? Mulla on molempien lasten ( 2v ja 5kk) kanssa " ongelmana" ollut runsas pulauttelu,joka johtuu runsaasta maidon tulosta.Toisesta rinnasta tulee suihkuamalla,joten aina syötön jälkeen tuli isot oksennukset,ennen kun tajusin pumpata vähän veke ennen syöttöä.

Nenän tukkosuus liittyy imetykseen.En tarkkaan muista mikä oli ihan oikea syy,mut ihmettelin esikoisen kanssa samaa ja neuvolasta kerrottiin äidinmaidon sen aiheuttavan.Kysäse siitä terkkarilta,niin saat " oikeen" selityksen.

Meillä on molemmilla ollut käytössä unipussi ja se on todella loistava keksintö. Oma tuttu ja turvallinen pussi on helppo pitää reissuissa mukana ja lämpötila pysyy yösyöttöjenkin aikana samana.Sitä kannattais kokeilla.

Hyvää Uutta Vuotta ja jaksamista valvomisen kanssa!!!!!

Vierailija
17/21 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoituksesi on kuin meidän vauvasta kuukausi sitten.

voin lohduttaa sinua, että MELKO varmasti aika auttaa vähän. Meidän vauva on nyt 2,5 kk ja yhtäkkiä viime viikonloppuna huomasimme mieheni kanssa, että kahteen viikkoon vauva on valvonut vain kaksi kertaa yli kahteen ja muuten alkanut yöunille 23-01, mikä on mielestäni ihan kohtuullinen aika. Mutta edelleen herätään syömään miten sattuu, 2-4 tunnin välein, mutta en ota siitä ressiä, sillä eiköhän se ole ihan luonnollista. Edelleen saatetaan nukahtaa 23 ja herätä kolmen vartin päästä ja valvoa sitten tunti...Säännölliset iltarutiinit epäsäännölliseen aikaan on meillä ollut käytössä :) Näin koska eihän vauvaa voi alkaa laittaa yöpuulle, jos juuri on herännyt pitkiltä iltaunilta ja on ihan virkku... Ainut rytmi meillä on vieläkin pitkät päiväunet, jotka vauva nukkuu ulkona n. 2 tuntia aamuheräämisen jälkeen ulkona.

Olen aina ollut itse erittäin huono nukkuja ja nytkin aluksi olin ihan sekaisin väsymyksestä, kun en meinannut saada unta syöttöjen välillä. ajattelin kuitenkin, että vauvan rytmiin en voi hirveästi vielä vaikuttaa, joten on pakko miettiä miten itse saisin nukuttua. Yksi hyvä keino on, että ei katso kelloa ennen kuin on valoisaa! Mulla auttoi, vaikka vaikeaa on edelleen olla katsomatta joka välissä kelloa. En enää takerru aikoihin, enkä osaa aamulla ulkoa, että heräs 02.15, unille päästiin vasta 02.55 jne...Enää en muista läheskään joka yö, että monestikko olen herännyt.

Toinen mikä auttoi on rauhoittava lääke minulle, jonka pyysin jälkitarkastuksessa. Enkä todellakaan aio niitä käyttää monesti, mutta tieto siitä, että voin ottaa todellisessa yliväsymyksessä, kun en saa unta, on jo tuonut minulle helpotuksen. Satunnaisesti voi käyttää imetyksen yhteydessä. itse olen nyt käyttänyt kuukauden aikana kerran, mutta veikkaisin, että aika monta kertaa olen päässyt väsyneenä uneen, kun olen ajattellut, että no ei hätää, jos en nukahda, otan pillerin...Ja olen aina ollut arka käyttämään edes särkylääkkeitä, joten olen laittanut ehdottomaksi rajaksi kaksi puolikasta / kk.

ja mies meillä nukkuu eri huoneessa ja viikonloppuisin minä välillä, niin että mies tuo tuo vauvan syömään tai hakee minut syöttämään.

Tsemppiä teille, yritä jaksaa! Aika kuitenkin kuluu nopeasti ja väsyneenä on lupa jättää kaikki kotityöt tekemättä...)

Vierailija
18/21 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. onko vauvalla nälkä? meillä pikkuinen pumppasi 20-12 maitoa n. puolen tunnin välein ja nukkui siten hyvin yönsä

2. kapalointi? kokeileppas unipussia, meillä auttoi, mutta varo ettei vauvalle tule liian kuuma...esim. peittoa ei tarvita

3. missä vauva nukkuu? meillä pikkuinen ei suostunut nukkumaan ns. äityispahvilaatikossa vaan nukkui omassa pinniksessä sinne tehtiin sille pikkuturvallinen pesä.

4. yritä selkeästä tehdä ns. rutiinit. aamulla herätään, pesut, valot päälle, syötöt jne. ja illalla valot himmenee ja pesut, syötöt jne. näin vauva oppii mitä kulloinkin tapahtuu...

5.masuvaivoihin esim. rela-tipat, jumppaus, hieronta

Vierailija
19/21 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia vinkeistä! Joitakin pitäneekin kokeilla..

Viime yö meni joten kuten jo paremmin, ei huutanut ihan kauheasti. Itekin sitten nousin jo jopa kymmeneltä ylös! :)

Nyt se nukahti kahdeksalta sänkyyn ihan itsekseen, kun sen sinne laitoin syönnin jälkeen. Äsken alkoi kuulumaan vähän jotain ähinää... Saas nähdä miten ens yö menee, tänään on nukuttu päivällä taas hyvinkin ahkeraan.

Eli kyllähän toi poitsu nukkuu, varmasti ihan riittävästi. Oman unen kannalta vaan hieman just " väärään" aikaan.

En oo mitenkään olettanutkaan, että vauvat alkaa jossain tietyssä vaiheessa nukkua kunnolla yöt, mut tosiaan toi yökukkuminen vaan meinas tosissaan ruveta ottaan voimille! Tottakai tässä yritetään elää vauvanrytmiin, mutta aina jos nukkumistouhuja vois jotenkin edesauttaa, niin aina parempi.

Ja oon samaa mieltä kyllä, et kotityöt saa jäädä, jos siltä tuntuu. Jos nyt ruoan saa laitettua, eikä kerry mitään kamalia tiski tai pyykkivuoria, niin hyvä on. :)

Kyllä mulla maitoa tulee ihan mukavasti. Ei mitenkään nyt roisku yli äyräiden, välillä kastuu yöpaita jne.. Poitsu tuntuu vaan välillä vähän hotkivan, et voi se pulauttelu johtua siitä, tai et jos just sillon tulee paljon maitoa. Röyhtäsee aika huonosti ja tässä kun on muutamana kertana röyhtässy, niin heti perään on lentäny puklu.. Vettä oon antanu aina välillä syötön jälkeen. Joku täällä palstalla kerto, et se edesauttais röyhyn tulemista ja terkkarikin sitä suositteli, sano myös, et sillä saa huuhdottua ne maidot pois suusta, ettei tule sitten sitä sammasta.

Vielä en sitten ottanut neuvolaan yhteyttä, kun viime yö jo meni mielestäni mukavammin, katon vielä ens yön... Pitää siitä tippojen vaihtamisestakin sitten kysästä.

En tosiaan oo aatellu jäädä maidottomalle dieetille, ainakaan omin " lupineni" ! Se tapahtuu sit vain ja ainoastaan lääkärin määräyksestä. Ja jos sellaiselle joudun, niin se tulee kyllä oleen tiukkaa, kun koko ikäni käyttäny paljon maitotuotteita. Ruualla tulee aina esim. juotua maitoa..

Sitä unipussia vois kyllä harkita...

Vierailija
20/21 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette voi ilman lääkärin määräystä kokeilla maidotonta dieettiä? Eihän siinä ole mitään vaarallista.. Jos huolehtii omasta kalsiumin saannista ja syö muuten monipuolisesti niin aivan hyvin voi kokeilla.

Itse aloitin dieetin ilman lääkärin " lupaa" ja se toimi. Seuraavalla neuvolakäynnillä vain totesin että välttämisruokavaliolla on todettu maitoproteiinin sopimattomuus ja täti kirjoitti sen ylös ja antoi jatko-ohjeet.

Toki jos kokee vaikeaksi luopua maidosta niin sitten mutta ei sitä tarvikaan ensimmäisenä keinona koittaa.