Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jotkut 20-40-vuotiaat ihmiset ovat kotona

Vierailija
13.11.2023 |

keskellä kirkasta päivää?

Makaan tänään flunssassa kotona ja ihmettelen, eikö tässä taloyhtiössä kukaan käy töissä? En ole ikinä ennen kiinnittänyt tähän huomiota, kun normaalisti olen töissä.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon freelancer kääntäjä ja teen töitä kotona. Teen töitä just siihen aikaan kun haluan, usein iltapainotteisesti, koska päivällä saa käydä lähes yksin salilla ja kaupassakin on hiljaista. Aloitan yleensä kolmen aikaa iltapäivästä työt ja teen töitä jonnekin puolille öin. Eli joo, naapuruston mummot saa ihmetellä jatkossakin, että mikäs lusmu minä oon ku nuori ihminen päivällä ulkona liikkeellä monena päivänä viikossa. 

Käännätkö kirjoja vai jotain lyhyitä tekstejä?  : )

Onko noita töitä hankala saada? Miten alkuun?

Varmaan olsi hyvä osata ensin vähintään hyvin se kieli, jota aikoo kääntää ja ainakin yhtä hyuvin se kieli. jolle sen kääntää... Kääntämien on paljon mutakin kuin oikeiden sanojen etsimistä sanakirjasta. - Vaikka joskus tuntuu, että osa kuvittlee näin olevan kun haluavat oikoa esim. tv ja elokuva -käännöksiä. Oma haasteensa varmaan on jos joutuu eim kääntämään teksitiä tarkemmin tietämättä laajempia asiayhteyksiä.

Vierailija
22/41 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Sairaus on remissiossa joten vaikutan melkein normaalilta. 

Muutaman vuoden päästä saatan olla mullan alla ja lapset ilman äitiä vielä alaikäisinä, mutta pääasia on ettei naapureiden tarvitse enää halveksua kotona makoilijaa :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon freelancer kääntäjä ja teen töitä kotona. Teen töitä just siihen aikaan kun haluan, usein iltapainotteisesti, koska päivällä saa käydä lähes yksin salilla ja kaupassakin on hiljaista. Aloitan yleensä kolmen aikaa iltapäivästä työt ja teen töitä jonnekin puolille öin. Eli joo, naapuruston mummot saa ihmetellä jatkossakin, että mikäs lusmu minä oon ku nuori ihminen päivällä ulkona liikkeellä monena päivänä viikossa. 

Käännätkö kirjoja vai jotain lyhyitä tekstejä?  : )

Onko noita töitä hankala saada? Miten alkuun?

Eri: minä suomennan kirjallisuutta. Työhuone kotona. Ihmetelkööt naapurit.

Töitä on ollut helppo saada. Vain alkuun pääseminen oli vaikeaa.

Vierailija
24/41 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä onkin pähkäiltävää päivien ratoksi. On se jännä.

Vierailija
25/41 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntijatehtävissä etätöissä. Olen kolmekymppinen ja lähes aina kotona, varmaan naapurin boomerit luulevat työttömäksi. 

Vierailija
26/41 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan olsi hyvä osata ensin vähintään hyvin se kieli, jota aikoo kääntää ja ainakin yhtä hyuvin se kieli. jolle sen kääntää... Kääntämien on paljon mutakin kuin oikeiden sanojen etsimistä sanakirjasta. - Vaikka joskus tuntuu, että osa kuvittlee näin olevan kun haluavat oikoa esim. tv ja elokuva -käännöksiä. Oma haasteensa varmaan on jos joutuu eim kääntämään teksitiä tarkemmin tietämättä laajempia asiayhteyksiä.

Vastaus tälle: Varmaan olisi hyvä osata kirjoittaa vähän paremmin kuin sinä. Kirjallisuuden kääntäjän täytyy tietää jotain myös kirjallisuudesta.

Vierailija
27/41 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaikki työttömiä jotka eivät käy jossain 8-16 ? Minulla on alkanut työt 9:30-14:30, miksi siis lähtisin aamulla mihinkään muualle kuin koiran kanssa lenkille? Olen tehnyt myös viisi vuorotyötä, eli 6-22 töihin, kuusi vuoroa peräkkäin ja sitten neljä vapaata. Viime viikolla olin töissä pe-su.

Vierailija
28/41 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu sinulle.

kuuluu jos elät sosoaalituilla.

Vierailija
29/41 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama meijän talossa mulla tunnin ruokatunti ni käyn kotona sielä parvekkeella olutta jo juodaan ja kotona ollaan paris asunnossa on eläkeläiset muut on kelan elättejä.eikö olekkin ap kiva maksaa näitten oleilua.noh onneksi on aika hyvä palkka ni on mulla rahaa.

Vierailija
30/41 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että selvisi, että olet flunssassa. Olen koko päivän miettinyt, miksi hitossa olet kotona. Juuri meinasin tulla kysymään. Terv naapuri oksennustaudissa.

Vierailija
31/41 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä se männöö ku sohvalla rötvää. Vappaapäevä ni suap syleksiä kattoon ja killittää telekkua.

Vierailija
32/41 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotyössä on vapaita keskellä viikkoa ja työpäiviä viikonloppuna.

Vierailija
33/41 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen ainakin 100% etätöitä it-alalla, eli olen aina arkipäivät kotona työskentelemässä. Lounastauolla käyn näin pimeään vuodenaikaan kävelemässä, että saa vähän päivänvaloakin.

Vierailija
34/41 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein puolet työssäkäyvistä tekee etätöitä ainakin osittain ja n. neljäsosa tekee vuorotöitä. Eli valtaosa työssäkäyvistä ihmisistä on ainakin toisinaan arkipäivisin kotonaan. Siihen päälle tosiaan saikut, eläkkeet, hoitovapaat, opiskelijat, työttömät jne niin juu, lopulta se joukko jotka käy joka päivä virka-aikaan töissä on aika pieni osuus tuosta ikäluokasta. 

Vierailija
35/41 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyö, etäopiskelu, vapaapäivä, vuorotyö... syitähän on

Vierailija
36/41 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, jotka on ns. aina kotona virka-aikaan, ovat työttömiä, pitkällä sairaslomalla, työkyvyttömyyseläkkeellä tai vanhuuseläkkeellä. On myös mahdollista olla pysyvästi etätöissä, eli työpaikalle ei tarvitse mennä joko lainkaan tai korkeintaan hyvin harvoin.

Ne, jotka ovat satunnaisesti kotona virka-aikaan, tekevät vuorotyötä, osittaista etätyötä, ovat osa-aikaeläkkeellä, tekevät töitä nollatuntisopparilla tai muuten satunnaisesti, opiskelevat (läsnäolotunteja voi olla hyvinkin vähän verrattuna kotona suoritettaviin tehtäviin) tai ovat lyhytaikaisella sairaslomalla.

Jos taloyhtiössäsi asuu paljon ihmisiä, mutta kukaan heistä ei poistu kotoaan virka-aikana, ihmettelisin. Aika moni tekee kuitenkin töitä ihan fyysisesti työpaikalla ja työn luonne on sellaista, ettei etäily onnistu. Jotenkin en kuitenkaan usko, että kipeänä ollessasi jaksat päivystää ihan koko päivää ikkunan ääressä niin, että näet jokaisen tulon ja menon. Toki, jos näet parkkipaikan ja se on täynnä asukkaiden autoja, ja jos pihassa on lunta, eikä yhtään jalanjälkeä, se voisi olla aika hyvä todiste siitä, ettei kukaan tosiaan ole poistunut kotoaan koko päivänä.

Vierailija
37/41 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin listastani vanhempain- ja hoitovapaalla olevat.

Vierailija
38/41 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne, jotka on ns. aina kotona virka-aikaan, ovat työttömiä, pitkällä sairaslomalla, työkyvyttömyyseläkkeellä tai vanhuuseläkkeellä. On myös mahdollista olla pysyvästi etätöissä, eli työpaikalle ei tarvitse mennä joko lainkaan tai korkeintaan hyvin harvoin.

Ne, jotka ovat satunnaisesti kotona virka-aikaan, tekevät vuorotyötä, osittaista etätyötä, ovat osa-aikaeläkkeellä, tekevät töitä nollatuntisopparilla tai muuten satunnaisesti, opiskelevat (läsnäolotunteja voi olla hyvinkin vähän verrattuna kotona suoritettaviin tehtäviin) tai ovat lyhytaikaisella sairaslomalla.

Jos taloyhtiössäsi asuu paljon ihmisiä, mutta kukaan heistä ei poistu kotoaan virka-aikana, ihmettelisin. Aika moni tekee kuitenkin töitä ihan fyysisesti työpaikalla ja työn luonne on sellaista, ettei etäily onnistu. Jotenkin en kuitenkaan usko, että kipeänä ollessasi jaksat päivystää ihan koko päivää ikkunan

On myös mahdollista tehdä pysyvää ilta- tai yövuoroa töissä tai olla vanhempainvapaalla ja siitä syystä "aina" kokona arkipäivisin. 

Vierailija
39/41 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sama meijän talossa mulla tunnin ruokatunti ni käyn kotona sielä parvekkeella olutta jo juodaan ja kotona ollaan paris asunnossa on eläkeläiset muut on kelan elättejä.eikö olekkin ap kiva maksaa näitten oleilua.noh onneksi on aika hyvä palkka ni on mulla rahaa.

Täällä yksi oleilia,tosin työeläkeläinen, jota ei Kela maksa. Tiedoksi sinulle. Takuu-ja kansaneläke maksetaan valtion varoista,mm.

Vierailija
40/41 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyttömyyseläkkeellä.