Miten raskit laittaa autoon niin monta sataa kuukaudessa?
Minä en vaan raski vaikka rahaa olisikin, keksin niin monta muuta kohdetta mihin tuhlata kuin auto :(
Kommentit (57)
On vaan ihan itsestään selvää että auto on, kun on aina ollut, ei pärjäisi ilman. Aiemmin tietty työmatkat vaikka pk-seudulla sekä asuin- että työpaikka, kallis se seutulippukin on ja mukavuudella huomattava ero. Vanhempien luona ei olis päässyt mitenkään järkevästi käymään, eikä mihinkään muuallekaan kyläilemään. Enkä kyllä osais julkisilla lähteä jollekin Suomilomalle pakaasien kanssa, aika rajoitettua olis, ilman taksia ei pääse kuin kaupunkialueille.
Mietin samaa itsekin ja luovuin autosta. Menee helposti 200-300 euroa kuussa ja joutuu vielä itse ajamaan. Varsinkin näin marraskuun pimeydessä on paljon kivempi istua bussin tai junan kyydissä ja säästyneen rahan voi vaikka käyttää satunnaisiin takseihin.
Vierailija kirjoitti:
On vähän pakko jos haluaa että arki on sujuvaa. Vaikka asun pk-seudulla niin julkisilla kulkeminen vie ihan liikaa aikaa. 15min autolla voi olla 50 min julkisilla.
Tämä.
Olisi joskus jännä nähdä, jos lisättäisiin pikalinjoja näiden tunnin maisemakierroksien lisäksi, niin lisääntyisikö julkisen liikenteen käyttö.
Omalle työpaikalleni on juurikin tuo n. 15 min autolla, julkisilla olisi tunnin. Joten aamulla aika helppo valita, menenkö bussilla vai omalla autolla. Jos matka-aika edes lähestyisi samaa, niin voisin joskus mennäkin julkisilla.
Koska töihin on päästävä, myös jos työpaikka vaihtuu kauempana olevaan, ei ole järkeä muuttaa koko perhettä jokaisen parin vuoden työpätkän perässä. Ei kaikkialla ole toimivaa joukkoliikennettä, etenkään vuorotyöläisille. Myöskään pyörä ei ole vaihtoehto kaikkialla, vaikka pyörätie menisi vieressä, siinä voi olla 20cm lunta kun pitäisi lähteä töihin.
Myin auton pois, kun pääsen nyt julkisilla töihin 20 minuutissa ovelta ovelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka niin monta sataa kuukaudessa? Tankkaan ehkä kuukauden välein tankin täyteen eli 50 euroa. Pesetän autoni ilmaiseksi autopesussa. Renkaat vaihdan itse. Määräaikaishuolto kerran vuodessa eikä lähes uudelle tarvii tehdä mitään. Vakuutuskaan ei tee montaa sataa kuukaudessa. Auto itsessään antaa paljon lisää liikkumavaraa ja säästää aikaa. Julkisiin menisi sama kuukaudessa kuin omaan autoon, vähintään.
Et huomioinut mitenkään auton arvon alenemista, mikä uusissa autoissa on n 10% vuodessa.
Ei sillä ole merkitystä, kun tarkoitus ei ole vaihtaa jatkuvasti autoa. Ei se sun kuukausilipun arvokaan säily kuin kuukauden. Ja jos puolivuotta vanha auto maksaa 20 tonnia, niin en koe sitä pitkällä tähtäimellä suurena kuluna, kun liikkuminen on kuitenkin vapaampaa ja aikaa säästävämpää kuin julkisilla.
Mun valinta on auto, toinen valitsee botoksin ym. turhat hömpötykset, jolla ei niitä nelihenkisen perheen matkoja mökille makseta.
Vierailija kirjoitti:
Nautin autoilusta. Kun istun Lexukseen ja laitan oven kiinni niin kaikki paha ympäriltä katoaa 👍
Paitsi bemarikuskit :-)
No, pakkohan se on. Ajan työmatkaa yli 100km/päivä ja vuodessa tulee reippaasti yli 20000km ajoa. Mulla tosin 2500€:n 20-vuotias japanilainen auto, joka on tekniikaltaan luotettava ja jolla olen jo kuusi vuotta ajellut. Huollot lähinnä ruostepaikkauksia ja öljyn+muiden nesteiden vaihtoja. Bensa vaan on niin kallista nykyään, että siinä se suurin rahareikä on.
Koska tykkään autoista ja niillä ajamisesta. Meillä on monta autoa. Kaikki erilaisia. Tykkään siitä, että voin koska vaan lähteä mihin haluan. Ei tarvii odotella missään tienposkessa eikä haistella toisten kulkijoiden hajuja eikä kuunnella niiden juttuja. Saan olla ihan omassa rauhassa.
Ei meidän viimeiset pennoset mene autojen ylläpitoon. Joku muu käyttää rahansa shoppailuun, meikkeihin, kampaajiin, ripsiin, kynsiin, lapsen jääkiekkoharrastukseen tai kolme kertaa viikossa ulkona syömiseen. Miksi auton pito on jotenkin niitä ihmeellisempää? Auto helpottaa arkea paljon ja minä ainakin maksan miellelläni siitä, että siirtymät ovat miellyttäviä.
Ps. Täällä ei edes ole mitään paikallisjunia, enkä yhdellä bussilla pääse töihin, vaikka matkaa on vain 5km ja ison kaupungin ydinkeskusta yhtä lähellä.
Myin auton ja aloin käyttämään julkisia.
30 vrk kausilippu reilu viiskymppiä.
Viidellä kympillä ei saa edes bensaa kuukaudeksi, saati kaikki muut kulut mitä auton pitämisestä kertyy ( vuosikulut jaettuna 12 kk).
Siis huomattava säästö kuukaudessa.
Olen toki siinä onnellisessa asemassa että julkisillä pääsen jouhevasti koska tunnin sisällä arkisin menee ja tulee useita busseja, matka-aika 20 min - 40 min riippuen minkä bussin valitsee. Toisessa päässä kävelymatka 30 metriä, toisessa päässä riippuu siitä missä jää pois bussista, lyhin on 50 metriä. Lähes joka kerta kummassakin päässä jään bussista tai nousen bussiin kauempana (säästä riippuen) tulee oltua vähän aikaa ulkona vähän kuin vahingossa.
Meillä auto on eniten mökkikulkine. Asun Helsingissä ja kävelen tai fillaroin töihin, joskus toki kuljen julkisilla. Mukavuuden vuoksi joskus ajelen autolla.
Eihän siinä järkeä ole. Huolto/vuosi marmoritiskillä tonnin, rengastus plus vakuutus toisen tonnin. Ja auto maksoi 20 000, pääomakulutkin pitää laskea kun nyt taas rahalle saa korkoa. Kaikkineen melkein parisataa kuussa. Pesu vasta kallista onkin - tykkään pestä itse ja laittaa vahat ja keraamit pintaan. TI-halliin hurahtaa aina viiskymppiä ja eri puleerausaineisiin saman verran. Auto on ostettu vanhana mutta vaikuttaa laadukkaammalta ja ehjemmältä kun osasin toivoa.
Ei mene montaa sataa kuussa. Vanha auto, maksettu, eikä tarvitse korjata kovin usein, eikä bensaankaan mene älyttömästi kun ei ajoa ole kuitenkaan kuin vähän alle kymmenen tuhatta kilometriä vuodessa. Ei täällä n. 50 000 asukkaan kaupungissa julkinen liikenne toimi niin että sillä pärjäisi, varsinkin mies jolla on vuorotyö. Enkä minä ala kantaa painavia kauppakasseja ja kissanhiekkasäkkejä käsin Prismasta joka on 3km päässä.
Luulin että saasteita on jo liikaa. Siksi kuljen julkisilla vaikka menee 2h suuntaansa.
Mulla on rahaa, mutta en halua autoa enää. Vuokraan vaan tarvittaessa tai ajan taksilla.