Jos ajattelet että parisuhde ilman seksiä on kaverisuhde....
....niin suhteesi ovat joko seksisuhteita, fwb-suhteita tai sitten olet vain päätynyt suhteeseen seksin vuoksi etkä oikeasti välitä toisesta muuta kuin seksielämäsi mahdollistajana.
Parisuhteen erottaa kaverisuhteesta rakkaus. Sen yksi ilmentymä voi olla seksi, mutta se olisi parisuhde myös ilman seksiä.
Oletko samaa vai eri mieltä?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että osa palstalaisista voi joutua pettymään vanhetessaan... samaa mieltä ap:n kanssa. Sitten jos sen seksin lisäksi on poissa kaikki hellyydenosoitukset ja rakkaus niin voi puhua kaverisuhteesta.
Seksiä on vanhanakin, jos niin haluaa. Konstit on monet. Ei tarvi pettyä kun ottaa lusikan...tai...kauniiseen käteensä...
Tietysti mutta kun ei ole halua. Seksihalut kumpuaa hormoneista joiden tuotanto vähenee ikääntyessä, erityisesti naisella. Parisuhde muuttuu kumppanuudeksi mikä onkin vanhetessa tärkeintä.
Ehkä jonain päivänä!
Mä olen 60+v ja mies alle 60v ja minä olen se joka läheisyyttä ja seksiä haluan! Yhtään ei ole vähentynyt nuoruusvuosista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että osa palstalaisista voi joutua pettymään vanhetessaan... samaa mieltä ap:n kanssa. Sitten jos sen seksin lisäksi on poissa kaikki hellyydenosoitukset ja rakkaus niin voi puhua kaverisuhteesta.
Seksiä on vanhanakin, jos niin haluaa. Konstit on monet. Ei tarvi pettyä kun ottaa lusikan...tai...kauniiseen käteensä...
Tietysti mutta kun ei ole halua. Seksihalut kumpuaa hormoneista joiden tuotanto vähenee ikääntyessä, erityisesti naisella. Parisuhde muuttuu kumppanuudeksi mikä onkin vanhetessa tärkeintä.
Ehkä jonain päivänä!
Mä olen 60+v ja mies alle 60v ja minä olen se joka läheisyyttä ja seksiä haluan! Yhtään ei ole vähentynyt nuoruusvuosista.
Voit varmaan silti ymmärtää, että monella käy niin, että halut vähenevät, tai miksi se pitää torjua? Ainakin jollei käytä hormonikorvaushoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jonain päivänä!
Mä olen 60+v ja mies alle 60v ja minä olen se joka läheisyyttä ja seksiä haluan! Yhtään ei ole vähentynyt nuoruusvuosi
Ja varmaan se on ok jos molemmille sopii. Itse en koskaan kuvitellut päätyväni kaverisuhteeseen, mies nimenomaan oli alusta saakka sitä mieltä ettei meilyä voi halut loppua.
No häneltä loppui kyvyt (fyysiset syyt) ja toisaalta ei ole halua/kykyä läheisyyteenkään sen korvaamiseksi
En pysty ajattelemaan, että parisuhde ilman seksiä olis kaverisuhde, koska enhän mä kavereiden kanssa pussaile.
Eri mieltä. Kuvaamassasi tapauksessa reunaehdot täyttyisivät niin, että voisit olla "parisuhteessa" myös lapsesi, sisaresi, vanhempiesi ym. kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina rajataan vain seksi pois että suhde muuttuu kaverisuhteeksi? En minä ainakaan suuteloi, nuku lusikassa, halaile ylenpalttisesti jne kavereitani.
Täytyy nyt sanoa sulle samaa kuin teineille opetetaan, seksi on paljon muutakin kuin yhdyntää. Se voi olla vaikkapa sitä suukottelua ja lusikassa nukkumista. Todennäköisesti siksi et harrasta kavereidesi kanssa sitä.
Eli kun äiti pusuttelee lastaan niin tämä harrastaa seksiä sen kanssa? Joo ei, hellyyden osoitukset eivät ole seksiä.
Olen eri, mutta aika erikoista verrata rakastavaisten suutelua ja lapsen ja äidin pusuttelua keskenään. Meneekö sulla muutenkin vanhemman ja lapsen välinen rakkaus ja romanttinen rakkaus jotenkin keskenään sekais
Ihmiset sekottaa myös imetyksen ja seksin. Monet kauhistelevat, jos lasta imetetään yli 12kk. En tiedä mitä näiden ihmisten päässä liikkuu. Itse imetin lakisääteistä pidempään ihan luontevasti. Mutta ei olis ikinä tullu mieleen suukottaa lasta suoraan suulle.
Eri mieltä. Suhde jossa ei ole seksiä, on pelkkä kaverisuhde.
N38
Suhde jossa on romanttista rakkautta, on parisuhde. Ei se seksi ole se merkitsevä tekijä, vaikka suhteessa onkin tärkeää.
Samaa mieltä. Mutta on myös kaverisuhteita, joissa bylsitään..
Nii miehille se kyvyn menettäminen on kovin pala henkisesti,kyvyttömyys meinaa meille miehille vähän enemmän kuin naiset kykenvät ymmärtämään ja vaikka kuinka uskotellaan rakkautta niin jos pusu poskelle on yrittämistä niin ei,ottakaa naiset asioista selvää ja olkaa rohkeita kokeilemaan.minulle kävi huonommin yrityksestä huolimatta emäntä tykkäsi koira/saarnaaja ja mielikuvitusta ei omista niin on tämä vain kämppis meininki.olkaa muut tytöt rohkeampia ottakaa asioista selvää ja rohkaiskaa kumppania kokeilemaan asioita.ei se seksi lopu vaikka paikat pehmenee voi löytyy jotain uutta kivaa ja varmasti löytyy.
Minusta alkoi lähes 20 vuoden parisuhde tuntua kaveruuspohjaiselta, kun seksiä oli enää pari kertaa vuodessa ja nekin aloitteestani. Koskaan sitä ei ollut spontaanisti ja runsaasti.
Uudessa parisuhteessa olen huomannut, että seksin lisäksi edellisestä suhteestani puuttui romantiikka. Ex-mieheni oli paras ystäväni ja minä hänen mutta se ei riittänyt. Olen nainen, joka kaipaa romanttista huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Eri mieltä. Minulle seksi nyt vain ilmentää parisuhdetta.
Minusta sitä ilmentää rakkaus, kunnioitus, läheisyys, toisen parhaan ajattelu, eläminen yhdessä ja sen yhteisen elämän suunnittelu. Eivät nuo asiat onnistu mitenkään muuten kuin parisuhteessa. Seksi taas onnistuu ihan miten vaan, missään vaan ja kenen kanssa vaan, ainakin näin miehenä.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on myös paras ystäväni. Sillä lisällä, etten harrasta seksiä muiden kavereideni kanssa, joten jos seksi joskus loppuu ilman hyvää syytä, pitänee pohtia vaihtoehtoja.
Näin myös meillä. Rakkautta on vaikka seksi ja läheisyys onkin loppunut mutta kyllä tämä on enemmän rakastava kaverisuhde kuin parisuhde.
Ikävöin jälkimmäistä niin että kipeää tekee!! Tätä on nyt jatkunut pari vuotta ja todellakin tunnen että elämästäni puuttuu iso minulle tärkeä osa! Haluan halauksia, silittelyä, nukkua lusikassa, suudella jne. Rakasteluakin!
Jos meillä ei olisi lapsia ja lastenlapsia, yhteisiä unelmia ja aktiviteetteja en tiedä miten kestäisin loppuelämän fyysisesti yksinäisenä. Noiden takia on pakko jaksaa.
Vietämme osan vuotta eri maissa jolloin tilanne on helpompi, on tosi vaikeaa olla toisen lähellä koskematta.
Enkä usko että tämä vanhemmiten helpottaa, olen jo 60+v
"Mutta jos seksi on ainut kaverisuhteen ja parisuhteen erottava asia niin eihän siinä varsinaista syvää rakkautta tai sitoutumista ole. "
Tai sitten ne kaverisuhteet ovat erittäin lämpimiä ja läheisiä.
Minusta parempi vertaus olisikin vertaus vaikkapa sisarussuhteeseen. Sehän voi olla todella läheinen ja sisältää paljon rakkautta ja läheisyyttäkin mutta ei siis seksiä. Minusta seksitön parisuhde voi (parhaimmillaan) muistuttaa sisaruussuhdetta, mutta ei se parisuhde enää ole.
Teoriassa olen samaa mieltä yleisesti . On erilaisia parisuhteita eikä parisuhteessa ole pakko olla seksiä, jos molemmat osapuolet näin haluavat.
Käytännössä omassa elämässäni en voisi olla parisuhteessa jossa ei ole seksiä. Siksi valitsin kumppanin, joka on samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina rajataan vain seksi pois että suhde muuttuu kaverisuhteeksi? En minä ainakaan suuteloi, nuku lusikassa, halaile ylenpalttisesti jne kavereitani.
Kuinka monessa seksittömässä suhteessa suuteloidaan, nukutaan lusikassa ja halaillaan ylenpalttisesti? Yleensähän seksin lisäksi puuttuu muukin fyysinen läheisyys/kanssakäyminen.
Vierailija kirjoitti:
Suhde jossa on romanttista rakkautta, on parisuhde. Ei se seksi ole se merkitsevä tekijä, vaikka suhteessa onkin tärkeää.
Minusta romanttisen rakkauden erottaa muusta rakkaudesta juuri se että romanttisessa rakkaudessa on se seksuaalinen pohjavire. On sitten eri asia että johtaako se aina kaikilla seksiin mutta kyllä minä näkisin romanttisen rakkauden aina jollain tavalla eroottissävytteisenä erotuksena "tavallisesta" rakkaudesta jota voi kokea vaikkapa sisaruksiaan kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on myös paras ystäväni. Sillä lisällä, etten harrasta seksiä muiden kavereideni kanssa, joten jos seksi joskus loppuu ilman hyvää syytä, pitänee pohtia vaihtoehtoja.
Näin myös meillä. Rakkautta on vaikka seksi ja läheisyys onkin loppunut mutta kyllä tämä on enemmän rakastava kaverisuhde kuin parisuhde.
Ikävöin jälkimmäistä niin että kipeää tekee!! Tätä on nyt jatkunut pari vuotta ja todellakin tunnen että elämästäni puuttuu iso minulle tärkeä osa! Haluan halauksia, silittelyä, nukkua lusikassa, suudella jne. Rakasteluakin!
Jos meillä ei olisi lapsia ja lastenlapsia, yhteisiä unelmia ja aktiviteetteja en tiedä miten kestäisin loppuelämän fyysisesti yksinäisenä. Noiden takia on pakko jaksaa.
Vietämme osan vuotta eri maissa jolloin tilanne on helpompi, on tosi vaikeaa olla toisen lähellä koskematta.
Enkä
Miten voi olla rakkautta ilman läheisyyttä? Itse en voisi sanoa rakastavani ihmistä, joka lähellä en halua olla.
Olen eri mieltä. Parisuhde ilman seksiä on kaverisuhde.
Ihmisillä on eriasteisia seksuaalisia tarpeita. Tuolla logiikalla, että seksitön suhde ei ole parisuhde alhaisen libidon omaavat eivät voisi olla parisuhteessa. Tärkeintä on löytää pari jonka kassa seksuaaliset tarpeet kohtaavat, aseksuaalin ei välttämättä kannata ryhtyä suhteeseen hyperseksuaalin kanssa. Parisuhde on, ainakin itsellä, paljon muutakin kuin vain seksi ja henkisellä tasolla erilainen kuin kaverisuhde.