Jos ajattelet että parisuhde ilman seksiä on kaverisuhde....
....niin suhteesi ovat joko seksisuhteita, fwb-suhteita tai sitten olet vain päätynyt suhteeseen seksin vuoksi etkä oikeasti välitä toisesta muuta kuin seksielämäsi mahdollistajana.
Parisuhteen erottaa kaverisuhteesta rakkaus. Sen yksi ilmentymä voi olla seksi, mutta se olisi parisuhde myös ilman seksiä.
Oletko samaa vai eri mieltä?
Kommentit (81)
Samaa mieltä. Minulle parisuhteen ensisijainen olemus ei ole seksi, vaan se että on joku ihminen, jonka voi luottaa olevan siinä rinnalla myötä- ja vastamäessä, niin hyvinä kuin huonoinakin aikoina. Ja oikeastaan tunteista aika riippumatta - sitoutumisen voimin voi mennä läpi kausista, jolloin tuntuu ettei rakasta ja sitten se rakkaus joskus palaakin. Se vapauttaa olemaan aito oma itsensä ja antaa perusluottamuksen tunnetta elämään.
Kaveri- ja ystävyyssuhteistakin lähdetään paljon helpommin, jos toinen ei enää tuo tarpeeksi lisää hyvää elämään, tai on jopa "tylsä", vaikea tms. elämäntilanteen nähden .Sitoutunut parisuhde voi kantaa tällaistenkin yli.
Itse olen ollut 12 vuotta naimisissa, ja jos esim. sairaus tms. aiheuttaisi sen, ettei seksiä enää olisi, en kokisi todellakaan avioliittomme muuttuneen pelkäksi kaverisuhteeksi. Ihan samalla lailla se olisi avioliitto. Hyvin pärjäisin hankkimalla vähän aikuisten leluja kotiin ja surauttelemalla itse itselleni suihkussa orgasmit pari kertaa viikossa, jos näin kävisi.
Vierailija kirjoitti:
En ole parisuhteessa missä ei olisi seksiä.
Entäs jos kumppanisi sairastuu niin lähdetkö vain litomaan helposti kun sinä et rakasta puolisoasi ollekaan.
Sinä et rakasta sitä ihmistä muuten kuin saamalla siitä oman fyysisen tyydytyksen ja jos ei ole seksiä niin on helppoa vaihtaa.
Järkyttävää tuollainen ihminen jolla ei ole mitään tunteita ihmistä kohtaan muuta kuin oma tyydytys on tärkeintä.
Et tule koskaan elämään mitään pitkäaikaista rakkaussuhdetta kehenkään vaan elät loppuelämäsi ihan yksin.
Sääliksi käy sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina rajataan vain seksi pois että suhde muuttuu kaverisuhteeksi? En minä ainakaan suuteloi, nuku lusikassa, halaile ylenpalttisesti jne kavereitani.
Täytyy nyt sanoa sulle samaa kuin teineille opetetaan, seksi on paljon muutakin kuin yhdyntää. Se voi olla vaikkapa sitä suukottelua ja lusikassa nukkumista. Todennäköisesti siksi et harrasta kavereidesi kanssa sitä.
Saatan nukkua koirani kanssa lusikassa, mutta se ei taatusti ole seksiä.
Jos pelkkä seksi määrittelisi koko elämää niin tuskin ketään pitkäaikaisia pariskuntia olisi olemassakaan.
Minua panettaa. Olisiko kukaan kaverisuhdetta vailla?
Vierailija kirjoitti:
En pysty ajattelemaan, että parisuhde ilman seksiä olis kaverisuhde, koska enhän mä kavereiden kanssa pussaile.
Ei se olekaan, koska parisuhde on romanttisen rakkauden suhde, toisin kuin kaverisuhde.
Samaa mieltä. Seksi on yksi mahdollinen, ihana osa-alue parisuhteessa ja olisin todella harmissani jos se katoaisi. Seksi on siis minulle tärkeää, mutta ei se ole ainoa asia joka erottaa parisuhteen kaverisuhteista. Jotta parisuhde muuttuisi kaverisuhteeksi, paljon muutakin pitää muuttua. Pelkkä seksin loppuminen ei vielä riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on myös paras ystäväni. Sillä lisällä, etten harrasta seksiä muiden kavereideni kanssa, joten jos seksi joskus loppuu ilman hyvää syytä, pitänee pohtia vaihtoehtoja.
Näin myös meillä. Rakkautta on vaikka seksi ja läheisyys onkin loppunut mutta kyllä tämä on enemmän rakastava kaverisuhde kuin parisuhde.
Ikävöin jälkimmäistä niin että kipeää tekee!! Tätä on nyt jatkunut pari vuotta ja todellakin tunnen että elämästäni puuttuu iso minulle tärkeä osa! Haluan halauksia, silittelyä, nukkua lusikassa, suudella jne. Rakasteluakin!
Jos meillä ei olisi lapsia ja lastenlapsia, yhteisiä unelmia ja aktiviteetteja en tiedä miten kestäisin loppuelämän fyysisesti yksinäisenä. Noiden takia on pakko jaksaa.
Vietämme osan vuotta eri maissa jolloin tilanne on helpompi, on tosi vaikeaa oll
Mun mieheni läheisyys on yhdessä tekemistä. Laitetaan ruokaa, tehdään puutarhahommia, katsotaan leffoja tai kissavideoita. Reissataan. Hän tuo kukkia, hemmottelee tekemällä ruokaa ja on aina huomaavainen. Henkistä läheisyyttä on enemmän varmaan kuin keskivertosuhteissa. Antaisi kuun taivaalta jos haluaisin, en ole ikinä epäillyt hänen rakkauttaan
Luulen että hänellä on jokin trauma koskettamisesta. En ole hänestä vastenmielinen, päinvastoin ilmaisee kaikin tavoin kuinka viehättävä olen hänestä. Mutta miten koskettaa ihmistä joka alkaa kiemurtelemaan - kutittaa, kädet hikoilee eikä voi pitää kädestä, tulee hiki lusikassa eikä saa nukuttua, ei osaa halata intensiivisesti vaan taputtaa kuin koiranpentua.
Ja kyse on hyvin fiksusta ja ihanasta ihmisestä!
Kuulostaa siltä, että suurin osa keskustelijoista ei edes huomaa, mikä puuuttui listasta: romanttinen rakastuminen. Vai ymmärsinkö aloituksen väärin? Että jps parisuhteesta ottaa pois seksin, jää kuitenkin vielä romanttinen tunne, joka erottaa sen ystävyydestä. Eli parisuhde ei plesamakuin ystävyyys plus seksi. Olisi kiinnpstavaanähdä tilastoja, kuinka suuri osa ihmisistä kokee myös romanttista rakkautta, kuinka suurelle osalle riittää että rakkais on sitä kiintymystä jota seksi ja läheisyys tuo. Osasinkohan nyt pistää sanoiksi?
Suulle suukottamisesta:
Olin taannoin rautatieasemalla odottamassa junaa. Minä tai pari muutakaan paikallaollutta emme voineet olla huomaamatta hyvästelyä, jossa aikuinen nainen (ei nuori, lähellä keski-ikää) pussasi eläkeikäisiä vanhempiaan suoraan suulle.
Oli näin suomalaisittain melko verkkokalvoille painuva näky.
Sitä en tiedä, mistä olivat kotoisin, mutta vaaleaihoisia, ajattelen, jostakin päin Eurooppaa.
Vierailija kirjoitti:
Suulle suukottamisesta:
Olin taannoin rautatieasemalla odottamassa junaa. Minä tai pari muutakaan paikallaollutta emme voineet olla huomaamatta hyvästelyä, jossa aikuinen nainen (ei nuori, lähellä keski-ikää) pussasi eläkeikäisiä vanhempiaan suoraan suulle.
Oli näin suomalaisittain melko verkkokalvoille painuva näky.
Sitä en tiedä, mistä olivat kotoisin, mutta vaaleaihoisia, ajattelen, jostakin päin Eurooppaa.
Slaavilaisissa maissa suudellaan paljon. Oli itsellekin vähän yllätys se suuteleminen määrä. Ei tietenkään vieraita suulle, mutta poskelle. Vaimo on myös innokas suutelija, slaavi, ja ensi alkunsa jopa hieman loukkaantui jos en muistanut suudella milloin missäkin välissä, lähtiessä tai tullessa. Kuuluu siihen kulttuuriin.
Samaa. Parisuhde voisi olla siedettävä jos siinä ei olisi yhtään minkäänlaista seksiä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on sun mielipiteesi. Toki jokaisessa parisuhteessa tulee hiljaisempia kausia, mutta jos seksittömyyttä vain jatkuu ja jatkuu, niin kyllähän se silloin on vain kaverisuhde. Mulle seksi on tärkeä osa parisuhdetta. Ei ainoa osa, mutta tärkeä osa kuitenkin. Eikä se tarkoita, että kyse olisi vain seksisuhteesta tai on parisuhteessa vain sen takia, että saa seksiä.
Sun tapa ajatella asioita ei ole ainoa oikea.
N44
Niinhän se aapee sanoikin ja kysyy, että oletko samaa vai eri mieltä. Vai tappeletkobdinä itte ittes kanssa?😂😂😂😳😳
Seksi on itselle yksi tärkeimmistä tai tärkein keino osoittaa sitä rakkautta. Jos seksiä ei ole vastapuolen haluttomuuden takia, niin se tuntuu siltä että ei ole rakastettu.
Meillä harrastetaan liian vähän seksiä. Se tuntuu pahalta.
Minun mielestäni jos seksi loppuisi kokonaan olisi kyseessä kaverisuhde. Se vaikuttaa väistämättä myös muuhun läheisyyteen, jota ilman en voi olla parisuhteessa..
Parisuhde ilman seksiä ei ole kaverisuhde, se on edelleen parisuhde, mutta epätyydyttävä sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että suurin osa keskustelijoista ei edes huomaa, mikä puuuttui listasta: romanttinen rakastuminen. Vai ymmärsinkö aloituksen väärin? Että jps parisuhteesta ottaa pois seksin, jää kuitenkin vielä romanttinen tunne, joka erottaa sen ystävyydestä. Eli parisuhde ei plesamakuin ystävyyys plus seksi. Olisi kiinnpstavaanähdä tilastoja, kuinka suuri osa ihmisistä kokee myös romanttista rakkautta, kuinka suurelle osalle riittää että rakkais on sitä kiintymystä jota seksi ja läheisyys tuo. Osasinkohan nyt pistää sanoiksi?
Juuri näin. Olen puolisoni kanssa siinä iässä, että olemme toisinaan miettineet millaista elämä tulee olemaan jos ja kun (todennäköisesti) seksielämä jossain vaiheessa hiipuu. Itse olen sitä mieltä, että parisuhde ei muutu kaverisuhteeksi seksin hiipumisen myötä. Puolisoni on rakastettuni, jota kohtaan tunnen romanttista rakkautta, olen tuntenut koko aikuiselämäni. Tunne ei siitä muuksi muutu, vaikka sukupuolielimemme eivät enää toimisikaan. Ihmiset usein kuvittelevat, että vanhempien ihmisten parisuhde on jotain samanlaista kuin 5-vuotiaiden tykkäämiset, mutta näinhän ei todellakaan ole. Se on miehen ja naisen välistä romanttista syvää rakkautta. Intohimo toista ihmistä kohtaan ei vaadi toimivaa kehoa.
Ette te päätä muiden seksinharrastamisista. Kunnon heterotyranniaa! Yritätte kaikessa ajaa väkisin miehen etua ja halua, vaikka kiljutte olevanne vapaa-ajattelijoita. Kuinka yllättävää, että saa valita vain miehen sukunimen, miehen edun ja miehille edullisen seksin.
Tuliko mieleen, että parisuhde on YKSITYISASIA, eikä teillä ole mitään sanomista muiden intiimielämään? Sukunimet maksetaan yhteiskunnan piikkiin ja niiden takia kaikkia tyttöjä syrjitään koska jokainen oletetaan nimenvaihtajaksi. Silti kiljutte vapautta.
Ette te päätä muiden suhteista.