Jos ajattelet että parisuhde ilman seksiä on kaverisuhde....
....niin suhteesi ovat joko seksisuhteita, fwb-suhteita tai sitten olet vain päätynyt suhteeseen seksin vuoksi etkä oikeasti välitä toisesta muuta kuin seksielämäsi mahdollistajana.
Parisuhteen erottaa kaverisuhteesta rakkaus. Sen yksi ilmentymä voi olla seksi, mutta se olisi parisuhde myös ilman seksiä.
Oletko samaa vai eri mieltä?
Kommentit (81)
"Meillä on jo yli vuoden täydellinen seksittömyys miehen haluttomuuden takia. Aluksi olin siitä todella loukkaantunut ja vihainen, nyt olen melko välinpitämätön ja haluton jo itsekin. Koen että seksitön liitto on kuolettanut seksuaalisuuteni ja naiseuteni kokonaan. Välillä haaveilen vieraista miehistä, mutta itsetunto on laskenut niin, että en usko kelpaavani heillekään. Mietin eroa hyvin usein."
Eikö olisi helpompaa, jos koko itsetuntosi (ehkä jopa elämäsi arvo?) ei olisi sidoksissa siihen, osoittaako joku seksuaalista halua sinua kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina rajataan vain seksi pois että suhde muuttuu kaverisuhteeksi? En minä ainakaan suuteloi, nuku lusikassa, halaile ylenpalttisesti jne kavereitani.
Täytyy nyt sanoa sulle samaa kuin teineille opetetaan, seksi on paljon muutakin kuin yhdyntää. Se voi olla vaikkapa sitä suukottelua ja lusikassa nukkumista. Todennäköisesti siksi et harrasta kavereidesi kanssa sitä.
Eli kun äiti pusuttelee lastaan niin tämä harrastaa seksiä sen kanssa? Joo ei, hellyyden osoitukset eivät ole seksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina rajataan vain seksi pois että suhde muuttuu kaverisuhteeksi? En minä ainakaan suuteloi, nuku lusikassa, halaile ylenpalttisesti jne kavereitani.
Täytyy nyt sanoa sulle samaa kuin teineille opetetaan, seksi on paljon muutakin kuin yhdyntää. Se voi olla vaikkapa sitä suukottelua ja lusikassa nukkumista. Todennäköisesti siksi et harrasta kavereidesi kanssa sitä.
Eli kun äiti pusuttelee lastaan niin tämä harrastaa seksiä sen kanssa? Joo ei, hellyyden osoitukset eivät ole seksiä.
Vaihda tuohon äidin tilalle vaikka veli ja kirjoita sama juttu uudestaan. En ymmärrä, miten lapsi liittyy seksiasioihin.
Mikä erottaa kaverisuhteen ja seksittömän parisuhteen? Sitoutuminen tai rakkaus ei oikein riitä, koska samalla tavalla ihmiset rikkovat kaverisuhteita kuin parisuhteitakin, ei kumpikaan ole välttämättä ikuisia. Kyllä yleensä kaverisuhteen erottaa jostain muusta nimenomaan seksi. Liikutaan ihan eri tasolla, kun mukaan tulee fyysinen läheisyys ja seksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda tuohon äidin tilalle vaikka veli ja kirjoita sama juttu uudestaan. En ymmärrä, miten lapsi liittyy seksiasioihin.
No et selvästikään ymmärrä, kun ei pussailu ja lusikassa nukkuminen ole seksiä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä erottaa kaverisuhteen ja seksittömän parisuhteen? Sitoutuminen tai rakkaus ei oikein riitä, koska samalla tavalla ihmiset rikkovat kaverisuhteita kuin parisuhteitakin, ei kumpikaan ole välttämättä ikuisia. Kyllä yleensä kaverisuhteen erottaa jostain muusta nimenomaan seksi. Liikutaan ihan eri tasolla, kun mukaan tulee fyysinen läheisyys ja seksi.
Miten olisi erotiikka? Oisko sen puute tai olemassaolo se määrittelevä tekijä? Erotiikka sisätää seksin ja kaiken muunkin, ihan flirttailusta lähtien
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et selvästikään ymmärrä, kun ei pussai
Niin, mäkin näin 48-vuotiaana nukun lusikassa ja suuteloin äitini kanssa. Mikä voisi olla normaalimpaa?
Ja sellaisella jolla on seksiä monen kanssa on monta parisuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta aika erikoista verrata rakastavaisten suutelua ja lapsen ja äidin pusuttelua keskenään. Meneekö sulla muutenkin vanhemman ja lapsen välinen rakkaus ja romanttinen rakkaus jotenkin keskenään sekaisin?
Vierailija kirjoitti:
Romantiikka, sitoutuminen ja romanttinen rakkaus.
Romantiikkaa ja romanttista rakkautta voi olla ilman seksiä tai seksuaalista halua.
t. aseksuaali
Seksi on olennainen osa parisuhdetta ja läheisyyttä. Jos olisi terveydellinen syy, jonka takia mies ei pystyisi harrastamaan seksiä niin pysyisin miehen rinnalla, mutta muuten en haluaisi olla täysin seksittömässä suhteessa.
Mä koen kyllä että meidän suhde on nykyään pelkkä kaverisuhde. Hyvä sellainen koska mieheni on mun paras ystäväni.
Mutta parisuhteeseen kaipaan läheisyyttä ja seksiä yhtenä sen ilmenemismuotona! Nyt ehkä 2x vuodessa:( Ja kun hellyyskin on pikainen halaus ja kuiva suukko kerran päivässä niin rakkaudesta huolimatta en saa tästä suhteesta sitä mitä tarvitsen ja haluan.
Osa vuotta menee ihan hyvin kun asumme eri maissa mutta saman katon alla kaipuu toisen lähelle fyysisesti on aika tuskallista. Näin 60+ v ei vaan enää viitsi erota.
Miehen kanssa on hyvin vaikea saada mitään kovin älyllistä ja henkistä suhdetta aikaiseksi niin ei jää kuin seksi. Jos sitä ei ole, sinulla on periaatteessa yksi sohvatyyny lisää. Ei puhu, ei liiku, ei tee mitään, on vain ja tuijottaa eteensä.
Minulla on exä kotieläimenä. Erosimme, mutta hän ei pärjännyt yksin, vaan muutti väkisin tänne. Ei ole töissä, mutta onneksi ei syö enempää kuin ajokoira. Kirppikseltä ostan vaatteet hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Seksi kuuluu parisuhteeseen. Se on yksi syy olla parisuhteessa.
Sinä et määrittele muiden parisuhteita.
Huomasitko, miten itse juuri määrittelit yleisesti kaikkien parisuhteet?
Unohdit mainita, että sinulle seksi kuuluu parisuhteeseen, ja että sinulle se on yksi syy olla parisuhteessa. Sen sijaan teit siitä tuollaisen yleisen ja ehdottoman säännön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Romantiikka, sitoutuminen ja romanttinen rakkaus.
Romantiikkaa ja romanttista rakkautta voi olla ilman seksiä tai seksuaalista halua.
t. aseksuaali
Kyllä, kaikkea tuota, ja kumppanuutta, elämän jakamista, olemista tärkein ihminen toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että osa palstalaisista voi joutua pettymään vanhetessaan... samaa mieltä ap:n kanssa. Sitten jos sen seksin lisäksi on poissa kaikki hellyydenosoitukset ja rakkaus niin voi puhua kaverisuhteesta.
Seksiä on vanhanakin, jos niin haluaa. Konstit on monet. Ei tarvi pettyä kun ottaa lusikan...tai...kauniiseen käteensä...
Tietysti mutta kun ei ole halua. Seksihalut kumpuaa hormoneista joiden tuotanto vähenee ikääntyessä, erityisesti naisella. Parisuhde muuttuu kumppanuudeksi mikä onkin vanhetessa tärkeintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seksi kuuluu parisuhteeseen. Se on yksi syy olla parisuhteessa.
Sinä et määrittele muiden parisuhteita.
Huomasitko, miten itse juuri määrittelit yleisesti kaikkien parisuhteet?
Unohdit mainita, että sinulle seksi kuuluu parisuhteeseen, ja että sinulle se on yksi syy olla parisuhteessa. Sen sijaan teit siitä tuollaisen yleisen ja ehdottoman säännön.
Ehdoton ja jyrkkä ihminen esittää kuplassaan muka ymmärtäväistä ja liberaalia. Todellisuudessa on jyrkkyydessään täysin patologinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että osa palstalaisista voi joutua pettymään vanhetessaan... samaa mieltä ap:n kanssa. Sitten jos sen seksin lisäksi on poissa kaikki hellyydenosoitukset ja rakkaus niin voi puhua kaverisuhteesta.
Seksiä on vanhanakin, jos niin haluaa. Konstit on monet. Ei tarvi pettyä kun ottaa lusikan...tai...kauniiseen käteensä...
Tietysti mutta kun ei ole halua. Seksihalut kumpuaa hormoneista joiden tuotanto vähenee ikääntyessä, erityisesti naisella. Parisuhde muuttuu kumppanuudeksi mikä onkin vanhetessa tärkeintä.
Näin, mutta eihän sitä tietysti ymmärrä se, jonka hormonituotanto vielä täydellä teholla pitää yllä himoja. Taikka joka käyttää hormonikorvausta, ikuisen nuoruuden toivossa.
Itse en voine määritellä itseäni aseksuaaliksi, kun vasta vaihdevuodet ovat tehneet minusta tällaisen. Läheisyys tuntuisi kyllä mukavalta, kädestä pitäminen ja toisen halaaminen illalla sänkyyn mennessä, mutta kokisin sen ahdistavaksi, jos sen pitäisi johtaa seksiin, ja toinen siitä alkaisi mököttää ja sitoutuminen parisuhteeseen lipsua, jos näin ei kävisi. Siksi helpompi olla yksin.
Eihän aloittaja väitä etteikö seksi saisi olla tärkeää parisuhteessa.
Mutta jos seksi on ainut kaverisuhteen ja parisuhteen erottava asia niin eihän siinä varsinaista syvää rakkautta tai sitoutumista ole.