OPAMOX 15 mg, onko ketään raskaana ollessa käyttäny?
Neuvolalääkäri määräsi mulle tänään unettomuutta varten (jota jatkunut jo pari kk) enää ei hermot kestä yötä päivää hereillä...Apteekkari kyllä varoitti käytöstä, pelottaa edes koittaa, voi olla että valvon vielä 2 kk (La sillon) vaikka hulluuden partaalla olen...
Onko kukaan ottanut kyseistä lääkettä raskaana ollessa? Minkälaiset vaikutukset? Itse en kylläkään ajatellut kun kokeilla, jos saisin edes yhden kokonaisen yön nukuttua ennen synnytystä ym.
Vai olisko kellään mitään muuta hyvää neuvoa nukkumiseen?
Uni kyllä tulee, mutta jo tunnin kuluttua herään pirteänä keskellä yötä...
Kommentit (2)
tuolla lääkkeellä nimittäin "nukutetaan" myös osastolla olevia raskaana olevia potilaita! Eivät sitä siis antaisi, jos olisi niin vaarallista sikiölle. Mm. itse sain juuri tuota 15mg tablettia, kun edellisen raskauden aikana jouduin lepoon synnärille ja kaikesta huolesta ym. yöunet katosivat. Unettomuudella voi myös olla todella rankkojakin seurauksia pahimmillaan plus stressikin vaikuttaa sikiöön eli sinuna kyllä kokeilisin ainakin, onko lääkkeestä apua.
Voithan alkuun ottaa puolikaan ja kokeilla sen tehoa. Lääke alkaa vaikuttaa noin 45min kuluttua sen ottamisesta ja vaikutus kestää muutaman tunnin. Eli jos saat illalla hyvin unta, siitä ei liene siinä vaiheessa apua. Kun heräät yöllä, ota lääke silloin heti, käväise vaikka yöpalalla ja sitten kokeilet taas nukkumista. Toivon, että uni voittaa!!
Sain terveyskeskuslääkäriltä samaa lääkettä unettomuuteen rv 32. Mulla siihen unettomuuteen liittyi niin voimakas ahdistuneisuus, että sen perusteella lekuri sen reseptin varmaan kirjoitti. Lääkäri tarkasti keskussairaalan gynekologian polilta vielä, mitä hän uskaltaisi kirjoittaa. Ei kylläkään mulle tuonut varsinaisesti unta, ei ole varsinainen unilääke. Poistaa kyllä ahdistusta, jos se on unen tulon "este". Tarkistin itse vielä teratologisesta palvelusta, että mitä tietoa heillä on lääkkeen turvallisuudesta. On kuulemma "turvallisimmasta päästä". Ja pahempaa on kuulemma sikiölle äidin unettomuus ja pahoinvointi. Neuvolalääkäri sitten ehdotti melatoniinia, jota kokeilin myös. Sisältöluettelossa lukee, että ei suositella raskaana oleville eikä imetyksen aikana, mutta lääkäri oli sitä mieltä, että on turvallinen, koska melatoniini on ihmisen itsessäänkin erittämä hormoni, jonka tasapaino saattaa jossain tapauksissa mennä sekaisin. Kannattaa kysäistä myös tätä vaihtoehtoa. Nyt en ole käyttänyt näitä enää, en ole tarvinnut.
Sulla on laskettuun aikaan vielä niin pitkä aika, että pakkohan sun on saada nukkua, että jaksat sitten vauvan kanssa!! Vaikka minäkään en mielellään ota mitään "ylimääräistä" raskausaikana, niin joskus on pakko antaa tavallaan periksi ja ajatella vähän kauaskantoisemmin asioita. Uni on kuitenkin ihmisen mielenterveyden kannalta yksi tärkeimmistä asioista. Oletko yleensä hyväuninen? Hormonitoiminnan muuttuminen vaikuttaa varmaan aika lailla joidenkin ihmisten unikeskukseen.
Pömppänä 38+5