Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen ns maksuton päivähoito maksaa perheelle 86000€!

Vierailija
11.11.2023 |

Aloin kaivelemaan paljonko päivähoito oikeasti maksaa suomalaisille kun tuossa muutamassa ketjussa väitettiin päivähoidon olevan Suomessa ilmainen.

Varhaiskasvatuksen kokonaiskustannukset ovat noin 2,6 miljardia vuodessa (2600 miljoonaa).

Lapsia on varhaiskasvatuksen palveluiden piirissä noin 201000 joten lasta kohden varhaiskasvatus (päiväkotitoiminta, eskari jne) maksaa 12900€ vuodessa.

Suomessa on noin 2,6 miljoonaa työikäistä veronmaksajaa, joten karkeasti arvioiden jokainen suomalainen työssäkäyvä maksaa vuodessa noin tuhat euroa vuodessa julkisen varhaiskasvatusjärjestelmän ylläpidosta, riippumatta siitä onko heillä lapsia vai ei. 

Perusperhe jossa on kaksi aikuista ja 1,8 lasta maksaa päivähoidosta vanhempien 43 vuoden työuran aikana siis noin 2 hlöä x 43v x 1000€ = 86000€. Kun jaetaan tämä lapsimäärällä 1.8 tulee yhden lapsen varhaiskasvatuksen kustannuksiksi 47777€!! 

En ota kantaa siihen onko julkisella rahalla rahoitettu päiväkoti hyvä järjestelmä vai ei, mutta hyvä muistaa että päivähoito ei ole Suomessa todellakaan ilmaista. 

Ylläolevat luvut ovat keskiarvoja, ja riippuen omasta veroprosentista ja lasten määrästä maksat joko tätä enemmän tai vähemmän. Kaikista kalleimmat päivähoitomaksut ovat hyvätuloisella yksilapsisella tai kokonaan lapsettomalla pariskunnalla. 

Hyvätuloinen asiantuntijatyötä tekevä pariskunta jolla on yksi lapsi maksaa (laskennallisesti) helposti sata tonnia veroina varhaiskasvatuksen palveluista elämänsä aikana. Jos heidän lapsensa on varhaiskasvatuksen piirissä sen keskimääräisen 4 vuotta ja 10kk vuodessa niin kuukautta kohti Suomen varhaiskasvatusmalli maksaa heille 2500€/kk. Tämä on hyvä muistaa kun taivastellaan sitä että Sveitsissä asuva asiantuntijapariskunta maksaa lapsen päivähoidosta 2000€/kk tai USA:ssa asuva maksaa noin tuhat dollaria kuussa 

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaa saatanasti enemmän kun kaikki kustannukset huomioidaan, naiset loisivat yhteiskunnan tai miesten rahoilla läpi elämänsä! Sylettää maksella.

Eli päiväkodissa ei hoideta poikalapsia lainkaan? Vai mitä yrität sanoa?

Ei vaan tuon Aleksin toimitusjohtaja vaimo lähetti Aleksin ostamaan siteet ja Aleksi joutui pienistä pennosistaan maksamaan koko paketin, kun ei kehdannut ottaa edes kuittia todisteeksi, että oli ostanut siteitä. Eikä ole edes saamassa tänä iltana.

Vierailija
62/68 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäpäin Suomea on ilmainen päivähoito?

Aika monelle on ilmainen,  ainakin täällä lähiössä missä mä oon töissä, täällä monien lasten äidit ja joidenkin molemmat vanhemmat on kotona, silti lapset tuodaan ilmaiseen hoitoon,  jonka tietenkin maksamme me veronmaksajat.

Suomessa lapsen varhaiskasvatus on päiväkodeilla ja jokaisella lapsella on siihen oikeus, oli vanhemmat kotona tai ei. Ja se voi olla lääkärin tai muiden viranomaisten suositus ja osa esim. terv.hoitoa. 

Kaikissa hyvinvointivaltioissa, johon myös Suomi luetaan, on lapsille varhaiskasvatusta. 

Euroopassa tai esim. Ranskassa lapsen pakollinen päivähoito alkaa viimeistään 2v iässä ja pakollinen koulu 3v. Jos vanhemmat eivät tähän suostu, se on lapsen huostaanoton peruste, oli vanhemmat kotona tai ei. 

Suomessa lapset menevät päiväkotiin ja kouluun suhteessa myöhään, jos sitä vertaa muihin maihin esim. Eurooppaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erinomainen aloitus, kiitos. 

Olen itsekin viime vuosina lasten mentyä päiväkotiin havahtunut siihen, kuinka kallista päivähoidon järjestäminen kunnille on. Aiemmin ajattelin, että pienten lasten vanhemmat halutaan töihin, jotta saadaan verotuloja, mutta nyt olen havahtunut siihen, että mediaanipalkan verotuloilla ei makseta ainakaan useamman lapsen päivähoidon todellisia kustannuksia. Päivähoidon järjestäminen on paljon kalliimpaa kuin se summa, jonka vanhemmat maksavat itse.

Olen itse yläkoulun aineenopettaja ja ilman ylitunteja palkka on noin 3100 € / kk. Kaksi lastamme ovat yksityisessä päiväkodissa, johon saamme yksityisen hoidon tukea. Tuota yksityisen hoidon tukea maksetaan siis yksityisessä hoidossa oleville perheille tuloista riippumatta. Lisäksi jos perheen yhteenlasketut tulot eivät ylitä jotain rajaa, on mahdollista saada tukea vielä enemmän. Meille ei makseta tulojen perusteella lisää vaan saamme sen perussumman.

Vuosi sitten lastemme hoidosta maksettiin yksityisen hoidon tukea yhteensä noin 1300 € / kk + lisäksi sisarlisä. Lisäksi maksamme päivähoitoa itse monta sataa euroa kuussa. Havahduin siihen, että enhän minä maksa mediaanipalkastani edes veroja yhtä paljon kuin tuo yksityisen hoidon tuki on.  Eli tavallaan yhteiskunta on säästänyt niinä vuosina, kun hoidin lapsia kotona. Se sai minut hämmästelemään, miksi pienten lasten vanhemmat halutaan niin nopeasti töihin, vaikka oikeasti toisen vanhemman palkan verotuloilla ei useinkaan kateta päivähoidon todellisia kustannuksia. 

Tietenkin yhteiskunta hyötyy niin, että se saa sitten molempien vanhempien työpanoksen käyttöön eikä asiaa voi siksi yksinkertaistaa yllä mainitulla tavalla, mutta silti olen tullut vähän kriittiseksi systeemille. Liian usein kotona lapsia hoitavia vanhempia pidetään laiskoina tai muiden elätteinä, vaikka oikeasti he säästävät yhteiskunnan varoja hoitaessaan lapsia kotona. Toivoisin että kotona lasta hoitavia vanhempia arvostettaisiin enemmän. 

En tietenkään tarkoita, että kaikkien pitäisi hoitaa lapsia kauan kotona vaan on tosi hyvä, että Suomessa on perheillä mahdollisuus valita ja uskon, että erityisesti isommat lapset hyötyvät usein päiväkodeista. Kritiikkini kohdistuu siihen yhteiskunnassa välillä näkyvään asenteeseen, että hyvin pienten lasten vanhemmat pitäisi saada nopeasti töihin, vaikka ensimmäiset vuodet ovat lapselle tosi tärkeät.

Vierailija
64/68 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monelle on ilmainen,  ainakin täällä lähiössä missä mä oon töissä, täällä monien lasten äidit ja joidenkin molemmat vanhemmat on kotona, silti lapset tuodaan ilmaiseen hoitoon,  jonka tietenkin maksamme me veronmaksajat.

Suomessa lapsen varhaiskasvatus on päiväkodeilla ja jokaisella lapsella on siihen oikeus, oli vanhemmat kotona tai ei. Ja se voi olla lääkärin tai muiden viranomaisten suositus ja osa esim. terv.hoitoa. 

Kaikissa hyvinvointivaltioissa, johon myös Suomi luetaan, on lapsille varhaiskasvatusta. 

Euroopassa tai esim. Ranskassa lapsen pakollinen päivähoito alkaa viimeistään 2v iässä ja pakollinen koulu 3v. Jos vanhemmat eivät tähän suostu, se on lapsen huostaanoton peruste, oli vanhemmat kotona tai ei.&

Suomessa on oikeus varhaiskasvatukseen, mutta sillä oikeudella ei ole mitään tekemistä niiden monisatapäisten päiväkotien kanssa. Suurin osa vanhemmista kykenee parempaan varhaiskasvatukseen kuin ne tarhat jonne lapset survotaan odottamaan työpäivän ajaksi.

Vierailija
65/68 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus oli kohtalaisen harhaan johtava, eihän siitä PALVELUSTA kukaan maksa noin paljon, lapsi on päivähoidossa alle 6v enimmilläänkin, ja jos lapsia on se 2, päivähoitomaksun max summa huomioon ottaen tuollaiseen summaan ei pääse mitenkään.

Veroina toki menee enemmän, mutta ei kai kukaan ole väittänytkään, että päivähoito olisi ilmaista siinä mielessä, ettei sitä julkisin verovaroin ylläpidettäisi? Sehän olisi täysin absurdia, ei siellä kukaan pyhällä hengellä pyöritä.

Vierailija
66/68 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Euroopassa tai esim. Ranskassa lapsen pakollinen päivähoito alkaa viimeistään 2v iässä ja pakollinen koulu 3v. Jos vanhemmat eivät tähän suostu, se on lapsen

Hei hupsu, ei niitä lapsia ole mihinkään samaan häkkiin sullottu!

Nykyajan suuret päiväkodit on suunniteltu siten, että jokaisella ryhmällä on oma sisäänkäyntinsä, omat tilansa ja omat ulkoilualueet samanikäisten kanssa.

Ystäväni lapsi meni tällaiseen uuteen suureen päiväkotiin, ja hän oli todella positiivisesti yllättynyt siitä, kuinka vähän päiväkodin koko näkyy lasten arjessa. Muutenkin hoito siellä on ollut oikein hyvää. Ero näkyy lähinnä aikaisin aamulla ja myöhään iltapäivällä, kun ryhmiä yhdistellään.

Omat lapseni ovat käyneet niin ikään erinomaisen pikkuruisen kaksiryhmäisen päiväkodin. Siellä hoito on ollut todella erinomaista. Iltapäivällä lapseni oli usein viimeinen haettava työaikojemme vuoksi, ja löysin hänet usein eteisestä lukemassa kirjaa hoitajan kainalossa kahdestaan. Olen noista hetkistä iäti kiitollinen, mutten oikein usko että yleisellä tasolla kukaan kannattaa, että verovaroja käytetään noin.

Vierailija
67/68 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sitä on ilmaiseksi väittänyt, ja jos väittäisi, niin valehtelisi. Jokuhan siitä maksaa.

Aika moni on väittänyt että Suomessa on ilmainen päivähoito, koulutus ja terveydenhoito. 

Koulutus on Suomessa maksutonta tohtoriksi saakka, mutta kukaan ei ole väittänyt päivähoidon olevan maksutonta. Joillekin on, mutta suurin osa maksaa tietyn summan kuukaudessa. 

Vierailija
68/68 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on laskut päin prinkkalaa. Miten ihmeessä veronmaksajien määrä vaikuttaa siihen paljonko joku maksa päivähoidosta? 

Yhtä hyvin voi laskea kuinka monta tupakka-askia myydään vuodessa ja jakaa päivähoidon kustannukset ja todeta kuinka monen lapsen päivähoidon joku maksaa polttaessaan tupakan josta verot on maksettu.

Ja voihan sen laskea siltä pohjalta kuinka monen lapsen päivähoidon kustantaa ajamalla autoa.

todellisuus on jotain muuta. Kaikki valtion tulot yhteenlaskettuna on ne joista valtio maksaa menojaan. Ei lapsettoman veroihin tarvitse laskea yhtään päivähoitomaksua, vaan niillähän voi rahoittaa vaikka Horneteista syntyneen lainan lyhennyksiä.

Nämä verokeskustelut tuntuvat aina pyörivän tuloverojen ympärillä ja mitä itse kukanenkin palkastaan valtiolle luovuttaa. Verokertymään kuuluu kuitenkin myös ALV ja muut kulutusverot, lahja- ja perintöverot, kiinteistöverot jne. kuten esimerkeissäsi kirjoititkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi