Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teettekö joululaatikot itse vai ostatte valmiina kaupasta?

Vierailija
11.11.2023 |

Itse sekä että. Riippuu ihan siitä, miten on aikaa ja kuka on tulossa jouluksi kylään.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite teen muut laatikot paitsi imelletynperunalaatikon. Joskus tein senkin, mutta ei imeltynyt ja kun mies on ainoa joka sitä syö niin on parempi ostaa se yksi laatikko kaupasta.

Vierailija
22/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhenlihamakaronilaatikon teen itse ( pestystä j.lihasta ). Lantunlaatikon, maksan laatikon kaupasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä syödään ite tekemiä, välillä kaupasta.ostettuja. ja joskus on tilattu pitopalvelusta.

Perus laatikoilla (porkkana, lanttu, yms.) ei nyt niin suuria eroja ole etteikö ne vois kaupastakin ostaa. Tosin sillä edellytyksellä, että on sellainen valmistaja jonka mauista tykkää.

Vierailija
24/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään itse imelletty perunalaatikko, se on miehen tekemänä ihan parasta, porkkanalaatikko ja lanttulaatikko. Saarioinen tekee maksalaatikon, joskus siihen lisätään vähän kermaa. 

Vierailija
25/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aion tehdä kaalilaatikkoa itse. 

Vierailija
26/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ostanut sen 2 lootaa valmiina. Paistan itse kinkun.

Vierailija
27/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ehdin, teen itse. Tänä vuonna näyttää siltä, että joutuu ostamaan Saarioisten.

Vierailija
28/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lanttulaatikon teen itse kaupan valmiists soseesta. Aktiivista työaikaa kuluu siihen noin 15 minuuttia. Samoin teen bataattisoselaatikon valmiista soseesta (vaihdoin imellytetyn perunalaatikon siihen, kun jälkimmäisen kulutus oli niin pientä). Porkkana- ja maksalaatikon ostan valmiina ja tuunaan kermalla ennen kuin laitan uuniin. 

Vierailija
29/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lanttulaatikon teen lantuista. Vähän vaatii vaivaa, mutta lopputulos on parempi kuin soseesta tehty loota. Muutama vuosi sitten tein myös porkkanalaatikon itse, mutta ei ollut yhtään parempi kuin kaupan laatikot, joten tänä vuonna turvaudutaan kaupan antimiin.

Vierailija
30/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse peruna-, porkkana- ja bataattilaatikot. Maksalaatikon ostan. 

Vierailija
31/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksalaatikko ja kaalilaltikko on arkiruoka.

Vierailija
32/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan yhden valmiin lanttulaatikon. Perheestäni sitä syön vain minä. Muita laatikoita ei laiteta. 

Vierailija
33/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan laatikot on aika kehnoja, jotta en itse niitä voisi jouluruuaksi edes sanoa.

Itse ne melkeempä pakko on tehdä. Saarioisten maksalaatikko on ihan ok, vaikka siinäkään ei kyllä maksa maistu.

Ei sitä maksista kannata jouluksi ostaa. Siinä on selvästi erilainen koostumus eli siis huonompi joulun seutuvilla kuin muuna aikoina. Siis silloin, kun kannessa mainitaan joulu. Tämä on havaittu useampana vuotena.

Vierailija
34/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta joululaatikoita, tavallinen nätti laatikkokin käy ja muutenkin paketoin lahjat yleensä paperiin. Ei tarvitse olla joulupaperia senkään.

Vierailija
35/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupan perunalaatikon kippaan vispivuokaan, kaadan sekaan kuohukermaa, siirappia ja sulaa voita, täräytän vispikonetta ja kaadan uunivuokaan, joka pakkaseen. Jouluna vuoka uuniin tunniksi.

Porkkanalle ja lantulle niille sopivat duunaukset ja ne myös pakkaseen.  

Kaloreita kyllä, mutta joulu on kerran vuodessa vaan.

Mikähän idea tuossa pakastamisessa on?

Itse kaupan laatikot siirrän voideltuihin uunivuokiin, lisään kermaa ja paistan pitkän kaavan kautta uunissa.

Semmoiset haljuiksi mikrotetut eivät ole hyviä

Tuolla kermalla sinä saat sen pääraaka-aineen maun katoamaan. Minun mielestä lanttulaatikossa pitää maistua lanttu ja porkkanalaatikossa porkkana eikä kerma. Ne kaupan laatikot voi työntää ihan semmoisinaan uuniin kuumenemaan, foliotahan ne ovat. 

Vierailija
36/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama minulla. Porkkanalaatikon teen useimmiten itse, samaan aikaan, kun keitän riisipuuroa ja teen karjalanpiirakoita. Kaikkii riisit samalla kertaa. Mutta käytän kyllä valmista porkkanasosetta sen helppouden takia. 

Riisiä ja sosetta? En tiedä mikä ruoka noista valmistuu, muttei ainakaan porkkanalaatikko.

Porkkanalaatikko soseesta:

1 kg porkkanasosetta

1 dl puuroriisiä

2 dl vettä

4-5 dl maitoa

1 tl suolaa

1-2 kananmunaa

-1 dl siirappia

Pinnalle:

dl korppujauhoja

25 g voita

Vierailija
37/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupan perunalaatikon kippaan vispivuokaan, kaadan sekaan kuohukermaa, siirappia ja sulaa voita, täräytän vispikonetta ja kaadan uunivuokaan, joka pakkaseen. Jouluna vuoka uuniin tunniksi.

Itse kaupan laatikot siirrän voideltuihin uunivuokiin, lisään kermaa ja paistan pitkän kaavan kautta uunissa.

Tuolla kermalla sinä saat sen pääraaka-aineen maun katoamaan. Minun mielestä lanttulaatikossa pitää maistua lanttu ja porkkanalaatikossa porkkana eikä kerma. Ne kaupan laatikot voi työntää ihan semmoisinaan uuniin kuumenemaan, foliotahan ne ovat. 

Kuka haluaa laittaa joulupöytään foliovuokia?

Vierailija
38/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan valmiina punajuuri-sinihomejuusto+lanttu+porkkana+perunalaatikot á 400 g, kaksi aikuista.

Vierailija
39/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla kermalla sinä saat sen pääraaka-aineen maun katoamaan. Minun mielestä lanttulaatikossa pitää maistua lanttu ja porkkanalaatikossa porkkana eikä kerma. Ne kaupan laatikot voi työntää ihan semmoisinaa

Meillä on lämpimät tarjottavat liitan päällä, sieltä otetaan lautaselle joten ihan sama onko ne foliovuoissa.

Vierailija
40/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jauhenlihamakaronilaatikon teen itse ( pestystä j.lihasta ). Lantunlaatikon, maksan laatikon kaupasta.

Anteeksi jo etukäteen, mutta kuka laittaa maksalaaatikkoa (yäk) ja jauhelihamakaronilaatikkoa joulupöytään?

Joskushan makaronilaatikko on ollut pitopöydissä, mutta silloinki ilman lihaa.

Joo jokainen tyylillään, mutta noita arkiruokia en kyllä joulupöytään laittaisi. Maksalaatikko on vielä jotakin ihan kamalaa muutenkin ja haiseekin ihan hirveän pahalle.

Meillä lapset ei pieninä edes uskoneet, että se on ihmisten ruokaa, kun heille siitä mainitsin, kun ihmettelivät, miten koira voi syödä tuollaista  :D