Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teettekö joululaatikot itse vai ostatte valmiina kaupasta?

Vierailija
11.11.2023 |

Itse sekä että. Riippuu ihan siitä, miten on aikaa ja kuka on tulossa jouluksi kylään.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama minulla. Porkkanalaatikon teen useimmiten itse, samaan aikaan, kun keitän riisipuuroa ja teen karjalanpiirakoita. Kaikkii riisit samalla kertaa. Mutta käytän kyllä valmista porkkanasosetta sen helppouden takia. 

2/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmiina ostetaan, vähän syöjiä ja helppo ostaa kulutuksen verran. Kukaan ei halua syödä laatikoita pakkasesta jälkeenpäin.

Vierailija
4/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ostettiin.

Toinen joulu, kun ei vietetä joulua ollenkaan. Eikä osteta jouluruokia.

Vierailija
5/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen, aattona. Meillä ei muutenkaan syödä eineksiä ja harvemmin lämmitettyä, poikkeuksena eväät ja edellisten päivien tähteet.

Vierailija
6/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan. Niitä voi terästä itse. Turha vaiva alkaa väkertää jotain laatikoita.

Vierailija
7/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän nykyään joulut yksin, joten ostan laatikot valmiina. Ennen tein itse, mutta ei niitä yhdelle kannata alkaa tekemään.

Vierailija
8/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama minulla. Porkkanalaatikon teen useimmiten itse, samaan aikaan, kun keitän riisipuuroa ja teen karjalanpiirakoita. Kaikkii riisit samalla kertaa. Mutta käytän kyllä valmista porkkanasosetta sen helppouden takia. 

Riisiä ja sosetta? En tiedä mikä ruoka noista valmistuu, muttei ainakaan porkkanalaatikko.

Vierailija
9/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan perunalaatikon kippaan vispivuokaan, kaadan sekaan kuohukermaa, siirappia ja sulaa voita, täräytän vispikonetta ja kaadan uunivuokaan, joka pakkaseen. Jouluna vuoka uuniin tunniksi.

Porkkanalle ja lantulle niille sopivat duunaukset ja ne myös pakkaseen.  

Kaloreita kyllä, mutta joulu on kerran vuodessa vaan.

Vierailija
10/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kumpaakaan. Mun taloudessa laatikoita ei kulu niin paljon, että niitä kannattaisi olla joulupöydässä. Mun katon alla syödään jouluateria yleensä vain aattona, eli yksi ateria. Siihen ei viitsi kokonaista kinkkuakaan tai edes kinkkurullaa hankkia. Syöjiä on 2 - 4.

Vierailija
11/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan. Niitä voi terästä itse. Turha vaiva alkaa väkertää jotain laatikoita.

Joo. Sama tyyli. Ja tämä on jo perinne meillä, mun 1925 syntynyt isoäitini teki näin. Kun niitä syödään niin vähän ja joulun alla on muutakin hommaa, ja ne on paremman makuisia kun ne itse tehdyt (niistäkin on tosiaan kokemusta itsellä), miksi ei?

Vierailija
12/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan valmiit laatikot, on pöljyyttä tehdä omatekoiset lootat sille määrälle, mitä niitä tarvitaan kahden hengen taloudessa. Omatekoiset tulevat paljon kalliimmiksi, kun sähkön hinnankin laskee mukaan tai sitten niitä pitäisi tehdä pakastin täyteen ja syödä niitä koko seuraava vuosi. 

Vierailija
13/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imelletty perunalaatikko itse, joskus myös porkkanalaatikko. Maksalaatikko valmiina ostetaan.

14/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riisiä ja sosetta? En tiedä mikä ruoka noista valmistuu, muttei ainakaan porkkanalaatikko.

Nyt mä haluan sun porkkanalaatikon ohjeen 😅 

Vierailija
15/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteiset laatikot menee vain aattona. Niin vähään määrään ei kannata itse alkaa tehdä. Jos jotain jää niin ne voi hyödyntää rieskoihin. 

Vierailija
16/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan laatikot on aika kehnoja, jotta en itse niitä voisi jouluruuaksi edes sanoa.

Itse ne melkeempä pakko on tehdä. Saarioisten maksalaatikko on ihan ok, vaikka siinäkään ei kyllä maksa maistu.

Vierailija
17/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostetaan kaupasta. Saarioisen laatikot on se lapsuudesta tuttu maku, joten itsetehdyt on usein maistuneet "oudolta" ja "väärältä", kun niitä on tullut jossain muualla syötyä. Joten tätä perinnettä jatkanen vaikka maailman tappiin asti.

Vierailija
18/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan. Kolme 700 g rasiaa menee koko joulun aikana.

Vierailija
19/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää lanttusurvosta myydään ja siitä itse maustamalla valmistan. 

Vierailija
20/48 |
11.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan perunalaatikon kippaan vispivuokaan, kaadan sekaan kuohukermaa, siirappia ja sulaa voita, täräytän vispikonetta ja kaadan uunivuokaan, joka pakkaseen. Jouluna vuoka uuniin tunniksi.

Porkkanalle ja lantulle niille sopivat duunaukset ja ne myös pakkaseen.  

Kaloreita kyllä, mutta joulu on kerran vuodessa vaan.

Mikähän idea tuossa pakastamisessa on?

Itse kaupan laatikot siirrän voideltuihin uunivuokiin, lisään kermaa ja paistan pitkän kaavan kautta uunissa.

Semmoiset haljuiksi mikrotetut eivät ole hyviä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi