Äitini tuntuu olevan ärtynyt, kun joutuu "passaamaan" minua käydessäni kahvilla
Äitini on 70-vuotias, ja itse kutsuu minua kahville heille. Käyn vain muutaman kerran vuodessa, ja heillä tosiaan käy paljon muitakin vieraita.
Olen huomannut, että äitini on jotenkin aivan ärtyneen oloinen, kun joutuu laittamaan kahvit pöytään minua varten. Itse hän kuitenkin istui kaikessa rauhassa palveltavana, kun kävimme hänen äitinsä luona tämän eläessä.
Muilla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Minusta kuulostat kommenteissasi aika kärkkäältä ja näin kärjistettynä asenne "saa luvan passata minuakin kun kerran veljiäkin passaa". Mitä en ymmärrä yhtään, miksi et tarjoudu keittämään kahveja ja auttamaan pöydän kattamisessa ja ennemminkin toru veljiäsi kun eivät tee samoin? Ja kai sitä voi itse käyttäytyä hyvin ja esimerkillisesti vaikka muut ei niin tee?
Sillä ei mielestäni ole niin merkitystä, onko äitisi "voimissaan" vai ei. Ei hän välttämättä kerro voinnistaan totuudenmukaisesti, vanhemmat ei yleensä halua huolestuttaa lapsiaan tällaisilla. Ja on ihan yleisesti hyvien tapojen mukaista vähintään tarjoutua iäkkäämpiä ihmisiä auttamaan tällaisissa, jos itse vaan mitenkään kykenee.
Se toki on ikävää, jos äitisi odottaa tätä sinulta mutta ei veljiltäsi, mutta en silti nää tarvetta käyttäytyä yhtä huonosti kuin he. Korkeintaan sitten jättää kokonaan menemättä, jos kummallekin tulee vain paha mieli.
Erittäin typerä kommentti. Siis kutsuuko äiti tyttärensä kahville ja odottaa että tytär tuo pullat ja keittää ne kahvit? Siitähän voi sopia etukäteen. Meillä sekään ei onnistu. Niin kauan kuin asuin kotona, äitini mäkätti etten koskaan tee kotitöitä. Sitten kun muutin pois ja sain omia lapsia, en saanut mummolassa käydessäni edes raivata pöytää, saati sitten että olisin tiskannut. Tunnin vierailun jälkeen äitini väsähti ja alkoi vilkuilla kelloa. Viimeksi olen käynyt hänen luonaan vuosi sitten vähän ennen joulua.
Tässä vaiheessa ottaisin etäisyyttä äidistäsi. Sieltä saattaa tulla kohta vaikka mitä roskasankoa päälle.
Osta itse kahvileivät ja laita jatkossa ne kahvitkin ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, samaa vähän meillä, ja myös se että veljeäni jaksaa passata, minua ei. Liittyy ihan vanhanaikaisiin asenteisiin, poikaa/miestä ei voi laittaa "naisten hommiin", mutta tyttäreltä odotetaan että huomioitaisiin äidin ikääntyminen ja osallistuttaisiin hommiin. Äiti on ihan suoraan sanonut, että ei jaksa enää niin kuin ennen ja toivoisi että nyt lapset passaisivat häntä. Ei ole fyysisesti huonokuntoinen, käy kuntosalilla ja pitkillä kävelylenkeillä säännöllisesti.
Onhan se tavallaan väärin, että minulta odotetaan sellaista, mutta veljeltä ei. En ole kuitenkaan alkanut siitä kiukutella, koska vanha ihminen äiti on, ja ymmärrän vanhanaikaiset ajattelumallit ja sen, etteivät ne tule muuttumaan jos alan vänkäämään vastaan. Ei ole minulta suuri vaiva silloin melko harvoin kun nähdään, hoitaa kahvitarjottavia ja tarvittaessa ruokaakin.
Miksi aina pitäis
Uudet mallit ja asenteet ovat, että haet sieltä starbuckista ne kahvit ja kannat ne mukana sinne kylään ja samalla ostat siihen pieneen paperipussiin ne muffinsit. Sitten laita ne siihen pöydälle, otta instaan kuvan ja laitat alle tekstin # familytime tms.
Päivitä itsesi nykyaikaan.
Meillä ainakin sukulaispoika keitti itse kahvit ja joskus toi syötävääkin.
Vierailija kirjoitti:
Lisäisin tähän vielä, että äitini on täysissä voimissaan. Oikeastaan hän on huomattavasti virkeämpi kuin minä masennukseni ja ahdistukseni kanssa.
Ap
Ehkä äitiäsi ärsyttää masistelijan omaan napaan tuijotus ja teille molemmille kaikki on kovin vaivalloista
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen. Hänen äitinsä on kutsunut hänet kahville. Sivusta
Eipä ihme että masentaa kun elämänfilosofia on että ei voi ikinä auttaa ketään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kuulostat kommenteissasi aika kärkkäältä ja näin kärjistettynä asenne "saa luvan passata minuakin kun kerran veljiäkin passaa". Mitä en ymmärrä yhtään, miksi et tarjoudu keittämään kahveja ja auttamaan pöydän kattamisessa ja ennemminkin toru veljiäsi kun eivät tee samoin? Ja kai sitä voi itse käyttäytyä hyvin ja esimerkillisesti vaikka muut ei niin tee?
Sillä ei mielestäni ole niin merkitystä, onko äitisi "voimissaan" vai ei. Ei hän välttämättä kerro voinnistaan totuudenmukaisesti, vanhemmat ei yleensä halua huolestuttaa lapsiaan tällaisilla. Ja on ihan yleisesti hyvien tapojen mukaista vähintään tarjoutua iäkkäämpiä ihmisiä auttamaan tällaisissa, jos itse vaan mitenkään kykenee.
Se toki on ikävää, jos äitisi odottaa tätä sinulta mutta ei veljiltäsi, mutta en silti nää tarvetta käyttäytyä yhtä huonosti kuin he. Korkeintaan sitten jättää kokona
Minusta taas ihan varsin asiallinen kommentti. Ei kenekään tarvitse käyttäytyä huonosti siksi että muutkin käyttäytyy. Eikä sellaisten ihmisten luona tarvitse vierailla jotka käyttäytyvät huonosti. Siitähän vasta ikävä kehä tulee, että menee kylään jonnekin missä tietää käyttäydyttvän huonosti ja vastineeksi tekee itse samoin.
Itse ainakin tarjoudun kylässäkin avuksi siitä riippumatta, minkä ikäisen ja kuntoisin ihmisen luona kyläilen. Passuuttaminen on kylässäkin ikävää, ellei kutsuja sitä nimenomaan vaadi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän odottaa ehkä että passaisit ja palvelisit . Keskustelkaa asiasta .
Miksi minä menisin hänen kotiinsa passaamaan, kun hän kuitenkin iloisesti passaamaan esim. veljilleni kahvit pöytään huomattavasti useammin kuin minulle?
Ap
Tämäkin saanut iloisesti yli 30 yläpeukkua, mutta eikö kukaan ihmettele, mistä ap tämän asian voi tietää? Että äiti palvelee veljiä iloisesti. Se, että veljet käy useammin äitiään tervehtimässä ei tarkoita sitä, että äiti heitä "iloisemmin" passaisi.
Ap sanoo käyvänsä äidillään pari kertaa vuodessa ja jos veljet on silloin käymässä myös, voisi ap nähdä miten iloisesti äiti veljiä passaa, mutta siinä sivussa varmaan ap:kin palveltaisiin yhtä iloisesti eli veljet käy eri aikuina, mutta jollain tutkakatseella ap tämän näkee, millä mielellä heitä siellä passataan.
Vai kertooko äiti, että iloisesti veljesi kahvitin tai veljet kertoo ap:lle, että kylläpäs äiti taas iloisesti meitä palveli.
Joo siinä ap on oikeassa, että poikia/miehiä palvellaan parjon enemmän keittiöhommissa eikä heidän odoteta tekevän asioita, joita tytöiltä/naisilta vaaditaan luonnostaan, mutta voihan se olla, että veljiltä taas odotetaan, että ne vaikka vaihtaa ne autonrenkaat jne.
Pakko vielä mainita, että kun menin iäkkäiden vanhempieni luokse käymään, otin kyllä kupit itse kaapsta ym tykötarpeet, enkä passuuttanut itseäni vanhuksilla. Eikä pasassauttanut kyllä kukaan muukaan meistä sisaruksista, ei tytöt eikä pojat.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän. Meille anoppi on aina tullut passattavaksi, mutta voi sitä huokailua ja kauhean kallistakin on, jos joutuu mulle kahvit vuorostaan keittämään. Käyn kylässä nelisen kertaa vuodessa ja autan kaikessa, katan ja täytän tiskikonetta. Hän ei tee meillä yhtään mitään, ei saa edes kahvikuppiaan tiskialtaaseen. Kaikki jää siihen mihin putoaa. Boomerit ovat itsekkäitä. Sinua mulkoillaan, koska olet nainen etkä osallistu naisten töihin.
Ei boomeritkaan ole mikään yhtenäinen massa. Se, että anoppisi on tuollainen, ei tarkoita, että kaikki tuohan aikaan syntyneet olisivat(n 500 000 ihmistä)
Tunnen paljon boomereita eivätkä he käyttäydy noin. Tuo on ihan jokaisen henkilökohtainen asia, miten käyttäytyy. Ei se syntymävuosi ihmisen käyttäytymistä määrää.
Ei ole minulla samanlaisia kokemuksia kuin ap:llä (ap kysyy: muilla vastaavia kokemuksia)
Meillä äiti kyllä iloisesti pasasi meitä kaikkia, niin kauna kuin jaksoi. Sitten kun tuli vanhaksi alettiin me lapset passaamaan äitiä yhtä iloisesti, kuin hän oli passannut meitä. Äiti nyt jo edesmennyt.
Ei ollut meillä tuollaisia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä äiti ei päästänyt keittiöön pienenä eikä päästä nytkään, kun olen nelikymppinen.En osaa tehdä ruokaa.
Voit kyllä vielä opetella. Kannattaa aloittaa yksinkertaisesta keittämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä vaiheessa ottaisin etäisyyttä äidistäsi. Sieltä saattaa tulla kohta vaikka mitä roskasankoa päälle.
:D
Onpas ap:llä pelottava mutsi,ei jaksa passata aikuisia lapsiaan ja siitä voi päätellä, että yhtään ei tiedä mitä kamalaa tapahtuu seuraavaksi :)
Vierailija kirjoitti:
Jotkut vanhat äidit ovat ongelmallisia.
Omani on kontrolloiva. Menin hänen luokseen ja jäin eteiseen juttelemaan. Hän kivahti: ota takki pois!
Minun kotonani hän käyttäytyy kuin omistaisi kotini ja minut. Olen nelikymppinen.
70-vuotias ei ole vielä vanha. Jos ei ole muistisairautta niin pitäisi vielä osata käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen. Hänen äitinsä on kutsunut hänet kahville. Sivusta
Mielestäsi siis ihminen , joka ei pysty enää itse keittämään kahvia ei voi pyytää ketään kahvittelemaan kanssaan, ei edes omia lapsiaan, koska ei voi olettaa, että se kahviseuraksi pyydetty ei voi keitää niitä kahveja?
Kyllä tuliaispullat voi viedä, vaikka onkin itse se, joka kahville on pyydetty(joku ihmetteli, miksi pitäisi viedä kahvileipä, jos kerran hänet on pyydetty kahville) ja myös keittää ne kahvit, jos toinen on huonoliikkuinen/väsynyt. Ja tässähän on siis kyse omista perheenjäsenistä tai siis omista vanhemmista.
Meillä on aina viety kahvileivät mukana, kun on menty vanhemmille kylään. Mukava ilahduttaa omia vanhempiaan . Ja voidaanpa ihan ilmman ongelmia keitää ne kahvitkin.
Kaikesta sitä ihmiset ongelmia kehittää.
Ap:kin käy äidillään kylässä KAKSI kertaa vuodessa, niin vaikka olisi kuinka masentuntu jaksaisi varmaan ne kahvit keittää.
Ja jos veljet ei niitä kahveja itse keitä, niin se on heidän häpeänsä, kun vanhalla ihmisellä itseään passauttavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun vanhemmat alkavat ikääntyä on mielestäni normaali kehityssuunta, että he ovat nuorten ja virheiden jälkeläisten passattavana.
En ymmärrä mikä ongelma on aikusten lasten tuoda vanhojen vanhempiensa luo mukanaan syömistä ja keittää äidillekin kahvit. Itse koitan parhaani mukaan nimenomaan auttaa käydessäni kylässä, enkä todellakaan odota että äiti keittää kahvit minulle.
Kuinka usein käyt äitisi luona? Itse tosiaan käyn nelisen kertaa vuodessa, ja tuo kahvinkeitto minulle on ainut asia, jonka vanhempani ovat tehneet hyväkseni 20 vuoteen. Sen sijaan veljiäni ovat aina auttaneet ja auttavat edelleen ihan loputtomasti ja jatkuvasti. Että jos tuo kahvinkeittoki loppuu, niin pitänee sitten jatkossa vaan soitella silloin tällöin.
Ap
AP syyttää täällä äitiään siitä, että tämä passaa poikia/veljiä, ja olettaa, että hän naisena passaa äitiään, mutta ap itse syyllistyy ihan samaa (vaikka paasaa tuolla toisessa kommentissaan miten nykyään on tasa-atvo, eikä hän hyväksy vanhoja käytäntöjä)
AP:lla on siis molemmat vanhemmat hengissä,(puhuu tuolla vanhemmistaan) mutta ap syyttää vain äitiään siitä, että äiti ei keittele hänelle iloisesti kahvia, mutta miksi ap ei edes oleta, että ISÄ keittäisi sen kahvin hänelle. AP ei siis odota isältään yhtään mitään, mutta äidiltään kyllä, koska äiti on nainen.
Miehen, eli isänsä hän ei oleta edes pitävän häneen mitään yhteyttä, ei odota, että isä pyytää kahville ja keittää hänelle kahvit. Tässä nyt kyllä pata kattilaa soimaa. Isältä ei odoteta yhtään mitään, koska hän on mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän odottaa ehkä että passaisit ja palvelisit . Keskustelkaa asiasta .
Miksi minä menisin hänen kotiinsa passaamaan, kun hän kuitenkin iloisesti passaamaan esim. veljilleni kahvit pöytään huomattavasti useammin kuin minulle?
Ap
Hei camoon, aloituksessa sanot, että käyt 2 (KAKSI) kertaa vuodessa äidilläsi ja silloinkin on liian raskasta keittää kahvia, ne kaksi kertaa vuodessa?
Kaikenlaisia ongelmia sitä aikusella ihmisellä on.
Tähän toimintaan on syynä eri ikäpolvien näkemys naisen asemasta. Oma äitinikin on yrittänyt tehdä minusta minusta palvelijaa ja kynnysmattona olemista varsinkin nyt vanhemmalla iällä.
Ymmärrän. Meille anoppi on aina tullut passattavaksi, mutta voi sitä huokailua ja kauhean kallistakin on, jos joutuu mulle kahvit vuorostaan keittämään. Käyn kylässä nelisen kertaa vuodessa ja autan kaikessa, katan ja täytän tiskikonetta. Hän ei tee meillä yhtään mitään, ei saa edes kahvikuppiaan tiskialtaaseen. Kaikki jää siihen mihin putoaa. Boomerit ovat itsekkäitä. Sinua mulkoillaan, koska olet nainen etkä osallistu naisten töihin.