Äitini tuntuu olevan ärtynyt, kun joutuu "passaamaan" minua käydessäni kahvilla
Äitini on 70-vuotias, ja itse kutsuu minua kahville heille. Käyn vain muutaman kerran vuodessa, ja heillä tosiaan käy paljon muitakin vieraita.
Olen huomannut, että äitini on jotenkin aivan ärtyneen oloinen, kun joutuu laittamaan kahvit pöytään minua varten. Itse hän kuitenkin istui kaikessa rauhassa palveltavana, kun kävimme hänen äitinsä luona tämän eläessä.
Muilla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (63)
Jos hän sinusta kohtelee sinua selvästi ärtyisämmin, niin ehkä hän on niin vanha että on tottunut siihen, että miehet saavat olla passattavana, mutta odottaa sinun naisena auttavan tarjottavien laitossa. Vaikea asialle on silloin mitään tehdä, ainakaan ilman, että välit menevät.
Vierailija kirjoitti:
Jos hän sinusta kohtelee sinua selvästi ärtyisämmin, niin ehkä hän on niin vanha että on tottunut siihen, että miehet saavat olla passattavana, mutta odottaa sinun naisena auttavan tarjottavien laitossa. Vaikea asialle on silloin mitään tehdä, ainakaan ilman, että välit menevät.
Todennäköisesti näin. Hän on lapsuudestani asti yrittänyt tehdä minusta sellaista veljieni ja muitten miesten passaajaa. Se ärsytti jo lapsena, enkä tosiaan ole moista harrastanut omilleni muutettuani.
Ap
Kun hän seuraavan kerran kutsuu kahville, niin kysy samalla, että jaksaako hän keittää kahvit.
Hmm, samaa vähän meillä, ja myös se että veljeäni jaksaa passata, minua ei. Liittyy ihan vanhanaikaisiin asenteisiin, poikaa/miestä ei voi laittaa "naisten hommiin", mutta tyttäreltä odotetaan että huomioitaisiin äidin ikääntyminen ja osallistuttaisiin hommiin. Äiti on ihan suoraan sanonut, että ei jaksa enää niin kuin ennen ja toivoisi että nyt lapset passaisivat häntä. Ei ole fyysisesti huonokuntoinen, käy kuntosalilla ja pitkillä kävelylenkeillä säännöllisesti.
Onhan se tavallaan väärin, että minulta odotetaan sellaista, mutta veljeltä ei. En ole kuitenkaan alkanut siitä kiukutella, koska vanha ihminen äiti on, ja ymmärrän vanhanaikaiset ajattelumallit ja sen, etteivät ne tule muuttumaan jos alan vänkäämään vastaan. Ei ole minulta suuri vaiva silloin melko harvoin kun nähdään, hoitaa kahvitarjottavia ja tarvittaessa ruokaakin.
Vierailija kirjoitti:
Kun hän seuraavan kerran kutsuu kahville, niin kysy samalla, että jaksaako hän keittää kahvit.
Hyvä idea, kiitos.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hmm, samaa vähän meillä, ja myös se että veljeäni jaksaa passata, minua ei. Liittyy ihan vanhanaikaisiin asenteisiin, poikaa/miestä ei voi laittaa "naisten hommiin", mutta tyttäreltä odotetaan että huomioitaisiin äidin ikääntyminen ja osallistuttaisiin hommiin. Äiti on ihan suoraan sanonut, että ei jaksa enää niin kuin ennen ja toivoisi että nyt lapset passaisivat häntä. Ei ole fyysisesti huonokuntoinen, käy kuntosalilla ja pitkillä kävelylenkeillä säännöllisesti.
Onhan se tavallaan väärin, että minulta odotetaan sellaista, mutta veljeltä ei. En ole kuitenkaan alkanut siitä kiukutella, koska vanha ihminen äiti on, ja ymmärrän vanhanaikaiset ajattelumallit ja sen, etteivät ne tule muuttumaan jos alan vänkäämään vastaan. Ei ole minulta suuri vaiva silloin melko harvoin kun nähdään, hoitaa kahvitarjottavia ja tarvittaessa ruokaakin.
Miksi aina pitäisi ymmärtää vanhoja ajattelumalleja? Mielestäni uusia ensisijaisesti. Yleensäkin kun jostain asiasta tulee uutta tietoa, niin käytännöt päivitetään sen uuden tiedon mukaiseksi. Tässä nyt siis uudempana tietona se, että miehet ja naiset ovat tasa-arvoisia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jotkut vanhat äidit ovat ongelmallisia.
Omani on kontrolloiva.
Minun kotonani hän käyttäytyy kuin omistaisi kotini ja minut. Olen nelikymppinen.
Meillä sama.
Siinä vaiheessa kun vanhemmat alkavat ikääntyä on mielestäni normaali kehityssuunta, että he ovat nuorten ja virheiden jälkeläisten passattavana.
En ymmärrä mikä ongelma on aikusten lasten tuoda vanhojen vanhempiensa luo mukanaan syömistä ja keittää äidillekin kahvit. Itse koitan parhaani mukaan nimenomaan auttaa käydessäni kylässä, enkä todellakaan odota että äiti keittää kahvit minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene seuraavaksi sinne lattemuki kouraasa
minä jos menen äidille niin kyllä keitän kahvit joskus itse tai kannan kupit pöytään
Miksi ette osaa tehdä yhdessä
En kyläile muitten kuin vanhempieni luona. Näen muita ihmisiä muissa merkeissä. Olen kuvitellut, että kylään mennessä ollaan vieraana, jolle edes keitetään kahvit ja laitetaan muki ja käntty pöytään.
En koe, että aikuiset lapseni varsinaisesti kyläilevät meillä. Ovat kuin kotonaan. Tykkään kyllä vähän hemmotella heitä, mutta teemme myös yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän odottaa ehkä että passaisit ja palvelisit . Keskustelkaa asiasta .
Miksi minä menisin hänen kotiinsa passaamaan, kun hän kuitenkin iloisesti passaamaan esim. veljilleni kahvit pöytään huomattavasti useammin kuin minulle?
Ap Oletko nähnyt kun passa veljeäsi? Sisar kateus:Se on vakava tauti ja myrkyttää lähi suvun.Aihe tabu aikuisilla.Aihesta koskaan ei nosteta kissan Häntää pöydälle.
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun vanhemmat alkavat ikääntyä on mielestäni normaali kehityssuunta, että he ovat nuorten ja virheiden jälkeläisten passattavana.
En ymmärrä mikä ongelma on aikusten lasten tuoda vanhojen vanhempiensa luo mukanaan syömistä ja keittää äidillekin kahvit. Itse koitan parhaani mukaan nimenomaan auttaa käydessäni kylässä, enkä todellakaan odota että äiti keittää kahvit minulle.
Kuinka usein käyt äitisi luona? Itse tosiaan käyn nelisen kertaa vuodessa, ja tuo kahvinkeitto minulle on ainut asia, jonka vanhempani ovat tehneet hyväkseni 20 vuoteen. Sen sijaan veljiäni ovat aina auttaneet ja auttavat edelleen ihan loputtomasti ja jatkuvasti. Että jos tuo kahvinkeittoki loppuu, niin pitänee sitten jatkossa vaan soitella silloin tällöin.
Ap
Minusta kuulostat kommenteissasi aika kärkkäältä ja näin kärjistettynä asenne "saa luvan passata minuakin kun kerran veljiäkin passaa". Mitä en ymmärrä yhtään, miksi et tarjoudu keittämään kahveja ja auttamaan pöydän kattamisessa ja ennemminkin toru veljiäsi kun eivät tee samoin? Ja kai sitä voi itse käyttäytyä hyvin ja esimerkillisesti vaikka muut ei niin tee?
Sillä ei mielestäni ole niin merkitystä, onko äitisi "voimissaan" vai ei. Ei hän välttämättä kerro voinnistaan totuudenmukaisesti, vanhemmat ei yleensä halua huolestuttaa lapsiaan tällaisilla. Ja on ihan yleisesti hyvien tapojen mukaista vähintään tarjoutua iäkkäämpiä ihmisiä auttamaan tällaisissa, jos itse vaan mitenkään kykenee.
Se toki on ikävää, jos äitisi odottaa tätä sinulta mutta ei veljiltäsi, mutta en silti nää tarvetta käyttäytyä yhtä huonosti kuin he. Korkeintaan sitten jättää kokonaan menemättä, jos kummallekin tulee vain paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän odottaa ehkä että passaisit ja palvelisit . Keskustelkaa asiasta .
Miksi minä menisin hänen kotiinsa passaamaan, kun hän kuitenkin iloisesti passaamaan esim. veljilleni kahvit pöytään huomattavasti useammin kuin minulle?
Ap Oletko nähnyt kun passa veljeäsi? Sisar kateus:Se on vakava tauti ja myrkyttää lähi suvun.Aihe tabu aikuisilla.Aihesta koskaan ei nosteta kissan Häntää pöydälle.
Varmasti on kateutta ja ihan aiheellista sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kuulostat kommenteissasi aika kärkkäältä ja näin kärjistettynä asenne "saa luvan passata minuakin kun kerran veljiäkin passaa". Mitä en ymmärrä yhtään, miksi et tarjoudu keittämään kahveja ja auttamaan pöydän kattamisessa ja ennemminkin toru veljiäsi kun eivät tee samoin? Ja kai sitä voi itse käyttäytyä hyvin ja esimerkillisesti vaikka muut ei niin tee?
Sillä ei mielestäni ole niin merkitystä, onko äitisi "voimissaan" vai ei. Ei hän välttämättä kerro voinnistaan totuudenmukaisesti, vanhemmat ei yleensä halua huolestuttaa lapsiaan tällaisilla. Ja on ihan yleisesti hyvien tapojen mukaista vähintään tarjoutua iäkkäämpiä ihmisiä auttamaan tällaisissa, jos itse vaan mitenkään kykenee.
Se toki on ikävää, jos äitisi odottaa tätä sinulta mutta ei veljiltäsi, mutta en silti nää tarvetta käyttäytyä yhtä huonosti kuin he. Korkeintaan sitten jättää kokonaan menemättä, jos kummallekin tulee vain paha miel
Kertoo kyllä ihan kaikki vaivansa. En edes itse enää muista mitä kaikkea heillä on.
Ap
Mulle tulee mieleen, että poika on odotettu vieras. Sinun kuuluu käydä. Muuten rikot velvollisuutta. Sua koulutetaan tulevaa omaishoitajan tehtävää varten. Ne kuuluu perinteisesti tyttärille.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee mieleen, että poika on odotettu vieras. Sinun kuuluu käydä. Muuten rikot velvollisuutta. Sua koulutetaan tulevaa omaishoitajan tehtävää varten. Ne kuuluu perinteisesti tyttärille.
Juu no, minulla on sen verran ja sellaisia mielenterveysongelmia (C-PTSD, ahdistus, masennus) että ei minusta ole omaishoitajaksi.
Ap
Lisäisin vielä, että äitini ei koskaan vienyt oman äitinsä luo mitään syötävää tai keittänyt kahvia siellä. Istui vaan passattavana. Hommasi äidilleen kodinhoitajan tjsp. siivoamaan (äitinsä maksoi tai kunta). Ruohonleikkuut ja kaupassakäyttämiset hoiti äitini veli.
Ap
Miksi vatvoa moista? Jos äidillä ei ole kiva käydä, harvenna käyntejä tai sopikaa kahvilatreffit.
85-vuotias ja terve 70-vuotias on aika eri asia.