Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä oikeastaan on "projektityöntekijä"? Olen hämmentynyt.

Vierailija
10.11.2023 |

Siis ymmärrän, että siihen ja siihen projektiin etsitään työntekijää. Mutta kun näissä ilmoituksissa mitä tulee vastaan yleensä edellytetään kokemusta nimenomaan "projektityöstä" - ja itse alan kokemus tai koulutus on vain "eduksi".

Jos jollakulla on kokemusta vaikka IT-alan projektin vetämisestä, tekeekö se hänestä sitten automaattisesti pätevän vaikka nuorten työttömien työllistämisprojektiin? En tajua.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sillä kokemuksella projektimaisesta työskentelystä on merkitystä. Osaa nähdä projektin elinkaaren, osaa rytmittää työtä ja tehdä ja dokumentoida niitä asioita, joita tavoitteiksi on asetettu. Jos ei ole koskaan tätä tehnyt niin menee aikansa oppia. Eli on mahdollista oppia mutta työnantaja haluaa sellaisen, joka jo tietää mistä on kyse eikä sellaista, joka tulee vasta oppimaan. Toki jos on vähän hakijoita on mahdollista tulla valituksi vähemmälläkin kokemuksella.

Vierailija
22/49 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse projektityöntekijänä voin vastata, että työhön pitää päästä nopeasti sisälle. Projektiluonteinen työ edellyttää sitä, että sitä on alettava työstämään saman tien, eikä mitään varsinaista perehdystä ole vaan asiat pitää selvittää itse. Toki projektipäällikkö perehdyttää projektin tavoitteisiin ja esihenkilö organisaatioon mutta itse pitää selvittää paljon. Jos projekti kestää vaikkapa vuoden, niin siinä ei ole paljoakaan aikaa sellaiselle tyhjäkäynnille mitä monesti uudessa työssä aluksi on.

Lisäksi pitää pystyä hahmottamaan projektin pituus ja eri osa-alueet sekä niihin kuluva aika. Monesti tämä on se kohta, jossa sitä osaamista vaaditaan. Projektille saattaa olla myös useita eri toiveita eri tahoilta ja ne voivat olla osin ristiriidassa keskenään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse projektityöntekijänä voin vastata, että työhön pitää päästä nopeasti sisälle. Projektiluonteinen työ edellyttää sitä, että sitä on alettava työstämään saman tien, eikä mitään varsinaista perehdystä ole vaan asiat pitää selvittää itse. Toki projektipäällikkö perehdyttää projektin tavoitteisiin ja esihenkilö organisaatioon mutta itse pitää selvittää paljon. Jos projekti kestää vaikkapa vuoden, niin siinä ei ole paljoakaan aikaa sellaiselle tyhjäkäynnille mitä monesti uudessa työssä aluksi on.

Lisäksi pitää pystyä hahmottamaan projektin pituus ja eri osa-alueet sekä niihin kuluva aika. Monesti tämä on se kohta, jossa sitä osaamista vaaditaan. Projektille saattaa olla myös useita eri toiveita eri tahoilta ja ne voivat olla osin ristiriidassa keskenään.

Kiitos - tämä oli erittäin ymmärrettävä selitys. Ihmettelen vain, miten projektityöntekijäksi sitten pätevöityy? Jos kaikkiin projekteihin etsitään ihmisiä joilla on jo kokemusta projektityöstä, mistä sen kokemuksen voi saada?

Vierailija
24/49 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisia ei ilmeisesti sitten enää hirveästi ole ainakaan ammattitaitoisia. Olen huomannut, että kaikki 2000 jälkeiset projektit ovat olleet katastrofeja. Sama on insinööreissä. En ole törmännyt kuin kahteen pätevään, kaikki muut ovat olleet taidottomia. Itseluottamus katossa, mutta tiedot hukassa.

Vierailija
25/49 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos - tämä oli erittäin ymmärrettävä selitys. Ihmettelen vain, miten projektit

Samalla tavalla varmaan kuin muihinkin hommiin, pikkuhiljaa hivuttautuen. Alalla, jossa tehdään paljon projektiluontoista hommaa, on kyllä niitäkin, jotka eivät ole projektista päävastuussa. Itse teen välillä projektinvetohommia, toisissa projekteissa olen sitten enemmän toteuttavassa organisaatiossa. Esim. suunnittelijoilla on aina se päävastuullinen suunnittelija, viime kohteessa oli sen lisäksi vielä se käytännön työn tekevä henkilö, jolla oli omien sanojensa mukaan "kesäpoika" avustamassa. Ei mitään hajua, kuka se kesäpoika oli, kai se osan materiaalista tuotti. Mutta nyt sillä kesäpojalla on kokemusta projektityöstä.

Vierailija
26/49 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, siis tässä tänään ihmettelemässäni ilmoituksessa ei haeta projektipäällikköä vaan projektityöntekijää kirjaston kehityshankkeeseen. Kokemus kirjastoalasta on vain "eduksi", mutta projektityön kokemus "edellytys". Kuitenkin hankkeen tavoitteena on m.m. ideoida uusia kirjastopalveluita, joten luulisi kirjastoalan koulutuksen tai kokemuksen olevan tuikitärkeää, mutta näköjään ei.

Veikkaan että kyseessä on ulkopuolisella rahoituksella tehtävä projekti, ja kirjastolaiset eivät osaa tai halua tehdä projektin ja sen rahoituksen hallinnointia, raportointia ja muuta ikävää. 

Mä olen toiminut useammassakin projektissa, eikä mulla ole mitään hajua projektin rahoituksen hallinnoinnista. Raportoinnista kyllä, mutta ei projektien raportoinnista sinänsä. Nää tehtävät yleensä kuuluu enemmänkin projektipäällikölle tai isommissa projekteissa voi olla myös projektiassareita tai -koordinaattoreita.

Mutta mä en olekaan toiminut yhdessäkään ulkopuolisella rahoituksella tehtävässä projektissa.

Vierailija
27/49 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, siis tässä tänään ihmettelemässäni ilmoituksessa ei haeta projektipäällikköä vaan projektityöntekijää kirjaston kehityshankkeeseen. Kokemus kirjastoalasta on vain "eduksi", mutta projektityön kokemus "edellytys". Kuitenkin hankkeen tavoitteena on m.m. ideoida uusia kirjastopalveluita, joten luulisi kirjastoalan koulutuksen tai kokemuksen olevan tuikitärkeää, mutta näköjään ei.

Luultavasti siellä on ne varsinaiset asiantuntijat jo ennestään, ja nyt haetaan työntekijää erityistä asiantuntemusta vaatimattomiin tehtäviin. Siis "paskanakit" esim. pakolliset hallinnolliset hommat kuten kokouspöytäkirjojen tai esitysten teko, tälle, sisällön tuottavat ne varsinaiset asiantuntijat.

Mutta tarvitaanko noista ns. vaatimattomammista töistä sitten oikeasti jotain erityistä kokemusta? K

Vähän heikkoa voi olla, jos et ole edes käynyt yhtä kurssia projektihallinnasta opinnoissasi. 

Vierailija
28/49 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos - tämä oli erittäin ymmärrettävä selitys. Ihmettelen vain, miten projektit

Itse en ole mitenkään pätevöitynyt, mutta tradenomiopinnoissani oli projektijohtamisen koulutusta, ja vedin työharjoittelussa yhden projektin läpi toimien projektinvetäjänä. Oli siinä vähän opettelua alkuunsa. T. Eri 

Vierailija
29/49 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

27, minun alallani ei edes ollut minkäänlaisia projektihallinnan kursseja tarjolla

Vierailija
30/49 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

27, minun alallani ei edes ollut minkäänlaisia projektihallinnan kursseja tarjolla

Projektihallintaa voit opiskella todennäköisesti avoimessa yo:ssa tai AMK:ssa, jos sellaiset hommat kiinnostaa jatkossa. 

Vierailija
31/49 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä eniten ihmettelen tässä sitä, onko projektipäälliköllä ja projektityöntekijällä sitten mitään eroa, jos projektityöntekijänkin pitäisi osata nimenomaan hallinnoida projektia ja olla siinä kokenut. Kuitenkaan ilmoituksissa ei sanota mitään projektien johtamisesta, yhdessä jopa mainitaan erikseen, että projektia johtaa ohjausryhmä.

Vierailija
32/49 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että kyseessä on ulkopuolisella rahoituksella tehtävä projekti, ja kirjastolaiset eivät osaa tai halua tehdä projektin ja sen rahoituksen hallinnointia, raportointia ja muuta ikävää. 

Tätä veikkaisin itsekin. Ei siellä päästetä missään nimessä tätä yleis-projektityöntekijää sitä itse kirjaston kehittämistä tekemään, vaan siihen on eri ihmiset. Tämä projektityöntekijä hoi

Samaa ajttelin, että pitää olla kokemusta rahahoituksen hakuun liittyvästä lomakeshowsta. 

Olen sote-alan kokenut ammattilainen, mutta kyllä noiden projektien kanssa selviäminen on ollut ihan uusi lajinsa. Nyt meillä on projekteissa onneksi projektityöntkijät, jotka tekevät nuo sihteerin hommat tuossa. Sisältö tulee muilta ammattilaisilta he hoitavat sen itse projektin järjestelyt.

Onhan se joskus hassua, kun se kokousten vetäjä, raporttien kirjoittaja jne. ei itse asiasta tiedä mitään. Eli oishan se hyödyksi, jos ala olisi tuttu, jotta edes sanasto olisi hallussa.

Vierailija
33/49 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä eniten ihmettelen tässä sitä, onko projektipäälliköllä ja projektityöntekijällä sitten mitään eroa, jos projektityöntekijänkin pitäisi osata nimenomaan hallinnoida projektia ja olla siinä kokenut. Kuitenkaan ilmoituksissa ei sanota mitään projektien johtamisesta, yhdessä jopa mainitaan erikseen, että projektia johtaa ohjausryhmä.

Projektin ylin päätöselin on aina ohjausryhmä, mutta ei se päivittäistä työtä ohjaa. Päivittäisestä työstä vastaa projektipäällikkö. Ohjausryhmälle viedään isompia asioita päätettäväksi, esim. tapauksia, missä projektin aikataulua pitää muuttaa.

Vierailija
34/49 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti siellä on ne varsinaiset asiantuntijat jo ennestään, ja nyt haetaan työntekijää erityistä asiantuntemusta vaatimattomiin tehtäviin. Siis "paskanakit" esim. pakolliset hallinnolliset hommat kuten kokouspöytäkirjojen tai esitysten teko, tälle, sisällön tuottavat ne varsinaiset asiantuntijat.

Pitää olla tosi iso projekti jos sille tarvitaan oma sihteeri. Eihän sihteerejä enää ole isommissakaan ympyröissä vaan johtajat tekevät itse sihteerityöt. Tässä siis projektipäällikkö, jolla muutenkin on yleensä tyhjä kalenteri kun ei ole kuin projektipalaveri kerran viikossa tai kahdessa ja loput ajasta suunnittelua.

Vierailija
35/49 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos - tämä oli erittäin ymmä

Koulutuksen kautta itsekkin tähän projektityöskentelyyn tutustunut ja projektipäällikkö yleensä hallitsee projektia varmistaa sen etenemistä ja johtaa niitä projektissa mukana olevia työntekijöitä. Eli varmistaa kenen vastuulla on mikäkin ja, että ne tehtävät etenee. Sellaista.

Vierailija
36/49 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla siis kokemusta projektityöstä, jos et edes tiedä mitä projektityöntekijä tekee? Kyllä, se projektityöntekijä hoitaa sen käytännön hallinnoinnin. Usein voi olla joku tosi ylätason ohjausryhmä, mutta ei  se työskentele käytännön projektin parissa.

Vierailija
37/49 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse päädyin harjoittelun kautta mutta aina ei vaadita osaamista projektityöstä vaan projektikokemus on plussaa. Olennaisinta on ymmärtää, että kyseessä on tosiaan projekti. Sillä on alku ja loppu, tietty aikataulu, budjetti ja tavoitteet. Kannattaa hakea paikkoja, jos vain sopivalta kuulostava projekti löytyy. Monesti niissä arvostetaan erilaista kokemusta, jos kasataan tiimiä. Kaikkien ei siis tarvitse osata kaikkea ja on hyvä, jos kaikki eivät ole samalla taustalla, niin tulee tuoreita näkemyksiä.

Vierailija
38/49 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla siis kokemusta projektityöstä, jos et edes tiedä mitä projektityöntekijä tekee? Kyllä, se projektityöntekijä hoitaa sen käytännön hallinnoinnin. Usein voi olla joku tosi ylätason ohjausryhmä, mutta ei  se työskentele käytännön projektin parissa.

Ei ole kokemusta projektityöstä, siksi aloituksen teinkin, kun "projektityöntekijä" nimikkeenä on vähän hämmentävä :) Googlaus ei ole paljon asiaa avannut, joten kysyin täältä. "Projektipäällikkö" on kuitenkin erikseen vielä olemassa.

Ja jos totta puhutaan, noissa itseäni kiinnostavissa ilmoituksissa ei ole yleensä pahemmin edes auennut, millainen projekti on kyseessä, mikä on lisännyt hämmennystä entisestään. Projektin tavoitteeksi voi olla ilmoitettu ympäripyöreästi "syventää yhteistyötä", ja työntekijän tehtävänä "koostaa hankkeen kirjallisia tuotoksia" yms. Mietiskelin kehtaanko viestinnän kokemuksellani tuollaista työtä hakea, mutta ilmeisesti en, kun nimenomaan projektityöstä ei ole kokemusta.

Vierailija
39/49 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen projektissa nyt ja ala hipoo vain ohimennen omaa kokemustani -eli asiat on oikeastaan täysin uusia ja sanasto suomeksikin hepreaa, sitä sitten koetan kääntää englanniksi välillä.

Itse työnkuvan on ihan uusi. Opettelin viikossa sen verran, että pystyin tuuraamaan lomalla olevaa työkaveriani. Palkka minulle ihan ok, mutta alalla varmaan huonohko. Mutta olenkin vain rivityöntekijä. Positiivista on uuden oppiminen, negatiivista epävarmuus kaiken uuden keskellä ja se tieto/luulo, että vauhti kiihtyy. Nyt ei ole kiire.

Huomaan myös, että porukka alkaa kiihtyä, ne siis joilla on se vastuu.

Vierailija
40/49 |
10.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen projektissa nyt ja ala hipoo vain ohimennen omaa kokemustani -eli asiat on oikeastaan täysin uusia ja sanasto suomeksikin hepreaa, sitä sitten koetan kääntää englanniksi välillä.

Itse työnkuvan on ihan uusi. Opettelin viikossa sen verran, että pystyin tuuraamaan lomalla olevaa työkaveriani. Palkka minulle ihan ok, mutta alalla varmaan huonohko. Mutta olenkin vain rivityöntekijä. Positiivista on uuden oppiminen, negatiivista epävarmuus kaiken uuden keskellä ja se tieto/luulo, että vauhti kiihtyy. Nyt ei ole kiire.

Huomaan myös, että porukka alkaa kiihtyä, ne siis joilla on se vastuu.

Mielenkiintoista. Onko nimikkeesi siis projektityöntekijä?