Rahojen jakaminen parisuhteessa, hyväksikäyttöäkö?
Mies haluaa, että meillä on yhteistalous. Koska hänellä ei ole tuloja, maksan minä käytännössä kaiken. MIten olette toimineet tällaisessa tilanteessa? Minusta on alkanut tuntua, että miehellä tavoitteena vain helppo elämä, jonka minä kustannan. Kokemuksia taloudellisesti väkivallasta?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein menee palstan matalapalkkamammojen mielestä. Talouden kuluihin satsataan tulojen suhteessa. Jos tulot 0€ niin luonnollisesti se jolla jotain tuloa on maksaa 100%.
No luulisi nollatuloisen saavan kuitenkin jotain tukea vaikka työttömyyskorvausta.
Onkohan niinkin irvokas tilanne että tyyppi on kieltäytynyt kaikesta aktiviteetista ja siksi ilman edes Kela-rahoja?
Taloudellista pahoinpitelyä ? Yleensä jos mies on se parempi tuloinen on päivänselvää että maksaa menot, eikä kukaan puhu taloudellisesta pahoinpitelystä, mutta kun miehellä on pienemmät tulot, onkin pahoinpitelyä ?!
Siis mies muutti ap sinun luo ja heittäytyi työttömäksi vaatien sinua maksamaan koko elämänsä? Tuet käyttää itseensä. Tulevaisuuden suunnitelmana olla hakeutumatta töihin ja sen sijaan maalailee kuvaa itsestään yrittäjäksi aikovana, vaikkei hänellä ole mitään kompetenssia alalle.
Eli suomeksin sanoen: miehen elämänsuunnitelma on siipeillä ap sinun elättämänä, tuskin kovin pitkään niitä kotitöitäkään viitsii tehdä. Sinusta tulee pikkuhiljaa miehen sylkykuppi, eli vastineeksi elatuksesta mies tarjoaa itsensä hoivattavaksi ja murjottaa kuin teini, jos et taivu miehen oikkuihin.
Itsellä kokemusta tällaisesta miehestä. Mies muuttui yhä hirveämmäksi suhteen edetessä.
Vierailija kirjoitti:
Taloudellista pahoinpitelyä ? Yleensä jos mies on se parempi tuloinen on päivänselvää että maksaa menot, eikä kukaan puhu taloudellisesta pahoinpitelystä, mutta kun miehellä on pienemmät tulot, onkin pahoinpitelyä ?!
En tunne yhtäkään suomalaista paria, jossa mies maksaisi menot vaikka olisi miten paljon paremmat tulot. Jonkun sellaisen tiedän, jossa pienestä kotihoidontuesta nainen maksaa jopa lasten vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
En tunne yhtäkään naista joka ei osallistuisi talouden menoihin. Ap:n mies kieltäytyy maksamasta mitään ja käyttää tuet itseensä.
Missä muuten nämä mystiset elättäjämiehet ovat, kun naisilla on korkeampi työllisyysaste kuin miehillä?
Kuinka vanha suhde on?
Jos kovin tuore suhde, kannattaa miettiä muuttaako yhteen (tai jatkaa yhdessä asumista). Koska on ymmärrettävää että pidemmässä suhteessa rahat ovat enemmän yhteisiä ja enemmän tienaava maksaa enemmän.
Mutta vastaustesi perusteella et ole kovin tyytyväinen hänen "suunnitelmiinsa" (jotka kyllä kuulostaa enemmän haihattelulta tai toiveajattelulta).
Eihän sulla mikään PAKKO ole häntä elättää.
Mutta mieti mitä SINÄ haluat, millaista parisuhdetta haluat ja mieti vastaako nykyinen tarpeitasi.
Näin ulkopuolisen korviin/silmiin haiskahtaa vahvasti lokkeilulta tuo miehen tyyli, itse en katsoisi (tuoretta suhdetta). Jos pitkäaikainen kumppani jäisi työttömäksi, sitten olisi eri asia. Mutta siltikin edellyttäisin, että henkilö hakee aktiivisesti töitä eikä vaan haaveile.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies saa pelkkää työmarkkinatukea ja minä palkkaa. Menot on jaettu niin, että kummallekin jää suunnilleen saman verran "omaa rahaa", jonka voi käyttää mihin haluaa. Eli minä maksan 4/5 asumiskuluista ja laskut. Eli mieskin saa käteen jäävillä tuloillaan tehdä mitä lystää, mutta koko työmarkkinatuki ei jää puhtaana käteen hummattavaksi.
Jos asuisimme erillään, mies saisi myös asumistukea ja ehkä muitakin tukia. Nyt hiukan kompensoin hänelle sitä. Ei olisi reilua laittaa häntä maksamaan puolta asumiskuluista ja ruoasta, koska ei hänelle jäisi silloin euroakaan käteen.
Tarkka olen, että hänkin hoitaa usein meidän ruokaostokset. Jokainen laskukin on aina jääkaapin ovessa näkyvillä. On sellainen avoimuus, mihin raha menee ja paljon mikäkin maksaa! Ettei tulisi tilanne, ettei toinen enää tietäisi, paljon ruokakauppaan menee viikossa tai paljon puhelin ja netti maksaa.
Entinen FB jouluapu oli täynnä virallisia mutta ei todellisia "yksinhuoltajia" tukien takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä, että taloudellinen väkivalta on Suomessa vaiettu aihe. Eikö todellakaan ole muita vastaavassa tilanteessa nyt tai joskus ollut?
Mitä luulet, kuinka usein nainen on se pienempituloinen?
Taloudellinen väkivalta ei välttämättä liity siihen, kummalla on isommat tulot. Onhan näitäkin tapauksia paljon kun suurituloinen mies maksattaa pienituloisella naisella yhteisten lasten kulut. Kyse on vallankäytöstä, ei siitä kumpi on varakkaampi.
Tilastollisesti miehet syyllistyvät tähän(kin) väkivallan muotoon naisia enemmän.
Ennen tuota viimeistä lausetta olin samaa mieltä.
Et ole samaa mieltä tilastojen kanssa?
Miten pitkään olette olleet yhdessä? Jos kyseessä on tuore suhde, niin on ihan hullun hommaa elättää toista. Jos taas olette olleet yhdessä jo vuositolkulla ja tämä on jokin uusi juttu, niin antaisin miehelle vielä mahdollisuuden ryhdistäytyä.
Ap. Miehesi kuulostaa isältäni, suosittelen juoksemaan ja lujaa.
Paitsi saihan äitini tietysti pari kaunista ja fiksua lasta, muuta ei vaikuta suhteelta saaneen.
Kämppistä ei tarvitse elättää mutta rakkauteen perustuvassa parisuhteessa enemmän tienaava maksaa kuluista enemmän. Ei kai ole tarkoitus että teillä saman katon alla on kaksi erilaista elintasoa. Istukaa alas ja kirjatkaa tulot ja menot ja miten kumpikin osallistuu. Samalla voi laskea mikä tilanne olisi sinkkuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne yhtäkään naista joka ei osallistuisi talouden menoihin. Ap:n mies kieltäytyy maksamasta mitään ja käyttää tuet itseensä.
Missä muuten nämä mystiset elättäjämiehet ovat, kun naisilla on korkeampi työllisyysaste kuin miehillä?
Juu tyypillisempi on se tilanne ettei esim kotihoidontuella olevalla äidillä ole yhtään rahaa itseensä kun kaikki menee perheelle, ja se työssäkäyvä mies ostelee itselleen valittaen samalla miten joutuu (muka) maksamaan aivan kaiken.
Ei varsinaisesti asuta yhdessä vielä. Paljon tullut hyviäkin kommentteja ja onhan tässä itselläkin hämmennystä asian suhteen, että olenko täysin kynnysmatto suhteessaa. Tuntuu oudolta lukea näitä viestejä ja ymmärtää asia täysin, että jos ulkopuolisen asiaa katselisin, en ikinä suostuisi tälläiseen tilanteeseen ja kehottaisin ystävääkin jättämään mies.
Taloudellinen väkivalta ei ole täysin asiaa kuvaava termi, manipulointi ja muu hyväksikäyttö varmaan oikeammat termit.
Tosiaan mies näkee rakkauden ehdottomana, jolloin kaikki on yhteistä. Minusta tuntuu, että tulen joutumaan maksumieheksi kaikissa asioissa ja pahimmillaan jään vielä yksin mahdollisesti velkaisena.
Vierailija kirjoitti:
Ei varsinaisesti asuta yhdessä vielä. Paljon tullut hyviäkin kommentteja ja onhan tässä itselläkin hämmennystä asian suhteen, että olenko täysin kynnysmatto suhteessaa. Tuntuu oudolta lukea näitä viestejä ja ymmärtää asia täysin, että jos ulkopuolisen asiaa katselisin, en ikinä suostuisi tälläiseen tilanteeseen ja kehottaisin ystävääkin jättämään mies.
Taloudellinen väkivalta ei ole täysin asiaa kuvaava termi, manipulointi ja muu hyväksikäyttö varmaan oikeammat termit.
Tosiaan mies näkee rakkauden ehdottomana, jolloin kaikki on yhteistä. Minusta tuntuu, että tulen joutumaan maksumieheksi kaikissa asioissa ja pahimmillaan jään vielä yksin mahdollisesti velkaisena.
Mikä saa sinut hyväksymään tuon suhteen?
Vierailija kirjoitti:
"Mikä saa sinut hyväksymään tuon suhteen?"
Rakastuminen ihmiseen, joka tuntui minua suojelevalta ja turvalliselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma ettei suojeleva ja turvallinen ole oikeasti kontrolloiva ja manipuloiva?
Vaimoni tienaa huomattavastikin minua enemmän ja maksaa perheemme menoista paljon suuremman osan. Kotitöitä teen jonkin verran enemmän koska työaikani on 7 tuntia 39 eikä sekuntiakaan enemmän. Vaimoni päivät ovat monesti pitemmät. Taloudellisesti hyödyn parisuhteestammme sillä elintasomme on sellainen johon minulla sinkkuna tai toisen minun laillani tienaavan kanssa ei olisi koskaan mahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa kuitenkin siltä että hän ei nykyään enää tunnu turvalliselta. Turha tuota suhdetta on väkisin jatkaa.
Olen nainen ja työttömänä kotona. Maksan puolet vastikkeesta ja ruokakuluni yhteistilille. Olen vähäruokainen enkä harrasta kalliita erikoisruokavalioita. Joskus on ollut tilanne, ettei tähän ole ollut jostain syystä varaa (yllättävä iso meno, jotain menee rikki tms.) ja silloin mies on hyvästä tahdostaan antanut minun olla maksamatta.
Etsin koko ajan aktiivisesti töitä ja luultavasti niitä pian saankin. En ole koskaan ollut pitkään työttömänä. Töitä saadessani maksamme tietyn prosentin mukaan rahaa yhteistilille ja välillä olen tienannut huomattavasti miestä enemmän. Silloin olen yhteistilille tehtyjen siirtojen lisäksi ostanut miehelle jotain erityistä kivaa tai tarjonnut yhteisiä elämyksiä tms. ekstraa.
Alallani yrittäminen on yleistä, mutten oikein tiedä miten yrittämisen voisi hoitaa taloudellisesti reilusti sillä alussa tulee aina pitkään taloudellisesti takkiin. Vaatisi sen että mies seisoo 100% yritysidean takana ja hänelle riski on ok. Itsekseen en voisi sellaista päättää, jos sitten olen toisesta taloudellisesti riippuvainen ehkä pitkäänkin.