Noin 50-vuotias nainen - paljasta hyvinvointia lisäävät rutiinisi
Hankalan elämänvaiheen jäljiltä ja kaamoskauden kynnyksellä olen aika uupunut. Haluaisin löytää rutiineja ja keinoja oman hyvinvointini vahvistamiseen. Tehdäänkö ketju, että mitkä keinot antavat voimia uuvuttavan arjen ja synkän talven keskellä? Mitä helpompi ja pienempi juttu, sen parempi :D
Kommentit (43)
Itselläni seuraava konkreettinen rutiini (tilava wc/pukeutumistila työpaikalla edesauttaa):
Työpaikalla jokaisen wc-käynnin yhteydessä teen muutamia jumppaliikkeitä. Kyykkyä, kädet, ylävartalo tms.
Virkistää kummasti toimistotyöpäivän keskellä.
Ja mielestäni parantanut lihaskuntoani niissä lihasryhmissä, jotka itselläni aiemmin heikot.
Vierailija kirjoitti:
Ei valkoista sokeria ja vehnää eikä alkoholia. Liikuntaa päivittäin. Kirkasvalolamppu.
Yksi lyhyt elämä vain niin tarviiko ihmisen ihan kaikista epäterveellisistä huveista luopua. Menee vähän äärimmäisyyksiin.
Ei tänne kukaan jää kuitenkaan vaikka kuinka rehkisi liikuntaa ja kieltäytyisi noista. Liian pitkään eläminen voi olla loppupäästä tosi raskasta kitumista. Lyhyempi elämä nautiskellen sopivasti niin ainakin itse haluan sellaisen. Ei mitään ankaraa liikuntaa ja kieltäytymistä kaikesta epäterveellisestä.
En tarvitse mitään lamppuja kun päinvastoin nautin pimeydestä ja tunnelmavaloista. Nuorena olin kevät kesä ihminen ja nyt keski iässä se on muuttunut syksy talvi ihmiseksi.
Olen hankkinut kirkasvalolampun mutta en tykkää siitä. Siitä tulikin puolisoni suosikki lamppu ja on kovassa käytössä lukulamppuna. 😁
Vierailija kirjoitti:
50+ naisen hyvinvointi:
1. Säännölliset elämäntavat, ajoissa nukkumaan ja ajoissa ylös
2. Säännöllinen ruokailu, 500 g kasviksia päivässä (jaettuna useammalle aterialle), paljon C-vitamiinipitoisia kasviksia ja hedelmiä
3. Liikuntaa heti jo aamusta (lenkki ennen töihinmenoa), venyttelyä päivällä säännöllisin väliajoin
4. Illalla rauhoittumista hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa (mietiskelyä, kirjan lukemista), kaikki ruudut sammuksiin yöksi
5. Sosiaalista kanssakäymistä säännöllisin väliajoin eri ikäisten ja erilaisten ihmisten kanssa, ota itse aloite
6. Opettele sanomaan ei, ja mieti mistä oikeasti pidät ja mistä et pidä.
7. Pyri hoitamaan pikkuvaivat ajoissa etteivät eskaloidu pahemmaksi.
Jo on sairasta rääkkiä ja kuinka pitkään ikään sillä koitetaan pyrkiä. Menen hyvissä ajoin sänkyyn ja katselen telkkaria siihen asti kun nukahdan. Herään aikaisin aamulla ja se sama rytmi on pysynyt koko ikäni +60v. Siinä telkassa on aikakatkaisin ja sammuu itsestään. Ei mikään ruutu vaikuta nukkumiseeni mitenkään. Se on sitten ihan muut asiat mitkä vaikuttavat ja ikääntyessä uni pätkittyy sekä vessassa ramppaminen yöllä.
Vanhanaikaista kirjat. Kuka sellaisia kotiinsa enää kerää. Äänikirjat ovat nykypäivää. Luen lehdet ja ihan kaikki tietokoneelta. Paperiversioo en tarvitse mihinkään mutta puolisoni vielä tarvitsee aamulehden paperiversiona. Netissä saan suurenneltua tekstiä ja helpompi lukea kuin paperiversion pientä pränttiä.
Ikääntyminen tuo ihan erilaisia haasteita eikä kaikki ole niin simppeliä kun kuvitellaan. Pitää luovia eikä se mikä pätee toiselle niin ei päde itselle välttämättä. Joku sääntö luettelo on ihan tarpeeton ja se on kuin raamattu sellaiselle jolla ei ole mitään omaa järkeä vaan jonkun muun pitää sanella mitenkä elää.
Sali kerta viikkoon ja kävelyjä joka päivä . Kumpparit jalkaan ja sateenvarjo mukaan . Kaksi kk kesti pudottaa 1,5 kg .En ole kyllä muuttanut syömätapoja joten onnellinen tästä.,Vyötärö 1 ccm pienempi.Se on vaikea pala.
Pätkäpaasto ja lihaskuntotreeni.
Ulkoisesta olemuksesta huolehtiminen tekee paremman mielen. Minua ei ainakaan ilahduta "lupa antaa periksi". Minusta on kiva laittaa nättiä päälle ja huolehtia ihosta ja hiuksista. Iholle nykyään c-vitamiinia ja retinolia. Hiukset taas vaativat entistä hoitavampia tuotteita.
Musiikki. Kun olen yksin kotona, kuuntelen omaa mielimusiikkiani.
Vitamiiniporetabletti, kirkasvalolamppu aamupäivällä, lasi AB- piimää päivässä, ei liikaa makeaa, syö sopivasti mutta ei liikaa, juo 1 l vettä päivässä, käy kävelyllä raikkaassa ilmassa, pese pyykit vähintään kerran viikossa, mielellään ei alkoholia ja nuku riittävästi.
50+ on jo sen ikäinen, ettei tarvitse kieltolistoja ja sääntöjä. Tärkeämpää olisi ajatella, että nyt on aika poimia pieniä nautintoja sieltä täältä. Mä ajattelen joka aamu mitä pientä kivaa voisin tehdä.
Monipuolinen liikunta. Vaikka välillä tekee tiukkaa vääntäytyä lenkille, hetken päästä olo helpottaa. Käyn myös parilla ohjatulla liikuntatunnilla (itämaiset lajit), niiden säännöllisyys tekee hyvää, ryhdistää ja myös rentouttaa.
Vierailija kirjoitti:
Seksiä, seksiä ja seksiä...
Paljon harmittomampaa vain muistella hyviä koettuja hetkiä. Tai kuvitella omiaan.
Satunnainen seksi harrastuksena on uskomattoman kuluttavaa, toisin kuin annetaan ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50+ naisen hyvinvointi:
2. Säännöllinen ruokailu, 500 g kasviksia päivässä (jaettuna useammalle aterialle), paljon C-vitamiinipitoisia kasviksia ja hedelmiä
3. Liikuntaa heti jo aamusta (lenkki ennen töihinmenoa), venyttelyä päivällä säännöllisin väliajoin
4. Illalla rauhoittumista hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa (mietiskelyä, kirjan lukemista), kaikki ruudut sammuksiin yöksi
5. Sosiaalista kanssakäymistä säännöllisin väliajoin eri ikäisten ja erilaisten ihmisten kanssa, ota itse aloite
Jo on sairasta rääkkiä ja kuinka pitkään ikään sillä koitetaan pyrkiä. Menen hyvissä ajoin sänkyyn ja
Kukin tavallaan. Aloittaja kysyi vinkkejä, ei toisten vinkkien arvostelua. Minä pärjään näillä hyvin ja elän toistaiseksi ilman lääkkeitä. Minusta tämä ei ole mitään rääkkiä, vaan normaalia elämääni.
Koettaa huolehtia siitä, että saa tarpeeksi unta. Itse nukun lyhyehkön yöunen ja illalla parisen tuntia töistä tultuani. Yksinasuvana tämä sopii minulle.
En myöskään kiirehdi mihinkään. Elämäni olen järjestänyt sellaiseksi että mistään stressaamista olisi mahdollisimman vähän. Arki perustuu rutiineille, ja viikonloppunakaan en riehaannu, vaan teen vain jotain hieman toisin, käyn vaikka katsomassa leffan keskustassa. Minimalismi toimii elämäntapana introvertille. Ketä minun pitäisi enää edes miellyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vitamiiniporetabletti, kirkasvalolamppu aamupäivällä, lasi AB- piimää päivässä, ei liikaa makeaa, syö sopivasti mutta ei liikaa, juo 1 l vettä päivässä, käy kävelyllä raikkaassa ilmassa, pese pyykit vähintään kerran viikossa, mielellään ei alkoholia ja nuku riittävästi.
Vain litra vettä päivässä?
Uusien juttujen opettelu. Virkistää ihmeesti, kun pystyykin tekemään jotain, mitä ei aikaisemmin osannut. Myös uusien ihmisten tapaaminen.
Kodin valaistuksen suunnittelu viihtyisäksi ja mahdollisuus tehokkaaseen valoon tarvittaessa. Laatutekstiilit. Ruoka-annosten kaunis sommittelu. Ihon, hiuspohjan jne. kuivumisen torjunta. Muista ihmisistä ja eläimistä pitäminen.
Turhien murheiden tunnistaminen ja murehtimatta jättäminen. Nykyisin sanon itselleni vain ei, kun alkaa jokin murhe mieltä askarruttaa. Jos jotain tapahtuu, niin se on sen ajan murhe, ei nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei valkoista sokeria ja vehnää eikä alkoholia. Liikuntaa päivittäin. Kirkasvalolamppu.
Yksi lyhyt elämä vain niin tarviiko ihmisen ihan kaikista epäterveellisistä huveista luopua. Menee vähän äärimmäisyyksiin.
Ei tänne kukaan jää kuitenkaan vaikka kuinka rehkisi liikuntaa ja kieltäytyisi noista. Liian pitkään eläminen voi olla loppupäästä tosi raskasta kitumista. Lyhyempi elämä nautiskellen sopivasti niin ainakin itse haluan sellaisen. Ei mitään ankaraa liikuntaa ja kieltäytymistä kaikesta epäterveellisestä.
En tarvitse mitään lamppuja kun päinvastoin nautin pimeydestä ja tunnelmavaloista. Nuorena olin kevät kesä ihminen ja nyt keski iässä se on muuttunut syksy talvi ihmiseksi.
Olen hankkinut kirkasvalolampun mutta en tykkää siitä. Siitä tulikin puolisoni suosikki lamppu ja on kovassa käytössä lukulamppuna. 😁
Minulle sokerihöttö ja alkoholi eivät tuo iloa eivätkä nautintoa. Nopeat hiilihydraatit väsyttävät, pilaavat yöunet ja nälänhallinnan, ja pienestäkin määrästä alkoholia tulee päiväkausien ahdistus. Kuulostaako nautinnolliselta?
Yritän olla itselleni kiltimpi. Jos tulee syötyä levy suklaata, niin nautin hyvillä mielin ja sitten jätän seuraavalla viikolla herkuttelua vähemmälle. Jos ei jaksa kävellä 10 000 askelta jonain päivänä, niin lupa on jättää se tekemättä. Jos tuli otettua lasi tai pari liikaa edellisenä iltana, niin aamulla olen itselleni kiltti: sellaista sattuu.
50+ naisen hyvinvointi: