Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Gynekologikäynti Terveystalossa maksaa yli 460 euroa

Vierailija
10.11.2023 |

Tutkimuksena papakoe, ei muuta. En sairasta mitään, enkä saanut edes e-pillerireseptiä. 

Mietin vaan, että kenellä on varaa tällaisiin lääkäripalkkioihin??

Kommentit (271)

Vierailija
241/271 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmälääkäri, silmälasit ja gynet yms. sairaudet pitäisi olla ilmaisia. Miksi sairauskuluja ei voi vähentää verotuksessa, mutta kaikkea turhaa voi vähentää. Esim. kansanedustajien kuluja. Kelan hlökunnan edut jne. Suomessa on todella epätasa-arvoista varojen käyttö. Verratkaapa muihin maihin!

Mamuiöle nämä on maksuttomia

Vierailija
242/271 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasitteko, että nyt toukokuun alusta lähtien gynekäynneistä saa 70 euroa Kela-korvausta aiemman 30 euron sijaan.

Joo samaan tahtiin nostavat hintojaan kun Kela-korvaus nousee. Taidat olla hallituspuolueiden kannattaja kun uskot, että nyt pääsee yhtään halvemmalla.

Kiitos muuten Kokoomus/Persut. Nyt ei saa enää edes terveysasemalta aikaa. Joka aamu on kaikki ajat jo jaettu. Edes sairaalle lapselle ei saa. Käsketään päivystykseen. Päivystyksestä sanotaan ettei kuulu tänne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/271 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä saa mitä tilaa. Julkisella nämä palvelut katoavat koska kaikki ovat siirtyneet käyttämään julkisia vakuutustensa turvin. Kun näistä ei tule sitten rahaa julkiselle enää niin loppuvat palvelutkin. Siksi hinnat nousevat koska yksityinen puoli alkaa olla määräävässä markkina-asemassa.

Asia ei todellakaan ole noin yksinkertainen. Kannattaa tutustua asiaan, ennen kuin alkaa laukoa tällaisia asioita. Julkisella puolella terveyskeskuksissa ei ole enää vuosiin ollut gynekologeja. Jos on gynekologisia vaivoja, riippuu täysin yleislääkärin osaamisesta, tunnistaako hän potilaan/asiakkaan ongelmaa ja laittaa lähetettä erikoissairaanhoitoon. Jos lähetteen onnistuu saamaan, jonot ovat pitkiä ja ongelma pahenee. 

Itse kun olen tuossa limbossa ollut vuosikausia saamatta apua julkiselta puolelta, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin mennä yksityiselle, jotta gynekologista sairautt

Niinpä. Eihän ykköstyypin diabetestakaan sairastavalle todeta, että ihan oma moka sairastua, maksa itse kaikki sairautesi kulut. Ilmeisesti erona on se, että endometrioosi voi olla vain naisilla, joten siksi se rajataan julkisen puolen hoidon ulkopuolelle.

Vierailija
244/271 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä saa mitä tilaa. Julkisella nämä palvelut katoavat koska kaikki ovat siirtyneet käyttämään julkisia vakuutustensa turvin. Kun näistä ei tule sitten rahaa julkiselle enää niin loppuvat palvelutkin. Siksi hinnat nousevat koska yksityinen puoli alkaa olla määräävässä markkina-asemassa.

Minä olen kuusikymppinen enkä ole ikinä päässyt julkisen puolen gynelle muuten kuin raskauden aikana yliaikaisuuden vuoksi. Aina olen joutunut menemään yksityiselle, kun on ollut tarve.

Hei nyt kun sanoit, niin minäkin olen kerran ollut julkisella puolella naistentauteihin erikoistuneella lääkärillä. Eikun hetkinen - kaksi kertaa! Ensimmäisellä kerralla kyse oli synnytystapa-arviosta, koska edellisessä raskaudessa oli tullut komplikaatioita. Toisella kerralla kyse oli synnytyksen käynnistämisestä raskausmyrkytyksen ja raskaushepatoosin takia.

Kummallakin kerralla siis kyse oli lapsen eloonjäämisestä, ei niinkään minun terveydestäni.

Vierailija
245/271 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä köyhällä ole varaa enää, jos sairastun niin se on sitten menoa, en minä tuollaisia hintoja pysty maksamaan. Tulot 1400/kk.

Niimpä. Ei moni muukaan pysty. Varsinkin juuri nyt kun kaikki hinnat vaan nousee, mutta tulot päinvastoin laskee. Ainakin jos 400 eurosta puhutaan, niin ostaako kuukauden ruuat vai meneekö lääkärille/hoitajalle.. Tietysti jos on ns. "pakko"/syy miksi menee, mutta helposti tuo summa on köyhältä valitettavasti sitten ruokapöydästä tai jostain muusta pois. Eikä apuakaan enää noin vaan mistään saa. 

Jos vielä lisäksi joutuu uusimaan silmälasit, niin eihän siinä edes kuukauden tulot riitä. Mun rillit maksoivat viimeksi 776 euroa. Piti odottaa päivää, jolloin tuet tulivat tilille ja sitten sinä päivänä käydä optikolla näöntarkastuksessa ja tilata lasit (näöntarkastus oli ilmainen, jos samalla kerralla tilasi lasit). Tuet olivat lapsikorotuksineen 771 euroa, rillit muutaman euron enemmän. Ei tarvinnut siinä kuussa miettiä, ostaako vielä jotakin muuta, niinkuin kuukautissuojia. Gynekäynti ja hammaslääkäri piti hoitaa sitten myöhemmin, ei voinut samassa kuussa tehdä kaikkea.

Vierailija
246/271 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Minä kävin Terveystalossa gynen vastaanotolla, jossa minut vielä ultrattiin enkä maksanut noin 200e enempää.

Sama paikka, ultrattiin myös ja käynti maksoi 180 e, josta noin 30 euroa oli jotain toimistomaksua.

Voikohan eri puolilla maata olla suuria hintaeroja, vaikka olisi sama firma kyseessä? Jossain on enemmän tarjontaa ja hinnat siksi matalammalla, jossain taas on ainoa gynemahdollisuus ja siksi voi pyytää korkeampaa hintaa? Kuitenkin ilmeisesti työntekijät saavat itse siellä määritellä hintansa.

Yksityislääkärit toimivat yrittäjinä ja hinnoittelevat vastaanottonsa itse. Ilta on usein kalliimpi, vklp ja pyhät ovat kalliita. Kilpa

Korjaan itseäni, ammatinharjoittajina. Senhän takia ne yksityiset maksavat niin saatanasti koska pääosa asiakkaista tulee vakuutusyhtiön kautta, ja vakuutusyhtiöt kyllä maksavat mitä pyydetään.

Eli Amerikan meininki.

Vierailija
247/271 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On siinä pimsankaivuulle hintaa.

Vieläkö miehet on sitä mieltä että naisille kaikki on helpompaa? Munankaivelu tehdään sentään julkisella ja hinta on murtoosa siitä mitä naiset saa maksaa. Pinktax on iskenyt gynekologiaan.

En osaa sanoa, kysy joltain mieheltä. Itse kaivatutan lootani ihan julkisella ja ihan pyytämällä olen papan otattanut siellä. Sinne yksityiselle ei ole kenenkään pakko mennä ja porata sitten hintoja.

Jos aikoo saada tarvitsemaansa hoitoa, niin on vähän pakko mennä yksityiselle. Ei yleislääkäri normaalisti osaa auttaa erikoislääkäriä vaativissa ongelmissa. Joskus, mutta se on tuurista kiinni.

Vierailija
248/271 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soitto lähinpään julkiseen sairaalaan missä nt-poli. Sinne aika. Joutuu jonoon, mutta pääsee kyllä. Malvemmaksi tulee matkoineen ja majoineen kun yksityinen. Järjen käyttö on suotavaa ja myös sallittua.

Eihän sinne pääse! Ei mihinkään erikoissairaanhoitoon pääse tuosta vain, eikä edes lähetteellä. Pitää ensin käydä yhdellä lääkärillä ja sitten muutaman kuukauden päästä uudestaan ja sitten saattaa hyvällä onnella päästä jonoon. Noista käynneistä pitää aina maksaa. Lisäksi jos yleislääkärin mielestä vaivasi ei ole tarpeeksi vakava, hän ei kirjoita lähetettä. Eli aika paljon saattaa joutua tappelemaan, jotta pääsee julkisella puolella erikoislääkärille. Sieltäkin sitten potkitaan pois, jos määrätty lääkitys ei sovi, ja silloin joutuu aloittamaan tuon läheterumban alusta terveysaseman puolelta.

Vierailija
249/271 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Papa-kokeen saa täysin ilmaiseksi julkisen puolen seulonnassa. Ehkäisyasiat hoituvat myös terveyskeskuksessa terveyskeskushintaan.

Turhaa valittamista.

Eivät hoidu, jos on jokin sairaus tai muu vaiva. Terveet ihmiset nyt eivät erikoislääkäriä tarvitsekaan, mutta nyt ei ollut puhe heistä.

Vierailija
250/271 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hesari on todella hyvin nostanut tänä syksynä tätä epätasa-arvoisuutta esille. Osa linkeistä vain tilaajille, mutta osan pääsee lukemaan kaikki: 

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009896480.html

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009927158.html

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009952403.html

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009952403.html

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009970774.html

Tätä asiaa pitää todella nostaa esille. On käsittämätöntä, että vielä 2020-luvulla naiset eivät saa asianmukaista hoitoa ja lääkitystä gynekologisiin vaivoihin ja sairauksiin. Tai saa, kun menee yksityiselle ja maksaa satoja euroja jo ihan perustarkastuksista ja -tutkimuksista. 

Minulla on vaikea endometrioosi. Diagnoosin saamisessa kesti lähes vuosikymmen. Jouduin olemaan paljon pois opinnoista ja töistä, kerran olin 3 päivä

Jos julkiselta puolelta ei saa hoitoa niin silloin se " hoito" ei ole lääketieteellisesti perusteltu.

Ei terveydenhoito pidäkkään olla mikään valintamyymälä josta valitaan mitä halutaan.

Siis sinustako vaikea endometrioosi ei ole lääketieteellinen peruste hoidolle? Et taida tietää koko sairaudesta mitään, kun sanot noin.

-eri

Vierailija
251/271 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö miehet on sitä mieltä että naisille kaikki on helpompaa? Munankaivelu tehdään sentään julkisella ja hinta on murtoosa siitä mitä naiset saa maksaa. Pinktax on iskenyt gynekologiaan.

En osaa sanoa, kysy joltain mieheltä. Itse kaivatutan lootani ihan julkisella ja ihan pyytämällä olen papan otattanut siellä. Sinne yksityiselle ei ole kenenkään pakko mennä ja porata sitten hintoja.

Jos aikoo saada tarvitsemaansa hoitoa, niin on vähän pakko mennä yksityiselle. Ei yleislääkäri normaalisti osaa auttaa erikoislääkäriä vaativissa ongelmissa. Joskus, mutta se on tuurista kiinni.

Ei osaa ei, mutta osaa kirjoittaa lähetteen julkisen puolen erikoislääkärille erikoislääkäriä vaativissa ongelmissa. Kaikki muu siitä "alaspäin" sitten hoituu helposti yleislääkärilläkin. He ovat kyllä lääkiksessä opiskelleet myös naisen anatomiaa ja fysiologiaa siinä missä miestenkin. Puhumattakaan sairauksien hoidosta.

Vierailija
252/271 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen saanut aina hoidettua naistenasiat julkisella puolella. Viimeksi sain hoitoa vaihdevuosioireisiin, tarkistettiin kroppa ulkoa ja sisältä, ja annettiin hormoniresepti. Ihan terveyskeskuslääkäri asian hoiti, toki konsultoi gynekologia. 

En ole koskaan käynyt yksityisellä gynellä, ja aikoinaan ehkäisypilleriasiat ja tarkistukset tehtiin terveyskeskuksen ns. ehkäisyneuvolassa, jossa oli toki gynekologi hoitamassa. E-pillereitä ei ole enää ollut 10 vuoteen, eikä muutkaan vaivat (paitsi vaihdevuodet) ole kolkutelleet kehossa, joten eipä ole tarvinnut missään tarkastuksissa käydä. Papa-koe on otettu joskus 10 vuotta sitten, viimeisen e-pillereihin liittyvän asian hoidossa. 

N 50-v.

Tuossa on pieni ajatusvirhe. Mä en pystynyt käyttämään e-pillereitä niiden sivuvaikutusten vuoksi. Pillerit aloitin vaikeiden kuukautisten hoitoon, en suinkaan ehkäisyyn. Jos olisin pystynyt syömään e-pillereitä, olisin päässyt vuosittain gynelle (YTHS:llä) uusimaan pillerireseptin. Mutta koska pillerit eivät sopineet, en koskaan saanut aikaa gynelle, vaikka kuinka sitä vaadin.

Eli aidot vaivat jätetään hoitamatta.

Vierailija
253/271 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasitteko, että nyt toukokuun alusta lähtien gynekäynneistä saa 70 euroa Kela-korvausta aiemman 30 euron sijaan.

Joo samaan tahtiin nostavat hintojaan kun Kela-korvaus nousee. Taidat olla hallituspuolueiden kannattaja kun uskot, että nyt pääsee yhtään halvemmalla.

Kiitos muuten Kokoomus/Persut. Nyt ei saa enää edes terveysasemalta aikaa. Joka aamu on kaikki ajat jo jaettu. Edes sairaalle lapselle ei saa. Käsketään päivystykseen. Päivystyksestä sanotaan ettei kuulu tänne.

En ole vaan maksan parhaillaan hedelmöityshoitoja omasta pussistani, joten uudet Kela-korvaukset kiinnostavat ja olen syynännyt tarkkaan uutta taksaluetteloa.  

Hedelmällisyysklinikat ovat nostaneet hintojaan jo ennen uusia korvauksia, eikä uusia korvauksia saa suorakorvauksena nykyisillä järjestelmillä. Joten edelleen joutuu maksamaan sen 4000-5000 euroa yhdestä IVF-kierroksesta omasta  pussistaan ja sitten täyttää lippulappusia saadakseen noin 25 % Kela-korvauksina takaisin.

Vierailija
254/271 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla terveyskeskuksessa tutkimuksesta menee reilu 20 euroa kerta. Oli sitten papa, ultra tai mikä vaan. 

Tarvittaessa lähete gynelle keskussairaalan polille ja poliklinikkamaksu on vähän isompi (joku 40 e?), mutta jos sen joutuu kerran tai pari vuodessa maksamaan niin ei se paljoa ole. 

Mulla esim oli vuotohäiriöitä joita tutkittiin ensin tk:ssa, sitten Taysissa normipolilla ja sen jälkeen opetuspolilla. Oli papa, ultra, tähystys, kierukka ja sen asennus. Silti olen selvinnyt vuodessa alle 150 eurolla. Ja kaikki ainakin toimii julkisella Pirkkala/Tampere.

Yksityiselle tietenkin pääsee nopeammin, mutta itseäni ei haitannut odotella muutamaa viikkoa ensikäynnin jälkeen. Luotan hoitohenkilökunnan kykyyn arvioida kiirellisyys ja kiirellisissä tapauksissa hoitoa olenkin saanut nopeasti.

No

Tiedostan tämän eriarvoisuuden ja se on ihan kamala asia. 

Meillä tuntuu menevän niin, että ajanvarauksessa katsotaan vähän tilanteen mukaan laitetaanko perhesuunnittelun vai normaalin tk:n puolelle. Meillä siis äitiysneuvola kulkee perhesuunnittelun nimellä, ja ainakin täällä siihen lasketaan siis myös ehkäisyasiat eikä täten ole ainoastaan raskaana oleville. Ainakin itselläni aikoinaan kun ensimmäistä kertaa ehkäisyasioita hoidettiin, oli se tuolla perhesuunnittelun puolella. Siitä tosin on kymmenisen vuotta aikaa ja nyt vasta viime vuonna laitettiin ne asiat kuntoon vuotohäiriöiden vuoksi.

Itselläni on myös perussairaus, jota hoidetaan tiimissä, joten poikkeuksellisesti mulla on suora hoitokontakti, johon kuuluu oma erikoislääkäri sekä -hoitajat. Kiirettömät asiat hoidetaan yleensä heidän kautta, koska perussairauteni vaikuttaa vähän kaikkeen. 

Tämä on tosi mielenkiintoista. Ehkäisy siis kuuluu kaikille naisille, mutta jos on sairautta tai vaikkapa mikään ehkäisy ei sovi, niin sitten jää täysin oman onnensa nojaan? Eli terveitä hoidetaan, sairaita ei. Aivan nurinkurista!

Vierailija
255/271 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi työnantaja maksaa gynet.

Vierailija
256/271 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

sehän on se oloni juttu, katsokaa minkä hintasia huu haa hoitoja sielä on, taitaa tulla vielä kalliimmaksi kuin yksityiset lääkärit. Ja on vaikka mitä oheistuotteita myytävänä joista kukaan tiiä mitä vaikuttaa vai vaikuttako ollenkaan. Ja akka paasaa kuin runeberi..

Vierailija
257/271 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vakuutus korvaa gynekologiset perustutkimukset ilman oireita ja milloin näitä on julkisella puolella saanut?

Julkisella puolella ei ole gynpalveluita.

Jos jotain häikkää, tklääkäri passittaa keskussairaalaan poliklinikalle, joka on julkinen, jossa gynet työskentelevät. Hinta pklmaksu.

Ei passita, vaikka olisi mitä häikkää. Kerta toisensa jälkeen saa ruinata, eikä sittenkään saa lähetettä.

Vierailija
258/271 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut kolmessaeri kunnassa ja missään ei ollut julkisella gynekologeja. Missä on muka ollut. Joku yleislääkäri on vilkaissut, jos olis tarvinnut jotain. Näin ainakin 60 viimeistä vuotta. T. Mummeli 75 v

TOTTAKAI julkisella on gynekologeja! Ei niitä tietenkään terveyskeskuksissa ole, eihän terveyskeskuksissa ole mitään muitakaan erikoislääkäreitä. Terveyskeskuksesta saa tarvittaessa lähetteen keskussairaalaan (keskussairaalat ovat julkisia) gynekologille. Julkiselle gynekologille mennään siis ihan samalla tavalla kuin muillekin erikoislääkäreille.

Vierailija
259/271 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se yleinen neuvo ole, että synnytysikäisten naisten pitäisi käydä kerran vuodessa gynekologin vastaanotolla. 

Ei ole mitään tuollaista suositusta. Yleinen neuvo ja suositus on, että gynekologille mennään silloin jos on jotain oireita. Jos haluat huviksesi käydä gynellä ilman mitään syytä, silloin sinun kuuluukin mennä yksityiselle.

Vierailija
260/271 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pillunkaivelutkin tehdään julkisella. On täysin naisten oma valinta mennä yksityiselle.