Tupakkariippuvuus on yhtä helvettiä!
Olen 20-vuotias, ensimmäisen savukkeen poltin 13-vuotiaana seiskaluokkalaisena. Olisi saanut jäädä tekemättä nyt viisaampana, mutta mennyttä ei voi muuttaa eikä märehtiminen auta mitenkään.
Yritin taas vaihteeksi vieroittautua tupakasta nikotiini-inhalaattorin avulla, koska olen lähinnä tapariippuvainen ja poltan "vain" 6-8 savuketta päivässä, en koskaan saa tuhottua puolikasta askia päivän aikana. Tuhoon tuomittu yritys.
No, kaksi päivää se kesti. Psyykkiset reflat olivat aivan jäätävät, kuten aikaisemmillakin yrityksillä. Hermojen ydintä raastava v*tutus, aggressio, stressi ja ahdistuneisuus ovat aivan karmeita kokemuksia. Mieli ei vaan kestänyt, tai olisi ehkä kestänyt mikäli en olisi tällainen selkärangaton luuseri.
Pakko myöntää olevani sairas, tupakkariippuvuus on diagnosoitava sairaus koodilla F17.29. Toipuminen on viime kädessä kiinni omasta motivaatiosta, mutta miksi en vain onnistu tumppaamaan viimeistä savuketta huolimatta siitä, että minua kauhistuttaa ajatus keuhkosyövästä, COPD:stä ja valtimonkovettumataudista? Löyhkään myös hirveälle, rahaa palaa savuna ilmaan vaikka senkin voisi käyttää paljon järkevämpiin asioihin.
Sitten vielä yhteiskunta on minut leimannut ja olen paheksuttu ihminen. Haluaisin lopettaa itseni takia, minua ei kiinnosta yhtään terveydenhuollon kustannukset, painostaminen ja paheksunta. Alkoholinkäytöstä ei koskaan kysytä lääkärissä mitään, tupakoinnista puolestaan pidetään melkoiset kuulustelut. Kaksinaismoralismia ja oksettavaa sellaista.
Pysykää kaukana tupakasta ja muista nikotiinituotteista, ne vain pilaavat kaiken ja tuovat pelkkää paskaa teidän elämäänne!
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti: Mistä sait tupakkaa tuon ikäisenä?
Kavereilta pummin ja/tai ostin, he puolestaan varastivat sitä kotoaan tai ostivat hakijoilta. Itse aloin 15-vuotiaasta eteenpäin ostamaan myös hakijoilta. Päätös ensimmäisestä savukkeesta oli kuitenkin tietoinen valintani, vaikka olinkin ajattelematon kakara. Ei siihen muita syyllisiä löydy.
Vierailija kirjoitti: Mistä sait tupakkaa tuon ikäisenä?
Sivusta, mutta ainakin omassa lapsuudessa pummit kävi ostamassa, jos antoi pari markkaa hakuja.
Vierailija kirjoitti: Ootko m vai n?
Mies.
Kyllä sen loppumaan saa jos vaan tarpeeksi haluaa.
Ensimmäiseksi älä osta mitään tupakkatuotteita ja heitä jo olemassaolevat pois.
1) Et osta niitä
2) Et polta
3) That's it.
Tätä kun jatkat 2 kuukautta niin ongelma on käytännössä ratkaistu.
Jos ottaa hermojen päälle vaikka työt, niin ota potkut, tai vapaata tms. Kyllä siitä eroon pääse jos vaan tarpeeksi haluaa.
Mulla oli helppoa! Kun syöpä todettiin, tumppasin sillä sekunnilla.
Lääkrit kaikialla.Kuten terveyskeskukset ja Hammaslääkärit. Kun pyydät: Kirjoittavat SV- reseptin tupakoinnin lopetus. Resepti on 3kk.Syötävä kuuri loppuun ja pääset irti nikotiini riipuvus. Alussa lääke ja tupakka,tupakka jää itsestään pois.Päivääkään ei vieroitusoireita.Toivotavasti et asu talo jossa tupakointi Kielto parvekeet. Se koskee kaikkina vuoden aikoina ja haisee,jos salaa poltaa parveket tai veraasi? Koska parvekkeiden sisällä on ikkunat ja sen yläpuolella ikkunoiden rakoventiilit.Josta ne tupakan hajut tulee muihin asuntoihin parvekeiden kautta 12 kuukautta vuodessa. Vaikka parveke kausi loppu.
Vierailija kirjoitti:
Ei se enää siinä vaiheessa taida mitään auttaa.
Tekstistä päätellen nikotiinia suurempi ongelma on itsesääli..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaa se.
Joskus mietin, että mahtaisiko onnistua sillä, jos savukkeiden myynti kiellettäisiin lailla? En kuitenkaan ehkä usko siihen, koska riippuvuus ei kieltolailla häviä. Varmaan ostaisin ulkomailta salakuljetettua tai kasvattaisin itse kessua. Rikollisen leima vielä lyötäisiin otsaan kuten narkomaaneille on tehty. Paskaa mitä paskaa.
Toinen herättävä tekijä voisi olla syöpään sairastuminen tai sitten sydän- tai aivoinfarkti joskus keski-iässä. Mutta jäädäkö odottamaan sellaista mitä ei välttämättä tule ja vaikka tulisikin, se ei kuitenkaan minua havahduttaisi savuttomuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Olisi kannattanut tumpata se ensimmäinen savuke. Eikä sytyttää sitä seuraavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä sen tiedän, mutta en muutakaan keksi tässä tilanteessa. Avuton raukka paska olen, ja sen myönnän. Kaikki muutkin minusta ajattelevat niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaa se.
Riippuu kauanko ja paljonko on polttanut.
Halua ja riittävästi tekemistä, niin ei siinä paljoa sen kummempia tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä sen tiedän, mutta en muutakaan keksi tässä tilanteessa. Avuton raukka paska olen, ja sen myönnän. Kaikki muutkin minusta ajattelevat niin.
Keskity ensiksi siihen. Ei mitään järkeä väkisin hakata päätä seinään, jos muutenkin tuntee olonsa ihan perseeksi.
Yritä polttaa vaikka puolet siitä mitä nyt poltat. Vähennät joka viikko jonkun tupakan pois. Lopulta poltat vaan yhden tai pari. Itse lopetin nikotiinipurkalla. Söin sitä ja kävin pienellä lenkillä ulkona. Juoksin vähän matkaa eteenpäin ja taas levähdin. Keuhkot oli ihan tukossa tupakan savusta. Lopulta jätin viimeisenkin tupakan pois ja välttelin samaan aikaan alkoholin juomista etten retkahtaisi taas polttamaan. Tsemppiä sinulle elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Ootko m vai n?
Mies.
Hyvä nuorukainen, sinä pääset kyllä eroon tupakasta olet ottanut jos ison askeleen. Itse yritin aikanaan tupakkalakkoja, kesti muutaman päivän.
Yritä keksiä kaikkea tekemistä tupakan sijaan, niin onnistut. Tupakka on aivan järkyttävä juttu kaikin puolin. En voi suositella sinulle samaa, jonka avulla tse pääsin tupakasta eroon 45 vuotta sitten. Tulin raskaaksi ja päätin, että tupakka pois ja ei lasiakaan viinejä. Jos jotain sattuu ei tarvitse itseään syyttää.
Onneksi lapseni ei polta, taisi abiristeilyllä kokeilla, onneksi jäi siihen. Tsemppiä
t. N75 v
Mistä sait tupakkaa tuon ikäisenä?