Tupakkariippuvuus on yhtä helvettiä!
Olen 20-vuotias, ensimmäisen savukkeen poltin 13-vuotiaana seiskaluokkalaisena. Olisi saanut jäädä tekemättä nyt viisaampana, mutta mennyttä ei voi muuttaa eikä märehtiminen auta mitenkään.
Yritin taas vaihteeksi vieroittautua tupakasta nikotiini-inhalaattorin avulla, koska olen lähinnä tapariippuvainen ja poltan "vain" 6-8 savuketta päivässä, en koskaan saa tuhottua puolikasta askia päivän aikana. Tuhoon tuomittu yritys.
No, kaksi päivää se kesti. Psyykkiset reflat olivat aivan jäätävät, kuten aikaisemmillakin yrityksillä. Hermojen ydintä raastava v*tutus, aggressio, stressi ja ahdistuneisuus ovat aivan karmeita kokemuksia. Mieli ei vaan kestänyt, tai olisi ehkä kestänyt mikäli en olisi tällainen selkärangaton luuseri.
Pakko myöntää olevani sairas, tupakkariippuvuus on diagnosoitava sairaus koodilla F17.29. Toipuminen on viime kädessä kiinni omasta motivaatiosta, mutta miksi en vain onnistu tumppaamaan viimeistä savuketta huolimatta siitä, että minua kauhistuttaa ajatus keuhkosyövästä, COPD:stä ja valtimonkovettumataudista? Löyhkään myös hirveälle, rahaa palaa savuna ilmaan vaikka senkin voisi käyttää paljon järkevämpiin asioihin.
Sitten vielä yhteiskunta on minut leimannut ja olen paheksuttu ihminen. Haluaisin lopettaa itseni takia, minua ei kiinnosta yhtään terveydenhuollon kustannukset, painostaminen ja paheksunta. Alkoholinkäytöstä ei koskaan kysytä lääkärissä mitään, tupakoinnista puolestaan pidetään melkoiset kuulustelut. Kaksinaismoralismia ja oksettavaa sellaista.
Pysykää kaukana tupakasta ja muista nikotiinituotteista, ne vain pilaavat kaiken ja tuovat pelkkää paskaa teidän elämäänne!
Kommentit (33)
Ainoa positiivinen asia tässä jutussa on se että oot nuori. jos nyt lopetat niin ehdit vielä säästyä kaikelta pahalta kun oot noin nuori.
Mulla on 2 enoa kuollut tupakan aiheuttamiin sairauksiin. Ehtivät 40 v polttaa. Kuolivat 55 ja 63 v. ikäisenä
Isän edellinen nainen kuoli vuoden sisällä keuhkosyöpään diagnoosin saannista
Mun täti tupakoi edelleen. Aloittin 17v ja on nyt yht. 50 v tupakoinut.
Lopeta! Tupakka vie n. 20 v eliniästä
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen loppumaan saa jos vaan tarpeeksi haluaa.
Ensimmäiseksi älä osta mitään tupakkatuotteita ja heitä jo olemassaolevat pois.
1) Et osta niitä
2) Et polta
3) That's it.
Tätä kun jatkat 2 kuukautta niin ongelma on käytännössä ratkaistu.
Jos ottaa hermojen päälle vaikka työt, niin ota potkut, tai vapaata tms. Kyllä siitä eroon pääse jos vaan tarpeeksi haluaa.
Oletko itse koskaan edes polttanut? Tupakkaa verrataan koukuttavuudessaan heroiiniin.
Ratkaisit tällä jeesustelulla myös kaikki maailman paino-ongelmat:
1. Älä syö liikaa.
2. That's it.
Vierailija kirjoitti:
Mä kannatan sitä ajatusta, ettei nikotiiniriippuvuudesta pääse eroon nikotiinilla. Älytön ajatuskin. Itse lopetin ilman korvaavia tuotteita. Kyllä vieroitusoireet joskus loppuu, korvaustuotteet vaan pidentää kärsimystä.
Suosittelen lämpimästi kirjaa Stumppaa tähän. Et ainakaan mitään häviä jos luet sen... kirjastosta, tai löytyy myös äänikirjana.
Ei ole. Itse laitan 2 vahvinta nikotiinilaastaria iltaisin. Elämäni loppuun asti. Poltin ketjussa 35v.
Motivaatio pitää olla kunnossa. Olen ollut itse 13 vuotta polttamatta. Kokeilin purkat ym, kolmesti epäonnistuin, mutta lopulta pelkällä tahdonvoimalla onnistuin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kannatan sitä ajatusta, ettei nikotiiniriippuvuudesta pääse eroon nikotiinilla. Älytön ajatuskin. Itse lopetin ilman korvaavia tuotteita. Kyllä vieroitusoireet joskus loppuu, korvaustuotteet vaan pidentää kärsimystä.
Suosittelen lämpimästi kirjaa Stumppaa tähän. Et ainakaan mitään häviä jos luet sen... kirjastosta, tai löytyy myös äänikirjana.
Ei ole. Itse laitan 2 vahvinta nikotiinilaastaria iltaisin. Elämäni loppuun asti. Poltin ketjussa 35v.
Miksi?
Päätä joka aamu: tänään en polta. Älä ajattele ettet enää ikinä saa polttaa vaan päivä kerrallaan, kuten alkoholistit.
Imeskele pastillia, juo lasillinen vettä kauniista lasista keskittyen siihen.
Olet jo herännyt huomaamaan kuinka turhaa tupakointi on, kyllä pääset siitä eroon.
Missä on tahto, siinä on tie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Siis, että miksi tarvitset iltaisin 2 nikotiinilaastaria?
Polttaako joku oikeasti tupakka-askin päivässä.
Kaj, 68, poltti tupakkaa kolme askia päivässä - sitten tuli kauppareissu, joka muutti hänen elämänsä
Kaj Pirhonen ehti polttaa 37 vuotta. Siinä ajassa röyhysi puoli miljoonaa tupakkaa, ja pahimmillaan meni kolme askia päivässä. Tärkeintä lopettamisessa on hänen mukaansa oma motivaatio.
Vierailija kirjoitti:
Kaj, 68, poltti tupakkaa kolme askia päivässä - sitten tuli kauppareissu, joka muutti hänen elämänsä
Kaj Pirhonen ehti polttaa 37 vuotta. Siinä ajassa röyhysi puoli miljoonaa tupakkaa, ja pahimmillaan meni kolme askia päivässä. Tärkeintä lopettamisessa on hänen mukaansa oma motivaatio.