Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Facebook maksulliseksi ellet halua tietojesi keräämisen, yhdistelyn ja myymisen jatkuvan - aiotko maksaa vai et?

Vierailija
09.11.2023 |

Ensimmäisille on jo alkanut tipahdella valintaruutuja...Miten sinä aiot toimia tässä? Itse vielä mietin. Sylettää tosi paljon se tietojen kerääminen ja myyminen mutta harmittaa myös maksaa yli satanen vuodessa sovelluksesta jota en käytä kuin muutaman yhdistyksen tiedotuksen takia. 

Eikö yhdistysten tiedottamiseen olisi olemassa mitään järkevämpää paikkaa?

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoin maksuttomalla, ei niitä mainoksia paljoa näy ja tosi huonosti ovat profiloineet minut kun tulee vieraiden paikkakuntien K-kaupan mainoksia, opettele suomenkieltä helposti verkossa kursseja tai osta koiranruokaa vaikka en koiraa omista. Harva niistä mainoksista tuntuu olevan juuri minulle räätälöity.

Vierailija
22/100 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne fb-mainokset tähänkään asti ole ko in osuvia olleet. Eilen viimeksi tuli joku mainos: "Sinulle 50+ -nainen" ja Tenaa mainostetaan paljon. En ole 50+, eikä Tenoille ole käyttöä vielä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa että kaikki harrastuksiin liittyvä keskustelu käydään nykyään facebookissa. Haikaileeko kukaan muu entisaikojen keskustelupalstoja paitsi minä? 

Vierailija
24/100 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä facea, häivyin vuosikymmen sitten. Jos muuttuisi instakin kokonaan maksulliseksi niin olisi hyvä tekosyy jättää sekin. En vaan oo someihminen. 

Vierailija
25/100 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku jo kysyikin saman mitä mä mietin: Seuraako meta kaikkea muutakin nettitoimintaa kuin facebookin sivuilla oloa?

Vierailija
26/100 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakoileeko se ainoastaan mitä teen Facebookissa vai saako se käsiinsä muitakin tietoja esim. selaimen evästeistä?

aika peestä, jos  kaikkia mun käyttämiä sivustoja vakoillaan. 

Kyllähän sieltä kohdennettuja mainoksia tulee, joko selaushistorian tai hakuhistorian kautta, tosin niitä myy vähän kaikenlaiset yritykset, en osaa sanoa onko facebookin kohdennettuihin mainoksiin käytetty data tullut edes facebookilta itseltään. En enää itse sitä käytä, muista syistä toki. Mua ei tuo tietojen keräys haittaa. 

Vierailija
27/100 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kiristykseltä. Myymme tietosi jos et maksa?

Facebook on jo aika kuollut media, moneen vuoteen en ole siellä nähnyt kuin yritysten ja harrastusryhmien postauksia. Ihan ani harva kaveri siellä enää mitään postailee.

Minulla feedissä iso osa sisällöstä on facen ehdotuksia muiden sivujen ja henkilöiden postauksista, että haluaisinko seurata niitä. Esimerkiksi erilaisia aasialaisilla kielillä postaavia sivuja, tarjouksia jostain USA:n keskilännen pikkukaupungin ravintoloista, ja tiedotuksia kuinka brittiläisessä pikkukaupungissa on nyt sivukatu suljettu remontin takia.

En vaan käsitä.

Vierailija
28/100 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Facebook on jo aika kuollut media, moneen vuoteen en ole siellä nähnyt kuin yritysten ja harrastusryhmien postauksia. Ihan ani harva kaveri siellä enää mitään postailee.

Minulla feedissä iso osa sisällöstä on facen ehdotuksia muiden sivujen ja henkilöiden postauksista, että haluaisinko seurata niitä. Esimerkiksi erilaisia aasialaisilla kielillä postaavia sivuja, tarjouksia jostain USA:n keskilännen pikkukaupungin ravintoloista, ja tiedotuksia kuinka brittiläisessä pikkukaupungissa on nyt sivukatu suljettu remontin takia.

En vaan käsitä.

Ei mulla ole mitään tuollaista. Tosi vähän mainoksia yleensäkin. Ehkä en surffaa tarpeeksi netissä. 

Vierailija
29/100 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebook on tullut aika turhaksi. Ennen käytin sitä. Messenger ja Whatsup sen sijaan ovat käytössä.  Jos maksullisuutta tuodaan joka paikkaan, niin äänestän aina jaloillani.  En ala eliitiä ruokkimaan.

Vierailija
30/100 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksa, ei kiinnosta moiset muutenkan.

Vierailija
31/100 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksanut. En oikeastaan juuri käytä ja tavallaan haluaisin päästä jo eroon siitäkin vähästä. Mietin vaan, että minne muualle sitten saisi säilöttyä valokuvat ja muistot. 

Vierailija
32/100 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ei tarvitse tuota pohdiskella, koska en ole ikinä feispuukissa ollut. Tai twitterissä tai instassa tai mitä näitä nyt onkaan. Elän elämäni oikeasti, en somessa. Ainut mitä käytän, on tämä palsta, eikä täälläkään ole nimeäni eikä naamaani. Mainoksia välillä ropisee sivuille, mutta ignooraan ne aina. 

Vierailija
33/100 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En maksanut. En oikeastaan juuri käytä ja tavallaan haluaisin päästä jo eroon siitäkin vähästä. Mietin vaan, että minne muualle sitten saisi säilöttyä valokuvat ja muistot.  

Minulla valokuvat ovat kahdella ulkoisella kovalevyllä, ovat toinen toisensa varmuuskopio. Ja sitten ne ovat jossain helkatin pilvessä, jota en osaa käyttää. Jos joskus tulee tarve niihin, mies auttaa sen jutun kanssa. 

Vierailija
34/100 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on facessa feikkiprofiili, joten se ei haittaisi. Instanssa kuitenkin oma nimi, joten kyllä se ärsyttää, että tietoja jaellaan. Toisaalta, joka paikassahan ne ovat jo nyt, vaikken haluaisikaan.

Vierailija
35/100 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun ei tarvitse tuota pohdiskella, koska en ole ikinä feispuukissa ollut. Tai twitterissä tai instassa tai mitä näitä nyt onkaan. Elän elämäni oikeasti, en somessa. Ainut mitä käytän, on tämä palsta, eikä täälläkään ole nimeäni eikä naamaani. Mainoksia välillä ropisee sivuille, mutta ignooraan ne aina. 

Minä asun kaukana ystävistä ja sukulaisista ja Facebookin avulla on helppo seurata heidän elämäänsä vaikka pidetään myös yhteyttä. Ei tarvitse aina erikseen kysyä kaikilta kuulumisia, kun joskus vaan voi tsekata heidän päivityksensä. Olen kyllä tyytyväinen, kun tämä Facebook on olemassa. 

Vierailija
36/100 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä oli aika hyvin lueteltu että seuraavat koko laitetta, eli myöskin mitä teet muissa sovelluksissa ja sivustoilla ja tätä tietoa välittävät eteenpäin mainontaa varten. 

Vierailija
37/100 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lukee ehtoja siitä ilmaisesta versiosta niin siellä lukee mm. käyttämäsi sovellukset ja ominaisuudet ja niissä suorittamasi toimet, ostot tai muut tekemäsi maksutapahtumat, mitä teet laitteellasi, kuten onko sovelluksemme etualalla tai liikkuuko hiiresi (tämä voi auttaa erottamaan ihmiset boteista). 

eli aikalailla pääsevät luvalla sitten käsiksi aika moneen sellaiseen mikä ei edes Facebookiin liity. 

mutta luulen että tämä on vain alkua ja kohta seuraavat monet muutkin perässä. Toisaalta somea käytetään ihan liikaa joten jos kaikesta täytyy alkaa maksamaan niin ehkä löytyy taas muita keinoja kommunikoida ja mainostaa. 

Vierailija
38/100 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku jo kysyikin saman mitä mä mietin: Seuraako meta kaikkea muutakin nettitoimintaa kuin facebookin sivuilla oloa?

Ilmeisesti seuraa. Asensin selaimeen jokin aika sitten lisäosan nimeltä Facebook Container, ja se joskus ilmoittaa että Facebook on yrittänyt seurata jotain tekemistäni, esim. sähköpostia.

https://www.mozilla.org/fi/firefox/facebookcontainer/

Vierailija
39/100 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vaan käsitä.

Tuon takia en lue sitä "feediä" ollenkaan, ainoastaan niitä ryhmiä jotka sillä hetkellä kiinnostavat.

Vierailija
40/100 |
09.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan sivuuttaa mainokset joka ikisestä lähteestä...oppinut vuosien varrella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi