Suomalaiset ruoat ovat kyllä todella mauttomia. Maustamista kannattaisi opettaa suomalaisille jo ihan oppiaineena.
Ulkosuomalaisena tulin olosuhteiden pakosta käymään Suomessa puolen vuoden jakson ja nyt kyllä ymmärrän, miksi suomalaista ruokaa on niin usein haukuttu mm. Suomessa vierailleiden poliitikkojen kuten Berlusconin tomiesta. Tämä suomalaisen ruoan yksipuolisuuden ja mauttomuuden ymmärtää kun viettää aikaa useamman kuukauden todellisten ruokakulttuurien keskellä. Suomessa on aika vaikea löytää maukasta ruokaa puhumattakaan, että se olisi vielä edullista. No mistä tämä ruoan mauttomuus ja yksipuolisuus sitten johtuu, niin selittävänä tekijänä on osaamattomuus ja yksipuoleinen maustaminen suunnilleen suolan ja pippurin voimin. Voisko asialle tehdä jotain? Pitäiskö suomalaisille alkaa opettamaan kotitaloustunneilla maustamisen alkeita muutenkin kuin suolan ja pippurin voimin?
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000006579989.html
Kommentit (89)
Suomalaiset perinneruoat ovat aika mauttomia, mutta eivät suomalaiset ruoat yleisesti. Uskoisin, että monissa perheissä tehdään päivittäin ihan jotain muuta ruokaa kuin niitä perinneruokia marttojen mukaan. Meilläkin on usein korealaiseen tai meksikolaiseen tapaan tehtyä ruokaa, kun kerran ostaa kaappiin tarvikkeet, niistä saa monenlaisia eri kastikkeita ym. Myös olemme omassa keittiössä tuunanneet makaronilaatikon tai lihapadan erilaiseksi käyttäen intialaisia mausteseoksia tai chiliä, miten milloinkin. Peruna ei ole kenenkään suosikki, paitsi rasvakeittimen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa suomalaisista ei kestä minkäänlaista kritiikkiä. Heti tulee ilkeitä kommentteja. Eikä heille tarvitse maustamista opettaa tai selittää. He syövät vain valmisruokia jotka teollisuus osaa valmistaa juuri heidän makuunsa. Ei siinä ehdi mausteita ajatellakaan kun einekset menevät mikrosta kiiresti mättöön.
Jos joku syö mieleistään ruokaa, niin miksi sen pitäisi "kestää" jotain anomuumia Pelle Hermannia trollaamassa, että huonoa se on, tee parempaa..?
Onneksi suomalaisia ruokia ei kukaan pakota syömään. Toista se oli kasarilla, kun valikoimat olivat kaupoissa paljon köyhemmät.
Muissa maissa peitetään pilaantuneen ruuan maku mausteilla, niin ap:kaan ei huomaa, mitä syö. .
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän raaka-aineiden omasta mausta, joten minulle kelpaavat kasvikset ja meijerituotteet ihan omina itsenään. Kalaa maustan suolalla ja kanaa sillä sun tällä.
Kyllä minulle maustettukin ruoka kelpaa, ja silloin tällöin tykkään räjäyttää karstat pois suolistosta tulisilla pöperöillä. Asuin aikoinani kulttuuripiireissä, joissa ruokaa oli vaikea tunnistaa ulkonäön ja usein tuoksunkaan perusteella, ja vaikkei maussa ollutkaan vikaa, kyllästyin ennen pitkää.
Jos olisi pakko valita suola-pippuri-tyylin ja ulkomaanmausteisen tyylin välillä, suola-pippuri olisi minulle se oikea.
Ap, olethan ymmärtänyt, että vähämausteinen ruoka on monipuolisempaa kuin tuhdisti maustettu? Mausteita nimittäin voi aina lisätä, mutta pois niitä ei saa.
Miten niin monipuolisempaa?
"Voi aina lisätä" miksei suomalainen sitten lisää? Miksi ruoan pitää aina olla niin mietoa? Makumaailman valjua?
"Ulkosuomalaisena tulin olosuhteiden pakosta käymään Suomessa"
Nätisti loit haluamasi ilmapiirin heti ensimmäisessä lauseessa. :D
Tuoksuherkille ja aistiherkille ei sovi oikein kokkailut ja voimakkaat mausteet. Se voi ällöttää jo kauppakeskuksessa jos on kaikenlaisia tuoksuja ja ruokapaikkoja. Tai laitosruokien haju julkisissa rakennuksissa. Miten iäkkäät kestävät sitä.
"Miten niin monipuolisempaa?
"Voi aina lisätä" miksei suomalainen sitten lisää? Miksi ruoan pitää aina olla niin mietoa? Makumaailman valjua?"
Jaa-a. Voisiko mitenkään olla, että ihmiset syö sellasta ruokaa, josta itte tykkäävät. Kuulostaa tietenkin todella kaukaa haetulta, mutta luulen sen silti olevan mahdollista.
Suomen kouluruokaa pahempaa ja mauttomampaa tarjoillaan vain suomalaisissa sairaaloissa. Tippa on juhlaa, kun ei tarvitse syödä pöperöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sinulle kuuluu, jos suomalaiset tykkäävät vähämausteisesta ruoasta? Ihan vaan itse lisäilet muasteita omiin sotkuihisi.
Olen ihan vaalea suomalainen ja en tykkää mausteettomasta suomalaistyyppisestä ruuasta, en saa nieleskeltyä sellaista.
Aika outoa, että olet säilynyt hengissä, vai tajusiko äitisi todellakin kyllästää maitonsa chilillä heti synnyttyäsi?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomessa kamalia ruokia syödään vieläkin. Lanttulaatikko, kaurapuuro, läskisoosi, mämmi ... eivät edusta kulinarismin huippua.
Pidän eniten italialaisesta ja espanjalaisesta menusta, mutta tuo läskisoosi on turhan huonossa maineessa, vaikka ei mitään kulinarismin huippua edustakaan.
Hyvästä porsaankyljestä huolella tehty läskisoosikastike on oikein maukasta. Takavuosina herrasväellä oli muuten Hotelli Palacesssa oma Läskisoosiklubi, missä kastike piti olla just, eikä melkein tai kokki sai kuulla kunniansa. (No, syötiin siellä epäilemättä muutakin)
Omassa maussani kunnon läskisoosi voittaa etnoraflojen perusmätöt helposti, vaikka en ollenkaan eksoottisia ruokia vierastakaan.
Mä en tajua, että onko mun makunystyrät jotenkin kehittyneemmät kuin muiden, mutta mun mielestä pelkällä suolalla tai lihaliemikuutiolla maustettu ruoka on ihan sairaan hyvää, jos ne raaka-aineet on hyvät! Vanhuuteen kuollut sitkas kana ei ole maustettunakaan hyvää, eikä jauhoinen peruna maistu vaikka olis mikä soossi, kun se perusaines eli peruna on niin kuivaa. Tykkään myös maustetuista ruoista, mutta en mä kotona jaksa alkaa mitään master chefiä leikkiä, kun esim. valmiiksi grillattuna ostettu (kokonainen, maustamaton) kana on niin hullun hyvää ja suolassa keitetyt kiinteät perunat myös. Jos oikein haluaa perunalla joskus herkutella, niin voita kylkeen, tai oliiviöljyä ja suolaa. Ahh! Tai suomalainen lohi savustettuna, pannulla paistettuna tai uunissa laitettuna! Ei se tarvitse kuin sen suolan ja on niin älyttömän hyvää! Samoin karjalanpaisti kunnon juureksilla; lihaliemikuutio pataan kaveriksi ja vot! Että mikä lie vika mun kielessä, että tykkään (lähes) maustamattomasta ruoasta, kunhan raaka-aineet ovat hyvät. Mutta maistuu tosiaan maustettu ja mausteinenkin. En vain viitsi itse tehdä sellaista.
Totta, mautonta on ja usein ylikypsää. Ihme vimma paistaa liha läpikypsäksi ja kala ja kana kuivaksi käntyksi. Oikein paistettua tonnikalaa tai maksaa ei saa edes vähän paremmista ravintoloista. Suolaa on myös usein liikaa.
Meidän työpaikalla boomerit ei pysty syömään muuta kuin lihaa ja perunaa. Siksi ruokalassa on aina lihaa ja perunaa eri variaatioin. Ilman mausteita tietenkin.
Joku työmaaruokala = suomalainen ruoka? Eihän noissa suomalaista ruokaa ole melkein koskaan.
Oikeastihan suomalainen ruoka on erinomaista. Jollei lähipiirinne osaa tehdä ruokaa niin se on heidän häpeänsä.
T. Toinen ulkosuomalainen jo 20 vuotta - aina herkuttelen Suomessa käydessäni oikein kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Totta, mautonta on ja usein ylikypsää. Ihme vimma paistaa liha läpikypsäksi ja kala ja kana kuivaksi käntyksi. Oikein paistettua tonnikalaa tai maksaa ei saa edes vähän paremmista ravintoloista. Suolaa on myös usein liikaa.
Ja kasvikset keitetään Suomessa harmaaksi muhjuksi.
[Miten niin monipuolisempaa?
"Voi aina lisätä" miksei suomalainen sitten lisää? Miksi ruoan pitää aina olla niin mietoa? Makumaailman valjua?]
Jollei suomalainen halua? Voisiko tämä olla semmoinen makuasia?
Väännän sinulle rautalangasta tuon "voi aina lisätä" -ajatuksen. Jos sinulle annetaan kannullinen puhdasta vettä, voit tehdä siitä mehua tai viiniä tai kaakaota mielesi mukaan. Jos sinulle annetaan kannullinen mehua, viiniä tai kaakaota, sinä sitten juot mehua, viiniä tai kaakaota. Ei niistä muuta voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kasvikset keitetään Suomessa harmaaksi muhjuksi.
Totta. Myös pastan ja risoton "al dente" on vieras käsite.
Yleistystä. Itse syön aina asianmukaisesti maustettua ja valmistettua ruokaa, teen sen sitten itse tai syön ravintolassa. Harvemmin sitä nykyään enää törmää missään niihin 80-luvun makaronilaatikoihin tai kaalikääryleisiin. Tämän hetken suosikki on afrikkalaiset maut.