Perustuslakivaliokunta: Toimeentulotuen saajaa voidaan vaatia muuttamaan halvempaan asuntoon
Kommentit (758)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No ei ne perusduunaritkaan halua kaiken maailman tukielättejä verorahoillaan hyysätä. Juuri siksihän tämä hallitus on nyt päässyt valtaan."
No juuri sehän on se ongelma että tavikset eivät juuri tiedä mitään siitä miten se tukijärjestelmä oikeasti toimii ja siksi heidät on helppo saada uskomaan että meillä olisi valtava määrä laiskoja "elättejä" jotka saavat valtavia tukimääriä.
On ihan klassinen tapa että ihmisille syötetään negatiivinen ja tunteita herättävä kuva jostain ihmisryhmästä ja sitten on helppo saada ihmiset kannattamaan koviakin toimia sitä ryhmää vastaan.
No meillähän on valtava määrä laiskoja elättejä. Reipas ihminen saa aina töitä ja jos ei saa ryhtyy yrittäjäksi eikä jää kotiin makaamaan.
Aika riski kahden lapsen yksinhuoltajana olisi alkaa yrittäjäksi. Millä tulisimme toimeen ennenkuin yritys alkaisi tuottaa? tt tuen saajista on lapsiperheitä suurin osa Helsingissä.
Minusta on käsittämätöntä, että työssäkäyvät perheet onnistuvat kyllä muuttamaan töiden perässä ja lapset sopeutuvat kyllä uusiin koteihin ja kouluihin, mutta elättien lapset ovat jotenkin niin erityisiä, että heillä ei voi ikinä mikään muuttua. Oletetaan, että asutaan isoissa perheasunnoissa hamaan tappiin vaikka ei ole lainkaan rahaa maksaa siitä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on käsittämätöntä, että työssäkäyvät perheet onnistuvat kyllä muuttamaan töiden perässä ja lapset sopeutuvat kyllä uusiin koteihin ja kouluihin, mutta elättien lapset ovat jotenkin niin erityisiä, että heillä ei voi ikinä mikään muuttua. Oletetaan, että asutaan isoissa perheasunnoissa hamaan tappiin vaikka ei ole lainkaan rahaa maksaa siitä.
Johtuisiko siitä että näillä työn perässä muuttavilla voi olla muita resursseja mitä työttömällä vanhemmalla ei ole? Kuten rahaa valita mieleinen alue ja asunto, työpaikka mihin mennä ja jossa saada sosiaalisia verkostoja uudella paikkakunnalla jne. Esim minä joka olen pitkäaikaistyötön, muuttaisimme vain johonkin uudelle paikkakunnalle halvempaa asuntoon minkä sattuisi saamaan lasten kanssa, minä jatkaisin työttömänä oloa siellä, niin eikö mielestäsi siinä ole mitään eroa työn perässä muuttavan perheen tilanteeseen? Lisäksi liikenneyhteydet jne, minulla ei ole edes ajokorttia. Ja onko kaupunkien tai taajamien keskusta alueilla missä kulkee joukkoliikenne,, edullisempaa kuin esim Vantaalla? Olen jo pitkään katsonut pienten kaupunkien vuokra asuntoja ja lähellä palveluita ja kouluja vuokrat ovat suunnilleen samat kuin Vantaalla. Monen sadan kilometrin päähän en voi muuttaa kun lasten toinen huoltaja asuu Helsingissä.
Jatkossa toimeentulotukea tarvitsee todella moni, kun työttömyysturvaa ja asumistukea heikennetään. Ihan jo lyhytkin työttömyys voi jatkossa johtaa toimeentulotuelle.
Jos muuttaa mummonmökkiin metsään, niin ei todennäköisesti enää työllisty. Sieltä ei pääse edes työhaastatteluun ainakaan livenä paikalle. Sitten ne ihmiset vain on siellä metsässä ja poimii suppilovahveroita, ei kai se niille ole huono juttu. Lapsetkin oppii sieniä tuntemaan ja laskemaan verkot. Kai se on tosiasioiden tunnustamista, että kaikille ei ole työtä.
Muuttaminen on muuten hyvin kallista, jos ei tunne ketään, jolla on joutava pakettiauto ja joka voi kantaa sohvan seitsemännestä kerroksesta. Tt-asiakkaille varmaankin maksetaan verorahoista muuttoauto Sodankylään? Jos siellä vuokra nousee, niin vuoden päästä vaikka Imatralle. 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuisiko siitä että näillä työn perässä muuttavilla voi olla muita resursseja mitä työttömällä vanhemmalla ei ole? Kuten rahaa valita mieleinen alue ja asunto, työpaikka mihin mennä ja jossa saada sosiaalisia verkostoja uudella paikkakunnalla jne. Esim minä joka olen pitkäaikaistyötön, muuttaisimme vain johonkin uudelle paikkakunnalle halvempaa asuntoon minkä sattuisi saamaan lasten kanssa, minä jatkaisin työttömänä oloa siellä, niin eikö mielestäsi siinä ole mitään eroa työn perässä muuttavan perh
Lapsethan saisivat uudessa koulussa ja päiväkodissa uusia ystäviä, mikä heidän osaltaan muuttuisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuisiko siitä että näillä työn perässä muuttavilla voi olla muita resursseja mitä työttömällä vanhemmalla ei ole? Kuten rahaa valita mieleinen alue ja asunto, työpaikka mihin mennä ja jossa saada sosiaalisia verkostoja uudella paikkakunnalla jne. Esim minä joka olen pitkäaikaistyötön, muuttaisimme vain johonkin uudelle paikkakunnalle halvempaa asuntoon minkä sattuisi saamaan lasten kanssa, minä jatkaisin työttömänä oloa siellä, niin eikö mielestäsi sii
Ei saa joka paikassa, riippuu ihan koulusta ja päiväkodista. Lisäksi kodin on sijaittava lähellä muita lapsia jotta heitä voisi tavata myös vapaa ajalla. Nykyisessä päiväkodissa ja koulussa ovat olleet samojen kavereiden kanssa pienestä asti, ja suurin osa asuu samassa pihapiirissä. Tiedän kokemuksesta ettö muutto uudelle paikkakunnalle ketään tuntematta siellä työttömänä päivät istuen sysää minut uudestaan masennukseen. Nykyisessä paikassa on muutamia tuttavia jotka olen tuntenut jo töissä ollessani. Ikävä kyllä olen todella ahdistunut tästä kaikesta. Tuntuu ettei ole ulospääsyä tilanteesta eikä mitään mahdollisuuksia. Miksi vuokrat ovat niin korkeat???
Vierailija kirjoitti:
"En ole tuo jolle vastaat, mutta vastauksesi on hyvin tietämätön. Esim itse elän pienellä työkyvyttömyyselääkkellä, ei minulla ole varaa muuttomiehiin. Asunto pitää olla sellaisessa paikassa, että pääsen ruokailemaan ruokalaan koska en voi itse tehdä ruokaa, eli tämä jo rajoittaa. Asunto ei voi olla aivan postimerkki, koska joudun olemaan toimintakyvyn vakeuksien takia joskus päiviä sisällä, kun en pääse ulos. En pysty itse pakkaamaan muuttotavaraoita, enkä aja autoa. Eli jos minun pitäisi muuttaa, pitäisi saada kunnan piikkiin avaimet käteen muutto loppusiivouksineen."
Ruoka-annoksia voi tilata kotiin, monet toimijat tuottavat tätä palvelua. Eli ei ole pakko mennä itse mihinkään ruokalaan.
Tarvitsetko sisällä apuvälineitä
Käyn tuetussa ruokailussa ja se tulee paljon halvemmaksi minulle kuin kotipalvelun ruoka-annokset. Lisäksi ihan toimintakykyni vuoksi on nähty välttämättömäksi, että yritän liikkua kodin ulkopuolella mahdollisimman paljon. Olen yksin elävä, joten sosiaaliset kontaktit ovat vähissä.
Asuntoni ei ole kovin iso, mutta sellainen, joss yksin asuva pystyy liikkumaan, jos ei pääse ulos. Esim jumppa yms muu harrastaminen pitää tehdä kotona, silloin kun ei pääse ulos. Jos asuu jossakin 20 neliön yksiössä, niin seinät kaatuisivat aika nopeasti päälle.
Ihmiset, joilla on näitä "hyviä neuvoja" eivät ole koskaan itse kokeneet mitä on olla huonolla toimintakyvyllä köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Miksei lapsiperheitä tai ainakin koululaisten perheitä rajata tämän ulkopuolelle niin että koululaiset saisivat jatkaa vanhassa koulussa? Kohtuutonta lapsen kannalta. Asuin itse tässä jo kokopäivätyössä ollessani ja kun lapsen isä asui kanssamme. Vuokra kohoaa joka vuosi. Jos olisi oma myisin ja ostaisin läheltä halvemman. Vuokra asuntoja ei täällä ole.
Ei lapsiperheet ole mitenkään erityisasemassa. Lasten hankkiminen on oma valinta toisin kuin esim sairastuminen tai työkyvyttömyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletteko te ihan oikeasti, että kaikki, jotka saavat toimeentulotukea, ovat työttömiä " elämäntapaintiaaneja". Minä olen köyhä, matalapalkkainen perheenäiti. Asumme huonolla ja suhteellisen halvalla alueella. Jos minun täytyy tästä muuttaa, niin minne? Johonkin naapurikuntaan, mikä tarkoittaisi, että minun pitäisi hommata auto - siihen en pysty. Täytynee sitten muuttaa 100%sti yhteiskunnan tukien varassa elämään jonnekin Suomussalmen erämaahan.
Onnea vaan, pk-seutu - toivottavasti teillä riittää meitä " köyhiä loisia" jatkossakin sotkujanne siivoamaan ja lapsianne hoitamaan.
Eihän tämä sinua koske, vaan niitä tt-tuelle eläviä jotka asuvat kaupungin ydinkeskustan kalleimmilla alueille, eli asunnossa jossa keskituloisella tai edes hyvätuloisella palkansaajalla ei ole varaa asua.
Min
900€ kaksiosta Malmilla? Huh huh, kaverini asuu kaksiossa 17v poikansa kanssa yksityisellä ja vuokra 850€, 49 neliötä. Kannattaa melkein yksityiseltä alkaa katselemaan asuntoa jos hekalla on noin kalliista. Ja anoppi asuu hekan pienessä kaksiossa, 34 neliötä ja vuokra 550€/kk. Joko jätät jotain kertomatta tai sitten asutte ylikalliisti, tyyliin kolmiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No ei ne perusduunaritkaan halua kaiken maailman tukielättejä verorahoillaan hyysätä. Juuri siksihän tämä hallitus on nyt päässyt valtaan."
No juuri sehän on se ongelma että tavikset eivät juuri tiedä mitään siitä miten se tukijärjestelmä oikeasti toimii ja siksi heidät on helppo saada uskomaan että meillä olisi valtava määrä laiskoja "elättejä" jotka saavat valtavia tukimääriä.
On ihan klassinen tapa että ihmisille syötetään negatiivinen ja tunteita herättävä kuva jostain ihmisryhmästä ja sitten on helppo saada ihmiset kannattamaan koviakin toimia sitä ryhmää vastaan.
No meillähän on valtava määrä laiskoja elättejä. Reipas ihminen saa aina töitä ja jos ei saa ryhtyy yrittäjäksi eikä jää kotiin makaamaan.
Ei, eivät kaikki saa töitä, vaikka olisivat kuinka tunnollisia ja reippaita. Työpaikkoja on vähemmän kuin hakijoita. Nollabudjetilla on hieman hankalaa ryhtyä yrittäjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvillä on yleensä rahaa, jolloin lapsi pääsee harrastuksiin, saa sieltä uusia kavereita jne. Samoin on varaa matkustella tapaamassa entisiä kavereita ja sukulaisia. Työttömän köyhän/toimeentulotuen piirissä olevan elämä supistuu todella pieneksi, koska rahaa ei ole. Ei ole rahaa matkustaa, ei ole rahaa harrastuksiin. On vain se mihin omat jalat kantavat.
Vierailija kirjoitti:
Muuttaminen on muuten hyvin kallista, jos ei tunne ketään, jolla on joutava pakettiauto ja joka voi kantaa sohvan seitsemännestä kerroksesta. Tt-asiakkaille varmaankin maksetaan verorahoista muuttoauto Sodankylään? Jos siellä vuokra nousee, niin vuoden päästä vaikka Imatralle. 👍
Nimenomaan tämä. Se tekee noin kymppitonnin (laskin muuttofirman laskurilla). Ei ole taas ajateltu kovin pitkälle tätäkään. Hallitushan kannustaa vielä paätkätöihin, että kolmen-viiden kuukauden välein muuttorallia ympäri Suomea :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei lapsiperheitä tai ainakin koululaisten perheitä rajata tämän ulkopuolelle niin että koululaiset saisivat jatkaa vanhassa koulussa? Kohtuutonta lapsen kannalta. Asuin itse tässä jo kokopäivätyössä ollessani ja kun lapsen isä asui kanssamme. Vuokra kohoaa joka vuosi. Jos olisi oma myisin ja ostaisin läheltä halvemman. Vuokra asuntoja ei täällä ole.
Ei lapsiperheet ole mitenkään erityisasemassa. Lasten hankkiminen on oma valinta toisin kuin esim sairastuminen tai työkyvyttömyys.
Ei se aina ole. Voi sattua vastentahtoisia vahinkoja. Sekään ei tarkoita sitä, että pitäisi suostua murhaan. Se on kuitenkin tosiasia, eikä ketään voi pakottamaan tekemään niin vakavaa syntiä ja rikosta. Toki ne voivat, joilla ei ole omaa tuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne jo vaadi? Ja jos ei muuta niin sitten maksaa sen ylimenevän
Toki vaatii, mutta kun ei "löydy" halvempaa niin yhteiskunta maksaa erotuksen toimeentulotukena. Näin köyhä pariskunta voi asua kolmiossa Helsingin kantakaupungissa.
Tai köyhä yh kahden lapsen kanssa kolmiossa Vantaalla niinkuin me. Enemmistö tt tuen saajista on lapsiperheitä.
En sano etteikö kolme-henkinen perhe tarvitsisi kolmiota, mutta lapseton pariskunta mahtuu varsin hyvin yksilön tai kaksioon.
Riippuu neliöistä. 40 neliön yksiöön, mahtuu kaksikin, koska silloin se on kaksion kokoinen. Kaksioon kyllä mahtuu pariskuntakin. Pieneen yksiöön taas ei mahdu.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossusta saa harkinnanvaraista toimeentulotukea muuttojärjestelyihin.
Maksetaan 10 000 euron muuttokulut per nenä, että saadaan porukka perähikiälle. Paljonko valtiolta säästyi?
10 000€:n muuttokulut? Puhut ilmeisesti omistusasunnosta muuttamisesta toiseen omistusasuntoon? Meillä tosiaan silloin meni 20 000€ muuttoon kun maksettiin välityspalkkio välittäjälle ja varainsiirtovero joka oli aivan jäätävä (15 000€). Kun vuokralta ollaan muutettu niin mitenkään ei ole mennyt tuollaisia 10 000€:n summia 😂. Sulla on tullut nolla liikaa laskelmiisi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan tämä. Se tekee noin kymppitonnin (laskin muuttofirman laskurilla). Ei ole taas ajateltu kovin pitkälle tätäkään. Hallitushan kannustaa vielä paätkätöihin, että kolmen-viiden kuukauden välein muuttorallia ympäri Suomea :D
Pakkoko sitä on Sodankylään muuttaa, ei hyvä luoja kun löytyy näitä selityksiä. Itse olen muuttanut Helsingistä pikkupaikkakunnalle 50km päähän eikä mennyt muuttoon kuin vajaa tonni, muuttomiehineen. Ei tällaisella voi perustella ylikallista asumista. Ymmärrän väliaikaisen tilanteen että on jäänyt työttömäksi ja etsii ahkerasti töitä. Sitten on se porukka joka laskee että eipä kannata töihin mennä kun tuilla pärjää kun kämpänkin voi maksattaa muilla.
Eipä tuossa mitään uutta ole, nuo rajat on ollut ennenkin käytössä ja ennenkin vaadittu muutamaan edullisempaan jos ylikallis asunto. Mikä tässä siis muuttuu?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen saanut ttt asunnon vuokraan, joka sekin hieman ylitti rajat. Pieni kasvukeskuskaupunki Länsi-Suomessa ja kaupungin vuokrtalo. Ja siis, ylitti rajan, vaikka asuimme 1aik+1teini kaksiossa (itse nukuin olohuoneessa), ja joka toinen viikonloppu sekä kesälomalla kuukauden ajan meitä oli kaksiossa neljä, joista 3lapsia. Eli uskoni ei ihan riitä siihen, että ns tahallaan saisi asua liian suuressa asunnossa tai että oikean kokoisia kelan vuokranormit täyttäviä asuntoja riittäisi kaikille.
Nukun muuten edelleen olohuoneessa, vaikka töissä käynkin. Odotan sitä päivää, että saisin palkallani ihan oman makuuhuoneen. Onko se liikaa vaadittu Suomessa?
Kyllä on.
Terveisin Nokkava Ylihintaista Vuokraa Perivä Vuokraemäntä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkoko sitä on Sodankylään muuttaa, ei hyvä luoja kun löytyy näitä selityksiä. Itse olen muuttanut Helsingistä pikkupaikkakunnalle 50km päähän eikä mennyt muuttoon kuin vajaa tonni, muuttomiehineen. Ei tällaisella voi perustella ylikallista asumista. Ymmärrän väliaikaisen tilanteen ett
Oletteko te autisteja kaikki? Teille kerrotaan, että kuka on lähettänyt 500, kuka 1700 ja korkein luku taisi olla 2000 työhakemusta, eikä töitä ole tippunut. Töitä EI saa, EI SAA!
En sano etteikö kolme-henkinen perhe tarvitsisi kolmiota, mutta lapseton pariskunta mahtuu varsin hyvin yksilön tai kaksioon.