Eläkeläisten verotus palkansaajia kireämpää
On kummallista, että eläketulon verotus poikkeaa palkkatulon verotuksesta. Vero on kireämpi heti, kun verotettavaa tuloa alkaa kertymään vähennysten jälkeen, eli lähtien noin 1.100 e/kk eläkkeestä. Erityisen väärin on yli 47.000 e vuosieläkkeen ylittävältä osalta perittävä lähes 6% raippavero.
Tämä on vastoin ihmisten tasa-arvoista kohtelua ja mielestäni rikkoo perustuslakia. Oikeuskanslerin pitäisi asiaan puuttua.
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Menkää töihin niin rahat riittä.
Ylekin uutisoi että työkykyisiä on 90% eläkeläisistä.
Eikö teidän sukupolvi ole muutenkin sitä porukkaa joiden mielestä työ on elämä.
Eiköhän ne työhullut löydy ihan työikäisistä. Harva eläkeläinen noin ajattelee.
Näistä eläkeyhtiöiden omistuksista ei juuri puhuta. Eläkeyhtiöt ovat todellakin rikkaita. Sijoituksia on vuosikymmenten, aikana tehty. Itse asiaa läheltä nähnyt. Tän hetken sijoitus arvioita en tiedä, mutta 400 miljardia, ei edes riitä. Eläkeyhtiöt ovat vahvasti mukana asunto sijoituksissa omistavat kerrostaloja ympäri Suomen. Mitään vajeita ei ole. Syntyvyys on Suomessa alhaista joten tulevat eläkkeiden saajat, on pienempi joukko. Syntyvyys laskee hurjaa vauhtia.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset on työnsä tälle yhteiskunnalle tehneet. Saavat istua, ihan missä haluavat.. Nuorten on astuttua nyt, hoitamaan hommat. Niin se sukupolvesta, toiseen menee. Vai onko se niin, että työntekijöiden olisi kuoltava työnsä ääreen. Vastakkain asettelu on turhaa, ja tyhmää. Jokainen sitten, aikanansa eläkkeelle pääsee. Vaikka nyt puhutaan, että kuka maksaa eläkkeet niitä maksetaan jatkuvasti. Miljardit on eläkeyhtiöiden tilillä. Se puhe että tulevat sukupolvet eivät pääsisi eläkkeelle on huuhaa puhetta. Kukaan ei 75 - 90 vuotiaana työtä tee. Eikä edes pysty, sairaudet usein sen estävät.
On matemaattinen fakta, että nykyiset nuoret aikuiset työnantajineen maksavat nykyiselle eläkeläispolvelle satoja miljardeja työeläkejärjestelmän kautta.
Kyllä aikaisemmat sukupolvet oli työ hulluja. Meille sanottiin luoja ei laiskaa elätä. Tein 50 vuotta töitä nyt eläkkeellä. Jos se ei riitä, niin sitte saa vaan olla. En tosiaankaan pode huonoa omaatuntoa, siitä et oon eläkkeellä. Olen sen ansainnut.
Täyttä paskaa tän hetken työta tekevät ei pysty sitä määrää maksamaan. Kelan tukia saa 300.000 - 500.000 ihmistä siis vuoroa ei tee yhtään mitään. Maksaa sen veron mitä tyottomyyskorvauksista menee. Työeläkettä ei lainkaan. Nää vaan kuluttaa verovaroja.
Vierailija kirjoitti:
Näistä eläkeyhtiöiden omistuksista ei juuri puhuta. Eläkeyhtiöt ovat todellakin rikkaita. Sijoituksia on vuosikymmenten, aikana tehty. Itse asiaa läheltä nähnyt. Tän hetken sijoitus arvioita en tiedä, mutta 400 miljardia, ei edes riitä. Eläkeyhtiöt ovat vahvasti mukana asunto sijoituksissa omistavat kerrostaloja ympäri Suomen. Mitään vajeita ei ole. Syntyvyys on Suomessa alhaista joten tulevat eläkkeiden saajat, on pienempi joukko. Syntyvyys laskee hurjaa vauhtia.
Jos sinulla on miljoona velkaa ja 400 tuhatta varoja, luulet olevasi rikas, niinkö?
Eläkesysteemillä on vajaat 300 mrd varoja ja melkein 1000 mrd (diskontattuna nykyarvona) jo muodostuneita maksuvelvoitteita.
Olet taatusti ensimmäinen, joka kuvittelee, että alhainen syntyvyys auttaa eläkepyramidia pysymään pystyssä. Syntyvyyden romahdus on tärkein syy sille, että taas jossain kulisseissa suunnitellaan uutta eläkeuudistusta, siis tulevien eläkkeiden leikkauksia.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeiden verotus aivan liian korkeaa. Maksetaan uudestaan veroa jo kerran verotetusta tulosta.
Tämähän ei pidä paikkaansa. Ansiotuloista tehdään eläkemaksujen suuruinen vähennys verotuksessa, joten ei niistä eläkemaksuista ole veroja maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Noista varoista puhutaan aivan liikaa. Moni luulee, että niitä on tuleviin maksuvelvoitteisiin nähden paljon, koska niistä puhutaan aivan liikaa.
Minä olen syntynyt vuonna -86 ja yhtä lailla tein itse useamman vuoden töitä niin, että siitä ei kertynyt eläkettä. Olin ensimmäistä kertaa kesätöissä koko kesän 15-v. (Tuolloin pikkupaikkakunnalla töitä reipas nuori vielä sai, kun haki ja lisäksi meni pomon juttusille). En siis lomaillut kuin pari vapaapäivää viikossa koko kesän. Lisäksi olin lukion rinnalla töissä myös lukuvuoden aikana. Ei kertynyt eläkettä ei, kuin oliko vasta vuodesta 2005 lähtien. Siksi ärsyttää tämä eläkeläisten ulina aina siitä, että ei heille kertynyt eläkettä ja menkää lusmut töihin.
Minulla ja miehelläni on ollut onnea ja olemme päässeet eteenpäin elämässä. Talon rakensimme vanhalle tontille keskelle eläkeläisten asuttamaa taajama-aluetta ja kyllä tässä eläkeläiset ympärillä ajavat upouusilla autoilla, matkustelevat ja tilaavat palveluita kotiin. Meillä lapsiperheenä on ihan ok tulotaso, mutta emme mitään rikkaita ole. Meillä on vanhin auto (yksi, huom, eläkeläisillä on edelleen näemmä monilla useampi auto pihassa vaikka lähinnä möllöttävät kotona sisällä silloin kun eivät ole reissussa). Emme tilaa palveluita kotiin ja elämme hyvin säästeliäästi. Työssä käymme molemmat. Eläkeikä siinä lähes 70, kulmakunnan asukeista useampi jäänyt eläkkeelle alle 60-v. ja yhä porskuttavat, vuosikymmeniä vietetty eläkkeellä. Kyllä se joinain huonoina aamuina vähän korpeaa, kun skraappaa autoa esiin pakkasessa jään ja lumen alta.
Tämä on totta. Jos nää tän hetken työta tekevät,joutuisi maksamaan eläkeläisten eläkkeet. Loppuis rahat taatusti. Ei eläkeyhtiöt toimi niin.,että kassa on tyhjä, sitte odotetaan kuukausi, että tän hetken työläiset maksaa eläkemaksunsa et saadaan eläkkeet maksettua. Voi näitä juttuja. Eläkeyhtiöt on varanneet varoja. Eläkeyhtiöiden johtajat, tienaa hurjia summia. Tästä asiasta taatusti tietävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvasti vingutaan että vanhat vanhat pois työelämästä ja nuorille töitä joten tehkööt nuoremmat työt, minä nautin eläkkeelläolostani.
Sama juttu, 45v tein töitä josta vajaa 40v kertyi eläkettä ja töihin en enää mene vaan nautin eläkkeestäni ja olostani. Jos kaikki nuoret menisi töihi niin siitä niitä verotuloja tulisi. Nyt on kerrankin hyvä hallitus jos saavat muutoksia tähän nuorten lorvikatarriin.
Toivottavasti ne nuoret muuttaa pois töiden perässä parempaan maahan jossa arvostetaan ihmisiä eikä haukuta olosuhtei
Minä en hauku olosuhteiden pakosta työttömänä olevia. Paljon on kuitenkin työttömiä joille ei työ maistu ja niitä en todellakaan arvosta. Itse tein 45 v. työuran ja nyt nautin eläkkeestäni.
Näin se eläkeläinenkin on aikoinaan tehnyt. Rakensin talon mieheni kanssa, kasvatin viisi lasta koulutimme heidät. Tein kahta työtä, että saatiin talo maksettua. Aloitin työt 13- vuotiaaana. Nyt eläkkeellä, mitä jafehtimista tässä on. Sitä samaa mekin teimme, mitä nuoret nyt. Rakennetaan taloja, maksetaan velkoja. Näin tää menee.
Minusta on turhaa, jankuttaa että eläkeyhtiöt on vararikossa. Ei tosiaankaan ole. Varat on sijoitettu eri kohteisiin. Jatkuvasti virtaa rahaa, kun elakemaksuja kerätään. Minä yrittäjänä tiedän, että paljon maksellaan ja niin maksaa työntekijäkin palkastaan.
Sukupolvien kiertokulku. Työtä tehdään palkkaa saadaan. taloja rakennetaan, velkoja maksellaan. Sitte pääsee eläkkeelle no 50 vuotta siinä meni.
"Sipilän hallitus ei leikannut eläkkeitä vaan 90- luvulla Lipposen hallitus kun ottivat eläkeläisille taitetun indeksin perusteeksi. Taitettu indeksi on taannut sen, ettei eläkkeet ole nousseet samoin kuin palkat. Poikkeus viimeiset kaksi vuotta, kun inflaatio aiheutti korotukset."
On ihan oikein, että se indeksi on taitettu. Sen tarkoitus on, että eläkkeen ostovoima säilyy. Silloin kun ollaan töissä, se indeksi on toisin päin - 80% palkkaindeksi ja 20% elinkustannusindeksi. Työelämässä mukana olevat ovat osallistuvat siihen tuottavuuden kasvuun, mikä näkyy palkkasumman nousuna ja kaikkien aiempien työvuosien eläkekertymät nousevat vuosittain tuon indeksin mukaan. Eläkeläisillä indeksi on 80% elinkustannusindeksiä ja 20% palkkaindeksiä, koska he eivät enää ole työelämässä kasvattamassa tuottavuutta ja tekemässä tulosta. Ei heidän kuulukaan saada hedelmiä siitä, mitä työssäolevat saavat aikaan omalla aherruksellaan. He ovat lepovaiheessa ja nauttivat siitä, mitä itse ovat työuransa varrella saaneet aikaan ja heidän ostokykynsä säilyy, mutta 'palkankorotusta' ei enää tule - ja miksi pitäisikään tulla?
Jos haluaa eläkeläisenä nauttia talouskasvun hedelmistä, niin sitten pitää työuran aikana säästää ja sijoittaa itselleen eläkepäiviä varten. Hyvää tulosta tekevien firmojen osingot nousevat vuosittain ja sitä kautta pääsee eläkeläisenäkin nauttimaan nousevista tuloista.
Vierailija kirjoitti:
Joo eläkkeet on nousseet. Mutta eihän niitä vuosiin ole edes nostettu. Mihin se nousi ja katosi. Sain n. 70 euroo kuukaudessa lisää. Kas kummaa mihin se hävisi. Hintojen nousuun. Sähkölasku.ruoka,vesilasku,vakuutusmaksu, lainan korot, yhtiövastike siinä vähän korotuksia. Laskin, sinne se hupsahti, eikä ees riittänyt. Että tätä samaa on kaikilla. Ei ne eläkeläiset säästynyt hinnankorotuksista.
Ei eläkeläisellä pitäisi enää mitään lainoja olla. Peli on pelattu väärin, jos ei ennen eläkevuosia ole saanut edes lainoja maksettua pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvasti vingutaan että vanhat vanhat pois työelämästä ja nuorille töitä joten tehkööt nuoremmat työt, minä nautin eläkkeelläolostani.
Sama juttu, 45v tein töitä josta vajaa 40v kertyi eläkettä ja töihin en enää mene vaan nautin eläkkeestäni ja olostani. Jos kaikki nuoret menisi töihi niin siitä niitä verotuloja tulisi. Nyt on kerrankin hyvä hallitus jos saavat muutoksia tähän nuorten lorvikatarriin.
Toivottavasti ne nuoret muuttaa pois töiden perässä parempaan maahan jossa arvostetaan ihmisiä eikä haukuta olosuhtei
Miksi itse haukut eläkeläisiä, ne on syyttömiä, et taida itse arvostaa kymmeniä vuosia töitä tehneitä. Miksi niiden pitäisi teitä haukkujien elämä rahoittaa. Haukut muita siitä mihin itse syyllistyt, itsekkyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset on työnsä tälle yhteiskunnalle tehneet. Saavat istua, ihan missä haluavat.. Nuorten on astuttua nyt, hoitamaan hommat. Niin se sukupolvesta, toiseen menee. Vai onko se niin, että työntekijöiden olisi kuoltava työnsä ääreen. Vastakkain asettelu on turhaa, ja tyhmää. Jokainen sitten, aikanansa eläkkeelle pääsee. Vaikka nyt puhutaan, että kuka maksaa eläkkeet niitä maksetaan jatkuvasti. Miljardit on eläkeyhtiöiden tilillä. Se puhe että tulevat sukupolvet eivät pääsisi eläkkeelle on huuhaa puhetta. Kukaan ei 75 - 90 vuotiaana työtä tee. Eikä edes pysty, sairaudet usein sen estävät.
Tämä kuvaa hyvin nykyisten eläkeläisten asennetta. Täydellisen tietämättömyyden tuomalla varmuudella lauotaan tällaista, vaikka edes perusasioita eläkejärjestelmästä ei ymmärretä.
Saisit hävetä, aikuinen ihminen, ja olla kiitollinen niille nuorille työelämässä puurtaville, jotka maksavat sinun avokätisen eläkkeen, jota en ole ansainnut!
Vierailija kirjoitti:
Lapsellinen kommentti. Sinne töihinhän vaan mennään, ja yritykset kilvan ottavat 7-kymppisiä palkkalistoilleen? 5-kymppisilläkin on jo isoja ongelmia saada töitä. Toisaalta nuorempi polvi huutaa, että vanhempien ihmisten pitää jäädä eläkkeelle ja antaa työnsä nuoremmille, vaikka vanhemmat ihmiset eivät olisi vielä edes eläkkeeseen oikeutettuja. Kannattaa tutkia netissä ihan oikeita asioita eikä vain kevyttä somehömppää.
Niinhän se on, ei voi mitään. Joku suuressa viisaudessaan on näin aikanaan päättänyt.