Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuika paljon rahaa pitäisi jäädä vuokran ja pakollisten laskujen jälkeen?

Vierailija
06.11.2023 |

Olisin ensimmäistä kertaa muuttamassa pois kotoa kämppiksen kanssa yhteen. Menisi suunnilleen 600e vuokraan, sähköön, puhelinlaskuun, bussilippuun yms. jonka jälkeen jäisi suunnilleen 400-500e käteen. Käyn töissä mutta riippuen vuoroista saan 1000-2000e palkkaa kuukaudessa. Opiskelen eli joka viikko en kerkeä/jaksa tehdä täyttä viikkoa töissä mutta työsuhde on joustava ja saan vähennettyä/lisättyä vuoroja oman mielen mukaan. Säästössä on rahaa eli ei ole kuoleman vakavaa jos joskus sieltä joutuu ottamaan mutta mielellään säästän mahdollisimman paljon tulevaisuutta ja yllättäviä tilanteita varten. Pystyykö tuolla määrällä elämään jos ei käytä rahaa shoppailuihin tai pyöri baareissa?

Paljonko te käytätte ruokaan, hygieniatuotteisiin ja harrastuksiin rahaa kuukaudessa, jääkö yhtään säästöön ja tuntuuko tiukalta? Saan työpaikan kautta alennuksia joten sekin auttaa, mutta enemmän lasken ne bonuksena kuin tuohon budjettiin. En myöskään elä hirveän luksusmaisesti esim ruuan suhteen eli halvinta mahdollista olen yleensä ostanut. Vanhemmat myös ovat sanoneet voivansa auttaa tiukan paikan tullessa esim. tuomalla ruokaa tai vessapaperia jne.

Kiitos neuvoista etukäteen!

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

200€ riittää todella hyvin.

Vierailija
2/19 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä, että olet ajatellut elämäsi itse rahoittaa, että et ala elämään tukien varassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

100€ ruokaan, 50€ harrastuksiin sun muihin.

Vierailija
4/19 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

200-300 ruokaan

bussilippu ja matkustus 

kännykkä

kotivakuuyus 500-600 riittää hybin noihin 

sun harrastuksista en tiedä 

Vierailija
5/19 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta palkasta jää kiinteiden menojen ja säästämisen jälkeen 800 euroa kuukaudessa. Ruokaan menee n. 180-200 euroa kuussa ja hygieniatuotteisiin keskimäärin varmaan 20-30 euroa.

Olen mielestäni pihi rahankäyttäjä mutta aika helposti menee monta sataa huomaamattomasti kuussa. Viime viikkojen aikana ostin itse mm. huonekalumaaleja (70 eur), isomman erän shampoita tarjouksesta (20 euroa), tuliaisia (20 eur), talvitakin kirppikseltä (40 eur), alusvaatteita ja sukkia (30 euroa), jouluvalot (20 eur) ja maalaus- ja hiontatarvikkeita (20 eur). Päivittäiselämässä huomaa tuskin muuta eroa kuin takapihan kivat valot, ulkoillessa uuden takin ja pukeutuessa kauhtumattomat alusvaatteet. Yhteensä noihin meni siis kuitenkin enemmän kuin 10% kuukauden nettopalkasta.

Mielestäni ihan ok elintaso. Ei näillä tuloilla missään ravintoloissa juosta tai kulutusjuhlia vietetä, mutta määräänsä enempää ei nyt tavaroitakaan tarvitse. Oma koti on saavuttanut pisteen missä täällä ei puutu mitään ja uudet tavarat ovat lähinnä entisten (kuluneiden/rikkonaisten) korvaamista.

Vierailija
6/19 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedät sitten sen kohta itse. Ihan turha kysellä muilta. Ei se kulutus ole välttämättä sama ole kuin muilla. Riippuu kuinka nuukasti pystyy elään. Saako vaatteita kenkiä jostain ilmatteeksi tai halvalla. Ja onko lähettyvillä hävikkiruuan jakopisteitä josta saa ilmasta ruokaa.

Vierailija
7/19 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulta varmaan löytyy makaronia, jauhelihaa, munia ja maitoa, ostat vain sipulin niin saat makaronilaatikkoa. Ei kestä kiittää!

Vierailija
8/19 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa toimeentulotuen perusosaksi on laskettu 550 euroa. Eli tuo on katsottu minimi määräksi yksin asuvalle vuokran, veden ja sähkön jälkeen. Ehkä se antaa osviittaa? 

Vierailija
9/19 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitäisi riittää hyvin, jos tuo 400-500 jää siis pakollisten laskujen jälkeen. Ei sillä joka päivä ravintolassa käydä tai vaatteita ostella, mutta jos tosiaan on perus säästeliäis eikä ole velkaantunut eikä omista autoakaan, niin kyllä tuolla 1 ihminen ruuat saa hyvin ja ylimääräistäkin jää helposti. 

Vierailija
10/19 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

500€ ruokaa, 300€ vaatteisiin, 500€ harrastuksiin menee kuukaudessa.

Vierailija
11/19 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle jää 200 e kuussa enkä saa asumis- tai toimeentulotukea. Hyvin pärjää kun nätisti elää. Olinhan mää tammikuussa jopa baarissa mutta join vain yhden.;)

Vierailija
12/19 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle jää laskujen jälkeen 1800 euroa. Riittä juuri ja juuri.

Vierailija
13/19 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa toimeentulotuen perusosaksi on laskettu 550 euroa. Eli tuo on katsottu minimi määräksi yksin asuvalle vuokran, veden ja sähkön jälkeen. Ehkä se antaa osviittaa? 

Hakeeko kaikki opiskelijat toimeentulotukea? Minä opiskelin kymmenisen vuotta sitten eikä silloin ainakaan kukaan puhunut toimeentulotuesta, en tiedä olisiko sitä voinut saada. Mulla jäi opiskelijana 80 euroa kuukaudessa käyttörahaa ruokaan, kyllä siinä oltiin tiukilla. 

Vierailija
14/19 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jää ulosoton ja laskujen jälkeen rahaa 170€/kk. En ole vuosikausiin ostanut vaatteita. Kelalta saan asumistukea. 

Vierailija
15/19 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle olis jäänyt pakollisten maksujen jälkeen 0 euroa. Säästöihin en koske ja niitä on yli niin ettei asumistukea olisi maksettu. Aloitin avoliiton ja ei ole tarvinnut katua. 

Vierailija
16/19 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee vaatteisiin vuodessa varmaan keskimäärin 40e. Sitten ku farkut hajoo, ostan uudet. Ehkä vuosien päästä. Kaikkee muuta on. Pesuaineita sun muuta, kaikkea on, riittää varmaan kevääseen asti. Mä en oikeastaan tarvii mitään, ellei mikään ny hajoa. 

Vierailija
17/19 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka 300, harrastukset 50 euroa, hygienia 30 euroa kk.

Vierailija
18/19 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimi on sen verran että saat ruokaa.

Vierailija
19/19 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pärjään noin 50,-/vko ruokakaupassa eli pari sataa kuukaudessa. Se sisältää ruokien lisäksi tietysti pesuaineet, vessapaperit yms. Ja syön mielestäni hyvin ja terveellisesti. Vaatteita en osta kuukausittain, mutta jos vuositasolla niihin laskee, niin ehkä 50,-/kk. Satsaan siis laadukkaisiin ulkoiluvaatteisiin ja kenkiin ja myös työpukeutumiseen. Vähemmällä selviäisin, jos olisi tarve. Olen myös perusterve, joten lääkkeisiin tai muihin apteekkituotteisiin ei minulta rahaa kulu, ehkä kerran vuodessa ostan 10 kpl paketin buranaa. Harrastuksia ei paljon ole, työpaikka tarjoaa kuntosalin ja toinen harrastus, tai kuluerä, tai ystävä tai miksi sitä haluaa kutsua, on koira, jonka ruokaan kuluu n. 100,-/kk ja herkkuihin, mahdollisiin tarvikkeisiin vähän, 20-50,-/kk,  lisää. Ilman koiraa peruselämiseen kuluisi siis 300,-/kk.

Puhelin on työnantajan maksama, työmatkat kuljen työsuhde-etuna sähköpyörällä. Ja sitten ne kaikki ei välttämättömyydet, joihin menee useampi satanen kuussa, ja lisäksi matkustelu. Nettopalkastani jää asumiskulujen jälkeen (yhtiövastike n. 360,-, sähkö n. 25.-/kk) reilu 2000,-, joten säästöön jää kyllä n. 1000,-/kk, josta sitten kulutan siihen matkustamiseen, hotellilomiin, keikoilla ja ravintoloissa käymiseen..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan