Aloitin uudessa työpaikassa yksityisellä puolella kuun alussa. Perehdytykseen kuului ensimmäisenä päivänä pussaa pupua -tutustumisleikki.
Että hävetti, en ajatellut että asiantuntijana pitää alistua leikkimään jotain ala-astetasoisia leikkejä.
Pussaa pupua -leikki meni siten, että pehmopupu kiersi ryhmäläisten piiriä, jokaisen kuului pussata pupua johonkin kohtaan (hyi olkoon flunssakautena) ja sitten kun kaikki olivat pussanneet, tiiminvetäjä kertoi että piirissä meistä oikealla olevaa henkilöä pitää pussata samaan paikkaan kun pupua pussasi aiemmin.
Minä sitten pussasin tulevaa työkaveria niskaan, ja tunsin kuinka vaivautuneita me molemmat olimme. Tuntuu että tulin jonnekin hullujenhuoneelle, jos IT-puolen yrityksessä kyetään tekemään jotain tällaista. Nyt jälkikäteen mietittynä olisi pitänyt lopettaa leikki ihan alkuunsa, mutta en halunnut ilonpilaajan mainetta. Ihmetytti että muutkin lähtivät niin intopinkeänä mukaan.
Kommentit (49)
Mielestäni voisi olla pussaa pippeliä/pimppiä-leikki.
Kaikenlaiseen ihmisiä alistetaan, että saa laskut maksettua.
Ajatelkaa että moni palstatäti pitää tätä ihan totena😆
Vierailija kirjoitti:
Eikä ollut! Nyt ap huijaa.
Ei ole ainakaan jenkkiomisteinen tämä ap:n firma, veikkaan porvoolaiseksi
Aloitus on varmaankin satua, mutta HR-osastoilla keksitään niin älyvapaita ideoita ettei tuo täysi mahdottomuus edes ole.
Itse IT-alalla pitkään monissa firmoissa työskennelleenä ihmettelen usein kuinka huonosti HR-ihmiset tuntevat oman talon työntekijät. Jos vaikkapa firman pikkujouluihin tai kesäjuhliin oikeasti järjestät HR-ihmisenä laumalle introverttinörttejä sellaista ohjelmaa josta ei pidä kuin korkeintaan liekehtivimmät ekstrovertit, niin olet väärällä alalla.
Voin kuvitella mielessäni kuinka kikattelevat ja kaakattavat HR-naiset leggingseissään ideoivat yhteistä ohjelmaa joka saa jonkun sosiaalisesti rajoittuneen tuppisuisen koodarin tuntemaan lähinnä pakokauhua tai fyysistä pahoinvointia. Sellaisille HR-ihmisille pitäisi antaa kenkää saman tien.
No niin varmasti oli nykyisessä #METOOTUUTIITÖÖ-ilmapiirissä...
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on varmaankin satua, mutta HR-osastoilla keksitään niin älyvapaita ideoita ettei tuo täysi mahdottomuus edes ole.
Itse IT-alalla pitkään monissa firmoissa työskennelleenä ihmettelen usein kuinka huonosti HR-ihmiset tuntevat oman talon työntekijät. Jos vaikkapa firman pikkujouluihin tai kesäjuhliin oikeasti järjestät HR-ihmisenä laumalle introverttinörttejä sellaista ohjelmaa josta ei pidä kuin korkeintaan liekehtivimmät ekstrovertit, niin olet väärällä alalla.
Voin kuvitella mielessäni kuinka kikattelevat ja kaakattavat HR-naiset leggingseissään ideoivat yhteistä ohjelmaa joka saa jonkun sosiaalisesti rajoittuneen tuppisuisen koodarin tuntemaan lähinnä pakokauhua tai fyysistä pahoinvointia. Sellaisille HR-ihmisille pitäisi antaa kenkää saman tien.
Niin, se haiseva tuppisuinen koodarihan ei kykene kehittymään elämässään mihinkään suuntaan
Vierailija kirjoitti:
Onko tuollainen oikeasti totta? Jos on, miten helvetissä kukaan suostuu tuohon?
Jos on totta niin työpaikan menettämisen pelossa moni suostuu mihin tahansa. Narsisti työnantaja testaa kuka on nöyrä. No en kyllä usko että on totta.
Olen pesunkestävä extrovertti, tehdyt testit antavat jotain 98 %. Mutta hyi kamala, en todellakaan alkaisi pussailla mitään pupua saatika tuntemattomia työkavereita!
Todella vaikea kuvitella, että nykyisessä ilmapiirissä edes moista ehdotellaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen pesunkestävä extrovertti, tehdyt testit antavat jotain 98 %. Mutta hyi kamala, en todellakaan alkaisi pussailla mitään pupua saatika tuntemattomia työkavereita!
Mutta olet bakteerikammoinen ja hyvin todennäköisesti mt-ongelmainen nainen.
Vaikka olisikin totta, niin kuka muka oikeasti koskisi huulillaan pupuun tai kollegaan? Ei näissä leikeissä ole oikeasti tarkoitus pussailla. Hyh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, se haiseva tuppisuinen koodarihan ei kykene kehittymään elämässään mihinkään suuntaan
Mihin ihmeeseen sen koodarin pitää kehittyä jos hän tekee jo firmalle tuhat kertaa tuottavampaa työtä kuin joku leggingseissä muhivaa tuheroaan hautova kaakattaja?
Vierailija kirjoitti:
En oikeasti usko tarinaa koska jokainen tuntemani aito it-osaaja olisi sanonut ei tuolle leikille.
Jep. En usko hetkeäkään. Meillä hädintuskin jutellaan mitään työasioiden ulkopuolista työkavereille, saati sitten aletaan pussailemaan. It-alalla siis itsekin. Jos olisi ollut oikea tilanne, minulla olisi kyllä ollut pokkaa sanoa ei moiselle pelleilylle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen introvertin pitäisi kehittyä johonkin suuntaan, jos osaa tehdä duuninsa ja kommunikoi tarvittavan sen suhteen? Minusta on aika toksista, jos työpaikassa ei saa olla oma itsensä vaan pitäisi luonnetta kehittää sosiaalisempaan suuntaan muiden mieliksi ja leikkiä vaikka pikkujouluissa jotain naurettavia leikkejä. Ja toisen haukkuminen haisevaksi on kyllä ala-arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Eihän ap:n tarina ole totta, eihän?
No ei tietenkään ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta olet bakteerikammoinen ja hyvin todennäköisesti mt-ongelmainen nainen.
Harmittaako kun et saanutkaan työpaikan jännältä naiselta pusua 🥺
Oikeesti? Ei helvetti! Tulee mieleen se yksi mainos: "Kun on aika vaihtaa työpaikkaa..."
Mistä johtuu, että niin moni uskoo tämän jutun? Ei nykyiset työpaikat edes hoitoalalla ole noin sairaita.
Mut eihän näistä tiedä. Itse en ole eläissäni saanut edes työpaikkaa hakemuksella. Kerran eikun kaksi kertaa päässyt haastatteluun.
Nämä nykyajan "Tee itsestäsi esittelyvideo" hommelit kuulostaa siltä, että mieluummin istun kaatopaikalla ja dokaan kolinaa. Onneks ryhdyin ajoissa yrittäjäksi. Voin suositella. Ryhdy sinäkin. Sama tuntiveloitus kuin sinusta nyt laskutetaan, paitsi että tilinumero on omasi.
Suomalaiset ovat niin lapsellisia. Metsäkansa.