Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Harmittaa luopua yhteisistä perhejouluista

Vierailija
06.11.2023 |

Perinteet ja traditiot tekee minulle joulun tunnun. Nyt harmittaa kun siskollani lapsi ja viettävät joka toisen joulun miehen suvun kanssa, (mikä on ihan ymmärrettävää) niin ei joulu tunnu enää samalta kun ei kokoonnuta vanhempieni luokse joulun viettoon. Joulupäivänä isovanhemmille jne. Tuntuu jotenkin surkealta viettää joulua vanhempieni kanssa kolmestaan, ei se jotenkin ole sama, vaikka mukavaa heidän kanssa onkin. Itsellä ei parisuhdettakaan niin ei oikein ole mitään "omaa" joulua mitä viettää. Tapaninpäivä ei tunnu enää joululta, ainakaan kenestäkään jouluihmisestä. Lähinnä ymmärrystä ja vertaistukea kaipaisin, en mitään "kasva aikuiseksi, moni viettää joulun yksin, olisit iloinen että on sukua elossa jne" kommentteja.. 

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut ulkoistettiin uuden mieheni kanssa vanhempieni joulunvietoista 12 v sitten ja on ollut vaan pakko opetella toisenlaisia jouluja.

Ei se meillä kaikilla mene kuin joulumainoksissa.

Vierailija
62/106 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellinen ajatus, että perhe viettäisi joulunsa yhdessä loppuelämänsä ajan. Jokaisella on oma joulunsa, oman perheensä kanssa. Jos ei ole perhettä, ei välttämättä edes välitä joulun viettämisestä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas joku vanhempi nainen joutuu passaamaan nuorempia sukupolvia.

Tämä on kamalaa, että mennään edelleen sinne äidin helmoihin viettämään joulut, syntymäpäivät yms kissanristiäiset, jotka kuuluisi järjestää ihan itse. 

Vierailija
64/106 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuohon Ap:n ongelmaan ole muuta vastausta kuin se, mitä Ap ei halunnut kuulla.

On ihan selviö, että myös sen toisen suvun luo mennään sen jälkeen, kun on avioiduttu (jos vaan toimeen tullaan puolin ja toisin). Niin Ap itsekin tekee sitten, kun avioituu.

Vierailija
65/106 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kamalaa, että mennään edelleen sinne äidin helmoihin viettämään joulut, syntymäpäivät yms kissanristiäiset, jotka kuuluisi järjestää ihan itse. 

Taidat olla vähemmistössä mielipiteesi kanssa. Meidän perheessä meitä lapsia oikein vaatimalla vaaditaan vanhempien ja isovanhempien luokse. 

Vierailija
66/106 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, onhan se joulu lasten juhla, mutta itsellä samaa, eli lapsia saanut sisko painostaa osallistumaan heidän sukujouluun. Olen sanonut, että voisin tulla esim. kahville tms mutta en mä halua lapsettomana, sinkkuna ja muita nuorempana istua siellä siskonmiehen vanhempien + kahden veljen perheen kanssa. Mitä tekemistä mulla siellä on, mieluummin olisin vaan kotona ja tapaisin vaikka kavereita.

Parina jouluna olen  käynyt syömässä ja sopinut sen jälkeen kaverien kanssa näkemisen, eli kaverit tulee mun luokse, mutta aina kauhea narina, että jäisit nyt lautapelejä pelaamaan. Minä, joka vihaan kaikenlaista pelailua, ei kiinnosta yhtään!

Olen sanonut, että helpompaa sitten olla tulematta kokonaan, jos ei voi tulla omalla ajalla vaan tarttee suunnilleen kolmeen päivään sitoutua.

Vierailija
67/106 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa koittaa nauttia joulusta, vaikka se ei olekaan enää samanlainen mihin olet tottunut. Voisitteko esim. kehittää jotakin uutta ohjelmanumeroa siihen kolmistaan? Vai entä jos kutsuisitte jotakin muuta sukua/pari ystävää joulunviettoon kanssanne, jotka ehkä muuten viettäisivät joulua yksikseen? Teillä on nyt mahdollisuus viettää joulua vähän eri tavalla tai kokoonpanolla, mikä voi olla ihan virkistävää. 

Vierailija
68/106 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen onnellinen kun sukujouluperinne katkesi. Olin lapsettomana sinkkuna kuski ja piika. Ja sivullinen kun muilla lapset. Nyt toinen joulu yksin kun vanhemmat kuolleet. Saan tunnelmoida ja rentoutua rauhassa. 

Vierailija
69/106 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne aloittajan vanhemmat ovat myös aikanaan avioituneet ja noudattaneet samoja perinteitä, menemällä anoppilaan jouluna.

Vierailija
70/106 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset ihmiset haihattelee joulun viettämisestä vanhenpiensa luona. Naurettavaa. 

Vierailija
71/106 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras olisi kun jokainen viettäisi joulut lapsuuskodeissaan. Uudenvuoden voi sitten viettää lapsiperheenä.

Kumman vanhemman mukaan ne pikkulapset sitten annettaisiin? Ei toinen vanhempi halua viettää joulua erossa lapsestaan. Ap

No sehän on ihan perheen päätettävissä. Vaikka vuoronperään aina toisessa mummolassa tai jotain muuta. Ei ole hankala asia.

On se. Joka joulu on yhdet pahastuneet isovanhemmat, kun eivät saa viettää joulua lastenlasten kanssa.

Mutta seuraavana jouluna taas saavat viettää. Helppo juttu, turha kenenkään pahastua.

Seuraavana jouluna on taas sama j

Entä jos järjestätte joulun teillä ja kutsutte kummankin puolen isovanhemmat kylään? Paljon on tätä sukujen välillä veivaamista, miksi ei kokoonnutaan kaikki yhteen, vuoroin vieraissa? Vai tulisiko siitäkin jotain valtataistelua ehkä? Mutta näin voisi luoda tuoreitakin perinteitä, jotka kantaisivat myös kun vanhemmat vanhenevat eivätkä jaksa enää itse järjestää.

Vierailija
72/106 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisille on vaikeeta viettää yksi viikonloppu normaalia elämää.

Kyllä on joulun vietto vaikeeta,  matkalaukku vaan kainaloon

ja lento jonnekin missä aurinko paistaa ja linnut laulaa.

Vierailija
73/106 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä äitinne on joutunut passamaan teitä aikuisia lapsiaan, niin kaikkilla ei ole näin. Esim meillä silloin, kun vanhempien luokse vielä jouluksi mentiin niin vietiin lähes kaikki ruuat ja leivonnaiset ym mennessämme. Äidille jäi vain peruna-ja lanttulaatikon teko. Ja nuokin vain sen takia, että äiti oli mestari nuo tekemään. Joulun koristelut  ym tehtiin myös itse, äiti toki joutui ne pois sitten keräilemään uudenvuoden jälkeen, mutta ei haluttu riisua kotia joulusta jo tapaninpäivänä kuitenkaan.

Äidin ei tarvinnut huolehtia mistään, sai istua valmiiseen pöytään, ei tiski-eikä muita velvotteita, sai vain olla ja nauttia joulusta. Ja isä tietenkin myös. Me nuorempi polvi hoidettiin kaikki työt.

Vierailija
74/106 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse häivyn Puolaan joulua viettämään. Ei tarvi suvun murehtia miten minun joulu menee. 

Vierailija
75/106 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On, varsin kun tämä tehdään omien aikataulujen mukaan, eli ei synttäriä vietetä silloin kun se on, vaan annetaan viikonloppu, että tuossa tulen juhlimaan synttäreitäni. Äiti sitten järjestää ne synttärit, aina sunnuntaina, kun nuorisolle ei muut päivät käy, koska tietysti pe-la on omat menot ja meidät muu suku ryynätään sinne puolipakolla.

Vierailija
76/106 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välitä joulusta mutta aina menen äitini luo ja tulee muitakin. Viisi joulua oon ollut pois, 3 ulkomailla, yksi koronan takia ja yksi aiemmin kun oli pieni vauva. 

Vierailija
77/106 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla vähemmistössä mielipiteesi kanssa. Meidän perheessä meitä lapsia oikein vaatimalla vaaditaan vanhempien ja isovanhempien luokse. 

Minä en oikein ymmärrä tuota vaatimista. Siinä sitten pikkulapsien kanssa koko joulu menee suhatessa kummankin vanhempien ja isovanhempien luokse. Rentoutuminen on kaukana.

Vierailija
78/106 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole. Eivät ne vanhemmat ja isovanhemmat oikeasti jaksaisi, mutta itsekäs sukupolvi tuijottaa vain omaa napaansa. Sen nuoremman sukupolven kuuluisi ottaa vetovastuu ja kutsua vuorostaan vanhemmat ja isovanhemmat viettämään joulua kotiinsa. 

Vierailija
79/106 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, onhan se joulu lasten juhla, mutta itsellä samaa, eli lapsia saanut sisko painostaa osallistumaan heidän sukujouluun. Olen sanonut, että voisin tulla esim. kahville tms mutta en mä halua lapsettomana, sinkkuna ja muita nuorempana istua siellä siskonmiehen vanhempien + kahden veljen perheen kanssa. Mitä tekemistä mulla siellä on, mieluummin olisin vaan kotona ja tapaisin vaikka kavereita.

Parina jouluna olen  käynyt syömässä ja sopinut sen jälkeen kaverien kanssa näkemisen, eli kaverit tulee mun luokse, mutta aina kauhea narina, että jäisit nyt lautapelejä pelaamaan. Minä, joka vihaan kaikenlaista pelailua, ei kiinnosta yhtään!

Olen sanonut, että helpompaa sitten olla tulematta kokonaan, jos ei voi tulla omalla ajalla vaan tarttee suunnilleen kolmeen päivään sitoutua.

Mä en myöskään enää osallistu näihin. En ymmärrä miksi pitäisi. 

Vierailija
80/106 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset ihmiset haihattelee joulun viettämisestä vanhenpiensa luona. Naurettavaa. 

Älä ole noin katkera. Onko sinulla mennyt välit vamhempiisi ja sisaruksiisi? Vai miksi esität niin kylmää ihmistä?