Aaltolan elvytyskieltotarina
Kommentit (433)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Aaltolalla julkinen puhelinnumero?
Miten 80-vuotias vanhus jaksaa elvyttää? Mitä ensihoitajat tekivät sillä aikaa? Jaksaako 80-vuotias ajaa elvytyksen jälkeen vielä ambulanssin perässä sairaalaan?
Voiko tarinan todenperäisyyttä varmistaa?
Puhelinnumero löytyy hänen työpaikkansa nettisivuilta, toki nyt on virkavapaalla. Virkamiehelle aivan tyypillinen menettely. Puhelinnumero ei ole tässä se epäuskottava asia vaan aivan kaikki muu.
Yli 80-vuotias pappa yhtäkkiä muistaa aaltolan että pitääkin soittaa sille kun tuo sota jatkuu, etsii netistä huom netistä puhelinnumeron ja ihan oikeata paikasta osaa etsiä, kun ei muutakaan tekemistä ole ? Kuinka moni nyt äkkiä muistaa aaltolan työpaikan ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli eloton = ei hengittävä, sydän on pysähtynyt? Yritetään elvyttää painelemalla tai deffalla? Aaltola itse puhuu tajuttomasta ja elottomasta synonyymina. Olen itsekin ollut tajuton ja virkosin itse, samoin olen muutamaan kertaan saanut tajuttoman vanhuksen heräteltyä.
Eloton tosiaan on henkilö joka ei hengitä. Sydän yritetään saada käyntiin painelemalla tai defibrillaattorilla. Ja se pitää tehdä nopeasti ennen kuin hapenpuute ehtii vaurioittaa aivoja. Tajuton hengittää mutta ei reagoi, tällöin ensiapu on pitää hengitystiet auki eli kääntää kylkiasentoon.
Voiko ihmisen sydän vielä lyödä, vaikka ei hengitä, jos on kyse esim. vierasesineestä hengitysteissä, vedestä keuhkoissa tms.?
Presidentin pitää ilmaista itseään selkeästi. Ei mitään epämääräisiä tarinoita, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten 80-vuotias vanhus jaksaa elvyttää? Mitä ensihoitajat tekivät sillä aikaa? Jaksaako 80-vuotias ajaa elvytyksen jälkeen vielä ambulanssin perässä sairaalaan?
Puhelinnumero löytyy hänen työpaikkansa nettisivuilta, toki nyt on virkavapaalla. Virkamiehelle aivan tyypillinen menettely. Puhelinnumero ei ole tässä se epäuskottava asia vaan aivan kaikki muu.
Yli 80-vuotias pappa yhtäkkiä muistaa aaltolan että pitääkin soittaa sille kun tuo sota jatkuu, etsii netistä huom netistä puhelinnumeron ja ihan oikeata paikasta osaa etsiä, kun ei muutakaan tekemistä ole ? Kuinka moni nyt äkkiä muistaa aaltolan työpaikan ?
Kaiken lisäksi sieltä työpaikan sivuilta löyty 09-alkuinen työnumero, enkä nyt ihan usko että hän käyttää sitä virkavapaalla henkilökohtaisena numeronaan. Kiinnostaisi kyllä tosiaan tietää mistä hän on saanut oikean numeron, koska ainakaan Google ei tarjoile muita yhteystietoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli eloton = ei hengittävä, sydän on pysähtynyt? Yritetään elvyttää painelemalla tai deffalla? Aaltola itse puhuu tajuttomasta ja elottomasta synonyymina. Olen itsekin ollut tajuton ja virkosin itse, samoin olen muutamaan kertaan saanut tajuttoman vanhuksen heräteltyä.
Eloton tosiaan on henkilö joka ei hengitä. Sydän yritetään saada käyntiin painelemalla tai defibrillaattorilla. Ja se pitää tehdä nopeasti ennen kuin hapenpuute ehtii vaurioittaa aivoja. Tajuton hengittää mutta ei reagoi, tällöin ensiapu on pitää hengitystiet auki eli kääntää kylkiasentoon.
Voiko ihmisen sydän vielä lyödä, vaikka ei hengitä, jos on kyse esim. vierasesineestä hengitysteissä, vedestä keuhkoissa tms.?
Täysi hengittämättömyys vaatii aina elintoimintojen pysähdyksen ts. sydämenpysähdyksen. Noissa mainitsemissasi tilanteissa ei-eloton henkilö haukkoisi henkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni voi, mutta en nyt ole ihan varma. Siksi ensiapu aloitetaan aina tarkistamalla hengittääkö ihminen.
Olen joutunut soittamaan ihmisille ambulanssin vähän liian usein. Mutta totuus on kysyvät mitä on tapahtunut, missä on tapahtunut ja minun nimeä, eivät kysy ambulanssia tarvitsevan nimeä eivätkä henkilötunnusta kun sitä nyt harvemmin moni tietää, toki kysyvät onko kyseessä lapsi, aikuinen tai vanhus. Eli tämä tarina ontuu todella paljon, tietoihin päästäkseen ambulanssi henkilökunnan pitäisi tietää sotu jota tuskin kyselevät kun paikalle tulevat, eivätkä sittenkään ala etsimään tietoa kun eivät sitä saa mistään. Joten Aaltola valehtelee.
Jos tarina tosiaan meni niin kuin ymmärsin, että vanhus teki hätänumeroon soiton, odotti lanssia, lanssi tuli, totesi elvytyskiellon ja lähti. Tämän jälkeen vanhus itse elvytti puolisonsa takaisin elävien kirjoihin ja ajoi hänet sairaalaan.
Voin sanoa 100% varmuudella ettei tarina voi pitää paikkaansa. Aivot selviävät ilman happea alle 10 minuuttia. Ja kyseessä kuitenkin vanhus, joten tilanne on ollut vieläkin kriittisempi. Ja elvyttäjänä myös vanhus. Sanoisin, että höpöhöpö-juttu.
Jotenkin puistattava muutenkin tämä Aaltola. Sellainen aivoja raastava, puiseva puhetyyli ja todella outo ulosanti muutenkin, "äiti rakas tulen kotiin" tms. Karmiva suorastaan.
Puoliso itse elvytti vanhan rouvan? Muut kuin ammattilaisten (sairaala- tms ympäristössä) suorittamat elvytykset hyvin harvoin johtavat toivottuun lopputulokseen, eli sydämen uudelleen toimimiseen. Ja sitten noin vaan ajellaan päivystykseen omalla kyydillä, vaikka rouvalla kylkiluut murtuneet ja hapenpuutteesta kärsineet aivot.
Ihan BS keksitty tarina, en usko yhtään. Ei yhtään nosta Aaltolan pisteitä tuollainen ällöttävä tarinointi.
Vierailija kirjoitti:
Jos tarina tosiaan meni niin kuin ymmärsin, että vanhus teki hätänumeroon soiton, odotti lanssia, lanssi tuli, totesi elvytyskiellon ja lähti. Tämän jälkeen vanhus itse elvytti puolisonsa takaisin elävien kirjoihin ja ajoi hänet sairaalaan.
Voin sanoa 100% varmuudella ettei tarina voi pitää paikkaansa. Aivot selviävät ilman happea alle 10 minuuttia. Ja kyseessä kuitenkin vanhus, joten tilanne on ollut vieläkin kriittisempi. Ja elvyttäjänä myös vanhus. Sanoisin, että höpöhöpö-juttu.
Jotenkin puistattava muutenkin tämä Aaltola. Sellainen aivoja raastava, puiseva puhetyyli ja todella outo ulosanti muutenkin, "äiti rakas tulen kotiin" tms. Karmiva suorastaan.
Aivan. Miten vanha mies sai siirrettyä elvytyksensä jälkeen vaimonsa autoon? Ei ole mikään helppo homma, kun elvytetty ei takuulla kävele itse. Rento kuin makaroni. Huuhaata koko juttu. Joko pappa keksi tatinan itse ja kertoi sen sankaritekonaan tai tarinan keksi Aaltola.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jo todettu, että pappa on vähintään lääketieteen tohtori ja 80+ -sarjan voimamies. Ei hänelle ole kummoinenkaan temppu soittaa numerotiedusteluun tai käyttää googlea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, vähän aikaa. Tukehtumiseen kuolee muutamassa minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vanhuksia jätetään elvyttämättä. Kaksikymppinen meni sairaalaan toimenpiteeseen ja saattajalle kerrottiin, ettei potilasta elvytetä. Elvytyskieltoja on myös tehty ihmisten omien toiveiden vastaisesti vanhuksille.
Kaksikymppinen? Ööh, ei ole tapahtunut. Ellei ollut todella pahat perussairaudet ja tilanne jo huono. Saattajahan ei kaikkea tiedä. Mutta ennemmin epäilen että itse olet saanut väärää tietoa.
Mika on kyllä todella herkkäuskoinen. Tai sitten vaan ylemmyydentunnossaan kuvittelee kaikkien muiden olevan.
Jos joku saa muutakin kuin lankanumeron tietoonsa, kannattaa heti tarjota hänelle atk-tukea vastineeksi pankkitunnuksista.
Eiköhän tämän tarinan keksinyt Mika itse. Populisti ja ajattelee että kansa on niin tyhmää että uskoo kaiken mitä kuninkaaksi haluava laatikkoleuka-asiantuntija keksii kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ymmärsin niin, että ambulanssi olisi ottanut puolison kyytiin sitten kun mies oli elvyttänyt tämän, kun kerran ajoi lanssin perässä sairaalaan.Joka tapauksessa ihan höpöhöpöä. Kertoo joko siitä että Aaltola on hyväuskoinen hölmö jolle menee läpi mikä tahansa tai hän kuvittelee muiden olevan sellaisia. Kumpikaan piirre ei ole hyvä presidentille.
No, ehkä seuraava askel puolustelijoille on että koko tarina olikin vain symboliikkaa ja metafora suurelle rakkaudelle.
Vierailija
"Voiko ihmisen sydän vielä lyödä, vaikka ei hengitä, jos on kyse esim. vierasesineestä hengitysteissä, vedestä keuhkoissa tms.?"
Hukkuneen elvytys aloitetaankin puhaltamalla 5 kertaa ja sitten vasta painellaan. Kun normaalisti painellaan ensin. Lasten kohdalla myös ensiksi puhallukset.
Elvytetty ihminen on käytännössä aina tehohoidon piirissä jo siksi, että tehokkaassa paineluelvytyksessä kylkiluut murtuvat aina ja toisin kuin sairaalasarjoissa eivät elvytetyt suinkaan suoraan hyppää omille jaloille. Jos tämä 82-vuotias todella on elvytetty, tulee hän viettämään jäljelläolevan muutaman elinpäivänsä sedatoituna sairaalassa kunnes sydän pysähtyy ja tällä kertaa ei elvytetä. En tosin usko tarinaa todeksi.