Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kommentit (433)

Vierailija
281/433 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä täällä kyselee, että miten ensihoito elvyttäisi terveempää potilasta? Painelemalla vai defibrillaattorilla?

Deffalla tietysti.

Tai siis yksi painelisi siihen asti että muut saavat deffan käyttövalmiiksi.

On se nykynuoriso velttoa, kaikki tehdään koneella. Ei ihme, ettei suju edes mottitalkoot. Toista on Mika ja Suomen rakentaja. 

Vierailija
282/433 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Redditissä hyvä kommentti: "Aaltolalla tuntuu lähtevän ihan lapasesta ihan yksinkertaisetkin jutut. Kysykää siltä lempi supersankaria, niin kuulette tarinan miten Mika oikesti metsästää öisin rikollisia mustassa lepakkoasussa ja pitää kadut turvallisina."

Itse asiassa näkisinkin Mikan paljon paremmin lepakkoasussa tekemässä sankaritöitä kuin frakki päällä kättelemässä linnanjuhlavieraita.

Redditissä pari oikeasti ihmisiä elvyttänyttä kertoo myös, että nuorenkaan ihmisen elvytys harvemmin onnistuu ja se on fyysisesti tavattoman rankkaa hommaa. Täytyy myöntää, että vasta tästä ketjusta opin, mikä ei ole elvytystä. Toisaalta enpä menisi laukomaan asiasta mitään tietämättömänä tv-ohjelmaan. Varmaan on Mikalla yhtä hatarat tiedot.

Minulle jäi vieläkin epäselväksi. Siis pelkkä tekohengityksen antaminenko ei ole sitä elvytystä mitä tässä tarkoitetaan?

Tarkoittaako varsinainen elvytys aina sydämenpysähdystä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/433 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mullekaan nyt ihan aukene tuo tarina. Onkohan ohjelmassa selitetty tarkemmin?!

Nainen siis saanut kohtauksen. Ambulanssi tullut mutta selvittäneet tiedoista ettei saa elvyttää joten jättäneet naisen kuolemaan. Lähteneet pois tai jääneet seuraamaan sivusta tilannetta. Mies siinä sitten elvyttänyt naisen kuntoon. Ensihoitajat sanoneet että ok, nainen kunnossa niin he tästä lähtevätkin pois tai kieltäytyneet ottamasta naista kyytiin. Nainen ilmeisesti ollut hoidon tarpeessa koska mies itse vienyt autolla sairaalaan.

Osaisiko joku hoitoalan ihminen vastata. Jos ensihoitajat tulevat tilanteeseen jossa ihminen ei hengitä tai tarvitsee äkkiä apua niin katsovatko aina ensin potilaan tiedot?  Eihän aina ole edes tietoa henkilöllisyydestä. Tai jos joku läheinen sanoo että potilaalla elvytyskielto niin uskovatko pelkästään siihen? Ja nämä siis tilanteissa joissa potilas on muualla kuin sairaalassa ja on kuolemassa ns.käsiin.

Kai elvytetty ihminen pitää viedä hoitoon jatkotutkimuksiin tai ainakin tarkastukseen että kaikki ok? Ja ei kai ambulanssi voi vaan lähteä että joo, ei voida tehdä mitään niin me tästä lähdetään tai sanoa että tulkaa omalla kyydillä. Tai että jos kuolee niin rimpautelkaa sitten ruumisauto. Kai jonkun ammattilaisen pitää ihminen todeta kuolleeksi eikä vaan lähteä pois?

Papparainen veistellyt hyvän tarinan mutta ehkä Mika olisi voinut miettiä pari kertaa kannattaako tuollaista epäselvää satua toistaa tv-ohjelmassa.

Vierailija
284/433 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mottitalkoot, kukahan nuorisosta tietää mitä tarkoittaa motti. Talkootkin mennyttä aikaa.

Jännää ettei Aaltola hyppää kertomaan mikä oli jutun juju. Sekö että elvytyskielto on perseestä,  vai että meidän kaikkien tulee olla valmiita auttamaan tilanteessa kuin tilanteessa, vai lähimmäisen rakkudestako oli kyse.

Jumala varjelkoon minua, tilanteesta josta Aaltola kertoi. Pelkää että en kyselisi keneltäkään saanko auttaa, jos vain voin.

Toiko esiin omia pelkojaan, koska huusi lopuksi hädissään äidilleen, että kohta on poika kotona. 

Kyllä tällaiset asiat tulisi käsitellä toisaalla, eikä Elämäni biisi ohjelmassa vaikka vaalit on tulossa.

Vierailija
285/433 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä puoliso ko. toimija oli lääkäri, tuskin kukaan satunnainen tavis soittelee Mika Aaltolalle terveisiä Elämäni biisi ohjelmaan.

Vierailija
286/433 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se jännä ukko ollut. Olen ollut tilanteessa kokeilla tuota elvytystä ensiapukurssilla ja silloin uhrina oli nukke. Sen sijaan elävällä ihmisellä - normaalipainoisella, harjoiteltiin ihmisen kääntämistä kyljelleen ja ihmisen raahaamista. Elottoman siirtäminen paiksta a paikkan b oli aivan saakelin raskasta jopa oikealla tekniikalla. Nuken elvyttäminen oli sellaista että tällainen riski mies alkoi hengästymään noin minuutin kohdalla. Jos papparainen on tikitellyt menemään kymmenen minuuttia katkeamatta niin melkoinen pappa on. 

Lisäksi kuulostaa melko epätodennäköiseltä että ensivasteyksikköo vaan toteaisi ovelta että no can do, ellei potilas ole jo aiemmin todettu terminaalitapaukseksi tai jotain. 

Vanhempani ovat kumpikin eläneet ysikymppiseksi ja kummallakaan ei iän puolesta mitään automaatti-elvytyskieltoa, ei äidilläkään joka oli sentään syvästi dementti loppuvaiheessa. Lääkäri kysyi asiaa meiltä omaisilta. Kummassakin tapauksessa oltaisiin menty elvytyksestä elvytykseen potilaan tulematta tajuihinsa joten tällaisen luvan annoimme. Ikä eikä edes hoitokotia vaativa dementia eivät sellaisenaan aiheuta mitään automaattista elvytyskieltoa. 

Vierailija
287/433 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elvytyksen perustarkoitus on pitää yllä ja palauttaa verenkierto silloin, kun sydän on pysähtynyt jonkin ohimenevän ja korjattavan häiriön takia. Tällaisia ohimeneviä häiriöitä ovat esimerkiksi sydäninfarktin laukaisema rytmihäiriö tai veteen hukkuminen. Ohimenevienkin syiden aiheuttamissa sydämenpysähdyksissä on toipumisen kannalta kaksi ongelmaa. Ensimmäinen on se, saadaanko sydän käyntiin ja verenkierto palautettua. Toinen ja tilastollisesti toipumisen kannalta merkittävämpi ongelma on, kestävätkö aivot sydämenpysähdyksestä ja siitä johtuneesta hapenpuutteesta aiheutuneet vauriot.

Kaikista sairaalan ulkopuolella elvytetyistä potilaista selviytyy kutakuinkin omatoimiseksi noin 12 %. Jos sydämenpysähdyksen saaneen sydän lyö sellaisella poikkeavalla rytmillä, joka voidaan sähköisesti kääntää (defibrilloida) normaaliksi, voi potilaista selvitä parhaimmillaan noin kolmannes. Mistään kaiken pelastavasta ihmehoidosta ei siis ole kysymys, vaikka nopeasti aloitettu elvytyshoito voi yksittäisen potilaan hengen pelastaa.

Vierailija
288/433 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä suurin osa DNR-päätöksistä tehdään potilaan sairauden loppuvaiheessa tai saattohoitovaiheessa, jolloin yleensä rajataan muutakin tehottomaksi arvioitua hoitoa. Tästä syystä DNR-päätös virheellisesti rinnastetaan helposti kaiken hoidon lopettamiseen. DNR-päätös rajaa kuitenkin vain elvyttämisen pois potilaan hoidosta. Hoitolinjaus voidaan määrittää myös laajemmin kirjaamalla "sallitaan luonnollinen kuolema". Potilaalle, jolle on perusteet tehdä DNR-päätös ilman muiden hoitojen rajaamista, voidaan päätöksestä huolimatta antaa tehohoitotasoista hoitoa ja potilas voidaan esimerkiksi leikata. Hoivasta ja kivunhoidosta huolehtiminen kuuluu jokaisen potilaan perusoikeuksiin hoidon rajauksista riippumatta. Todellisuudessa elvytyksestä pidättäytymällä rajataan potilaan hoitoa vähiten. Tätä ei aina ymmärretä. 

DNR-päätös on siis mahdollista tehdä ennen sairauden loppuvaihetta tai saattohoitovaihetta, jolloin päätöksen teon yhteydessä on syytä ottaa kantaa siihen, minkä tasoisista aktiivisista hoidoista potilas vielä hyötyy. Potilas saa tarvittaessa hyvää hoitoa, mutta vaikuttamattomasta elvytyksestä vain pidättäydytään.

Vierailija
289/433 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Taannoin soitti 84-vuotias mies, joka halus kysellä vähän Venäjästä ja sodasta, kuinka kauan se kestää. Mutta hänen äänestään paisto semmonen syvä ahdistus ja arvasin, että ei hän sodasta halua puhua, hän halus puhua elämästään. Hän rupes kertomaan tarinaa että edellisenä iltana vaimo oli menny elottomaks, 82-vuotias, tajuttomaks, ja hän oli soittanu ambulanssin joka oli tullu. Mutta olivat todenneet että vaimolla oli elvytyskielto, ei voi elvyttää, mutta mies oli saanu vaimonsa elvytettyä itse ja oli ajanu ambulanssin perässä sairaalaan ja. Hänen äänessään paistoi sellanen valtava epätoivo, että kuinka hän, Suomen rakentaja, oli joutunu tähän tilanteeseen. Ja en osannu sanoo yhtään mitään, muuta ku sen että olit tehnyt sankarillisen teon, ehkä niistä viimesistä teoista mitä teet rakkaallesi. Ja se jäi painamaan mieltä paljon se. Ja sitten tietenkin oma isä..."

Tässä nyt pikaisesti litteroituna. Tehköön jokainen omat johtopäätöksensä.

Vierailija
290/433 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikalla yhtä hatarat tiedot.

"Minulle jäi vieläkin epäselväksi. Siis pelkkä tekohengityksen antaminenko ei ole sitä elvytystä mitä tässä tarkoitetaan?

Tarkoittaako varsinainen elvytys aina sydämenpysähdystä?"

Ihmistä elvytetään, kun ihminen on eloton. Kun ihminen ei hengitä hän on eloton. Elvyttämiseen kuuluu painelu+puhallukset. Nykyään ensiapukurssilla opetetaan ettei tarvi puhaltaa. Se on lähinnä siksi, että madaltaa maallikonkynnystä aloittaa elvytys. Jos uskaltaa+pystyy puhaltamaankin, niin vielä parempi. 

Vierailija
291/433 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Taannoin soitti 84-vuotias mies, joka halus kysellä vähän Venäjästä ja sodasta, kuinka kauan se kestää. Mutta hänen äänestään paisto semmonen syvä ahdistus ja arvasin, että ei hän sodasta halua puhua, hän halus puhua elämästään. Hän rupes kertomaan tarinaa että edellisenä iltana vaimo oli menny elottomaks, 82-vuotias, tajuttomaks, ja hän oli soittanu ambulanssin joka oli tullu. Mutta olivat todenneet että vaimolla oli elvytyskielto, ei voi elvyttää, mutta mies oli saanu vaimonsa elvytettyä itse ja oli ajanu ambulanssin perässä sairaalaan ja. Hänen äänessään paistoi sellanen valtava epätoivo, että kuinka hän, Suomen rakentaja, oli joutunu tähän tilanteeseen. Ja en osannu sanoo yhtään mitään, muuta ku sen että olit tehnyt sankarillisen teon, ehkä niistä viimesistä teoista mitä teet rakkaallesi. Ja se jäi painamaan mieltä paljon se. Ja sitten tietenkin oma isä..."

Tässä nyt pikaisesti litteroituna. Tehköön jokainen oma

Eli jos tätä 84 v. miestä oli olemassa ja ei puhunut täyttä lööperiä, tässä on käynyt niin, että vaimo oli tajuton ja mies herätteli hänet ennen kuin ensihoito ehti? Rouvan lanssin kyytiin ja mies perässä. Järkyttynyt, ehkä muistiongelmainen ja huonosti kuuleva mies on tulkinnut, että vaimo olisi jätetty kuolemaan. Elvytyskielto on ollut paljon julkisuudessa ja ahdistaa ymmärrettävästi ikäihmisiä, jos sen tulkitsee vaille hoitoa jäämiseksi. 

Vierailija
292/433 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli eloton = ei hengittävä, sydän on pysähtynyt? Yritetään elvyttää painelemalla tai deffalla? Aaltola itse puhuu tajuttomasta ja elottomasta synonyymina. Olen itsekin ollut tajuton ja virkosin itse, samoin olen muutamaan kertaan saanut tajuttoman vanhuksen heräteltyä.

Vierailija
293/433 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos tätä 84 v. miestä oli olemassa ja ei puhunut täyttä lööperiä, tässä on käynyt niin, että vaimo oli tajuton ja mies herätteli hänet ennen kuin ensihoito ehti? Rouvan lanssin kyytiin ja mies perässä. Järkyttynyt, ehkä muistiongelmainen ja huonosti kuuleva mies on tulkinnut, että vaimo olisi jätetty kuolemaan. Elvytyskielto on ollut paljon julkisuudessa ja ahdistaa ymmärrettävästi ikäihmisiä, jos sen tulkitsee vaille hoitoa jäämiseksi. 

Näin minäkin sen tulkitsen. Joko mies sai heräteltyä tajuttoman tai sitten vaimo oli vain pyörtynyt ja virkosi omia aikojaan.

Vierailija
294/433 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli eloton = ei hengittävä, sydän on pysähtynyt? Yritetään elvyttää painelemalla tai deffalla? Aaltola itse puhuu tajuttomasta ja elottomasta synonyymina. Olen itsekin ollut tajuton ja virkosin itse, samoin olen muutamaan kertaan saanut tajuttoman vanhuksen heräteltyä.

Eloton tosiaan on henkilö joka ei hengitä. Sydän yritetään saada käyntiin painelemalla tai defibrillaattorilla. Ja se pitää tehdä nopeasti ennen kuin hapenpuute ehtii vaurioittaa aivoja. Tajuton hengittää mutta ei reagoi, tällöin ensiapu on pitää hengitystiet auki eli kääntää kylkiasentoon.

Vierailija
295/433 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli periaatteessa voisi olla, että ihmisten mielestä elvytys on ensiavun synonyymi?

Vierailija
296/433 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo äijä on ihan pimee. Sen lisäksi vaikuttaa tollolta.

Vierailija
297/433 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö jonku meistä soittaa Mika Aaltolalle, kuinka se asia menikään. Turhaanhan me täällä mietitään, sinällään toki hurjan vakavaa asiaa. Kuinka toimia.

Vierailija
298/433 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajutonta ei todellakaan aleta elvyttää missään tilanteessa. Tajuttoman sydän lyö, eikä sitä missään nimessä aleta voimakkaasti painella.

Vierailija
299/433 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se jännä ukko ollut. Olen ollut tilanteessa kokeilla tuota elvytystä ensiapukurssilla ja silloin uhrina oli nukke. Sen sijaan elävällä ihmisellä - normaalipainoisella, harjoiteltiin ihmisen kääntämistä kyljelleen ja ihmisen raahaamista. Elottoman siirtäminen paiksta a paikkan b oli aivan saakelin raskasta jopa oikealla tekniikalla. Nuken elvyttäminen oli sellaista että tällainen riski mies alkoi hengästymään noin minuutin kohdalla. Jos papparainen on tikitellyt menemään kymmenen minuuttia katkeamatta niin melkoinen pappa on. 

Lisäksi kuulostaa melko epätodennäköiseltä että ensivasteyksikköo vaan toteaisi ovelta että no can do, ellei potilas ole jo aiemmin todettu terminaalitapaukseksi tai jotain. 

Vanhempani ovat kumpikin eläneet ysikymppiseksi ja kummallakaan ei iän puolesta mitään automaatti-elvytyskieltoa, ei äidilläkään joka oli sentään syvästi dementti loppuvaiheessa. Lääkäri kysyi asiaa meiltä omaisilt

Se voi tuntu luvan pyytämiseltä, mutta tuollaisissa tapauksissa lääkäri tekee DNR-päätöksen oli siihen omaisten lupa vaiko ei. Silloin vaan kirjataan, että omaiset eri mieltä, mutta lääketieteellisin perustein DNR-päätös.

Vierailija
300/433 |
06.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eloton tosiaan on henkilö joka ei hengitä. Sydän yritetään saada käyntiin painelemalla tai defibrillaattorilla. Ja se pitää tehdä nopeasti ennen kuin hapenpuute ehtii vaurioittaa aivoja. Tajuton hengittää mutta ei reagoi, tällöin ensiapu on pitää hengitystiet auki eli kääntää kylkiasentoon.

Jos siis leikitään että Aaltolan tarinan nainen oli oikeasti eloton hätäpuhelun alkaessa eikä mitään tehty ennen ambulanssin tuloa (keskimäärin noin 15 minuuttia puhelusta), jos vaimo olisi tilanteen läpi käymisen jälkeen vielä saatu elvytettyä, tämä olisi ollut vihannes jos olisi enää edes tullut tajuihinsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi