Suomessa on jälleen työvoimapula - Lappiin haetaan lukuisia kokkeja ja tarjoilijoita tes palkalla
Mutta liian harvat Suomalaiset suostuvat matkustamaan Suomen toiselle puolelle muutamaksi kuukaudeksi minimipalkalla.
Kommentit (198)
Kausi alkaa kohta Lapissa, muutaman kuukauden saa olla vaikka hissipoikana jos haluaa, jollakin 8euron tuntipalkalla, kelissä kuin kelissä. Kokille löytyy sitten kiireinen työpaikka, lisistä sitten koetellaan neuvotella, riippuu toki kuka se palkan maksaja on. Suurinosa on kunnollisia työnantajia, maksaa vain mitä tes sanoo. Jotkut firmat tuovat omat työntekijänsä ulkomailta kun lennettävät sieltä suoraan turistit. Majoituksen maksaa työntekijä, harva sitä kustantaa ja jos kustantaa niin verottajahan siihen yleensä sitten puuttuu kun joku sen vuokran siitä kuitenkin haluaa.
https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/12046463?locations=Lappi&&announced=0…
Esimerkiksi 4 hengen kimppakämpässä oma huone 650 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on työvoimapula niin silloin ei mitään tes palkkoja maksella vaan silloin maksellaan 20-40 euron tuntipalkkoja.
Sinäkö sitten olisit valmis maksamaan jonkun 60€ jotta saat ravintolasta nakit ja ranskalaiset? Miten pitkään luulisit sellaisen puljun pysyvän pystyssä?
Vähennä se omista voitoistasi kunnes olet saanut rakennettua kannattavan bisneksen. Ei asiakkaille pidä kostaa sitä että työntekijöille pitää maksaa palkkaa, semmoinen pulju menee nurin huonon johtajuuden aiheuttaman asiakaskadon takia.
Minä olen se asiakas, en minä saa mitään voittoa. Mutta tiedän että tuollaisessa paikassa en kävisi, eikä kukaan muukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on työvoimapula niin silloin ei mitään tes palkkoja maksella vaan silloin maksellaan 20-40 euron tuntipalkkoja.
Sinäkö sitten olisit valmis maksamaan jonkun 60€ jotta saat ravintolasta nakit ja ranskalaiset? Miten pitkään luulisit sellaisen puljun pysyvän pystyssä?
Miksi matalapalkkoja ei voi nostaa kun ne vaikuttaa heti tuotteen hintaa mutta eikö korkeakoulutettujen palkka vaikuta tuotteen hintaan?
Meillä on satoja tuhansia insinöörejä,esimiehiä,asiantuntijoita,tutkijoita yms... Eikö heidän palkka vaikuta tuotteen hintaan?
Oletetaan hypoteettisesti että ravintolassa on vaikka 30 tarjoilijaa, 15 kokkia ja 2 esimiestä. Nostetaan tarjoilijoiden ja kokkien palkkaa 200€, jolloin kulut nousee 9000€ kuussa.
Heh. Tälläkös ne pomot perustelee omaa satojen, tuhansien tai jopa kymppitonnien palkankorotusta muutaman kerran vuodessa. Kun se ei muka vaikuta kokonaiskuvaan yhtälailla kuin jos duunarien palkka nousisi edes inflaation takia pari kymppiä tai sataa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähennä se omista voitoistasi kunnes olet saanut rakennettua kannattavan bisneksen. Ei asiakkaille pidä kostaa sitä että työntekijöille pitää maksaa palkkaa, semmoinen pulju menee nurin huonon johtajuuden aiheuttaman asiakaskadon takia.
Minä olen se asiakas, en minä saa mitään voittoa. Mutta tiedän että tuollaisessa paikassa en kävisi, eikä kukaan muukaan.
Paikka, jolla ei ole varaa maksaa kilpailukykyistä palkkaa, menee työvoimapulasta kärsiessään joka tapauksessa nurin, turha sitä on sääliä. Lappu luukulle ja uutta alkua.
Vierailija kirjoitti:
Ovat myös niin sydämellisiä, että työharjoittelijat kelpaavat myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi matalapalkkoja ei voi nostaa kun ne vaikuttaa heti tuotteen hintaa mutta eikö korkeakoulutettujen palkka vaikuta tuotteen hintaan?
Meillä on satoja tuhansia insinöörejä,esimiehiä,asiantuntijoita,tutkijoita yms... Eikö heidän palkka vaikuta tuotteen hintaan?
Oletetaan hypoteettisesti että ravintolassa on vaikka 30 tarjoilijaa, 15 kokkia ja 2 esimiestä. Nostetaan tarjoilijoiden ja kokkien
Mun tietämät ravintolayrittäjät ajelee vanhoilla autoilla, yhdelläkään ei ole varaa nostaa mitään kymppitonnien palkkoja. Taitaa olla Suomessa yhden käden sormilla laskettavissa sellaiset. Lapissa vielä joutuu tekemään koko vuoden tilin muutamassa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä helvettiä!? Helsingin keskustasta yksiö samalla hinnalla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikka, jolla ei ole varaa maksa
Näin sitä Suomessa tuetaan yrittäjiä. Jos et pysty tekemään miljoonia ja maksamaan jokaiselle työntekijälle tuplapalkkaa tessiin nähden, niin älä edes yritä. Jää suosiolla kortistoon niin kuin kaikki muutkin.
Muistan sen kun työttömäksi jäin ja lähin vähän moppailemaan Levin mökkejä vuokrafirman kautta nälkäpalkalla jostain monen sadan kilsan päästä, siinä upeat puitteet :DDD Joskus meinasin suostua kokkihommiinki siellä kun olin kerta niiiin reipas ja töissä ois pitäny olla 24/7 ja onneksi tuttavani sanoi kokemuksena että älä vaan mee siihen firmaan missään nimessä, niillä oli pulaa tekijöistä ja en ihmettele miksi.
110, alanvaihtoon kuten kaikki muutkin, joilta on hommat loppuneet. Yrittäjä on yritystoimintansa aloittaessaan tiedostanut oman alansa riskit.
Noinhan se menee ettei ravintolayrittäjä voi ajella luksusautoilla jne. jos ei osaa luoda kannattavaa yritystä jossa asiakkaat haluaa käydä antamassa rahansa ja työntekijät haluaa työskennellä tehden rahaa enimmäkseen pomolleen.
Jos ei ole varaa maksaa työntekijöille palkkaa niin sitten tehdään ne työt itse, eikä lähdetä laajentamaan bisnestä suuremmaksi kuin rahkeet riittää.
Näin sitä Suomessa tuetaan yrittäjiä. Jos et pysty tekemään miljoonia ja maksamaan jokaiselle työntekijälle tuplapalkkaa tessiin nähden, niin älä edes yritä. Jää suosiolla kortistoon niin kuin kaikki muutkin
Vastaus: Miksi yrityksen onnistuminen pitäisi maksaa työntekijöiden selkänahasta? Miksi työntekijän pitäisi tukea yritystä nähdäkseen itse nälkää?
Rahalla saa työntekijöitä. Tämä vain tiedoksi työnantajille. Sillä on kumma vaikutus työn houkuttelevuuteen. Kapitalismi on hieno asia ja työnantajien pitäisi muistaa että se toimii myös työmarkkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Näin sitä Suomessa tuetaan yrittäjiä. Jos et pysty tekemään miljoonia ja maksamaan jokaiselle työntekijälle tuplapalkkaa tessiin nähden, niin älä edes yritä. Jää suosiolla kortistoon niin kuin kaikki muutkin
Vastaus: Miksi yrityksen onnistuminen pitäisi maksaa työntekijöiden selkänahasta? Miksi työntekijän pitäisi tukea yritystä nähdäkseen itse nälkää?
Siksi että työntekijä saa siitä palkkaa jotta pystyy elättämään itse itsensä tukien nyhtämisen sijaan. Toki sinun omalla logiikallasi jos työntekijä on riittävän kyvykäs niin hän varmasti saa paremmankin työpaikan, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat myös niin sydämellisiä, että työharjoittelijat kelpaavat myös.
Koskahan työkkäri tajuaa nakittaa näihin?
Orpo? Nyt hereillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi että työntekijä saa siitä palkkaa jotta pystyy elättämään itse itsensä tukien nyhtämisen sijaan. Toki sinun omalla logiikallasi jos työntekijä on riittävän kyvykäs niin hän varmasti saa paremmankin työpaikan, eikö?
Mitä ilmeisimmin saa, jos Lappiin ei ole noille palkoille ketään tulossa? Mites sikäläiset omat vetelät? -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä helvettiä!? Helsingin keskustasta yksiö samalla hinnalla!
No ei sentään, mutta mellunmäestä voi ehkä just yksiö irrota. Toki ei ihan metron vierestä.
Eipä sitä sitten voi tuonne Lappiinkaan lähteä kun asuminen on noin kallista. Ei jää palkasta mitään käteen kun maksaa sen asunnon siellä ja tämän mikä jäisi sitten tyhjäksi. Eipä sillä, ei minulla ole ravintola-alan koulutustakaan.
Kuuntelet tiskin takana v i t tuilua, että missä se mun caipiroska viipyy?