Saako siitä ärsyyntyä jos puoliso ei huolehdi itsestään?
Suhteemme kestänyt vasta 2 vuotta ja alkaa aihe tosissaan hiertämään. Jo ties kuinka kauan vkonloppuaamumme alkavat siten, että saan jonkinlaisen turnoff-reaktion, kun toinen niiskuttaa nenäänsä. Eihän asiaa oikein edes huomaisi jos joskus olisi näin, mutta tämä on ihan jatkuvaa.
Kysyn häneltä, että oletko nyt varmasti liikkunut tarpeeksi, katsonut että on lämmintä päällä, hyvää ravintoa, vettä ja unta. Noista kun laiminlyö jotain asiaa, niin kyllä siinä välillä ihminen sairastuu ja muuttuu puolikuntoiseksi. Hän provosoituu joka ikinen kerta, eikä näytä ymmärtävän mitä kannattaisi tehdä.
Kun eihän minun roolini ole aikuisena ihmisenä voivotella vierestä. Toivottavasti ymmärrätte minkälaisesta niiskutuksesta puhun. Koska talvellahan ja siitepölyaikana on luonnollista kenen tahansa niistää nenäänsä silloin tällöin. Tarkoitan sellaista mikä aiheuttaa avokonttoreissa närää, kun sellaista ääntä ei terveestä ihmisestä kuulu.
Kommentit (22)
No ei todellakaan ole normaalia ihmisen sairastaa jatkuvasti. Jos ei huolehdi itsestään, niin siinä käy juuri noin kuten kuvailit.
Ongelma tuntuu olevan sun päädyssä. Luulet kaikenlaista. Eroa jos olet toisen jatkuva arvostelija ja etsi joku toinen joka on sun vaatimusten mukainen. Vaikea sanoa onko toisella flunssa vai allergia, koska kaikkea on kylmällä liikkeellä. Ei ole ihmistä jolla on täydellinen vastustuskyky tai sun pitää etsiä se täydellinen, miksipä ei. Jätä toinen rauhaan. Niiskutuksen sijaan pitää niistää paperiin? Onko suihke. Erikoislääkäri tekee diagnoosit yksityisellä?
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset eivät yleensä tykkää että heitä kohdellaan kuin lapsia.
Miksi sitten pitää käyttäytyä kuin lapsi? Kyllähän aikuinen ymmärtää, että jotain hän tekee väärin jos on jatkuvasti kipeä. Aikuisen tehtävä olisi korostaa itsestään huolehtimisen tärkeyttä lapsilleen ja siinä sivussa huolehtia itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma tuntuu olevan sun päädyssä. Luulet kaikenlaista. Eroa jos olet toisen jatkuva arvostelija ja etsi joku toinen joka on sun vaatimusten mukainen. Vaikea sanoa onko toisella flunssa vai allergia, koska kaikkea on kylmällä liikkeellä. Ei ole ihmistä jolla on täydellinen vastustuskyky tai sun pitää etsiä se täydellinen, miksipä ei. Jätä toinen rauhaan. Niiskutuksen sijaan pitää niistää paperiin? Onko suihke. Erikoislääkäri tekee diagnoosit yksityisellä?
Et tainnut lukea avausta kun kerroin kyllä siinä, että nenän vuotaminen on normaalia. Mutta jos toinen vaikuttaa sairaalta joka vkonloppu puolen vuoden ajan, niin eihän se kertakaikkisesti ole normaalia ja voi kysyä huolehtiiko toinen itsestään.
Jos mä lopettaisin liikunnan, söisin huonoa ruokaa huonossa rytmissä ja kulkisin ulkona vähissä vaatteissa ilman pipoa, niin olisitteko vakavissanne sitä mieltä, että vika olisi mun puolisossa jos hän ärsyyntyisi mun puolikuntoisuudesta? Nyt vähän itsekunnioitusta kiitos tähän vihapuheen määrään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten pitää käyttäytyä kuin lapsi? Kyllähän aikuinen ymmärtää, että jotain hän tekee väärin jos on jatkuvasti kipeä. Aikuisen tehtävä olisi korostaa itsestään huolehtimisen tärkeyttä lapsilleen ja siinä sivussa huolehtia itsestään.
Tuota... Syyllistät ja syytät toista hänen flunssistaan. Sori, mutta kuulostat ihan hirveältä ihmiseltä. Normaali empaattinen kumppani tukee ja ymmärtää toista. Ehkäpä hän sairastuu stressin vuoksi (ja se stressi voi johtua sinustakin). Tai voi olla jotain rakenteellista alttiutta tai esim. allergiaa vaikkapa sinun hajusteellesi tms.
Jos mua alkaa joku ohjailemaan ja käskyttämään, niin teen tasan tarkkaan asiat ihan toisella tavalla. Jos vaikka olen aikeissa viedä kahvikupin tiskikoneeseen ja joku huomauttaa matkalla, että laita sitten koneeseen se etkä jätä pöydälle, niin kiusallanikin jätän kupin sitten pöydälle.
Sujuuko kommunikointi noin muuten vai onko laimentunut huomattavasti?
"Hän provosoituu joka ikinen kerta, eikä näytä ymmärtävän mitä kannattaisi tehdä."
Niin, harva haluaa kumppanikseen dominoivaa määräilijää. Ehkä kannattaisi miettiä ennemmin niin, miksi ette yhdessä harrasta liikuntaa ja tee hyvää ruokaa ja syö sitä yhdessä jne.
Saa toki, mutta pitäisi olla realistinen myös itsestä ja toisesta. Ja mitä tuo itsestä huolehtiminen sitten tarkoittaa. Meinasin vaan että joskus joku, joka ei tee liikuntaa ollenkaan, eikä edes harrasta kauneus rutiineja, voi olla paremmassa kunnossa ja paremman näköinen kun se, joka tekee niin. Mistä sinä tiedät miten kukin huolehtii itsestään? Jopa lievä juoppous ei aina näy.
Aika harva juttu on oikeasti kamalampi kuin läheinen, joka alkaa haukkua ja valittaa, koska olet (jälleen) sairastunut flunssaan tai mahatautiin tai koronaan tai mihin milloinkin, mitä päiväkodista lasten myötä helposti kulkeutuu. Siinä sitten sairaana kuuntelet valitusta siitä, miten olet pilannut hänen lomasuunnitelmansa sairastumisellasi ja miten p*skasti hoidat asiat arjessa. Ap:n kumppanille suosittelisin: juokse pois suhteesta ja lujaa!
Ennemmin huolestuisin, miksei toinen välitä itsestään tarpeeksi. Terveyden moralisointi on outoa.
Vierailija kirjoitti:
"Hän provosoituu joka ikinen kerta, eikä näytä ymmärtävän mitä kannattaisi tehdä."
Niin, harva haluaa kumppanikseen dominoivaa määräilijää. Ehkä kannattaisi miettiä ennemmin niin, miksi ette yhdessä harrasta liikuntaa ja tee hyvää ruokaa ja syö sitä yhdessä jne.
Joskus ollaan liikuttukin yhdessä, mutta yleisesti hänellä ollut nyt liikuntavastaisuutta. Ravinnosta tämä ei johdu.Ja mä en sitten ole määräillyt mitään. Olen vaan kertonut kantani, minkä normaalit aikuiset ihmiset allekirjoittavat.
Miten ihmeessä voi antaa tukea toiselle joka vahingoittaa omaa hyvinvointiaan jääräpäisesti? Eikä muuten kukaan olisi mielissään minunkaan seurasta jos olisin jatkuvasti sairaan oloinen.
Kyllä kotona monikin asia on sellainen missä ihmisellä tulee olla oma vapaus ja päätäntävalta miten ja milloin jonkun asian hoitaa, mutta ei itsestään huolehtiminen ole asia jossa voi oikoa puolen vuoden ajan väittäen sen olevan asia mikä ei muille kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus ollaan liikuttukin yhdessä, mutta yleisesti hänellä ollut nyt liikuntavastaisuutta. Ravinnosta tämä ei johdu.Ja mä en sitten ole määräillyt mitään. Olen vaan kertonut kantani, minkä normaalit aikuiset ihmiset allekirjoittavat.
Miten ihmeessä voi antaa tukea toiselle joka vahingoittaa omaa hyvinvointiaan jääräpäisesti? Eikä muuten kukaan olisi mielissään minunkaan seurasta jos olisin jatkuvasti sairaan oloinen.
Kyllä kotona monikin asia on sellainen missä ihmisellä tulee olla oma vapaus ja päätäntävalta miten ja milloin jonkun asian hoitaa, mutta ei itsestää
Loppupeleissä aikuinen on vastuussa itsestään vain itselleen. Nalkuttaminen ei yleensä ole ratkaisu. Liikuntavastaisuus ehkä viittaa enemmän siihen, ettei mieluista lajia ole löytynyt. Liikunnan pitää olla kivaa pääsääntöisesti, kuten suhteenkin. Voi auttaa osallistumalla positiivisesti nalkuttamisen sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat itse varsin lapselliselta syyttäessäsi ja syyllistäessäsi muita siitä että sinua ärsyttää etkä ole itse valmis tekemään muuta kuin valittamaan siitä mitä muut tekevät. Kanna vastuusi itsestäsi ja eroa jos kumppani ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä Ap:n kannattaa hankkia robotti elävän puolison tilalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kotona monikin asia on sellainen missä ihmisellä tulee olla oma vapaus ja päätäntävalta miten ja milloin jonkun asian hoitaa, mutta ei itsestää
Eli ongelmasi on, että kumppani ei liiku tarpeeksi? Viittaat "normaaleihin aikuisiin", joihin et siis lue mukaan kumppaniasi. Pidät automaattisesti niiskutusten syynä sitä, että kumppanisi tekee jotain väärin. Pohdit, miten voi antaa tukea toiselle, joka ei ole odotustesi mukainen. WTF? Ilmeisesti olet ihan tosissasi näissä teksteissäsi.
En tiedä, ymmärrätkö tai onko kukaan koskaan maininnut sinulle, mutta suhtautumistapasi toiseen on aika aggressiivinen, yksioikoinen ja jopa loukkaava. Toivottavasti sinulla ei ole lapsia tai jos on, toivottavasti hakeudut jonnekin persoonallisuushäiriötestiin. Vanhempana tuollainen suhtautuminen on lapsia vaurioittavaa ja puolisollakaan ei varmasti helppoa ole.
Siis ei liikunnan vähäisyys aiheuta puolen vuoden flunssaa, halojaa. Lääkäriin se kumppani kuuluu eikä lenkkipolulle. Mutta älä nyt siitäkin ala rähjätä, kumppanini terveysasiat on hänen omiaan etkä sinä niistä määrää. Nalkuttamalla ei ikinä paranneta suhdetta.
Eli kumppani on ollut puoli vuotta sairaana, ja sinua ärsyttää ettei hän jaksa urheilla enempää? Tiesitkö, ettei sairaana edes saa urheilla, se altistaa mm. sydänlihastulehdukselle?