Siis korona(!!!) leviää Suomessa taas! Ehkä oli ihan hyvä ettei tämä hallitus ollut ruorissa vielä 2020...
SGL ei edes "ehdi" kommentoida asiaa IS:lle!!!
https://www.is.fi/politiikka/art-2000009969269.html
IS lähestyi sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juusoa (ps) kommenttipyynnöllä ja kysyi tämän hetkisestä koronatilanteesta ja toimintaohjeista. Kommentteja pyydettiin myös sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasoselta (kok), mutta tämä ei ehtinyt kommentoida asiaa lauantaina.
Kommentit (395)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten ärsyttää ne tekopyhät moneen kertaa rokotetut jotka mainostaa että ottavat muiden suojaksi rokotteet,samaan syssyyn haukkuvat ja solvaavat rokottamattomia yms ihmisiä. Tekopyhyttä moralisointia parhaillaan, on jo todettu etteivät rokotteet estä tartuntaa ja enemmän ihmisiä kuollut näihin piikkeihin kuin itse koronaan.
Et ole edes ymmärtänyt mitä rokotteilla haetaan. Tiedettiin jo varsin varhaisessa vaiheessa, että ne eivät kovin hyvin estä tartuntoja, mutta estävät erittäin tehokkaasti vakavia tautimuotoja (sairaalahoitoon tai hautausmaalle johtavia tautimuotoja) Tämä on varsin kauniisti nähtävissä tutkimusdatasta. Valitettavasti turhan harva suomalainen on kaikkia suositeltuja rokotuksia ottanut.
Tuttu päätyi hautausmaalle
Minun tuttuni taas, rokotevastainen lampaille naureskelija, päätyi hautausmaalle koronan saatuaan. Ei rokotuksia mutta niin vain otti ja kuoli. Perusterve oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin meni edelliseltä hallitukselta koronahoito: Nuoret syrjäytyi, konkursseja, rahaa niitä tarvitsemattomille, pitkä taloudellinen kurjuus, kiellettiin kaikilta kaikki...
...ja korona leviää tänä päivänäkin näistä toimenpiteistä huolimatta.
Täyttä paskapuhetta. Työllisyys kssvoi silloin toisin kuin tämän paskahallituksen aikana!
Tämä työllisyystilanne on peräisin sieltä edelliseltä kaudelta. Vai luuletko tosiaan, että muutokset työllisyydessä tapahtuvat välittömästi parin kuukauden sisällä hallituksen toimien johdosta?
Orpo & co. alkoivat heti huhtikuussa valaa epävarmuutta ja epäuskoa kaikkiin ja kaikkialle. Kyllä se jo parissa kuukaudessa näkyy taloudessa, kun investoinnit menee jäihin, ihmiset ei uskalla kuluttaa, kun uhotaan tukileikkauksilla, aso-asuntotuotanto jäihin jne. Tässä ollaan yhäkin pitkään epävarmuudessa. Saas nähdä miten ensi vuonna käy, muuttaako porukka telttoihin kaduille, kun leikkaukset iskee.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten ärsyttää ne tekopyhät moneen kertaa rokotetut jotka mainostaa että ottavat muiden suojaksi rokotteet,samaan syssyyn haukkuvat ja solvaavat rokottamattomia yms ihmisiä. Tekopyhyttä moralisointia parhaillaan, on jo todettu etteivät rokotteet estä tartuntaa ja enemmän ihmisiä kuollut näihin piikkeihin kuin itse koronaan.
Et ole edes ymmärtänyt mitä rokotteilla haetaan. Tiedettiin jo varsin varhaisessa vaiheessa, että ne eivät kovin hyvin estä tartuntoja, mutta estävät erittäin tehokkaasti vakavia tautimuotoja (sairaalahoitoon tai hautausmaalle johtavia tautimuotoja) Tämä on varsin kauniisti nähtävissä tutkimusdatasta. Valitettavasti turhan harva suomalainen on kaikkia suositeltuja rokotuksia ottanut.
Ihmisiä vaan nyt kuolee joka päivä kuka mihinkin. Tuntuu olevan vaikea joidenkin käsittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ffp2 tai ffp3 -maski.
Suojaavuus yli 90%.
Menet tilaan, jossa 100 ihmistä. Joku tartuttaa joko 100 tai sitten esim. 8 ihmistä. Luulisi olevan yhteiskunnan pyörimisen kannaltakin jo merkitystä, saati sitten yksilötasolla.
Jos kaikilla kyseiset maskit, niin leviääkö tauti enää ollenkaan?
Leviää, jos käsiäkin on vaikea desinfioida ilman valvontaa. Kun "minä en nuhaa pelkää..."
Eli oikeasti, maskit ja desit, niin jo alkaa onnistua.
Kiinassa oli maailman tiukimmat koronatoimet ja silti virusta ei saatu kitkettyä edes sieltä. Ja siellä oli niin kovat karanteenit että ihmisiä kuoli oikeasti nälkään. Miksi siis Suomessa pystyttäisiin tukahduttamaan korona kun siinä ei ole onnistuttu missään päin maailmaa?
Heh. Vertaatko oikeasti Suomea ja Kiinaa? Siellä ihmisiä on vähintään tuhat, siinä missä Suomessa ei näy ketään.
Oletko perillä yhtään, millaisissa asunnoissa siellä asutaan? Miten ilma vaihtuu asuntojen välillä?
Ethän nyt _oikeasti_ voi verrata näitä kahta maata keskenään?
Jos täällä sadasta sairastuu kahdeksan, niin mietipä hetki, miten Kiinassa käy. Ei siellä asu mummeli yksin metsämökissä tai edes omassa yksiössään, jossa ilmanvaihto on toimivaa. Ei siellä bussipysäkillä seiso kymmenen ihmistä metrin välein.
Eli vaikka olikin rajoitteet ja maskit, niin ehkä sielläkin oli heitä, ketä "pikkunuha ei haittaa" ja homma karkasi hetkessä.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän tämä rokotevastaisuus johtuu, kyllä itse luotan viralliseen asiantuntijatahoon, rokotteet on kehitelty kansalaisten suojaksi. On tietysti oma asia jos ei rokotetta halua, silloin ei voi myöskään vongata hoitopaikkaa jos tauti iskee. Säästöä sekin.
Mä veikkaan, että ainakin osan kohdalla siitä koronapassihölmöilystä. Kun oli jo todettu, että rokote ei estä saamasta tartuntaa eikä estä tartuttamasta muita, silti koronapassia tungettiin kuin käärmettä pyssyn piippuun. Rokottamattomiin suhtauduttiin kuin spitaalisiin, mutta rokotetuilla oli täysi oikeus tartuttaa koronaa muihin. Kansan jakaminen kahtia asialla, jolle ei ollut edes mitään perustetta, ei ollut kovin fiksu teko. Israel oli rokotusten suhteen etulinjassa ja sieltä saatiin varsin paljon tietoa siitä, että rokote ei estäkään tartunna
Tätä itsekin ihmettelin! Vielä kun maailmalla uutisoitiin tutkimustiedoista ja Suomessakin joko iltalehti tai iltasanomat uutisoi, että koronaan sairastuneiden rokotettujen ja rokottamattomien uloshengityksessä ja nielussa oli saman verran sitä virusta.
Rokotteet vain lievensivät joissain tapauksissa sitä taudin kuvaa. Eli rokotettu hoitaja saattoi hyvinkin uskoa olevansa terve mitä nyt vähän päätä kivisti kun oli piikinkin saanut ja tietämättään levitti oireettomana pöpöä potilaisiin.
Vaikka asia tiedettiin, niin silti rokottamattomat hoitajat ei saaneet palata töihin. Oliko syynä se, että rokottamaton olisi saanut oireisen koronan ja joutunut heti saikulle?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä on paljonkin todellisuuden kieltäjiä. Ylen aamut taas eivät tavoita kuin pienen osan kansaa eikä ainakaan minua kiinnosta eikä auta, jos siellä joku THL:n tyyppi taas kerran toistelee "seurataan, seurataan"-mantraa. Kyllä pandemian keskellä pitäisi olla selkeämpi tiedotus ja ripeämpi organisaatio. Itsereflektiotakin tarvittaisiin, koska Suomi loistaa nyt punaisena koronakuolemakartoilla. Muualla on tehty joitain asioita paremmin kuin täällä, ja niitä malleja pitäisi alkaa soveltaa. Nykykäytännöissä kukaan ei johda pandemian torjuntaa, ja monilla on se käsitys, ettei sitä enää edes ole. Jos maailmalla alkaisi levitä jokin supertappava virus, Suomessa tapahtuisi oikeasti kauheita, koska täällä ei ole mitään oikeaa kriisiosaamista, mutta jahkailua ja vastuun välttelyä sitäkin enemmän.
Et vastannut mun kysymykseen. MISSÄ pitäisi tiedottaa? MV-lehdessä ja Seiskassa? Netflixissä? Hesarissa on ollut juttua koronatilanteesta ja monissa muissakin sanomalehdissä. Ja KENEN pitäisi tiedottaa? Petteri Orpon, Riikka Purran vai jonkun muun ministerin? Jos siis kerran HUS:in ja muiden sairaanhoitopiirien lääkärit sekä THL ei ole riittävän asiantunteva taho tiedottamaan? Ei meillä yksikään ministeri ole tässä asiassa mikään asiantuntija vaan he kuuntelevat asiantuntijoita. Erityisesti THL:ää. Miksi neljäksi vuodeksi valitun ministerin pitäisi ennen ehdokkuuttaan kansanedustajaksi suorittaa lääketieteen, mikrobiologian ja virologian tutkinnot? Se toki voisi olla ihan järkevää, että meillä ei olisikaan tällainen systeemi vaan nk virkamieshallitus. Eli STM:n alaisuudessa toimivilla ministereillä pitäisi olla juuri tämän alan koulutus. Valtiovarainministerillä sitten oman alansa koulutus, opetusministerin pitäisi olla koulutukseltaan opettaja jne. Toistaiseksi meillä on tällainen yhteiskuntarakenne ja jonain päivänä Käärijä saattaa olla valtiovarainmisteri.
Mä ymmärrän edelleen ihan hyvin, mitä tarkoitat. JONKUN pitäisi. Mutta kuka se Joku on? Tai keitä ovat ne, joista muodostettaisiin jokin organisaatio? Tällä hetkellä se organisaatio on THL. Vielä puutun käyttämääsi pandemia-sanaan. Pandemian määritelmän mukaan korona ei ole enää pandemia. Se ei ole enää edes yleisvaarallisten tartuntatautien listalla. Seurattavien tartuntatautien listalla on, mutta justhan sitä seurataankin. Mm jätevesistä. Espanjantautiakin eli influenssa A:n alatyyppiä H1N1 esiintyy edelleenkin. Vuosi sitten sain rokotteen sitä vastaan. Oli yksi niistä viruksista, jota vastaan sen vuotinen influenssarokotus oli tehty. Vaikka virusta on edelleen ympäri maailmaa, ei meillä ole enää epidemiaa eikä varsinkaan pandemiaa Espanjantaudista. Ja edes WHO:n mukaan koronavirus ei ole enää kansainvälinen terveysuhka, mikä on yksi kriteeri sille, voidaanko puhua pandemiasta vai ei.
Olen samaa mieltä siitä, että riskiryhmiin kuuluvien ja heidän läheistensä olisi hyvä olla tietoisia tilanteesta. Mutta emme ole siinä tilanteessa, jossa hallituksen pitäisi varmistaa, että jokainen riskiryhmään kuuluva on nyt varmasti tietoinen tilanteesta. Petteri Orpo ei ole meidän isä eikä Kaisa Juuso meidän äiti. Vaikka keväällä 2020 Sanna Marinista tulikin jonkinlainen äitihahmo ja Mika Salmisesta isähahmo, niin nyt ei olla enää samassa tilanteessa kuin silloin. Jos kuuluu riskiryhmään, pitää vaivautua vähän itsekin selvittämään asioita.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla oireeton korona? Ei voi olla sairastunut ilman mitään oiteita. Nyt herätys! Jos olet oireeton niin silloin et ole koronassa.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän tämä rokotevastaisuus johtuu, kyllä itse luotan viralliseen asiantuntijatahoon, rokotteet on kehitelty kansalaisten suojaksi. On tietysti oma asia jos ei rokotetta halua, silloin ei voi myöskään vongata hoitopaikkaa jos tauti iskee. Säästöä sekin.
Mä veikkaan, että ainakin osan kohdalla siitä koronapassihölmöilystä. Kun oli jo todettu, että rokote ei estä saamasta tartuntaa eikä estä tartuttamasta muita, silti koronapassia tungettiin kuin käärmettä pyssyn piippuun. Rokottamattomiin suhtauduttiin kuin spitaalisiin, mutta rokotetuilla oli täysi oikeus tartuttaa koronaa muihin. Kansan jakaminen kahtia asialla, jolle ei ollut edes mitään perustetta, ei ollut kovin fiksu teko. Israel oli rokotusten suhteen etulinjassa ja sieltä saatiin varsin paljon tietoa siitä, että rokote ei estäkään tartunna
Hoitajatuttusi tekivät erittäin väärin, kun menivät töihin, vaikka oli oireita.
Toinen asia: mulla on mennyt täysin luottamus siihen, että Suomessa on maailman rehellisimmät virkamiehet.
Suomalaisille valehdeltiin rokotteen tehosta ja koronan leviämistavoista. Ihan takuulla valehtelijat tiesivät valehtelevansa. Miten virkamiehissä on noin paljon valehtelijoita. Se oli tahallista. Heillä oli paras tieto.
(Lapset ei levitä, ei tartu kouluissa, ei leviä aerosolina, riittää, kun pesee kädet ja yskii hihaan, lottovoiton luokkaa sen tuleminen Suomeen, rokote estää tartuttamisen, joten koronapassilla turvallista. 70 % rokotekattavuus tekee laumasuojan ja koronan voi unohtaa.)
Vierailija kirjoitti:
Onneksemme rouva Kiuru ei ole enää tässä hallituksessa.
Eikös kiuru oo neiti eikä frouva.
Öyhöttävänä setämiehenä ole vakuuttunut, että koronapiikit ovat kuolemien takana. Lähteenä minulla on toisen öyhöttävän setämiehen BitChute-video ja Ano Turtiaisen twiitit.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä on paljonkin todellisuuden kieltäjiä. Ylen aamut taas eivät tavoita kuin pienen osan kansaa eikä ainakaan minua kiinnosta eikä auta, jos siellä joku THL:n tyyppi taas kerran toistelee "seurataan, seurataan"-mantraa. Kyllä pandemian keskellä pitäisi olla selkeämpi tiedotus ja ripeämpi organisaatio. Itsereflektiotakin tarvittaisiin, koska Suomi loistaa nyt punaisena koronakuolemakartoilla. Muualla on tehty joitain asioita paremmin kuin täällä, ja niitä malleja pitäisi alkaa soveltaa. Nykykäytännöissä kukaan ei johda pandemian torjuntaa, ja monilla on se käsitys, ettei sitä enää edes ole. Jos maailmalla alkaisi levitä jokin supertappava virus, Suomessa tapahtuisi oikeasti kauheita, koska täällä ei ole mitään oikeaa kriisiosaamista, mutta jahkailua ja vastuun välttelyä sitäkin enemmän.
Et vastannut mun kysymy
En ole se, jolle vastaat.
Mutta kun Suomessa koronakuolleiauus on Euroopan suurinta, niin poliittisella päätöksellä pitäisi määrätä tekemään asialle jotakin. Ensin todeta tilanne ja sitten etsiä syyt ja sitten määrätä muutettavaksi toimenpiteitä tai organisaatioita tarkempaan koronan estoon.
Niinhän se aina on, että ihan uusia tyyppejä tulee ministereiksi ja heillä ei ole taitoa hoitaa pestiään ilman apuvoimia. Kiuru kasvoi hyvin tehtäväänsä.
Thl on vain neuvoa antamassa. Heidän neuvonsa ovat täysin vääriä. Typerää odottaa koronarokotusten kanssa influenssarokotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Et vastannut mun kysymy
Aaaaaaameen 🙏🙏🙏
Niin mutta mutta me ollaan koronakuolemissa kärjessä ja jankutijankuti
Vierailija kirjoitti:
Sairastan parhaillaan koronaa. Ei ole ollut mikään helppo parissa päivässä ohimenevä nuhakuume. Kurkku oli ihan mielettömän kipeä, ei voinut niellä yhtään. Yskä niin hirveä, ettei voinut muutamaan päivään nukkua. Nyt vaan toivon, ettei jää jälkitauteja. Ennalta ei voi tietää, millaisen Koronan saa. En oikein ymmärrä, miksi tätäkin tautia pitää politisoida. Rokotukset olen ottanut kaikki, mitä on annettu. Tänä vuonna ovat myöhässä.
Itsellä on nyt kavereita sairaana ja ovat raportoineet että kovempi tauti kuin aikaisemmat.
Moni on sanonut, että eka korona oli lähes oireeton ja ne myöhemmät omikronit joiden väitettiin olevan "lievempiä" olivatkin aina vain raskaampia ja pitkäkestoisempia ja tämän viimeisin on tukalin. Täällä ja muualla somessa on ollut tarinoita jotka ei ihan tue väitettä "lievästä nuhakuumeesta"
Eli miksi vastoin ihmisten omia kokemuksia vähätellään, että korona muka "lieventyisi" aikaa myöten? Onko tosiaan näin?
Moni vähemmänkehittynyt maa on selvinnyt tänä vuonna koronasta "paremmin" kuin Suomi, koska siellä on jo hauraat vanhukset ja pitkäaikaissairaat kuolleet aikaisempiin variantteihin. Monissa yhteisöllisissä kulttuureissa sairaat hoidetaan kotona koko suvun ja kylän voimin ja koko suku asuu saman katon alla.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajana kävin tunnolisesti ottamassa kolme rokotetta. Oli koronapassit ja maskia pidin. Käsiä desinfioin jatkuvasti.
Mutta korona tuli silti, vaikka kuinka vakuutettiin, että maskit ja rokotteet suojaa
Työkavereistani ei kyllä kukaan ollut iloinen rokotteista ja huoleton ja juossut baariin. Kyllä me ammattilaisina tiesimme, että jokainen meistä saa sen rokotteista huolimatta, kun osastollamme asukkaista riehui korona ja yks kerrallaan työkaverit sairastui
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä maskiuskovaisuus oli kaiken pahan alku. Useimmat vanhemmat ihmiset ei voi tajuta, että kirurginen maski ei suojaa heitä. Ffp maskia he eivät halua käyttää. Joten tehkää nyt vihdoin se lähimmäisen teko, älkää valehdelko kirurgisten maskien hyödyistä.
Edelleen, ne maskit ei ole ikinä ollut tarkotettu suojaan kantajaansa vaan muita.
Mistä teitä lukutaidottomia sikiää?
Onpa. Miksi itse olet noin puupää? Oman lukutaidottomuutesi vuoksi levität harhakuvia. Ja tällaiset esiintyy hauraiden vanhusten suojelijoina?!
Eihän ole, miksi sinä puhut pashkaa? Noi hengityssuojaimet on kirurgeillakin suojaamassa niitä potilsita eikö toisinpäin. Uskomatonta miten varma tyhmä ihminen osaa olla, ilmeisesti in
Ei tana kun näille puupäille on selitetty uudestaan ja uudestaan, miksi kirurgit käyttävät leikkauksissa maskeja. Kirurgisten maskien käyttö virusten torjuntaan on edesvastuutonta aikana, jolloin oikeita hengityssuojaimia on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Toinen asia: mulla on mennyt täysin luottamus siihen, että Suomessa on maailman rehellisimmät virkamiehet.
Suomalaisille valehdeltiin rokotteen tehosta ja koronan leviämistavoista. Ihan takuulla valehtelijat tiesivät valehtelevansa. Miten virkamiehissä on noin paljon valehtelijoita. Se oli tahallista. Heillä oli paras tieto.
(Lapset ei levitä, ei tartu kouluissa, ei leviä aerosolina, riittää, kun pesee kädet ja yskii hihaan, lottovoiton luokkaa sen tuleminen Suomeen, rokote estää tartuttamisen, joten koronapassilla turvallista. 70 % rokotekattavuus tekee laumasuojan ja koronan voi unohtaa.)
Hoitajatuttuni tekivät ihan oikein. Heidäthän oli rokotettu ja koska rokotettu ei voinut tartuttaa, ei ollut mitään syytä jäädä pois töistä.
Toi sun toinen asia. Mä seurasin tätä hässäkkää - siis ihan mielenkiinnosta- jo tammikuussa 2020. Helmikuussa yksi työkaveri oli tulossa talvilomalta Alpeilta, just sieltä Tirolin alueelta. Mä kysyin firman toimitusjohtajalta, että meinaatko, että hän lampsii heti seuraavana päivänä toimistolle töihin. Toimari oli kuin ö aapisen laidassa ja mä sanoin, että mitäs jos nyt tää Tirolista palaava tekisi varmuuden vuoksi kaksi viikkoa etätöitä. Ja mä passitin koko porukan etätöihin jo ennenkuin tuli virallinen etätyösuositus. Jotain hyvää siinä, että nörtillä on sairaanhoitajan koulutuskin :D
Mä tajusin jo hyvin varhain, miten koko tämä pandemian hoito oli jotain kummallista poliittista peliä. Tehtiin asioita, jotka oli oikeasti ihan ääliömäisiä, mikäli olisi ollut tarkoitus estää virusta leviämästä. Mutta eihän se ollutkaan tarkoitus. Tarkoitus oli vain pitää huolta siitä, että virus leviäisi sen verran hitaasti, että terveydenhuollon kantokyky kestää. Kun terveyudenhuollossa jo pitkään oli ajettu kaikki toiminnot minimiin, niin tietenkin kaikki räjähti, kun yks kaks olikin potilaita enemmän kuin pystyttiin hoitamaan. Poikkeustilan julistaninen ja valmiuslain tiettyjen pykälien käyttöön ottaminen oli tietenkin siinä tilanteessa välttämätöntä, koska muuten ei olisi selvitty. Mutta esimerkiksi HUS:in Eeva Ruotsalainen yritti vielä marraskuussa 2021 (vai oliko jopa 2022) saada poikkeustilaa uudelleen käyttöön, koska joulunpyhiksi oli silloin liian vähän hoitajia. Jos olisi ollut poikkeustila, olisi hoitajat voitu pakottaa töihin jouluksi. En ole Marin-fani, mutta silloin arvostin Marinin kommenttia, että poikkeustila ja valmiuslaki eivät ole olemassa sitä varten, että HUS:illa on ongelmia työvuorolistojen kanssa.
Harmi, että kesäkuussa 2020 aikani kuluksi siivosin kirjahyllyäni ja hävitin kaikki sairaanhoito-opiston aikaiset oppikirjani. Olisin voinut lahjoittaa ne vaikka THL:lle. Mä otin ne vanhat opit käyttöön heti silloin, kun kuulin työkaverini saapuvan Tirolista. Mä en missään vaiheessa uskonut niitä älyttömyyksiä, että koronavirs ei tartu klo 16:59, mutta alkaa tarttua klo 17:01. Tai että koronavirus ei tartu koulussa, missä samassa huoneessa on yli 20 lasta, mutta heti, jos menee koulukaverinsa kotiin leikkimään tai menee harrastuksiin, jossa on 5-10 lasta, sitten se tarttuu.
Tätäkin ketjua kun lukee, niin ihmettelen ihmisten putkiaivoisuutta.
Rokote ja maski eivät kulje mitenkään käsikädessä.
Voi olla rokotettu, eikä käytä ikinä maskia.
Voi olla rokotettu, käyttää aina maskia.
Voi olla rokottamaton, eikä käytä ikinä maskia.
Voi olla rokottamaton, käyttää aina maskia.
Mikä tässä on niin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Hoitajatuttuni tekivät ihan oikein. Heidäthän oli rokotettu ja koska rokotettu ei voinut tartuttaa, ei ollut mitään syytä jäädä pois töistä.
Toi sun toinen asia. Mä seurasin tätä hässäkkää - siis ihan mielenkiinnosta- jo tammikuussa 2020. Helmikuussa yksi työkaveri oli tulossa talvilomalta Alpeilta, just sieltä Tirolin alueelta. Mä kysyin firman toimitusjohtajalta, että meinaatko, että hän lampsii heti seuraavana päivänä toimistolle töihin. Toimari oli kuin ö aapisen laidassa ja mä sanoin, että mitäs jos nyt tää Tirolista palaava tekisi varmuuden vuoksi kaksi viikkoa etätöitä. Ja mä passitin koko porukan etätöihin jo ennenkuin tuli virallinen etätyösuositus. Jotain hyvää siinä, että nörtillä on sairaanhoitajan koulutuskin :D
Mä tajusin jo hyvin varhain, miten koko tämä pandemian hoito oli jotain kummallista poliittista peliä. Tehtiin asioita, jotka oli oikeasti ihan ääliömäisiä, mikäli olisi ollut tarkoitus estää virusta leviämästä. Mutta eihän se ollutkaan tarkoitus. Tarkoitus oli vain pitää huolta siitä, että virus leviäisi sen verran hitaasti, että terveydenhuollon kantokyky kestää. Kun terveyudenhuollossa jo pitkään oli ajettu kaikki toiminnot minimiin, niin tietenkin kaikki räjähti, kun yks kaks olikin potilaita enemmän kuin pystyttiin hoitamaan. Poikkeustilan julistaninen ja valmiuslain tiettyjen pykälien käyttöön ottaminen oli tietenkin siinä tilanteessa välttämätöntä, koska muuten ei olisi selvitty. Mutta esimerkiksi HUS:in Eeva Ruotsalainen yritti vielä marraskuussa 2021 (vai oliko jopa 2022) saada poikkeustilaa uudelleen käyttöön, koska joulunpyhiksi oli silloin liian vähän hoitajia. Jos olisi ollut poikkeustila, olisi hoitajat voitu pakottaa töihin jouluksi. En ole Marin-fani, mutta silloin arvostin Marinin kommenttia, että poikkeustila ja valmiuslaki eivät ole olemassa sitä varten, että HUS:illa on ongelmia työvuorolistojen kanssa.
Harmi, että kesäkuussa 2020 aikani kuluksi siivosin kirjahyllyäni ja hävitin kaikki sairaanhoito-opiston aikaiset oppikirjani. Olisin voinut lahjoittaa ne vaikka THL:lle. Mä otin ne vanhat opit käyttöön heti silloin, kun kuulin työkaverini saapuvan Tirolista. Mä en missään vaiheessa uskonut niitä älyttömyyksiä, että koronavirs ei tartu klo 16:59, mutta alkaa tarttua klo 17:01. Tai että koronavirus ei tartu koulussa, missä samassa huoneessa on yli 20 lasta, mutta heti, jos menee koulukaverinsa kotiin leikkimään tai menee harrastuksiin, jossa on 5-10 lasta, sitten se tarttuu.
Varmaan teit ihan oikein, kun passitit sen Tirolista tulleen etätöihin ja porukkasi. Mutta oletko ihan varma, ettei tauti jotain muuta kautta iskisi joka tapauksessa? Näinhän tapahtuu aina. Joo voimme teoriassa mennä koko maailma samaan aikaan kuukaudeksi koteihimme, mutta se nyt vaan ei tapahdu. Ei ainakaan nykymaailmassa.
Vierailija kirjoitti:
En ole se, jolle vastaat.
Mutta kun Suomessa koronakuolleiauus on Euroopan suurinta, niin poliittisella päätöksellä pitäisi määrätä tekemään asialle jotakin. Ensin todeta tilanne ja sitten etsiä syyt ja sitten määrätä muutettavaksi toimenpiteitä tai organisaatioita tarkempaan koronan estoon.
Niinhän se aina on, että ihan uusia tyyppejä tulee ministereiksi ja heillä ei ole taitoa hoitaa pestiään ilman apuvoimia. Kiuru kasvoi hyvin tehtäväänsä.
Thl on vain neuvoa antamassa. Heidän neuvonsa ovat täysin vääriä. Typerää odottaa koronarokotusten kanssa influenssarokotuksia.
En ole eri mieltä kanssasi. Kun miltei 20 vuotta sitten aloitin nykyisessä työpaikassani, meillä oli hyvin usein puhetta mitä erilaisimmisssa asioissa, mitä pitäisi tehdä. Jonkun pitäisi. Siis sen kuuluisan Jonkun Muun. Mutta koskaan ei sanottu suoraan, KENEN pitäisi. Nostin jo aikoja sitten asian esille ja sanoin, että ei enää konditionaaleja. Ei enää "pitäisi" vaan "pitää". Ja sitten päätetään, kuka tekee. Konditionaalit ja lisäksi se, ettei ole edes ehdotusta, kenelle nakki napsahtaa, on pelkkää sanahelinää. Asiasta voi jaaritella vaikka vuosikymmeniä eikä mitään tapahdu.
Poliittinen päätös ei ole ihminen. Poiliittinen päätös ei voi tehdä yhtään mitään. Tai no ehkä jonain päivänä poliittinen päätös on tekoäly.
Ja siis THL ei ole vaatinut, että hyvinvointialueet antavat koronarokotteet influenssarokotusten yhteydessä. Tämä on ollut ihan hyvintointialueiden oma päätös. THL suorastaan hoputtaa kansalaisia hakemaan rokotteensa, mutta ne on hyvinvointialeet, jotka panttaavat rokotteita. Meillä on Suomessa sellainen hallintohimmeli, että tavallisen kansalaisen on tietenkin vaikea hahmottaa, kuka on päättänyt ja mistä. Kansalainen huutaa hallitusta apuun, vaikka syypää johonkin on joku ihan muu viranomainen kuin hallitus tai edes yksikään ministereistä.
Lisään tähän omaan kommenttiini vielä sen, että hoitajien rokotepakko saattoi olla myös yksi syy. Kun oli jo todettu, ettei rokote estänyt saamasta tartuntaa eikä tartuttamasta muita, silti vaadittiin hoitajia ottamaan rokotteet. Ja sitä rokotepakkoa perusteltiin nimenomaan sillä, että rokotettu hoitaja ei tartuta potilaitaan. Perusteltiin vielä silloinkin, kun jo tiedettiin, että kyllä muuten tartuttaa. Rokote saattaa hyvinkin suojata ihmistä saamasta taudin vakavaa muotoa, mutta silloinhan hoitajien rokotepakon olisi pitänyt perustua ihan eri asiaan. Siihen, että on pienempi riski kuormittaa jo ennestään huonossa jamassa olevaa terveydenhuoltoa, ja siihen, että on pienempi riski joutua olemaan - niin ikään huonossa jamassa olevassa terveydenhuollossa - kovin pitkään pois töistä.
Entisenä sairaanhoitajana mulla on aika paljon hoitajatuttuja. Muistan hyvin, miten iloissaan osa hoitajista oli rokotteen saatuaan, kun saattoivat sitten hyvillä mielin käydä viikonloppuisin baarissa ja elää muutenkin ihan normaalisti. Rokotteesta huolimatta saivat tartunnan, mutta koska oireet olivat vain lieviä, eivät jääneetkään kotiin vaan menivät töihin. Aika moni heistä oli vielä töissä hoivakodeissa, palvelutaloissa tai kotihoidoissa.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/