Siis korona(!!!) leviää Suomessa taas! Ehkä oli ihan hyvä ettei tämä hallitus ollut ruorissa vielä 2020...
SGL ei edes "ehdi" kommentoida asiaa IS:lle!!!
https://www.is.fi/politiikka/art-2000009969269.html
IS lähestyi sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juusoa (ps) kommenttipyynnöllä ja kysyi tämän hetkisestä koronatilanteesta ja toimintaohjeista. Kommentteja pyydettiin myös sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasoselta (kok), mutta tämä ei ehtinyt kommentoida asiaa lauantaina.
Kommentit (395)
Marinin hallitusta koronatoimien suhteen haukkuvat:
Kiinnostaisi tietää, että miten teidän mielestänne koronan kanssa ihan pandemian alussa olisi pitänyt toimia? Viruksesta ja sen tappavuudestahan ei tiedetty juuri mitään vielä tuolloin.
Tuttu hautausurakoitsija tietää kaikkien vainajien rokotukset? Lienee sama tyyppi, jonka mukaan astianpesukoneessa käytettävä pesuaine saa vatsalaukun muuttumaan harmaaksi.
Hautausurakoitsijako muka saa tietoonsa, ketkä ovat rokotettuja ja ketkä eivät?
TERVEYDEN ja hyvinvoinnin laitos (THL) on päivittänyt koronaohjeitaan.
THL kertoo, että koronavirukseen kannattaa suhtautua kuten muihinkin hengitystieinfektioihin. Juuri koronavirusta koskeville erityisille ohjeille ei enää ole tarvetta, sanoo THL:n ylilääkäri Tuula Hannila-Handelberg tiedotteessa.
Rauhotutaas nyt vihdoinkin.
Nyt olen jo useampaankin kertaan törmännyt netissä siihen, että joku tutkijalääkäri olisi "ärähtänyt" siitä, että jos sen piikin ottaa, niin pitäis alkupäivinä vältellä ihmisjoukkoja.
Pahin moka rokotuksissa oli, että rokotettuja ei missään informoitu välttelemään ihmisruhkia muutaman päivän ja mielellään lähes viikon rokotuksen jälkeen.
Rokote laskee tilapäisesti ihmisen immuniteettia alkupäivinä kun elimistö "kokkaa" vasta-aineita koronaa vastaan. Tämä kuulemma aiheuttaa tilapäisen immuniteetin lasķun. Sitten suoja alkaa nousta ja saavuttaa optimaalisen lopullisen tason vasta reilu vk:n kuluttua.
Moni sairastui yllätyksekseen koronaan heti piikin otettuaan, kun oli lähtenyt suoraan "baanalle" piikin saatuaan. Myös tuollainen "kimppajonotus" sumpussa on huono idea. Voit saada sekä koronan että piikin samaan syssyyn.
Tämä voi olla yksi syy runsaisiin läpäisyinfektioihin. Ihmiset kuvittelevat olevansa mystisesti turvassa heti kun piikki on isketty hihaan, mutta ovatkin pari päivää jopa suuremmassa vaarassa kuin rokottamattomat saada korona. Eli pitäisi odottaa muutama päivä että ihmmuniteetti saa rauhassa kehittyä.
Vierailija kirjoitti:
Taikavarvulla koetellen hautausmaalla, varpu nousee kummasti ylös, jos vainaja on saanut rokotteen.
Mistähän tämä rokotevastaisuus johtuu, kyllä itse luotan viralliseen asiantuntijatahoon, rokotteet on kehitelty kansalaisten suojaksi. On tietysti oma asia jos ei rokotetta halua, silloin ei voi myöskään vongata hoitopaikkaa jos tauti iskee. Säästöä sekin.
Tuttu on koronassa parhaillaan. Toinen kerta hänellä. On ottanut neljä rokotusannosta. Hän varoi tartuntoja koko ajan ja on käyttänyt enimmäkseen maskia.
Minä otin kaksi annosta rokotetta ja sairastin korona kerran reilut kaksi vuotta sitten. Minä lopetin maskien käytön sen jälkeen kun paranin koronasta ja olen ollut terve sen jälkeen.
No mitä, tämähän on hyvä testi hallitukselle ja kaikille muillekin jälkiviisaille, jotka arvostelivat suu vaahdossa edellistä hallitusta. Ja huomio sille, että nyt on helkutin paljon helpompaa, kun on rokote olemassa ja koronavirus heikentynyt ekasta versiosta paljon. Mutta jopa nämä pienetkin toimenpiteet koronan kanssa näyttää olevan liian vaikeita.
Kotona takia ihmisistä on teholla. Mutta nyky versiot on lievempiä, kuin se alkuversio. Se auttaa paljon. Ja monilla on rokotteita. Varsinkin riskiryhmillä.
Ja jokainen infektio pitää hoitaa ja pysyä tartiuttavana poissa ihmisten ilmoilla. Koskaan ei tiedä kuka kuolee tai saa aivotulehsduksen tms siitä sinun flunssasta.
Vierailija kirjoitti:
Marinin hallitusta koronatoimien suhteen haukkuvat:
Kiinnostaisi tietää, että miten teidän mielestänne koronan kanssa ihan pandemian alussa olisi pitänyt toimia? Viruksesta ja sen tappavuudestahan ei tiedetty juuri mitään vielä tuolloin.
Ja se oli tappava silloin. Nyt liikkeellä on lievempiä versioita.
Vierailija kirjoitti:
THL kertoo, että koronavirukseen kannattaa suhtautua kuten muihinkin hengitystieinfektioihin. Juuri koronavirusta koskeville erityisille ohjeille ei enää ole tarvetta, sanoo THL:n ylilääkäri Tuula Hannila-Handelberg tiedotteessa.
Rauhotutaas nyt vihdoinkin.
Suomessa on Euroopan eniten koronakuolemia. Ei syytä rauhoittua.
Vierailija kirjoitti:
Harva haluaakaan mitään lockdowneja, mutta on tosiaan uskomatonta, että mitään ei tehdä - ei siis mitään. Joo, jossain netissä on toimintaohjeita virusten välttämiseksi, mutta tässä tilanteessa, jossa pandemia nostaa päätään ja Suomi johtaa maanosan koronakuolematilastoja, pitäisi viimein myös TEHDÄ jotain - edes informoida kansalaisia, koska tästäkin ketjusta näkee, miten pihalla jotkut ovat nykytilanteesta ja koronan vaaroista.
Missä sun mielestäsi pitäisi olla informaatiota? Tänään oli Ylen aamussa, Ylen sivuiltakin löytyy asiasta tietoa. Yle on edelleen Suomessa se kanava, joka tiedottaa asioista. Jos ihmiset eivät seuraa uutisia, niin ei sille oikein voi mitään.
Mä en sanoisi, että ketjussa olisi kovinkaan montaa kirjoittajaa, joka olisi pihalla nykytilanteesta. Kyllä ihmiset tietävät, että koronatartuntojen määrä on taas kasvussa ja koronakuolemiakin on Suomessa ollut väestömäärään nähden paljon. Se, miten ihmiset suhtautuvat tietoon, vaihtelee. Hyvin vähän on kuitenkin niitä, jotka eivät usko koko viruksen olemassaoloon. Tai siihen, että virus voisi olla joillekin ihmisille vaarallinen. Mutta vaikka Petteri Orpo - tai edes Jussi Halla-aho - puhuisi televisiossa aamusta iltaan koronasta, ei se saisi näiden ihmisten käsitystä muuttumaan.
Mä kyllä ymmärrän pointtisi tiedottamisen tarpeesta, mutta siitähän tiedotetaan jo. Vika on siinä, ettei ihmisiä, joiden oikeasti olisi syytä olla huolissaan koronatartunnasta, tunnu ne ohjeet kiinnostavan. Maaliskuussa 2020 osalle suomalaisia syntyi kummallinen käsitys, että vain pääministeri voi kertoa, mitä milloinkin tavallisen kansalaisen pitää tehdä. Tai olla tekemättä. Tilanne oli silloin uusi ja yllättävä, joten sikäli ne spektaakkelit ymmärtää. Mutta koronavirus ei ole kadonnut minnekään. Ei ole koko tänä aikana - kesää 2020 lukuunottamatta - kadonnut.
Jos teillä on iäkkäitä läheisiä, jotka eivät seuraa uutisia tai jotka eivät enää ymmärrä niiden sisältöä, niin selventäkää asioita heille. Jos teillä tai läheisellänne on sairaus, joka saattaisi vaatia jotain erikoistoimenpiteitä, kysykää ohjeita hoitavalta lääkäriltä.
Mä olen kutsunut yhden ystäväni viettämään joulua kanssani. Jos en olisi ehtinyt jo kutsua, olisin pyytänyt mun 90+ vanhempani jouluksi meille. Aion kyllä selventää isälleni, että he ottavat tietoisen riskin, jos menevät viettämään joulua mun siskolleni. Koska siellä on sukujoulu ja vain yksi, joka tekee edes etätöitä. Ja hänenkin puolisonsa on töissä päiväkodissa. Isäni saa sitten itse päättää, viettääkö joulua äidin kanssa kahdestaan vai menevätkö siskolleni, jossa on mukana myös vanhempieni lapsenlapsenlapsetkin. Todennäköisesti menevät mieluummin sinne kuin nököttävät kahdestaan kotona. Ja jouluruokaakin on aika hankala syödä ffp3-naamalla.
Vierailija kirjoitti:
kyllä rysssäntrolli tietää, miksi emme uskoisi sitä...
Vierailija kirjoitti:
Mistähän tämä rokotevastaisuus johtuu, kyllä itse luotan viralliseen asiantuntijatahoon, rokotteet on kehitelty kansalaisten suojaksi. On tietysti oma asia jos ei rokotetta halua, silloin ei voi myöskään vongata hoitopaikkaa jos tauti iskee. Säästöä sekin.
Mä veikkaan, että ainakin osan kohdalla siitä koronapassihölmöilystä. Kun oli jo todettu, että rokote ei estä saamasta tartuntaa eikä estä tartuttamasta muita, silti koronapassia tungettiin kuin käärmettä pyssyn piippuun. Rokottamattomiin suhtauduttiin kuin spitaalisiin, mutta rokotetuilla oli täysi oikeus tartuttaa koronaa muihin. Kansan jakaminen kahtia asialla, jolle ei ollut edes mitään perustetta, ei ollut kovin fiksu teko. Israel oli rokotusten suhteen etulinjassa ja sieltä saatiin varsin paljon tietoa siitä, että rokote ei estäkään tartunnan saamista eikä estä tartuttamatta muita. Tätä tietoa ei haluttu Suomessa hyödyntää vaan edelleen elettiin harhaluulossa, että rokotettujen seurassa on turvalölista viettää aikaansa, mutta rokottamattomien ei.
Ylen aamussa 6.11 THL:n henkilöt kertoivat, että korona tulee LOPPUSYKSYSTÄ
Miksi mennä rokotusjonoihin, siihenhän on vuosi aikaa. Nyt on TALVI MARRASKUU.
Vierailija kirjoitti:
Ylen aamussa 6.11 THL:n henkilöt kertoivat, että korona tulee LOPPUSYKSYSTÄ
Miksi mennä rokotusjonoihin, siihenhän on vuosi aikaa. Nyt on TALVI MARRASKUU.
Syyskuu, lokakuu ja marraskuu ovat Suomessa syksyä. Joulukuu, tammikuu ja helmikuu ovat talvea. Maaliskuu, huhtikuu ja toukokuu ovat kevättä ja kesäkuu, heinäkuu ja elokuu ovat kesää. Nyt ei siis ole vielä talvi vaan nimenomaan eletään nyt loppusyksyä.
Vierailija kirjoitti:
Vai sillä lailla, väärät mielipiteet poistatetaan.
Mä poistatan nyt sit koko ketju, HV!
jaaha, täällähän tämä on vieläkin
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva haluaakaan mitään lockdowneja, mutta on tosiaan uskomatonta, että mitään ei tehdä - ei siis mitään. Joo, jossain netissä on toimintaohjeita virusten välttämiseksi, mutta tässä tilanteessa, jossa pandemia nostaa päätään ja Suomi johtaa maanosan koronakuolematilastoja, pitäisi viimein myös TEHDÄ jotain - edes informoida kansalaisia, koska tästäkin ketjusta näkee, miten pihalla jotkut ovat nykytilanteesta ja koronan vaaroista.
Missä sun mielestäsi pitäisi olla informaatiota? Tänään oli Ylen aamussa, Ylen sivuiltakin löytyy asiasta tietoa. Yle on edelleen Suomessa se kanava, joka tiedottaa asioista. Jos ihmiset eivät seuraa uutisia, niin ei sille oikein voi mitään.
Mä en sanoisi, että ketjussa olisi kovinkaan montaa kirjoittajaa, joka olisi pihalla nykytilanteesta. Kyllä ihmiset tietävät, että koronatartuntojen määrä on taas
Kyllä täällä on paljonkin todellisuuden kieltäjiä. Ylen aamut taas eivät tavoita kuin pienen osan kansaa eikä ainakaan minua kiinnosta eikä auta, jos siellä joku THL:n tyyppi taas kerran toistelee "seurataan, seurataan"-mantraa. Kyllä pandemian keskellä pitäisi olla selkeämpi tiedotus ja ripeämpi organisaatio. Itsereflektiotakin tarvittaisiin, koska Suomi loistaa nyt punaisena koronakuolemakartoilla. Muualla on tehty joitain asioita paremmin kuin täällä, ja niitä malleja pitäisi alkaa soveltaa. Nykykäytännöissä kukaan ei johda pandemian torjuntaa, ja monilla on se käsitys, ettei sitä enää edes ole. Jos maailmalla alkaisi levitä jokin supertappava virus, Suomessa tapahtuisi oikeasti kauheita, koska täällä ei ole mitään oikeaa kriisiosaamista, mutta jahkailua ja vastuun välttelyä sitäkin enemmän.