Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taloudellinen hyväksikäyttö avioliitossa. Onko sullakin esimerkkejä?

Vierailija
04.11.2023 |

Ostan käytännössä kaiken ruuan taloutemme yli tuhannella eurolla kuukaudessa. Ehkä kerran parissa kuukaudessa mies lupaa pitsaa lapsille. Ei tuo minulle. 

Ostan kaikki lasten vaatteet ja kengät ja maksan kaikki heidän lomamatkansa. Harrastusmaksuihin mies hieman osallistuu. 

Talon kuluja maksamme puoliksi. Tulot ovat suunnilleen yhtä hyvät, minulla aavistuksen isommat.en tiedä,  mihin mies käyttää rahansa. 

Muutan pois, kun nuorin lapsikin muuttaa. 

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalaisten mielestä meillä on taloudellista hyväksikäyttöä, meidän mielestä ei lainkaan. Asumme siis minun omistamassa velattomassa talossa jonka remonttilainan maksaa täysin mies. Minä maksan talon muut kulut.

Mutta suosittelen aloittajaa keskustelemaan tilanteesta miehen kanssa, ellei ole jo keskusteltukin.

Vierailija
22/56 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä yhteisen taloustilin perustamisessa on niin vaikeaa?

En tajua yhtään näitä virityksiä missä maksetaan yhteisiä pääosin/ainoastaan omilta tileiltä satunnaislogiikalla ja jälkikäteen pahoitetaan mieli kun kaikki on niin epäoikeudenmukaista.

Suoraan sanoen joku yhteisen taloustilin perustaminen, sinne rahan siirtäminen ja sitten sieltä (vain) tiettyjen laskujen maksaminen kuulostaakin jo turhan monimutkaiselta :D Kun asiat voi hoitaa omilta tileiltään ilman ongelmiakin. Meillä on aina "se maksanut joka ehtii", nyt verkkolaskujen tultua ne vaan on ajautuneet jommalle kummalle sen enempiä miettimättä. Ja toimii. Jos jommaltakummalta rahat loppuu jonkun isomman ostoksen myötä, toinen antaa hänelle rahaa jne, mutta harvoin tarvii. Keskituloisia ollaan nykyään, aiemmin pienituloisia. Koskaan ei olla rahasta riidelty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua yhtään näitä virityksiä missä maksetaan yhteisiä pääosin/ainoastaan omilta tileiltä satunnaislogiikalla ja jälkikäteen pahoitetaan mieli kun kaikki on niin epäoikeudenmukaista.

Juuri näin. Ei tartte ikinä kinastella, kumpi kaivaa lompakkonsa esiin kaupan kassalla, kun on yhteinen taloustili. Kumpikin maksaa vaikka palkkapäivänään sovitun summan tilille. Ei ole niin vaikeaa.

Vierailija
24/56 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Ei tartte ikinä kinastella, kumpi kaivaa lompakkonsa esiin kaupan kassalla, kun on yhteinen taloustili. Kumpikin maksaa vaikka palkkapäivänään sovitun summan tilille. Ei ole niin vaikeaa.

Ei tarvi muutenkaan kinastella. Se maksaa joka ehtii. Tai jos omalla tilillä ei paljoa ole, pyytää toista maksamaan. That's it.

Vierailija
25/56 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanoen joku yhteisen taloustilin perustaminen, sinne rahan siirtäminen ja sitten sieltä (vain) tiettyjen laskujen maksaminen kuulostaakin jo turhan monimutkaiselta :D Kun asiat voi hoitaa omilta tileiltään ilman ongelmiakin. Meillä on aina "se maksanut joka ehtii", nyt verkkolaskujen tultua ne vaan on ajautuneet jommalle kummalle sen enempiä miettimättä. Ja toimii. Jos jommaltakummalta rahat loppuu jonkun isomman ostoksen myötä, toinen antaa hänelle rahaa jne, mutta harvoin tarvii. Keskituloisia ollaan nykyään, aiemmin pienituloisia. Koskaan ei olla rahasta riidelty.

Nyt puhutaan erityosesti tilanteesta, jossa maksaminen jakautuu epätasaisesti. Jos toinen hoitaa useammin kaupassakäynnin, aika väistämättä hän maksaa myös enemmän ellei toisella ole jokin muu isompi meno omilla harteillaan. 

Lisäksi omasta mielestäni kuulostaa monimutkaiselta siirrellä rahoja toisen tililtä toiselle aina sen mukaan, kummalta onn rahat lopussa. Varsinkin jos toinen on sellainen kuin aloituksessa. Yksinkertaisempaa on, että yhteiset menot maksetaan yhdessä.

Vierailija
26/56 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehille tasa-arvo avioliitossa on sitä, että kaikki maksetaan puoliksi ja nainen tekee kaikki kotityöt. Mies vaihtaa auton renkaat pari kertaa vuodessa.

VMP #miesvihanäkyväksi

Vierailija
27/56 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvi muutenkaan kinastella. Se maksaa joka ehtii. Tai jos omalla tilillä ei paljoa ole, pyytää toista maksamaan. That's it.

Luepa aloitus ennen kuin kommentoit.

Vierailija
28/56 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta, maksan asumisen (laina, energiat, kiinetistöverot), autot, vakuutukset, lasten vaatteet, ruuat puoliksi. Vaimo maksaa ruuat puoliksi.

Tasan meni?

Vierailija
29/56 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan suostuu elämään parisuhteessa jossa kokee hyväksikäyttöä?

Vierailija
30/56 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehille tasa-arvo avioliitossa on sitä, että kaikki maksetaan puoliksi ja nainen tekee kaikki kotityöt. Mies vaihtaa auton renkaat pari kertaa vuodessa.

Höpöhöpö. Nykyidten someperinavätysnaisten aikakaudella oman puolikkaansa kotitöistä hoitava nainen on harvinaisuus. Oman puolikkaansa taloudellisista vastuista hoitava on jo sen tason ylsisarvinen, ettei moisesta uskalla edes unelmoida.

Vierailija
31/56 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska mies on komea ja on mukava saada muut naiset kateellisiksi. Viis siitä millainen ihminen hän on. Näkeehän sen siitä kun monta miespuolista kaveriani on ilman naista, mutta koska ulkonäkö ei ole Anttilan kuvastoon sopiva, niin eipä naisia kiinnosta.

Vierailija
32/56 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska mies on komea ja on mukava saada muut naiset kateellisiksi. Viis siitä millainen ihminen hän on. Näkeehän sen siitä kun monta miespuolista kaveriani on ilman naista, mutta koska ulkonäkö ei ole Anttilan kuvastoon sopiva, niin eipä naisia kiinnosta.

Onko tuo hyväksikäyttöä vai sitä että ei saa tahtoaan läpi kaikissa asioissa?

Vierailija
33/56 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt pelastaa miesvauvaexien taloutta ja elämää maksamalla niiden laskuja. Olen läheisriippuvainen ja mulla on huonosti työkaluja siihen, miten voisi oikeasti auttaa ihmistä joka sotkee elämänsä. Onneksi suhteet ovat aina loppuneet ja mies saanut vaipua ulosottoon aivan keskenään.

Vierailija
34/56 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aina ollut vaan niin että vaimo huolehtii että perheellä on ruokaa kaapissa ja puhtaat ehjät vaatteet. Minä maksan lainat autot .sähköt vakuutukset...ym korjaukset ym..  emme edes ole puhunneet asiasta näin on ollut 20 vuotta.

Vierailija
35/56 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en silloin nuorena jotenkin vain osannut pitää puoleni. Enkä osannut aavistaa miehestäni, ettei hän ajattelisi meitä vaan itseään. Olin itse alussa se enemmän tienaava, joskin pienipalkkainen ja hän työtön opiskelija, mulle oli itsestään selvää että maksan lähes kaiken.

Hän sai rauhassa opiskella vaativia opintojaan kun mä hoidin kaikki laskut. Sitten kun hänestä tuli se hyvin tienaava, hän ei toiminutkaan mua kohtaan samoin. Vaan mun piti maksaa edelleen kotona pienestä palkastani puolet ja hän säästi isolla palkallaan siinä itselleen valtavasti. 

Onneksi en yrityksistä huolimatta tullut raskaaksi, koska se jatkumo olisi varmasti ollut että mun pitää maksaa kaikki lapsiin liittyvät menot ja miehellä vaan tilit pullistelee, eikä mulla ole mitään säästöjä. 

Vierailija
36/56 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo hyväksikäyttöä vai sitä että ei saa tahtoaan läpi kaikissa asioissa?

Tuo on juurisyy sille miksi ihmiset pettyvät parisuhteessa. Ulkonäkö menee muun edelle ja sitten tuskaillaan ja kirjoitellaan Vauva-palstalla kuinka mies on paska.

Vierailija
37/56 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein johtuu, että lapsena on kasvatettu sellaisessa perheessä, jossa lapselle on opetettu ettei hän voi vaatia itselleen enempää tai muuten toksisen parisuhteen malli. Ja myös luulen, että taustalla on myös jonkinlainen toiveikas ajatus, että vaikka muutaman vuoden päästä se hyväksikäyttävä osapuoli jotenkin havahtuu ja tajuaa käyttäytyneensä väärin ja korvaa kaiken tämän vääryyden... Mutta sitä ei koskaan tapahdu.

Vierailija
38/56 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en silloin nuorena jotenkin vain osannut pitää puoleni. Enkä osannut aavistaa miehestäni, ettei hän ajattelisi meitä vaan itseään. Olin itse alussa se enemmän tienaava, joskin pienipalkkainen ja hän työtön opiskelija, mulle oli itsestään selvää että maksan lähes kaiken.

Hän sai rauhassa opiskella vaativia opintojaan kun mä hoidin kaikki laskut. Sitten kun hänestä tuli se hyvin tienaava, hän ei toiminutkaan mua kohtaan samoin. Vaan mun piti maksaa edelleen kotona pienestä palkastani puolet ja hän säästi isolla palkallaan siinä itselleen valtavasti. 

Onneksi en yrityksistä huolimatta tullut raskaaksi, koska se jatkumo olisi varmasti ollut että mun pitää maksaa kaikki lapsiin liittyvät menot ja miehellä vaan tilit pullistelee, eikä mulla ole mitään säästöjä. 

Jostain syystä tuota vain pitäisi jatkaa hamaan loppuun? Miksi?

Vierailija
39/56 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein johtuu, että lapsena on kasvatettu sellaisessa perheessä, jossa lapselle on opetettu ettei hän voi vaatia itselleen enempää tai muuten toksisen parisuhteen malli. Ja myös luulen, että taustalla on myös jonkinlainen toiveikas ajatus, että vaikka muutaman vuoden päästä se hyväksikäyttävä osapuoli jotenkin havahtuu ja tajuaa käyttäytyneensä väärin ja korvaa kaiken tämän vääryyden... Mutta sitä ei koskaan tapahdu.

On oikeastaan käsittämätöntä miten ihmiset edelleen kuvittelee että saavat muutettua toisen ihmisen joksikin muuksi kuin mitä hän on. Milloin se perustellaan rakkaudella milloin jollakin muulla. Tosiasioita ei haluta hyväksyä sitä että toista ei voi muuttaa. Onhan se tietysti ikävää huomata että valta ulottuu harvemmin siihen puolisoon ja omia valintoja on ikävä arvioida ja muuttaa.