Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taloudellinen hyväksikäyttö avioliitossa. Onko sullakin esimerkkejä?

Vierailija
04.11.2023 |

Ostan käytännössä kaiken ruuan taloutemme yli tuhannella eurolla kuukaudessa. Ehkä kerran parissa kuukaudessa mies lupaa pitsaa lapsille. Ei tuo minulle. 

Ostan kaikki lasten vaatteet ja kengät ja maksan kaikki heidän lomamatkansa. Harrastusmaksuihin mies hieman osallistuu. 

Talon kuluja maksamme puoliksi. Tulot ovat suunnilleen yhtä hyvät, minulla aavistuksen isommat.en tiedä,  mihin mies käyttää rahansa. 

Muutan pois, kun nuorin lapsikin muuttaa. 

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei muuta esimerkkiä kun sellainen missä kumpikin luulee tulleensa hyväksikäytetyksii.  Riippuu mistä kantilta katsoo ja miltä aikajaksolta. Myös ulkopuoliset voivat nähdä asiat hyvin eri tavoin.  Riippuu ihan miltä kantilta katsoo ja siitä, onko edes kaikki faktat tiedossa.  

Vierailija
42/56 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suoraan sanoen joku yhteisen taloustilin perustaminen, sinne rahan siirtäminen ja sitten sieltä (vain) tiettyjen laskujen maksaminen kuulostaakin jo turhan monimutkaiselta :D "

Monimutkaiselta? Perustaa uuden tilin ja antaa käyttöoikeudet = 15 minuuttia. Laittaa yhteiset laskut suoraveloitukseen = minuutti per lasku. Laittaa molemmille osapuolille suoraveloituksen omalta tililtä yhteiselle tilille kerran kuussa sovitun mukaisesti= minuutti per henkilö. Jatkossa tarvittava aika raha-asioiden puljaamiseen = nolla minuuttia. 

Mikään systeemi ei voi olla simppelimpi kuin tämä, sen jälkeen kun suoraveloitukset on laitettu voimaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukaudessa yli tuhat euroa ruokaan? Muutenkin  ap:n tarina täysin järjetön.

Vierailija
44/56 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä yhteisen taloustilin perustamisessa on niin vaikeaa?

En tajua yhtään näitä virityksiä missä maksetaan yhteisiä pääosin/ainoastaan omilta tileiltä satunnaislogiikalla ja jälkikäteen pahoitetaan mieli kun kaikki on niin epäoikeudenmukaista.

Juuri näin. Ei tartte ikinä kinastella, kumpi kaivaa lompakkonsa esiin kaupan kassalla, kun on yhteinen taloustili. Kumpikin maksaa vaikka palkkapäivänään sovitun summan tilille. Ei ole niin vaikeaa.

Ei tarvi muutenkaan kinastella. Se maksaa joka ehtii. Tai jos omalla tilillä ei paljoa ole, pyytää toista maksamaan. That's it.

Luepa aloitus ennen kuin kommentoit.

Kuten näet, en kommentoinut aloitusta. Vaan yleiseen ihmettelyyn miksi ihmiset lähtee näihin "virityksiin".

Vierailija
45/56 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainat, asumiskulut, kodin hankinnat, lasten jutut, ruokaostokset sekä paljon muutakin maksetaan puoleksi. 

Vierailija
46/56 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Suoraan sanoen joku yhteisen taloustilin perustaminen, sinne rahan siirtäminen ja sitten sieltä (vain) tiettyjen laskujen maksaminen kuulostaakin jo turhan monimutkaiselta :D "

Monimutkaiselta? Perustaa uuden tilin ja antaa käyttöoikeudet = 15 minuuttia. Laittaa yhteiset laskut suoraveloitukseen = minuutti per lasku. Laittaa molemmille osapuolille suoraveloituksen omalta tililtä yhteiselle tilille kerran kuussa sovitun mukaisesti= minuutti per henkilö. Jatkossa tarvittava aika raha-asioiden puljaamiseen = nolla minuuttia. 

Mikään systeemi ei voi olla simppelimpi kuin tämä, sen jälkeen kun suoraveloitukset on laitettu voimaan. 

Paitsi se ettei tuotakaan tarvitse tehdä.

Vierailija
47/56 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainat, asumiskulut, kodin hankinnat, lasten jutut, ruokaostokset sekä paljon muutakin maksetaan puoleksi. 

Ei välttämättä. Tämä on ihan psriskunnan oma asia.

Vierailija
48/56 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä yhteisen taloustilin perustamisessa on niin vaikeaa?

En tajua yhtään näitä virityksiä missä maksetaan yhteisiä pääosin/ainoastaan omilta tileiltä satunnaislogiikalla ja jälkikäteen pahoitetaan mieli kun kaikki on niin epäoikeudenmukaista.

Juuri näin. Ei tartte ikinä kinastella, kumpi kaivaa lompakkonsa esiin kaupan kassalla, kun on yhteinen taloustili. Kumpikin maksaa vaikka palkkapäivänään sovitun summan tilille. Ei ole niin vaikeaa.

Ei tarvi muutenkaan kinastella. Se maksaa joka ehtii. Tai jos omalla tilillä ei paljoa ole, pyytää toista maksamaan. That's it.

Tuo menee helposti siihen, että toinen maksaa isomman osan laskuista ja muista menoista. Yhteinen taloustili on reilu ja paljon yksinkertaisempi tapa kuin kysellä toiselta, että maksatko sinä tämän, kun minä maksoin tuion.

Vierailija
49/56 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä. Tämä on ihan psriskunnan oma asia.

Tottakai tämä on meidän oma valinta. Kummallakin jää rahaa myös muuhun kun tulotasomme samaa luokkaa. Rahasta ei ole ollut koskaan mitään vääntöä eli sopii meille. Tietysti palkka saisi aina olla parempi. 

Vierailija
50/56 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsin miehen joka muistutti isääni. Saidan. Mutta hyviäkin piirteitä löytyy tietty.

Lapsuudenkodissani äiti antoi meille tyttärille omista rahoistaan jos jotain piti ostaa tai hankkia.

Jotenki vaan rahallisesti epätasapainosesti mentiin 30 vuotta Ex mieheni kanssa.

Koskaan hänellä ei ollut rahaa jos piti jotain tehdä perheen kanssa. Ulkomaan matkat minä maksanut omat ja lasten osuudet.

Minä olen maksanut kokonaan asunto/talolainaa, näitten korot, kotivakuutukset. Myös ollessani äityislomalla. Oman autoni, lasten harrastukset, vaatteet, kaiken lapsiin liittyvän. Meidän huonekalut.

Taloremontit puoliksi.

Ukko on maksanut, ruuat, sähkölaskut. Muita kuluja esm roskanhaut.

On ostanut tekniikkaa tänne kotiin, puolet teeveistä olen tosin maksanut.

Miehelläni, ex, on yritys, minä olen yksityisellä.

Jos jaksan niin joudun tekemään töitä 67 vuotiaaksi vähintää.

Mieheni, tosin nykyään onneksi ex, miettii eläkkeelle pääsemistä ja espanjaan muuttoa kun täyttää 60 v.

Meillä ei ole onneksi tyttäriä vaan poikia.

Elikkä en voi kenestäkään tytöstä kasvattaa lapasta joka antaa rahallisesti käyttää itseään hyväksi.

Vierailija
51/56 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi se ettei tuotakaan tarvitse tehdä.

Vähemmän tekeminen ei ole mahdollista, paitsi jos jättää laskut maksamatta. Ne laskut kun pitää joka tapauksessa maksaa _joltakin_ tililtä, eli ajan säästö on nolla jos ne maksaa omilta tileiltä. Lisäksi joudutte neuvottelemaan enemmän kuin yhden kerran kuka maksaa mitäkin, ja siirtelemään jatkuvasti rahaa tililtä toiselle. Huomattavasti enemmän säätöä ja tilisiirtoja ja laskemista.

Vierailija
52/56 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitsin miehen joka muistutti isääni. Saidan. Mutta hyviäkin piirteitä löytyy tietty.

Lapsuudenkodissani äiti antoi meille tyttärille omista rahoistaan jos jotain piti ostaa tai hankkia.

Jotenki vaan rahallisesti epätasapainosesti mentiin 30 vuotta Ex mieheni kanssa.

Koskaan hänellä ei ollut rahaa jos piti jotain tehdä perheen kanssa. Ulkomaan matkat minä maksanut omat ja lasten osuudet.

Minä olen maksanut kokonaan asunto/talolainaa, näitten korot, kotivakuutukset. Myös ollessani äityislomalla. Oman autoni, lasten harrastukset, vaatteet, kaiken lapsiin liittyvän. Meidän huonekalut.

Taloremontit puoliksi.

Ukko on maksanut, ruuat, sähkölaskut. Muita kuluja esm roskanhaut.

On ostanut tekniikkaa tänne kotiin, puolet teeveistä olen tosin maksanut.

Miehelläni, ex, on yritys, minä olen yksityisellä.

Jos jaksan niin joudun tekemään töitä 67 vuotiaaksi vähintää.

<

Vähä sekava kirjotus. Olemme eronneet mutta asumme tällä hetkellä vielä pakosti yhdessä.

Exäni ostaa mut tästä talosta.

Vierailija
53/56 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vähemmän tekeminen ei ole mahdollista, paitsi jos jättää laskut maksamatta. Ne laskut kun pitää joka tapauksessa maksaa _joltakin_ tililtä, eli ajan säästö on nolla jos ne maksaa omilta tileiltä. Lisäksi joudutte neuvottelemaan enemmän kuin yhden kerran kuka maksaa mitäkin, ja siirtelemään jatkuvasti rahaa tililtä toiselle. Huomattavasti enemmän säätöä ja tilisiirtoja ja laskemista."

Ehei. Harvoin pitää neuvotella, koska maksut hoituu luontevasti. Emmekä todellakaan siirtele jatkuvasti rahaa toiselle :D Sitä tarvitsee tehdä ehkä pari kertaa vuodessa ja sitähän voisi joutua tekemään vaikka olisi jotain yhteisiä tilejäkin. Ja kun me ei lasketa mitään. Ei vahdita kumpi maksaa enemmän, tai mitään. Yhteistä elämää tässä eletään ja siten rahatkin on yhteisiä vaikka omat tilit onkin. 

Kyllä se että nyt yhtäkkiä pitäisi hommata yhteinen tili ja alkaa säätää sitä sun tätä maksua sieltä, olisi aivan turhaa työtä kun homma on hoitunut niin hyvin ilmankin jo 29 vuotta :D

Vierailija
54/56 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon vaivihkaa säästänyt rahaa nyt kun rahatilanne on parempi ja mies maksaa paljon enempi laskuja. Mies ei siis tiedä näistä säästöistä mitään. Ollaan suunniteltu reissua koko perheellä, me ja meidän jo omillaan asuvat lapset. Mies suunnitellut että käytetään esim. S-bonuksia ja luottokortteja. Varataan reissu alkuvuodesta ja siinä kohtaa tuun iskemään säästöt pöytään ja niillä maksetaan kaikkien matkat 😊

Vierailija
55/56 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi suostutte tällaiseen? Jos mies (tai nainen) ei osallistu yhteisiin kuluihin, niin sitten voi mennä elämään omaa taloutta.

En myöskään ymmärrä kun yksi kaveri ostaa tytärpuolensa vaatteet (inhoaa tätä lasta). Kyllä ne kulut kuuluu lapsen isälle ja äidille, joista molemmat käy töissä. Kaveri kituuttaa hoitovapaalla.

Yhteiset kulut on naisen päättämät kulut.

Vierailija
56/56 |
05.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi suostutte tällaiseen? Jos mies (tai nainen) ei osallistu yhteisiin kuluihin, niin sitten voi mennä elämään omaa taloutta.

En myöskään ymmärrä kun yksi kaveri ostaa tytärpuolensa vaatteet (inhoaa tätä lasta). Kyllä ne kulut kuuluu lapsen isälle ja äidille, joista molemmat käy töissä. Kaveri kituuttaa hoitovapaalla.

Yhteiset kulut on naisen päättämät kulut.

Etkö sinä uskalla sanoa asiasta vaimollesi?