Huom KOIRANOMISTAJAT varokaa Smaakin ruokia - takaisinveto
Koirille tullut mm. halvausoireita, oksentelua. Joitain koiria jouduttu lopettamaan jodelkeskustelun mukaan. Aiheuttajaksi spekuloidaan botulismia.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0e7607b0-8bc7-4201-93ba-4bfc317a3a2e
Myynnistä vedettävä tuote on nimeltään SMAAK Herkkä kala viljaton. Myynnistä vedetään seuraavat erät:
154775 SMAAK Adult GF Fish 10 kg, parasta ennen 4.4.2025
154775 SMAAK Adult GF Fish 10 kg, parasta ennen 3.4.2025
154774 SMAAK Adult GF Fish 2 kg, parasta ennen 4.4.2025
154774 SMAAK Adult GF Fish 2 kg, parasta ennen 3.4.2025
Kommentit (1095)
Kuka syöttää koirallensa Kuivamuonaa? Tuhkaa, täyteaineita, fillereitä? Ei ihme, että koirilla on allergioita, ihosairauksia jne.
Liedossa oleva sopimusvalmistaja eikös vaan. Samaa pa****aa, eri pussissa. Ulkomailla on varmaan pari valmistajaa, joista tulee loput säkit.
Valmistajat, niin ihmisten, kuin eläinten ruokien, haluavat aina katetta bisnekselleen ja sitä saa ostamalla mahdollisimman halpoja raaka-aineita ja myymällä hyvällä hinnalla.
Valmistan itse omat ruoat ja jatkossa myös lemmikin. Yrjölän puuro on 90-luvun hitti.
Vierailija kirjoitti:
Kuka syöttää koirallensa Kuivamuonaa? Tuhkaa, täyteaineita, fillereitä? Ei ihme, että koirilla on allergioita, ihosairauksia jne.
Niin, kuka.
Eihän ihmisetkään syö koskaan itse eineksiä tai valitse muuten elämäänsä helpottavia asioita.
Vähän viitseliäisyyttä. Tehkää koiranruuat itse. Haistakaa niitä naksuja ja miettikää söisittekö itse niitä jos olisitte koiria?
Koirille kunnon ruokaa.
Säästätte eläinlääkäri maksuissa.
Pyytäkää kotiruuan ohjeet eläinlääkäriltänne.
Aikanaan Dagsmarkin raksuja kokeiltiin meidän koirille. Eivät ole koskaan pa s k oneet niin paljon ja isoja läjiä. Loppuraksut jauhoontuivat. Ilmeisesti tämä oli silloinen ongelma, mutta ensialkuun Dagsmark tuolloin suhtautui kuluttajien palautteisiin vähättelevästi. Sen jälkeen ei ole koiramme sööneet näitä made in finland raksuja(ja tuolloinkin loppui käyttö kesken pussin), ja kuten epäilinkin, kaikki tulevat samalta tehtaalta, pistetään vain eri pusseihin. Onko nyt käynyt niin, että myynti käy ja mutkia on laitettu suoriksi, jotta saadaan suurempaa katetta? Koirabisneshän on hyvä bisnes, mutta millä hinnalla.
Itselläni oli 10 litran kattila jossa tein koiranruuat. Niitä voi pakastaa ja tehdä isomman erän kerralla.
Meillä koira tykkäsi erityisesti perunamuussista ja paistijauheliha kastikkeesta ja keitetyistä porkkanoista. Luomua kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan Dagsmarkin raksuja kokeiltiin meidän koirille. Eivät ole koskaan pa s k oneet niin paljon ja isoja läjiä. Loppuraksut jauhoontuivat. Ilmeisesti tämä oli silloinen ongelma, mutta ensialkuun Dagsmark tuolloin suhtautui kuluttajien palautteisiin vähättelevästi. Sen jälkeen ei ole koiramme sööneet näitä made in finland raksuja(ja tuolloinkin loppui käyttö kesken pussin), ja kuten epäilinkin, kaikki tulevat samalta tehtaalta, pistetään vain eri pusseihin. Onko nyt käynyt niin, että myynti käy ja mutkia on laitettu suoriksi, jotta saadaan suurempaa katetta? Koirabisneshän on hyvä bisnes, mutta millä hinnalla.
En usko että raksut ovat hyvän makuisia koiran mielestä. Kokeilkaapa antaa kotitekoista ruokaa , eläinlääkärin ohjeen mukaan tehtyä, koiralle. Kumpi on koiran mielestä parempaa? Kannattaa kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita on ollut myynnissä jo lokakuussa.
Tehkää koiranruuat itse, niin koiranne saavat laadukkaampaa ruokaa kuin teolliset kuivamoskat.
Itse tein aikoinaan eläinlääkärin ohjeen mukaan ruuat koirilleni itse. On muuten paljon kalliimpaa tehdä itse kuin ostaa noita roska moskia. Mutta parempaa on.
Käyttäkää kunnon raaka aineita itsetehdyissä ruuissa. Paisti jauhelihaa tai riistaa, kananfileitä ja tuoretta kalaa.....luomuviljaa jne.
Ei nyt ihan noin pitkälle tarvitse mennä. Minä laitan koiran ruokaan halvinta elintarvikelaadun sikanauta jauhelihaa, riistarämmäleitä (eli niitä kohtia jotka jumittaa lihamyllyn ruuviin tai joita leikkelen irti ihmisille menevistä paisteista, vähän jännettä ja kalvoa), pakastekalaa tai tuoreen lohen vähemmän houkuttelevia kohtia, tarjousbroileria kuten broilerin jauhelihaa tai paistisuikaletta.
Vilja ei ole meillä luomua ihmisillekään. Samoista paketeista otan kuin ihmisillekin ohraa, (tummaa) riisiä, tattaria, kauraa.
Kasvispuoli sitä mitä itsekin syön omasta puutarhasta ja kun omat loppuu, niin jatketaan kaupan porkkanalla, parsakaalilla, kesäkurpitsalla. Sellaisella mikä ei pieretä.
Sitten se tärkeä osa, eli vitamiinipilleri. Koira ei saa kotiruuasta kaikkea tarvitsemaansa, joten purkista pitää ottaa jos ei syötä yhtään nappularuokaa. Mulla tämä vaihtelee, välillä on tablettina ja välillä jauheena, saatavuuden mukaan. Googlella löytää kun hakee monivitamiini koiralle.
Vierailija kirjoitti:
Vähän viitseliäisyyttä. Tehkää koiranruuat itse. Haistakaa niitä naksuja ja miettikää söisittekö itse niitä jos olisitte koiria?
Koirille kunnon ruokaa.
Kyllä noissa valmisruoissakin on eroa. Ja niitä voi hyvin käyttää terveysongelmaiselle koirallekin, kun katsoo tarkkaan mitä syöttää. Omat koirat eläneet näin 15 ja 17 v, hyväkuntoisina viimeisiin viikkoihin asti.
Muuten ihan hyviä ajatuksia tuoreiden raaka-aineiden käytöstä, mutta eläinlääkäri ei nyt automaattisesti ole mikään koiranravitsemuksen ekspertti.
Toki kotieläinten ravitsemustieteeseen itsenäisesti perehtyneitä eläinlääkäreitä on olemassa, mutta peruskoulutukseen asia ei millään lailla kuulu. Ei se "valkoinen takki" tee ihmisestä joka alan asiantuntijaa. Sen sijaan kotieläinten ravitsemustieteen pääaineopiskelijoilla (Agronomi) on asiantuntemusta, ja lisäksi ulkomailla on hyviä yliopistokoulutuksia aiheesta.
Perehtymään kykenevä muun läheisen alan yliopistotutkinnon (esim. eläinlääkäri, biologi, ihmispuolen ravitsemustieteilijä) käynyt pystyy hankkimaan erinomaiset tiedot täydennyskoulutuksienkin kautta, joita järjestävät Suomessa koirien ruokintaan liittyen ammattiopistot ja yksityiset koulut.
Huom! Kysykää aina, millä koulutuspohjalla yrittäjä tarjoaa ruokinnan suunnittelupalveluita. Ei ole nimikesuojattu ala ja joukossa ihan täysin itseoppineitakin.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli 10 litran kattila jossa tein koiranruuat. Niitä voi pakastaa ja tehdä isomman erän kerralla.
Koira aiheuttaa yhtä isot ilmastopäästöt kuin katumaasturi autot. Ei kyllä ihme kun juttujasi lukee. Koirille paistijauhelihaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko että raksut ovat hyvän makuisia koiran mielestä. Kokeilkaapa antaa kotitekoista ruokaa , eläinlääkärin ohjeen mukaan tehtyä, koiralle. Kumpi on koiran mielestä parempaa? Kannattaa kokeilla.
Kyllä nappulat, joiden kilohinta on 15-20 e ovat olleet maistuvia ja suolisto ja turkki pysynyt hyvänä. Nappulat ovat vain sivulisä raakaruoalle ja muutamalle laadukkaalle märkäruoalle.
Nappulapussista voi katsoa, paljonko se sisältää oikeaa lihaa vai vaan lihajauhoa sekä lisäaineet.
Onko tietoa, montako koiraa tämä on sairastuttanut?
Vierailija kirjoitti:
Muuten ihan hyviä ajatuksia tuoreiden raaka-aineiden käytöstä, mutta eläinlääkäri ei nyt automaattisesti ole mikään koiranravitsemuksen ekspertti.
Toki kotieläinten ravitsemustieteeseen itsenäisesti perehtyneitä eläinlääkäreitä on olemassa, mutta peruskoulutukseen asia ei millään lailla kuulu. Ei se "valkoinen takki" tee ihmisestä joka alan asiantuntijaa. Sen sijaan kotieläinten ravitsemustieteen pääaineopiskelijoilla (Agronomi) on asiantuntemusta, ja lisäksi ulkomailla on hyviä yliopistokoulutuksia aiheesta.
Perehtymään kykenevä muun läheisen alan yliopistotutkinnon (esim. eläinlääkäri, biologi, ihmispuolen ravitsemustieteilijä) käynyt pystyy hankkimaan erinomaiset tiedot täydennyskoulutuksienkin kautta, joita järjestävät Suomessa koirien ruokintaan liittyen ammattiopistot ja yksityiset koulut.
Huom! Kysykää aina, millä koulutuspohjalla yrittäjä tarjoaa ruokinnan suunnittelupalveluita. Ei ole nimikesuojattu
Eikä asiallista ruokintaneuvontaa anneta minkään 20 minuutin eläinlääkärikäynnin sivujuonteena ilmaiseksi. Tai toki, jos kaipaatte sen tasoisia neuvoja kuin että "ei kannata ruokkia koiraa Saarioisten maksalaatikolla, siinä on siirappia ja rusinoita ja A-vitamiiniakin tulee liikaa ajan saatossa".
Ruokintaneuvonnassa selvitetään juuri kyseisen koiran ravinnontarve ja sitten tehdään ruokintalaskujen kautta reseptit. Vaatii omistajan kattavaa haastattelua, ja reseptien tasapainottaminen excelpohjan tai ohjelmiston käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
No ei se tuote mitään tuhkaa sisällä. Ootte te kyllä yksinkertaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita on ollut myynnissä jo lokakuussa.
Tehkää koiranruuat itse, niin koiranne saavat laadukkaampaa ruokaa kuin teolliset kuivamoskat.
Itse tein aikoinaan eläinlääkärin ohjeen mukaan ruuat koirilleni itse. On muuten paljon kalliimpaa tehdä itse kuin ostaa noita roska moskia. Mutta parempaa on.
Käyttäkää kunnon raaka aineita itsetehdyissä ruuissa. Paisti jauhelihaa tai riistaa, kananfileitä ja tuoretta kalaa.....luomuviljaa jne.
KanaFILEITÄ? Mikään osa kanasta ei ole huonoa ravintoa koiralle. Nahassa, rasvassa ja jokaisessa osassa on monenlaista mitä koira tarvitsee. Edes ihmisenä en usein syö kuivahkoja melko mauttomia fileitä vaan muita maukkaampia osia. Eihän kanafileessä mitään vikaa ole sinänsä, huomioikaa nyt kuitenkin että ihminen on päättänyt että jotkin osat eläintä on "huonompia" ja se ei sinänsä perustu mihinkään oikeaan syyhyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se tuote mitään tuhkaa sisällä. Ootte te kyllä yksinkertaisia.
Kyllä se sisältää. Sen nimi on hehkutusjäännös.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/01/18/kissan-ja-koiranrehujen-tuotes…
Hehkutusjäännös paljastaa ruoan luupitoisuuden
Lemmikkirehujen ainesosat on lueteltu määrällisesti suurimmasta pienimpään. Jotain osviittaa eläinperäisen aineksen määrästä siis saa, kun varmistaa, että se lukee listassa ensimmäisenä, eikä ensimmäiseksi mainita esimerkiksi viljaa.
Tuoteselosteissa näkyy myös oudolta tuntuva ainesosa: tuhka tai hehkutusjäännös, miksi tätä on kissan- ja koiranrehussa? Suvi Taponen valaisee:
- Hehkutusjäännöksessä on se ruoan epäorgaaninen aine, eli kivennäis- ja hivenaineet. Ja toki niitä täytyy siellä jonkin verran olla, mutta jos niitä on oikein paljon eli tuhkaa, noin 9-10% tai 8% esimerkiksi, niin se kertoo, että siinä raaka-aineessa on ollut aika paljon luuta, eli lihan sijasta on käytetty aika paljon liha- luujauhoa, tai sen tapaista raaka-ainetta.
Minuakin kiinnostaa, kuinka paljon koiria on sairastunut ja lopetettu. Ja mitä ruokaa nämä koirat ovat syöneet. Outoja oireita on ollut pitkään ja lukemisen perusteella useamman merkin alla olevista ruuista.
Lisäksi kiinnostaa, että minkä ihmeen takia tässä taustalla on epämääräistä venkoilua ja tuntuu jopa, että ihan salailua.
Eikö nyt olisi ollut helpoin ilmoittaa, että ehdoton takaisinveto ja syöttökielto jo käytännössä todetuille ruuille ja muille tehtaan ruuille stoppi siihen saakka, että tilanne selviää?
Tällainen rehti ja suoraselkäinen toiminta olisi kyllä pitänyt asiakkaat tallessa ja vielä tyytyväisenäkin, kun lemmikeistä välitetään.
Vierailija kirjoitti:
Koirille kunnon ruokaa.
Ei eläinlääkäri ole mikään eläinten ruokinnan asiantuntija, opinnoissa käydään tosi ohuesti läpi eri lajien ruokavaliot. Eläinlääkäri hoitaa sairauksia.
Eläintenhoitajat tietävät ruokinnasta enemmän, mutta jos oikeasti tahtoo neuvoja, menee ruokintaneuvojalle/ravitsemusterapeutille. Toki näissäkin on vaihtelua.